Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-14, 23:27   #1
mms
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
mms er på en erverdig vei

Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Jeg startet på lavkarbo grunnet mageproblemer. Startet først å spise lite karbohydrater og mer fett, men ble ikke bedre. Så har nå prøvd noen dager med lite karbohydrater og lite fett (droppet ut smør, fløte, bacon osv), og har blitt litt bedre. Men jeg sliter fortsatt med den sultfølelsen. Kan jeg heller fylle på med litt sunnere alternativer som avokado, nøtter osv ?

Noen som har noen flere forslag på hva jeg kan spise som demper sultfølelsen, annet enn de fettrike matvarene jeg har nevnt over?

mms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 23:44   #2
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Nok fett er viktig for metthetsfølelsen.
Spiser du grønnsaker? De metter og gir lite kalorier.

Hva og hvor mye spiser du?
Har du vært på diett lenge?
Ved langvarig diett ser man ofte endringer i hormonene som styrer sult, leptin og ghrelin.

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 02:16   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Hvor lenge har du levd lavkarbo, hvilken retning følger du og hva spiser du i løpet av en dag?
Jeg fikk påvist matallergier i høst, men det tok nesten tre måneder før magen ikke var vond lenger.
Om du har blitt bedre av å kutte ut meierivarer, så ville jeg holdt det utenfor kosten i tre uker, og så prøvd igejn.
Jeg spiser ikke noen meierivarer med unntak av ghee (klarnet smør) og får likevel i meg mer enn nok fett. Jeg kan heller ikke spise nøtter, mandler eller peanøtter så de kan heller ikke være fettkilde for meg.
Fettet jeg får i meg kommer hovedsaklig fra gode oljer som f.eks. kokosolje, frø og fet fisk + fett kjøtt.
Jeg spiser mellom 3200 og 3800 kcal pr dag og får i meg 71 % fett selv uten meierivarer eller nøtter/mandler/peanøtter.

Om du nettopp har startet på lavkarbo så må du være klar over at mange er veldig sultne i starten og at det er viktig og få i segnok mat. Matbehovet vil tilpasse seg etterhvert som kroppen blir vant med den nye kosten. Avocado er kjempesunt, og 1/2 til 1 avocado er et kjempegodt måltid. Smaker veldig godt fylt med f.eks. reker og hardkokt egg i majones og en god dæsj sitronsaft + litt salt og pepper.

Selv etter tre år på ketogen kost legger jeg jevnlig, en dag av og til, inn alt hva jeg spiser for å sjekke at jeg får i meg nok av alt. Jeg bruker diett.no, men det finnes flere slike steder.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 10:51   #4
mms
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
mms er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av kristine89, her.

Nok fett er viktig for metthetsfølelsen.
Spiser du grønnsaker? De metter og gir lite kalorier.

Hva og hvor mye spiser du?
Har du vært på diett lenge?
Ved langvarig diett ser man ofte endringer i hormonene som styrer sult, leptin og ghrelin.

Spiser som regel gresk/tyrkisk yoghurt, egg, cottage cheese eller lavkarbobrød til frokost, noe av det samme til lunsj og tacosalat, fisk og kjøtt med blomkål og brokkoli-mos til middag, og rester av tacosalat eller knekkebrød til kvelds. Drikker også smoothie eller spiser noen lavkarbo-knekkebrød som mellommåltid. Jeg trener nesten hver dag, så det er kanskje naturlig å være litt mer sulten, men føler jeg er sulten hele tiden, og vil ikke overspise heller. Har gått på dietten i to,tre uker bare.

mms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 10:54   #5
mms
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
mms er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hvor lenge har du levd lavkarbo, hvilken retning følger du og hva spiser du i løpet av en dag?
Jeg fikk påvist matallergier i høst, men det tok nesten tre måneder før magen ikke var vond lenger.
Om du har blitt bedre av å kutte ut meierivarer, så ville jeg holdt det utenfor kosten i tre uker, og så prøvd igejn.
Jeg spiser ikke noen meierivarer med unntak av ghee (klarnet smør) og får likevel i meg mer enn nok fett. Jeg kan heller ikke spise nøtter, mandler eller peanøtter så de kan heller ikke være fettkilde for meg.
Fettet jeg får i meg kommer hovedsaklig fra gode oljer som f.eks. kokosolje, frø og fet fisk + fett kjøtt.
Jeg spiser mellom 3200 og 3800 kcal pr dag og får i meg 71 % fett selv uten meierivarer eller nøtter/mandler/peanøtter.

Om du nettopp har startet på lavkarbo så må du være klar over at mange er veldig sultne i starten og at det er viktig og få i segnok mat. Matbehovet vil tilpasse seg etterhvert som kroppen blir vant med den nye kosten. Avocado er kjempesunt, og 1/2 til 1 avocado er et kjempegodt måltid. Smaker veldig godt fylt med f.eks. reker og hardkokt egg i majones og en god dæsj sitronsaft + litt salt og pepper.

Selv etter tre år på ketogen kost legger jeg jevnlig, en dag av og til, inn alt hva jeg spiser for å sjekke at jeg får i meg nok av alt. Jeg bruker diett.no, men det finnes flere slike steder.

Spiser gresk/tyrkisk yoghurt, egg, cottage cheese eller lavkarbobrød til frokost, noe av det samme til lunsj og tacosalat, fisk og kjøtt med blomkål og brokkoli-mos til middag, og rester av tacosalat eller knekkebrød til kvelds. Drikker også smoothie eller spiser noen lavkarbo-knekkebrød som mellommåltid. Spiser ca 1 avokado hver dag.
Har gått på lavkarbo i to,tre uker og kan ikke si jeg følger en spesiell retning. Er ganske nybegynner på dette. Prøver vel egentlig bare å finne ut hvilke matvarer som gjør så jeg får mageproblemer.

mms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 11:48   #6
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av mms, her.

Spiser som regel gresk/tyrkisk yoghurt, egg, cottage cheese eller lavkarbobrød til frokost, noe av det samme til lunsj og tacosalat, fisk og kjøtt med blomkål og brokkoli-mos til middag, og rester av tacosalat eller knekkebrød til kvelds. Drikker også smoothie eller spiser noen lavkarbo-knekkebrød som mellommåltid. Jeg trener nesten hver dag, så det er kanskje naturlig å være litt mer sulten, men føler jeg er sulten hele tiden, og vil ikke overspise heller. Har gått på dietten i to,tre uker bare.

Det høres ut som om du spiser lite fett.

Kast ut smoothien til for del for ordentlig mat. Å drikke kalorier gjør oss mindre mette enn å spise de.
Å få i seg en god håndfull grønnsaker til hvert måltid kan også være en god ide.

Det tar litt tid før kroppen venner seg til et nytt spisemønster. Jeg var gruelig sulten de første ukene også. Er nå i min tredje uken og sulten er nesten borte.

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 12:35   #7
mms
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2014
Innlegg: 4
mms er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av kristine89, her.

Det høres ut som om du spiser lite fett.

Kast ut smoothien til for del for ordentlig mat. Å drikke kalorier gjør oss mindre mette enn å spise de.
Å få i seg en god håndfull grønnsaker til hvert måltid kan også være en god ide.

Det tar litt tid før kroppen venner seg til et nytt spisemønster. Jeg var gruelig sulten de første ukene også. Er nå i min tredje uken og sulten er nesten borte.

Jeg spiser lite fett fordi magen min ikke tåler det, virker det som. Okei, da får jeg bare håpe at sultfølelsen går over snart, og prøve å bytte ut smoothie med noe annet. Takk for svar

mms er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 12:48   #8
kristine89
Medlem
 
kristine89 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 254
kristine89 er ny på veien

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av mms, her.

Jeg spiser lite fett fordi magen min ikke tåler det, virker det som. Okei, da får jeg bare håpe at sultfølelsen går over snart, og prøve å bytte ut smoothie med noe annet. Takk for svar

Hele greia med lavkarbo er jo å bytte karbohydratene med fett. Om du spiser lavkarbo med lite fett er det ikke rart du blir sulten. Da blir kaloriunderskuddet alt for stort.
Da burde du inkludere mer karbohydrater.

__________________
Min journal: Kristines vei mot velvære
kristine89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 15:24   #9
Nyttogbedreliv
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 69
Nyttogbedreliv er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Ser du har fått mange gode tips. Jeg kuttet ut meiriprodukter og gluten og magen er blitt kjempe fin etter at jeg gjorde det.
Drikker jeg melk så får jeg Halsbrann og suroppstøt.
Får jeg i meg gluten så får jeg veldig mye luft plager, + jeg merker det på uregelmessig avføring.

Jeg har en til to kopper kaffi om morgningen med cocosnøtt olje ( 1 spise skje og en liten klatt soyasmør oppi ). Det setter fart på magen min, og jeg har ikke hatt mageproblemer siden..

Nyttogbedreliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 15:29   #10
Nyttogbedreliv
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 69
Nyttogbedreliv er på en erverdig vei

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Lager også mye mat med kokosmelk i. Ei som la ut ei Chia pudding oppskrift her, den har jeg blitt hekta på.

Nyttogbedreliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 16:11   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av mms, her.

Jeg spiser lite fett fordi magen min ikke tåler det, virker det som. Okei, da får jeg bare håpe at sultfølelsen går over snart, og prøve å bytte ut smoothie med noe annet. Takk for svar

Fett er ikke alltid fett.
Spiser du f.eks. frø så er de fettrike, men det kjennes ikke ut som man spiser fett.
Har du eggmelk i kaffien, så kjennes det heller ikke ut som rent fett
Om du bruker f.eks. kokosmelk i maten, så kjennes det heller ikke ut som du bare pøser på med fett.
Svært mange har intoleranse mot gluten, det slår ikke ut på prøver men gir symptomer som magesmerte, oppblåshet etc. På lavkarbo lever man naturlig glutenfritt, så dette kan over tid også gi bedre mage.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 16:17   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Det kan være brødet du blir rar i magen av. Om du vil bli mett spis kjøtt/ fisk, egg, ost + grønnsaker. fett kan du øke gradvis, så tåler du det sikkert.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 08:51   #13
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Få i deg nok vatn! Det er ikkje alltid så godt å kjenne skilnad på om du faktisk er svolten eller tørst. Kroppen sender eigentleg signal om at den treng vatn, men ein oppfattar det som svolt-signal.

Overgangen til feittrik kost kan vere grunnen til at magen reagerer. Eg har hatt ein del problem med magen sjølv (do-springing over ein lav sko). Det kan ta litt tid før det stabiliserer seg. Eg er mykje betre no, heldigvis. Eg held meg unna gresk/tyrkisk yoghurt, for eg merka eg reagerte når eg åt det. Kesam fungerer betre for meg.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 09:03   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Det tar litt tid før kroppen skjønner at proteiner, fett og grønnsaker og nøtter og frø (for det er vel det du i hovedsak spiser nå?) er mat og kan utnyttes like godt som karbohydrater. Du må også gi kroppen tid til å bygge om til å bryte ned og forbrenne dette i stedet for karbohydrater. Det kan ta noen uker opp til et par måneder. I denne tiden bør du være raus med mat og vann - og gjerne også vitamin/mineraltilskudd.

Om det er lettere for deg så spis gjerne oliven, nøtter, avokado for fettet sin del i stedet for melkeprodukter. For en del virker det som at omstillingen til dette fettet går lettere og raskere enn omstilling til melkefett.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 18:33   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan kan jeg dempe sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av mms, her.

Jeg startet på lavkarbo grunnet mageproblemer. Startet først å spise lite karbohydrater og mer fett, men ble ikke bedre. Så har nå prøvd noen dager med lite karbohydrater og lite fett (droppet ut smør, fløte, bacon osv), og har blitt litt bedre. Men jeg sliter fortsatt med den sultfølelsen. Kan jeg heller fylle på med litt sunnere alternativer som avokado, nøtter osv ?

Noen som har noen flere forslag på hva jeg kan spise som demper sultfølelsen, annet enn de fettrike matvarene jeg har nevnt over?

Hva slags mageproblemer? hva er det du spiser mye av nå som før? Inntar du sukkeralkoholer? Har du forsøkt å unngå de mest vanlige matvarene folk er intolerante mot?

  • Melk og melkeprodukter
  • Egg og eggprodukter
  • Fisk og fiskeprodukter
  • Skalldyr og produkter av disse
  • Nøtter og produkter av disse
  • Belgfrukter: Soyabønner, peanøtter (jordnøtter), erter og produkter av disse
  • Glutenholdige kornslag: Hvete, rug, bygg, havre og produkter av disse

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektklubb.no: Kjemp mot sultfølelsen Brokkoli Artikler 10 27-03-12 18:48
For å dempe søtsuget Elizabeth Kake/dessert og snacks 0 01-05-10 15:53
Sultfølelsen annsiv Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 23-09-09 16:33
Fett trigger sultfølelsen? Borealis Generell ernæringsdebatt 9 20-06-09 22:24
Når forsvinner sultfølelsen? Carisma Ketolysekuren 34 11-05-07 14:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no