Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Leter etter en margarintråd

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-09, 10:44   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Leter etter en margarintråd

GLEM DET FANT DEN :-)



Her om dagen var det noen som skrev alt det ekle greiene som er i / blir gjort med margarin...

Noen som vet hvor den er?

__________________


Sist redigert av elian : 16-01-09 kl 10:55.
elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:00   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd...

Margarin er 1 molekyl unna å være plastikk....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:13   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Margarin er 1 molekyl unna å være plastikk....

Fakta? Hoho, æsj. Margarin, altså.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:18   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Fakta? Hoho, æsj. Margarin, altså.

Jeg har hvertfall hørt det så mange ganger at jeg tror på det...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 12:45   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Leter etter en margarintråd ...

Det er så enkelt som dette. Det man gjorde og gjør med planteoljer for å skape hardere fett er å gjøre natrulige fetter over til noe unaturlig. Dette vet kroppen dels ikke hva den skal gjøre med og man får iallefall ikk bedre helse.

Bare å spise natrulig og hel mat så fikser mye seg.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 14:31   #6
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd ...

Jeg vet det er skikkelig ille. Jeg lette etter tråden for å fortelle noen på et annet forum hva det nneholdt.

De trodde nemlig av meierismør var veldig farlig.... Og forer barna sine (og seg selv) med margarin...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 14:34   #7
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Leter etter en margarintråd...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Margarin er 1 molekyl unna å være plastikk....

Cis-/transfett er en dobbeltbinding og et knekk unna å være mettet fett. Men ja, det er mye rart i margarin. Løsemidler, deodorant og mye sprøtt.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 14:42   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd ...

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Jeg vet det er skikkelig ille. Jeg lette etter tråden for å fortelle noen på et annet forum hva det nneholdt.

De trodde nemlig av meierismør var veldig farlig.... Og forer barna sine (og seg selv) med margarin...

Å, fortell hva reaksjonen blir a! Syns alltid sånn er gøy

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 14:56   #9
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Å, fortell hva reaksjonen blir a! Syns alltid sånn er gøy

Det skal jeg gjøre...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 19:56   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd...

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Cis-/transfett er en dobbeltbinding og et knekk unna å være mettet fett. Men ja, det er mye rart i margarin. Løsemidler, deodorant og mye sprøtt.


H
vis noen heller vil ha seriøs og korrekt, lettfattelig info om margarin og hvorfor vi IKKE anbefaler det kan sjekke disse linkene:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...13&postcount=8
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...16&postcount=5

Her er litt info om hva som er bra og ikke bra fett og oljer:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...7&postcount=10

Elian ! Kan du poste link til den infoen du fant også ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 20:14   #11
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Leter etter en margarintråd

Men på melangepakkene står det ikke transfett lengre, noe som vet hva som har skjedd der?

Photobscura sendte en mail til produsent men tror ikke hun har fått svar.....

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 20:20   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Men på melangepakkene står det ikke transfett lengre, noe som vet hva som har skjedd der?

Photobscura sendte en mail til produsent men tror ikke hun har fått svar.....

Vi har sendt mail til produsent flere ganger uten at det har kommet noe svar.
Tror aldri det har stått noe om transfett på pakkene.

Men hvis det IKKE er så bør det jo absolutt stå på "UTEN TRANSFETT". Det må jo være en flott måte å markedsføre varen sin på. Som MHM har skrevet, en kan jo bare lure på hvorfor de ikke skriver "uten transfett"....... kanskje fordi de da må dokumentere det ?

Det er påbudt i mange andre land, som f.eks. USA

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 20:29   #13
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Leter etter en margarintråd

Var bare Photobscura som skreiv at det gjorde det på pakkene før nemlig, var akkurat når eg begynte på ketolyse at eg lurte på det.

Men JA de bør jo absolutt markedsføre det hvis det er tilfelle

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 20:34   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Jeg fikk svar, var om melange, mye å bli klok på?

Sitat:

Hei, jeg beklager sen tilbakemelding på denne henvendelse fra deg.
Vi takker deg for dette spørsmålet og for den interesse du viser for våre produkter.

Jeg skjønner at du er skeptisk til soya, men jeg skjønner ikke helt hva den er bygget på. Stort sett alle oljer er raffinert. Den eneste oljen som er kaldpresset er oliven extra virgen eller virgen. Det finnes litt kaldpresset raps, men dette brukes ikke kommersielt i produkter fordi den har en så kraftig egen smak og fordi den ikke vil være holdbar i et produkt.

Alle oljene (raps, solsikke, mais, kokos, palme, bomullsfrø og soya) du kjøper i butikken, unntatt de ovennevnte, er renset ved hjelp av varme, vanndamp og filtrering. Det gjøres for å sikre at oljen har en nøytral og fin smak, samtidig som det fjerner oksidasjonsprodukter som vil gi en kortere holdbarhet. Når det gjelder produksjonen av transfettysrer er det heller ingen forskjell på disse oljene. Disse fettsyrene oppstår først og fremst pga herdning hvor det tilsettes hydrogen for å gjøre oljen fast. Dette kalles gjerne herdning eller hydrogenering og ingen av våre margariner eller oljer er behandlet på den måten.
Alle oljene har likevel et lite naturlig innhold av transfettsyrer, men dette er godt < 1% og sammenlignet med smør og kjøtt er det et helt uvesentlig nivå helsemessig. Det er interessant å nevne her at ifølge rapporten til Helsedirektorat representerer smør og kjøtt de største kildene til nettopp transfettsyrer:

meieriprodukter (50 prosent),
kjøtt (19 prosent),

http://www.shdir.no/fagnytt/presseme...kosthold_64260

Angående fargen er det riktig som du påpeker at oljene egentlig ikke har noen egen farge. Palmeolje er riktignok litt gul, men det er tilsetningen av betakaroten som gjør at margarin får en fin gul farge. Betakaroten er som kjent et fargestoff som også finnes i naturen (i gulrot og mais for eksempel).

Margarin er en blanding av flere oljer og det er bruk av oljer som er fast fra naturens side (palme og kokos) som gir margarin sin faste konsistens. Ved valg av disse oljene med bestemte smeltepunkter er det mulig å få en margarin som dekker flere behov;
-egnet til å steke med,
-har tilstrekkelig fasthet for baking
-inneholder flerumettede fettsyrer (fra soya bl annet).

Håper dette svarer på dine spørsmål.
Mvh Paul Aitkenhead
Kvalitetssjef Mills DA

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 20:42   #15
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Leter etter en margarintråd

Ble ikke helt klok nei

Sto vel ikke noe svar der på det du spurte om transfett så vidt eg klarte å lese

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 20:59   #16
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Ble ikke helt klok nei

Sto vel ikke noe svar der på det du spurte om transfett så vidt eg klarte å lese

Egentlig ikke, men det er godt gjemt.

"[Transfett] oppstår først og fremst pga herdning hvor det tilsettes hydrogen for å gjøre oljen fast. Dette kalles gjerne herdning eller hydrogenering og ingen av våre margariner eller oljer er behandlet på den måten. Alle oljene har likevel et lite naturlig innhold av transfettsyrer, men dette er godt < 1% [mindre enn kjøtt/smør]."

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 21:22   #17
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Leter etter en margarintråd

Har dere sett at det er kommet BARNEMAT TILSATT Omega 6???
WTF? Det MÅTTE jo være Nestlé. Hvorfor har jeg problemer med dem?


Forresten, Elian, du som er melke-allergiker også (var det ikke?), har du peiling på hvordan det er med blå "soft"margarin? Det er jo den eneste jeg kan spise... Det er den som er uten melk og soja, laget med rapsolje.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen


Sist redigert av Megvel : 17-01-09 kl 21:33.
Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 21:35   #18
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Har dere sett at det er kommet BARNEMAT TILSATT Omega 6???
WTF? Det MÅTTE jo være Nestlé. Hvorfor har jeg problemer med dem?


Forresten, Elian, du som er melke-allergiker også (var det ikke?), har du peiling på hvordan det er med blå "soft"margarin? Det er jo den eneste jeg kan spise...

Herregud. De er gærninger.

Forresten, et tips til melkeallergikere: lag ghee (klarert smør). Smelt smør (ca. 250-500 gram) i en gryte ved laveste temperatur. Det vil skumme, og så sprutkoke. Når det slutter å koke, og det dannes lite skum, fjern fra platen, filtrèr (gjennom f. eks. klut eller tefilter) og putt i et syltetøysglass. (Pass på, det er varmt!). Ghee holder seg ca. ètt år, så lenge du unngår å få noe som helst vann i kontakt med den. Det har høyt kokepunkt, deilig smak og ingen melkerester (bare rent fett).

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 17-01-09, 22:05   #19
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Leter etter en margarintråd

danish har rett, det går ikke an å få bedre melkefritt smør og det er raskt å lage Det finnes en margarinvariant som er økologisk og sikkert basert mye på kokosfett siden den ikke er blitt herdet. Men likevel står det at den er "low in trans fats" og da er den ikke transfettfri.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 00:16   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Forresten, et tips til melkeallergikere: lag ghee (klarert smør). Smelt smør (ca. 250-500 gram) i en gryte ved laveste temperatur. Det vil skumme, og så sprutkoke. Når det slutter å koke, og det dannes lite skum, fjern fra platen, filtrèr (gjennom f. eks. klut eller tefilter) og putt i et syltetøysglass. (Pass på, det er varmt!). Ghee holder seg ca. ètt år, så lenge du unngår å få noe som helst vann i kontakt med den. Det har høyt kokepunkt, deilig smak og ingen melkerester (bare rent fett).

Helt enig !
Ghee er det beste alternativet og er kjempeflott å steke i også !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 00:18   #21
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Det svaret fra Mills var mer "Goddag mann, hostesaft" - altså et hakk verre enn "Goddag mann, økseskaft"... at det går an !

Skal få MHM til å ta en titt på det....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 01:18   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

klippet: Stort sett alle oljer er raffinert. Den eneste oljen som er kaldpresset er oliven extra virgen eller virgen.

Jeg sitter nå og holder i en "Clearspring Unrefined organic sunflower oil FIRST COLD PRESSING", så den infoen deres er vel ikke helt oppdatert. Oljen ble kjøpt på ultra i går til den nette sum av 38,90 eller så, og det syns jeg var et kupp.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-09, 01:21   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Det at de sier at den eneste oljen som er kaldpresset er EV olivenolje (dessuten bør de lære seg engelsk), er jo helt hårreisende? Det finnes jo "dusinvis" av kaldpressede andre oljer?? Og så drar de selvsagt inn animalsk transfett. Halleluja, kunnskapen lenge leve.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:01   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

MHM sier:

Dette er et svar som forventet fra en produsent. Svaret tar blant annet ikke høyde for at flerumettet fett kan være negativt. Han sammenligner med andre margariner - men da ingen margariner er bra, er ikke dette noen kvalitetsgaranti.

Tre grunner til at margariner ikke bør brukes:
* Margarin er "dobbeltødelagt industrifett". Først ødelegges oljene av temperaturer og kjemikalier i en komplisert prosess (raffinering/varmpressing), så lages margarinen av disse ødelagte oljene i nok en tøff prosess for ømfindtlige flerumettede fettsyrer.
* Margarin bidrar til å forverre skjevheten mellom omega-6 og omega-3 i vårt vestlige kosthold (som igjen kan være årsak til eller forverre revmatisme, astma, allergier, høyt blodtrykk m.m.)
* Margarin egner seg ikke for steking. Med sitt høye innhold av flerumettet fett (omega-6), er det ikke egnet for oppvarming. Per definisjon i alle kjemibøker. Tran må stå i kjøleskap for ikke å harskne (omega-3), mens margarin og planteoljer fint kan tåle romtemperaturer og litt til, men ikke steking. Man kan jo spørre seg hvor mye mer man klarer å ødelegge margarinet i stekepanna etter at industrien allerede har ødelagt oljene, men dette er en kontinuerlig prosess. Stoffene som dannes er dimerer, polymerer, frie radikaler og spontant noe transfett. Det finnes forskjellige typer transfett når det er sagt, og det som er i animalske matvarer fra naturens side er mer harmløse.

For mer litteratur, søk på "margariner" på www.matoghelse.no, eller les boka til Udo Erasmus "Fats that heal, fats that kill".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 19:19   #25
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Leter etter en margarintråd

Jeg lurer på en ting: Hvis vi ser bort fra hvor usunt margarin er, inneholder det fett på samme måte som meierismør, når det gjelder kostholdet vårt?

Altså jeg oppfordrer IKKE til å spise det, for det første er det jo veldig usunt, for det andre smaker det dritt...


Men jeg tenker, hvis jeg står der en dag og lager mat (f.eks borte hos folk) og ikke har meierismør eller en god olje. Vil da margarinet gi meg det fettet jeg trenger på lik linje med meierismør?

Håper noen skjønner hva jeg mener... Ble litt rart forklart..

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Svar

Emneord
margarin, meierismør, smør, transfett


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vaniljeekstrakt leter jeg etter ... martefie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 14-12-10 23:41
Leter etter hurtigmat Sophie Spørsmål og svar 22 27-08-08 13:47
Jeg leter etter en oppskrift på lapper Millsi Spørsmål og svar 4 13-03-08 22:48
Jeg leter etter en fiskekakeoppskrift Summer Generell diskusjon 3 29-02-08 15:38
Jeg leter etter en vits... Summer Generell diskusjon 4 18-08-05 16:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no