Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-12, 18:05   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Har noen studert dette? Er jo interessant da! Vil lese mer om det jeg ihvertfall, etter å ha lest denne artikkelen: http://bramat.no/vekt/overvekt/344-k...jore-oss-tykke

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 19:25   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Mmm... finnes en del om dette. Når man søker på nettet kan man også finne historier om folk med seriøse mage-tarmproblemer som har gjennomgått "fecal transplants" (jupp - man har transplantert tarmfyll - nummeret før bæsj - fra en frisk person til en syk) for å få fikset bakteriefloraen. Og for mange ser det ut til å virke...

Når det gjelder artikkelen så vil jeg vel påstå at fokuset er noe vridd - det er ikke bakteriene som gjør oss fete, men at vi har et kosthold / en livsstil som fremmer feil bakterier som er problemet....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 19:32   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Har noen studert dette? Er jo interessant da! Vil lese mer om det jeg ihvertfall, etter å ha lest denne artikkelen: http://bramat.no/vekt/overvekt/344-k...jore-oss-tykke

Bakterier er interessant!

Jeg fikk litt sjokk da jeg leste at selv om vi er født uten bakterier er det normalt 11 ganger så mange bakterieceller i kroppen som menneskeceller, men de er jo med på å bidra de aller fleste

Om det bidrar til fedme ved å gjøre oss en bjørnetjeneste gjenstår å se. Vi trenger mer forskning på dette.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 19:35   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mmm... finnes en del om dette. Når man søker på nettet kan man også finne historier om folk med seriøse mage-tarmproblemer som har gjennomgått "fecal transplants" (jupp - man har transplantert tarmfyll - nummeret før bæsj - fra en frisk person til en syk) for å få fikset bakteriefloraen. Og for mange ser det ut til å virke...

Når det gjelder artikkelen så vil jeg vel påstå at fokuset er noe vridd - det er ikke bakteriene som gjør oss fete, men at vi har et kosthold / en livsstil som fremmer feil bakterier som er problemet....

Leste om dette for et år siden. Det er vistnok ikke lov enda i de fleste land fordi det ikke direkte er en del av kroppen (transplantasjonsmessig) eller et legemiddel..

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 20:11   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Når det gjelder artikkelen så vil jeg vel påstå at fokuset er noe vridd - det er ikke bakteriene som gjør oss fete, men at vi har et kosthold / en livsstil som fremmer feil bakterier som er problemet....

....som igjen gjør at tarmen ikke virker optimalt og det kan opprettholde overvekt.

Den onde sirkel, men er enig med at det starter med et feil kosthold.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 20:40   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Leste om dette for et år siden. Det er vistnok ikke lov enda i de fleste land fordi det ikke direkte er en del av kroppen (transplantasjonsmessig) eller et legemiddel..

Mulig det ikke er lov, men det er om man leser blogger så enkelt at man selv kan gjøre det dersom man har en frisk donor og er syk nok til å ville prøve. For meg høres det risikabelt ut, men det er det også å være alvorlig syk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 00:42   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Fant ikke noe særlig om det med å bli fet av bakterier men jeg ble opptatt av hvordan fjerne de dårlige bakteriene som gir sykdom. Fant en diett som skal gjøre tarmen fin igjen. Her er den. Veldig lavkarbo men med en innsikt i mange forskjellige matvarers betydning. http://www.gapsdiet.com/The_Diet.html
http://www.gapsdiet.com/INTRODUCTION_DIET.html

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 27-09-12 kl 00:48.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 09:22   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Fant ikke noe særlig om det med å bli fet av bakterier men jeg ble opptatt av hvordan fjerne de dårlige bakteriene som gir sykdom. Fant en diett som skal gjøre tarmen fin igjen. Her er den. Veldig lavkarbo men med en innsikt i mange forskjellige matvarers betydning. http://www.gapsdiet.com/The_Diet.html
http://www.gapsdiet.com/INTRODUCTION_DIET.html

GAPS er kjent for å restituere tarmflora, ja. Tror kanskje Kamp har fulgt noen av prinsippene?
Selv har jeg merket stor bedring av å bruke hjemmegjæret surkål og også kombucha. Spesielt det første virket bedre enn probiotika i kapsler for min del.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 10:59   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Det er faktisk ikke helt uvanlig i dyreriket av de minste spiser avføring. Jeg har snakket med veterinærer som sørger for at kalver får i seg litt "voksen" avføring nettopp av denne grunn. Det trigger rett tarmflora slik at ikke kalven blir så plaget av diaré...
Særlig med kalver som får melkepulver istedenfor å die (altså de fleste), så kan dette ha en fin effekt.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-09-12, 11:43   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Interessant det der FrkMarge. Jeg vil tro metoden kan virke spesielt bra på kyr siden de er flermagede dyr og de gjærer maten der.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 11:35   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Dette var kanskje en mulig øyeåpner.
Jeg begynte å bli lubben fra førskolealder, men i en alder av tolv la jeg på meg over tredve kilo på ca et halvår, uten at noen hadde noen forklaring på hvorfor, og gikk bostavelig talt fra å være godt holdt til å bli direkte feit.
Jeg hadde kroniske infeksjoner fra jeg var to til jeg var tolv, og under denne tiden fikk jeg mange mange antibiotikakurer, til det punkt at jeg var immun i flere år etterpå. Jeg måtte spørre moren min, og jeg fikk aldri noe probiotika for å motvirke effektene, det ville hun ha husket, sa hun ... Husker ikke all verden av detaljer fra disse årene, naturlig nok, men jeg husker klart at jeg tidvis hadde så sterke magesmerter at jeg ikke kunne stå rett. Hmmm ... Dette kan jo muligvis forklare noe jeg har lurt på i tjue år?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 11:51   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

mm... jeg la på meg kraftig (i forhold til den vekten en 8åring skal ha) da jeg lå en vinter med kikhoste, bronkitt og lungebetennelse i skjønn forening og med antibiotikakurer i kø... Ikke så mye som deg, men mer enn nok. Ikke noe kunnskap om pro- eller pre-biotika der heller. Selvfølgelig kan manglende bevegelse ha hatt sitt å si, men det er også et faktum at friske folk regulerer apetitt etter aktivitet og at man ikke nødvendigvis legger på seg av å være sengeliggende og så syk at det til tider var tvil om hvilken vei det skulle gå ...
Jeg fikk også en serie med skikkelig dårlige tenner etter denne sykdomsperioden. Og jeg fikk ikke "trøstemat" - sånt skjedde ikke hjemme - ut over litt havresuppe med rosiner noen ganger.

Ja, og dette er jo faktisk sannsynligvis funksjonen til blindtarmen vår - å være et tilfluktsrom for tarmfloraen vår i perioder hvor diaré er nødvendig av en eller annen årsak (at man har en mageinfeksjon f.eks.). Teorien går ut på at blindtarmen fungerer som en "noahs ark" for tarmfloraen. Veldig interessante saker dette, synes jeg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 29-09-12 kl 11:57.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 12:20   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Ja, virkelig! Jeg var veldig aktiv som barn; fotball, speider, mye ski- og gåturer i fjell og skog, i det hele tatt lite stillesitting, (bortsett fra i den perioden da jeg var så overvektig at det både var flaut og vondt å bevege seg mer enn nødvendig ...) Bortsett fra lørdagsgodt var det ikke noe annet enn helt vanlig mat, og ikke i overflod.
Faktisk, etter at legene bare hadde gitt opp hele infeksjonshelvetet, så kom det en ung akupunktør til bygda som mamma i sin desperasjon tok meg med til, og etter tre måneders behandling var syklusen brutt.
Den ekstreme overvekten varte ikke mer enn fram til jeg var ca tretten, og gikk ned igjen til å bare være "lubben".
Jeg er jo en av disse som ikke klarer å finne noen god forklaringsmodell på hvorfor jeg har vært overvektig. Den eneste gangen jeg vet for sikkert var da jeg etter mange års terrorbalanse bare ga eff og adopterte min daværende samboers (horrible) matvaner, og fløy opp 15-20 kilo på noen måneder. (Noe som virkelig utløste effekten av de sykdommene jeg vet jeg har i dag, og fikk meg over på lavkarbo).
Men, digresjon til side. Dette er faktisk veldig veldig interessant! Jeg får jo ikke gjort noe med det nå, men retrospektivt er det for meg ganske nyttig å se at det faktisk kunne ha vært ikke selvforskyldte faktorer som bidro til det hele fra starten av, ikke minst for å forsone meg med fortida.

Med det sagt har jeg hatt en instinktiv (og ikke vitenskapelig fundert ) skepsis til antibiotika i hele mitt voksne liv, og har kun tatt det i forbindelse med et par prekære tilfeller. Ellers har jeg bare nikket pent og tatt i mot når jeg har fått skrevet det ut ifm. en forkjølelse el., og kastet reseptet på veien ut av legekontoret, og heller latt kroppen lege seg selv.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 12:29   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Samme her - har vel klart meg med 3 kurer i mitt voksne liv. 1 for en ny omgang med bronkitt (og 40 i feber - jeg som aldri har feber) og 2 for to flåttbitt som var mye mer suspekte enn de vanligvis pleier å være.

Antibiotika er til tider nødvendig, men jeg tror nok en sunn tilbakeholdenhet også er bra. Også ref oppblomstringen i multiresistente bakterier.

Ja - og jeg kom på - vet ikke om det er sant, men har lest hardnakkede rykter om at en del kjøttprodusenter i USA bruker antibiotikatilsatt for som en del av en oppfetingsprosess. Dette skal spesielt gjelde kyllinger. Ikke vet jeg om det er sant, men om så skulle være tilfelle så forklarer det jo godt at man får resistente bakterier...

Antakelig er det noe i den saken siden EU har sett det nødvendig å forby denne typen bruk...
http://europa.eu/rapid/pressReleases...=0&language=EN

Vel. Vi ligger ikke fryktelig langt fra dyr, så man kan jo trekke egne konklusjoner.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 12:46   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Interessant. Om du har sett Food Inc., så tror jeg det dekkes en del av akkurat det med antibiotika i tillegg til veksthormoner i amerikans kjøttindustri. Det er temmelig skummelt! (Skjønnlitterært tips i forhold til oppblomstringen av industrien, fiktivt fortalt, men fundert på fakta, kan jeg anbefale Jonathan Coe's What a Carve Up, satire over kapitalismen).

Men jeg står i alle fall fortsatt ved instinktet mitt i forhold til antibiotika. Har kun tatt det i forbindelse med nyrebekkenbetennelse og UVI, men jeg var godt over tjue før det bet på kroppen igjen ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 20:35   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Interessante erfaringer. Jeg har selv aldri brukt antibiotika men en venninne av meg har gått på det veldig mange ganger som voksen og trolig da også som barn. (Hun er nå avhengig av det for å bli frisk av influensa.)Men hun blir veldig tynn av slike influensaomganger men det er ikke rart, hun spiser bare 300 kcal ca dgl og ligger til sengs hele dagen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 09:55   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

http://articles.mercola.com/sites/ar...bsorption.aspx
Your lifestyle can and does influence your gut flora on a daily basis. All of these common exposures can wreak havoc on the makeup of bacteria in your gut, but researchers are now increasingly looking at the cascading ill effects of antibiotic drugs in particular. For example, your gut bacteria are extremely sensitive to:

  • Antibiotics
  • Chlorinated water
  • Antibacterial soap
  • Agricultural chemicals
  • Pollution
Antibiotics are severely overused – not just in medicine, but also in food production. In fact, about 80 percent of all the antibiotics produced are used in agriculture – not only to fight infection, but to promote unhealthy (though profitable) weight gain in the animals.

The bacteria identified as instrumental in increasing fat absorption are called Firmicutes, which, incidentally, have previously been linked to obesity, as they're found in greater numbers in the guts of obese subjects. The researchers also found that the abundance of Firmicutes was influenced by diet.

At dyr la på seg fett av antibiotika var fremmed for meg. Jeg googlet antibiotika+ weight gain og fant følgende og så at joda, det var kanskje sant.http://www.alternet.org/food/can-ant...ou-gain-weight

__________________
Do what you like!

Sist redigert av Yrla : 07-10-12 kl 10:00.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 10:47   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Det der gjelder, så vidt jeg vet, ikke i Norge. Jeg tror ikke vi har lov til å bruke antibiotika på den måten i norsk matproduksjon.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 11:01   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Antibiotikabruken i Norsk landbruk er stramt regulert, ja. Dessuten er denne bruken også forbudt innen EU så jeg vil tro vi dermed også har forpliktet oss gjennom EØS. I Norge skal vetrinær ha stilt en diagnose før antibiotika benyttes og det begrenser det. Samt at totalforbruket av antibiotika innen landbruket overvåkes.

http://www.norsklandbruk.no/gaardsdr...usdyrhold.aspx

Men det er ikke bare fryd og gammen her på bruket heller. Spesielt kyllingproduksjon er utsatt for antibiotikaresistens både innenlands og i verden generelt og det tyder på at vi ikke gir disse dyrene gode levekår så de blir lett syke og de dermed danne grobunn for resistente bakterier.
http://www.mattilsynet.no/publikasjo...i_norge_103702

Jeg vil også legge til at bruken av antibak-såper og liknende utenfor sykehusene antakelig også har bidratt til at sånne ting etter hvert både mister effekten og gir oss "nye" bakterier som vi ikke har gode våpen mot. Ikke så farlig i hverdagslivet, men for de syke og svake blir dette et problem.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 08-10-12 kl 19:50.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 19:55   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kan tarmfloraen gjøre oss fete?

Jeg fikk et spørsmål om blindtarmens rolle som "safe house" for tarmfloraen under diaré - så her er et par korte beskrivelser av teorien.
http://www.sciencedaily.com/releases...1008102334.htm
http://illvit.no/spor-oss/er-blindta...lig-overflodig

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
KarboMammas fete ostekake KarboMamma Kake/dessert og snacks 26 10-03-12 13:21
Fete bør droppe frokost Goggen Nyheter / media 6 14-02-08 22:12
Handlekurven til fete mennesker Don Vito Corleone Generell ernæringsdebatt 88 24-04-07 13:38
Helsekmpanje mot fete barn Kristian Lavkarbo generelt 4 06-06-05 05:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no