Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere først?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-12, 15:50   #1
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill
Question

Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere først?

Jeg har hatt en slik "uggen" følelse i magen/mellomgolvet de siste ukene, og er periodevis kvalm uten å være kvalm (hvis dere skjønner). I forrige uke fikk jeg noe som føltes som en "strekk" et par cm. nedenfor ribbeina på høyre side. Den gikk imidlertid over, så kanskje det skyldes yogatimen?

Jeg er ikke dårlig hele tiden, men har ikke klart å finne noen fellesnevner ennå. Prøver å følge litt med på mye fett/lite fett, mye/lite kullsyre, mye/lite/ingen alkohol, mye/lite grønnsaker, mye/lite søvn og stress, men har som sagt ikke klart å isolere når symptomene oppstår.

Til de av dere som har eller har hatt problemer med galleblæren; hvilke symptomer merket dere først? Hadde dere noe som lignet?

Jeg har hele tiden hatt en teori om at vi som spiser fett jevnlig ikke får problemer med galleblæren siden den får være i regelmessig aktivitet, men kanskje det er feil?

Har dessverre en vanvittig lav smerteterskel , og siden jeg har hørt at galleproblemer kan være svært smertefullt vil jeg ta tak i det så tidlig som mulig hvis det er grunn til å tro at det kan være noe slikt. Hva tror dere erfarne "galleproblemmennesker"?

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 15:57   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Dette kan helt klart høres ut som en form for galle/gallesteinsproblematikk.
Mener jeg hadde mange sånne episoder før det kom en som ikke ga seg, men bare ble verre og verre og verre og sendte meg på Legevakten. Typisk nok ristet bilturen steinen løs og turnuslegen mente jeg bare var en hysterisk sykepleierstudent som hadde spist for mange ferske boller(gikk egentlig på streng GR- den gangen).
Neste gang gikk det ikke over og en ultralyd undersøkelse avslørte en galleblære full av steiner.
Fet mat kan hos de som er disponert også gi opphopning av steiner. Det finnes nemlig flere typer....
Spørs om du får ultralyd på en så vag indikasjon, men du kan jo nevne det for fastlegen din i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 23:17   #3
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Takk for rask respons, Kitt!
Det er nemlig det jeg har hørt, at de som har gått på streng GR har spist så lite fett (og så mye karbs) at gallesystemet ikke fungerer som det skal lenger. Men jeg vet ikke om det stemmer. Jeg har jo hatt mine runder på GR jeg også - får håpe jeg ikke har tatt skade av det da.

I dag hadde jeg meg forresten en "kvalmebyge" igjen. Spiste bra med fett før jeg gikk en tur med hunden, og det gikk helt greit. Men så tok jeg noen mage- og ryggøvelser etterpå, og da ble jeg uggen igjen. Kan virkelig øvelsene virke inn slik?? Vet jeg har blitt kvalm og uvel tidligere avå bruke fitnessball.... Får fortsette å følge med....

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 09:14   #4
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Dette høres definitivt ut som gallestein, jeg har hatt det samme et års tid nå, og symptomene er nøyaktig som du beskriver. Har måttet reise på legevakten på natterstid 3 ganger grunnet dette nå, og har fått både to og tre sprøyter med rare greier satt rett i skinka, og har nå Voltaren liggende i skapet. Venter nå på at fastlegen skal bestemme seg for om hun vil anbefale operasjon eller ikke...

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 10:31   #5
Amles
Medlem
 
Amles sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 61
Amles er ny på veien

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Jeg har hatt gallestein flere ganger, og det er sinnsykt vondt. Jeg har også litt lav smerteterskel og jeg føler det verre enn å føde, altså på lik linje som kraftige rier. Bare at riene varer kort, og gallesteinsanfallet kan vare i flere timer..
Be fastlegen din bestille ultralyd til deg, det er vel den eneste måten å få påvist gallestein ( så vidt jeg vet)

Jeg velger å ikke fjerne den, men heller satse på litt fet mat slik at den jobber regelmessig. Har hørt at man kan få gallestein av å spise for magert jeg da, slik at galleblæren ikke jobber.

Lykke til

__________________
AMLES
Journal
Amles er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketogent Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 14:48   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Man får ikke gallestein av å spise magert, man kan få dem uansett om man er disponert for det, men med lite fett i kosten trenger ikke galleblæren tømme seg så ofte og så mye og dermed blir steinene liggende der og bli større og større. Spiser du så et stort måltid, gjerne med litt mye fett, risikerer du at galleblæren vil tømme seg helt, men det går jo ikke, for den er full av steiner!
Og disse steinene gjør ofte ikke noe som helst av seg om de bare får ligge i galleblæren, men dersom du prøver å følge gallevæsken nedover og er for store for gallegangene.......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 20:53   #7
Amles
Medlem
 
Amles sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 61
Amles er ny på veien

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Man får ikke gallestein av å spise magert, man kan få dem uansett om man er disponert for det, men med lite fett i kosten trenger ikke galleblæren tømme seg så ofte og så mye og dermed blir steinene liggende der og bli større og større. Spiser du så et stort måltid, gjerne med litt mye fett, risikerer du at galleblæren vil tømme seg helt, men det går jo ikke, for den er full av steiner!
Og disse steinene gjør ofte ikke noe som helst av seg om de bare får ligge i galleblæren, men dersom du prøver å følge gallevæsken nedover og er for store for gallegangene.......

Ja takk! Det var igrunn det jeg mente..
Spiser jeg fet mat hver dag, så jobber galleblæren hele tiden.
Den ene gangen jeg hadde gallestein, hadde jeg gått på nutrilett en mnd..


Vet at mange som har fjernet galleblæren kan få diaré/ løs mage om de spiser fet mat.

__________________
AMLES
Journal
Amles er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ketogent Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 21:38   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Opprinnelig lagt inn av Amles, her.

Ja takk! Det var igrunn det jeg mente..
Spiser jeg fet mat hver dag, så jobber galleblæren hele tiden.
Den ene gangen jeg hadde gallestein, hadde jeg gått på nutrilett en mnd..


Vet at mange som har fjernet galleblæren kan få diaré/ løs mage om de spiser fet mat.

Dersom man bare spiser fett innimellom, vil man nok oppleve det. Spiser man noe fett jevnlig som på LCHF, må man bare passe på å bruke litt lenger tid på tilvenning.
Selv sliter jeg mer med rå grønnsaker enn med fett.

Kirurgen som opererte meg, spurte med et ironisk smil: Og hvilken slankekur har du gått på da?
Helt tydelig ikke et ukjent problem.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 22:36   #9
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Til dere som har hatt problemer med galleblæren - hvilke symptomer merket dere fø

Takk for mange gode, konstruktive svar I det siste har jeg vært ganske bra, så jeg får følge litt med og se hvordan det utvikler seg.

Jeg fikk litt halsbrann her en dag, og etter at jeg tok en tablett mot det ble jeg ganske bra. Kanskje det bare har vært halsbrann hele veien, og så har jeg frika litt for mye ut i min redsel for smerter??. I så fall får jeg skylde på lavkarboen - jeg har vært så fantastisk god i magen at jeg ikke kjente igjen halsbrannen når den dukket opp for første gang på flere år!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke fettholdige matvarer spiser dere for å få i dere nok fett? MiniMe74 Lavkarbo generelt 39 04-06-11 21:00
Har dere merket noe på humøret? ada-emilie Lavkarbo generelt 16 16-09-10 10:40
Har dere hatt dårligere nedgang når dere har mensen? Cec Ketolysekuren 9 16-10-07 13:44
Når merket dere at dere hadde pcos? Boxie PCOS og karbohydratkontroll 17 12-06-06 12:29
Hvor lang tid gikk det før dere merket noe vekttap?. Miriam Dr Lindbergs 6 16-06-04 10:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no