Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

"Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-09, 23:19   #1
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

"Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Morgenene går supert. Og jeg holder meg mett til middag rundt klokka 17. Blir jeg sulten på kvelden, spiser jeg middagsrester. Men så sitter jeg foran tv eller pc da og kroppen hungrer etter noe å "stappe i trynet".

Jeg er veldig klar over at dette er psykisk (tror jeg da), og prøver å overse dette. Men jeg klarer det ikke helt. Nå for en halv time siden "måtte" jeg i kjøleskapet og finne noe å spise (og det ble to ruller med ost og skinkepålegg). Nå vil jeg bare ha mer...

Dette er mitt store problem. Jeg har kosespist sjokolade og potetgull foran tv'n så lenge at kroppen higer mer etter det nå. Suget (som nå bare er psykisk) er verre enn røykeslutt (og jeg var storrøyker i 20 år)

Noen tanker om hvordan man kan endre disse vanene? for jeg vil jo ikke ha det slik. Og jeg vil ikke ta med dette videre til etter jeg har gått ned og skal over på mer moderat lavkarbokosthold...

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 00:04   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Prøv å drikk vann. Ofte er man tørst når man tror man er sulten, dessuten holder det kroppen aktivert med noe annet enn mat.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 06:35   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

For meg har te vært redningen. Har kjøpt inn et lager med gode teer som jeg koser meg med på kveldstid. Kan anbefale te-utvalget på Heliosbutikken hvis du har en sånn i nærheten. Eller noen gode teer i løsvekt.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:08   #4
Zhadra
Seniormedlem
 
Zhadra sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 52
Innlegg: 704
Zhadra har en fantastisk aura rundt segZhadra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Jeg kjenner igjen det der, ja. Jeg drikker også te. Stooore mengder te. I alle varianter (jeg har en hel hylle full av te).

Det som ellers hjelper er at jeg har bestemt meg for at når jeg spiser, så spiser jeg - og bare det! Ikke mer spising foran tv, pc, avis eller blader. Det går ikke bra hele tiden, men ofte

__________________



Min journal Min blogg
Zhadra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon med litt mer fett / LCHF med litt mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:46   #5
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Kjenner meg igjen der ja.. Det har gått mange kopper te og jeg har alltid en flaske vann ved siden av meg. Et annet triks er å gjøre litt husarbeid og se om suget gir seg.

Eller legg inn et måltid til. Synes det høres lite ut med 2 måltider

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:47   #6
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

He he, ja jeg spiser frokost i skrivende stund, foran dataen... Ikke bra.

Men te... Jeg klarer ikke drikke te uten søtningsstoffer...

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:49   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Opprinnelig lagt inn av Energibombe, her.

gjøre litt husarbeid og se om suget gir seg.

Suget etter husarbeid? Totalt fraværende for min del...

Opprinnelig lagt inn av Mt2t, her.

Men te... Jeg klarer ikke drikke te uten søtningsstoffer...

Du kan bruke litt suketter i teen i begynnelsen og trappe gradvis ned. Eller prøv med en skive appelsin i, da trenger ikke jeg søtning (og jeg klarer ikke smaken av bar te vanligvis )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:53   #8
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Opprinnelig lagt inn av Mt2t, her.

He he, ja jeg spiser frokost i skrivende stund, foran dataen... Ikke bra.

Men te... Jeg klarer ikke drikke te uten søtningsstoffer...

Sikker? Det finnes masse god te. Qi hvit te med røde frukter er skikkelig digg. Yogi og London Fruit Company har også masse godt. Gul lipton og Twinings pose-te derimot, æsj..

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 09:55   #9
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Suget etter husarbeid? Totalt fraværende for min del...

Kanskje du drikker for mye vann

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:01   #10
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Opprinnelig lagt inn av Energibombe, her.

Sikker? Det finnes masse god te. Qi hvit te med røde frukter er skikkelig digg. Yogi og London Fruit Company har også masse godt. Gul lipton og Twinings pose-te derimot, æsj..

Hvit te med røde frukter har jeg ikke smakt, tror jeg. Men jeg var barrista for noen år tilbake og smakte på masse forskjellig. Kan ikke huske at det var noen jeg klarte å drikke uten sukker/suketter... men får teste ut litt, tenker jeg

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:11   #11
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Opprinnelig lagt inn av Mt2t, her.

Hvit te med røde frukter har jeg ikke smakt, tror jeg. Men jeg var barrista for noen år tilbake og smakte på masse forskjellig. Kan ikke huske at det var noen jeg klarte å drikke uten sukker/suketter... men får teste ut litt, tenker jeg

Det kan hende at smaksløkene forandrer seg nå. Du har slutta å røyka og kutta på karbene.

  Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 10:13   #12
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Ja, det er jo sant! Ja, jeg skal ta meg en tur i slutten av uka og handle litt

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 12:30   #13
Zuma
Medlem
 
Zuma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Der ingen skulle tru... at nokon kunne bu
Alder: 44
Innlegg: 202
Zuma er ny på veien

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Her kommer noen tips fra meg:

- ha alltid vannflasken i nærheten og drikk vann, vann, vann
- drikk te med 1 sukett, og fjern den helt når du er "avvent"
- gå en lite kveldstur
- legg inn en deilig, sunn og karbofri kvelds
- IKKE sitt forran tv, det var sikkert en kombinasjon av tv og mat/snop som gjorde deg overvektig!
- finn en ny hobby, les bøker eller blader, husarbeid, styrketrening på stuegulvet - bryt med gamle og usunne vaner med sofa, tv og spising

Lykke til - ikke gi opp! *trøsteklem fra ei som vet nøyaktig hvordan du har det*

__________________

Vendepunktet...
- Zuma -
Zuma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 12:39   #14
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Vanlig TE uten søtning synes jeg ikke er godt. URTE-te kan du som regel drikke som de er... YOGI-TEA er gode. feks "Classic" .."sweet chili" osv...
som fåes på meny og ultra..og helsekost..De er gode(kanel, ingefær, chili, lakris etc..)
Jeg kjøper i løsvekt...Helios universal-te og base-te. Men brukte YOGI teene mye tidligere(blir dyrere enn å kjøpe i løsvekt)...

Når det gjelder småspisingen på kvelden: jeg klarte ikke motstå det. Jeg gikk i skapet flere ganger og småspiste...Jeg lå på 30-40 karboer og kunne derfor spise nøtter og bær...og litt gulrot/pastinakk-snacks etc...Og det gjorde jeg jo derfor "hele" tiden...pluss mye fett i tillegg...
DET endte med 8 kg PLUSS på 8 uker... JEPP
fra å være normal-vektig ble jeg nå litt "lubben"..det var ikke helt planen på lavkarbo!!jeg skulle jo bare bli i bedre form

På 3 mnd var det ikke store forandringer...men litt mindre småspising nå enn tidligere...vekten stabiliserte seg... men synes fremdeles jeg ofte var "sugen"... så jeg begynte å tenke litt: kanskje jeg skulle prøve å gå mye lavere på karboene? bare for å teste litt...
Trodde ketogen diett kun var for slankere, men valgte å lese litt om det og det var det jo ikke..
Så her er jeg nå etter 1 uke på ketogen diett(følger ikke ketolyse-kuren):
bittelitt småsug ennå(ikke rart..bare gått ei uke)..men BETYDELIG bedre..
og GÅTT NED 2 kg
Jeg gikk også lang tur i skogen i går...uten å måtte legge meg nedpå når jeg kom hjem..eller småpise
så det ser ut til å være min redning og videre vei.

Så mitt råd til deg som er i starten av lavkarbo.. drit litt i vekten nå...la det heller gå på noen kg..det tar tid før det stabiliserer seg også..ca 1-2 mnd må du nesten regne med før du kan se noen resultater(inviduelt)...la det være litt ustabilt nå i starten..naturlig..småspis også hvis du trenger...bare hold deg unna karboene... sørg for å ha en plan når suget kommer: feks noe du kan lage...eggemelk med kakao etc.. fløtekrem med bær etc...(hvis du er flink kan du gjøre husarbeid istedefor..hehe..det klarte ikke jeg gitt...for jeg ble bare IRRITERT hvis jeg ikke fikk noe å spise)
Dersom du ser vekten øker pga "suget" kan det hende du må lavere på karboene...det tok meg mange mnd før jeg skjønte det
Jo lavere karboer...jo mindre sug ..og mindre vekt.. sånn tror jeg mange her opplever.
men ja...suget kan også være av psykisk art.. er ofte det..hos meg også...men det er altså nesten borte nå...
Jeg kunne kanskje ha gått ut og hatt det gøy med andre mennesker, at det ville gjort samme nytten? kanskje...Men nå i første omgang er det lavt nok på karboene.. da blir psyken bedre også

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 23-06-09, 12:41   #15
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Jeg synes ikke at det er nødvendig med søtning i teen fra London Fruit & Herb Company. Denne teen får du kjøpt på helsekost, smaker veldig godt!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 02:12   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Og Celestial Seasoning! Bare utseendet på eskene er grunn god nok til å kjøpe dem
Anbefaler Mandarin, og Eple- og kanelteen

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-07-09, 23:36   #17
Kanutta
Juniormedlem
 
Kanutta sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 43
Kanutta er på en erverdig vei

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Jeg gikk rundt meg selv, kjente på suget og merket viljestyrken var i ferd med å gi slipp i går kveld.
Hva gjorde jeg? Jo, jeg dro på trening og det hjalp.

Kunne bare DET blitt en (u)vane

__________________



Kanutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-09, 01:00   #18
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Her var det mange gode forslag, det gjelder å holde hender og munn opptatt med noe annet. Ja hvis du ikke er sulten/tørst og trenger fôr da...

Når jeg sitter her med pc på fanget går tiden fort og jeg glemmer å spise. Spiser uansett aldri ved et tastatur
Bruk hendene til å strikke, skrive eller male? Slik at de er opptatt?
Og munnen kan du kysse kjæresten med (da blir gjerne hendene opptatt også)
plystre, synge, spille fløyte?
Poenget er at du kan bruke hender og munn til annet enn å spise.

Av og til, når suget er stort og kjødet er svakt,- pusser jeg rett og slett tennene.

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-07-09, 13:32   #19
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: "Kveldskos" og kroppens lyst på å spise

Hvis jeg abslolutt må ha noe blir det enten
- te med suketter
- pisket krem med søtning
- jordbær og fløte

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 11:42
"Måtte" spise stasjon-pølse elian Ketolysekuren 8 21-01-09 23:37
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no