Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mettet vs umettet fett.

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-09, 19:52   #1
Løvetass
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 4
Løvetass er på en erverdig vei

Mettet vs umettet fett.

Jeg er ganske så ny på dette med massevis av fett i maten, og er generellt veldig skeptisk til mettet fett ( sykepleiestudent, og veldig påvirket etter å ha møtt uttallige pasienter med åreforkalkninger o.l).
Jeg forstår at man må øke fettmengden når man spiser minimalt med kbh, men det jeg lurer på er om det er greit å ta dette fettet fra umettede fettsyrer?
Mulig jeg er litt dårlig til å forklare meg, men kan jeg erstatte smør, fløte, rømme osv utelukkende med rapsolje, olivenolje, avocado, fet fisk og nøtter eller blir dette feil på noen måte?

Løvetass er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 20:26   #2
Xandra
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 56
Xandra er på en erverdig vei

Sv: Mettet vs umettet fett.

Det at mettet fett er roten til alt ondt er vel en av de største usnnhetene i verden, mye pga. dårlig forskning.
Mettet fett er en av kroppens beste næringskilder, frykten for den derimot har fått oss til å kutte ut mettede fettkilder og heller innta mere vegetabilsske fetkider, som igjen fører til alt for mye omega 6 i kostholdet. Noe som ifølge det jeg har lest kan ha en direkte sammenheng med hjerte og karesykdommer.

Så over til åreforkalkninger. Kolesterolmyten er avslørt for lenge siden. Kroppen vår evner å styre kolesterolet slik at får vi mye gjennom kosten, senkes produksjonen i kroppen.) Det er en større sjanse for å bli åreforkalket pga. mangelen på essensielle vitaminer som en kun får i seg via mettede fettkilder - B12, B6 og folat. Dette foredraget av Dag Viljen Polezsynski er nyttig lesestoff. Handler om melkefett. I tillegg anbefaler jeg deg å lese Bedre uten brød av Wolfgang Lutz, og spise mettet fett med god samvittighet

__________________
Xandra - 11 kg lettere

Startdato: 25.05.09 – Uke 1:-2kg, Uke 2:-2kg, Uke 3:-1kg Uke 4:-0kg, Uke 5:-1kg, Uke 6:-0kg 7-8: sommerferie fra vekta. Uke 9:-2kg Uke 10:-1kg 11:-0kg Uke 12:-0,5kg Uke 13:-0,5kg –Mål: 10kg ned nådd 24.08.09 Har gått ned enda 1kg. siden den gang.
Xandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ca 30g karber daglig. Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:25   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet vs umettet fett.

Du kan jo lese denne tråden!

Man blir litt skremt av å være sykepleierstudent! Been there, done that!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 21:51   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Mettet vs umettet fett.

Når kroppen din omdanner karbo til fett, lager den det om til mettet, dvs animalsk mettet fett er det som er mest likt det kroppen har selv.
Mettet fett har mange viktige funksjoner i kroppen din.

Du bør spise kaldpressede oljer, smør og naturlig og ferskt animalsk fett.

Du bør holde deg unna kjemisk- og varme-utvunnede oljer som soya, mais og billige planteoljer, margarin i alle former.

Umettede oljer harskner lett, både på benken, i stekepanna, i maten og i kroppen din. Dette skjer langt langt mindre med animalsk fett og mettet fett. Og harskt fett virker som en fri radikal...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 22:01   #5
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Mettet vs umettet fett.

Er det billige kaldpressede oljer på markedet?
Syns noen oljer er svindyre...

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 00:36   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet vs umettet fett.

Opprinnelig lagt inn av scartz, her.

Er det billige kaldpressede oljer på markedet?
Syns noen oljer er svindyre...

Prisen er stort sett uten untak i samsvar med kvaliteten... Jeg syntes også det var dyrt, helt til jeg var på (av alle ting!) olivenoljesmaking! Da skjønte jeg hvorfor man må betale litt for olja. Dessuten, om den er dyr i innkjøp bruker man som regel veldig lite, og den holder lenge.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 09:04   #7
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Mettet vs umettet fett.

Takk for svar!
Olivenolje smaking faktisk, hehe Hørtes jo koselig ut da!
Hvis jeg husker rett mener jeg å ha sett f.eks kaldpressede oljer i dagligvaren for rundt 70 kr. Er det ok, eller burde jeg heller kjøpe på helsekosten? Er det forskjell på sunnhet/kvalitet innen de kaldpressede også?

Er forresten ikke meninga å kapre tråden her..
Men som Xandra skiver, les Bedre Uten brød, den åpnet virkelig øynene mine ang mettet fett (..og allikevel lever jeg på margarin og billige euroshopper oljer *himle med øynene*)

Nei, nå er jeg klar for å handle inn skikkelige oljer

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 09:42   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet vs umettet fett.

Hvis det finnes en Oliviers &Co butikk i nærheten anbefaler jeg å stike innom den. Der kan du smake på oljene og de forklarer forskjellen og litt mer rundt det. Veldig interessant!
Og det er ikke noe kjøpepress selv om du får info

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 10:05   #9
Løvetass
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 4
Løvetass er på en erverdig vei

Sv: Mettet vs umettet fett.

Tusen takk for svar alle sammen, mye nytting info

Jeg kommer akkurat nå rett fra en forelesning i ernæringslære. Foreleseren skrev opp på tavlen med store bokstaver at næringstoffene vi inntar i løpet av en dag SKAL helst bestå av 60% kh, 10-15% proteiner og 30% fett...
Hadde det ikke vært for at jeg studerer i Danmark og ikke gidder å starte lange diskusjoner når folk sier "hvad?" etter annenhvert ord jeg sier skulle jeg jammenb meg ha startet en kjempediskusjon, men i stede holdt jeg kjeft og tenkte at jeg håper disse tallene snart fjernes fra lærebøkene ( Tror dog jeg skal skrive en aldri så liten avhandling om emnet dersom jeg får spørsmål om dette til eksamen)

Løvetass er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 10:08   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mettet vs umettet fett.

Også kan du printe ut innleggene fra Pål her inne og gi til læreren...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Kan noen forklare meg hva som skjer med umettet fett som varmes opp? Iset Generell ernæringsdebatt 11 30-11-06 10:57
Oppvarming av umettet fett gir IKKE herding Iset Generell diskusjon 5 14-11-05 19:52
bør man ta umettet fettsyrer i tilegg hvis maten inneholder mettet fett? Chumpsy Ketolysekuren 5 10-08-05 14:17
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no