Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Regnes ikke all karbo som karbo??

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-10, 06:40   #1
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Regnes ikke all karbo som karbo??

Har lest her et sted at ikke hele antallet gram karbo i mat "teller"?? hmm...ikke helt enkelt å formulere her..

På mange ting står det f.eks karbo pr 100 gram er 2,5 gram, hvorav sukkerarter 2,5gram... Hva betyr egentlig det? Sånn i forhold til ketose/lavkarbo.

Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 08:15   #2
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Regnes ikke all karbo som karbo??

Sukkerarter er karbo, men kostfiber og sukkeralkoholer er ikke tellende karbo... for de gi ingen stigning av blodukkeret

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 09:32   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Regnes ikke all karbo som karbo??

Merking av matvarer her i landet innebærer at bl.a. kostfiber og sukkeralkoholder allerede er trukket fra, så det er såkalla netkarber (kh som påvirker blodsukkeret ) som er oppgitt. Dvs at det er ikke mer å trekke fra.

I utlandet gjør de ikke alltid dette, men på enkelte varer, spesielt fra USA, er det ofte merket antall net carbs slik at man slipper å tenke. Er du i tvil om hvor mye som er i en matvare, prøv heller å finne noe annet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 09:33   #4
Fofa
Seniormedlem
 
Fofa sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 44
Innlegg: 746
Fofa er ny på veien

Sv: Regnes ikke all karbo som karbo??

Ok :-)
Takk begge to!! Da lærte jeg jaggu noe nytt i dag og!

Fofa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 11:16   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Regnes ikke all karbo som karbo??

Sukkeralkoholer er ikke trukket i fra på varedeklerasjoner, men det står oppgitt hvor mange av karbene det er som er sukkeralkoholer

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-10, 20:06   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Regnes ikke all karbo som karbo??

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Sukkeralkoholer er ikke trukket i fra på varedeklerasjoner, men det står oppgitt hvor mange av karbene det er som er sukkeralkoholer

De har vært det på alle varedeklarasjoner jeg har funnet her i Norge,men det kan nok variere jeg har jo ikke prøvd alt .

Dersom ikke varen er spesifikt merket med netkarber og man er usikker er det nok best og ta i litt på antall karber for å være på den sikre siden. Det går ann å kontakte produsenten også, de fleste svarer innen rimelig tid

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke 0-karboprodukter skal man alikevel regne karbo på? Lollypop! Ketolysekuren 20 12-09-10 13:10
"Spiser du for lite karbo får du ikke drømmekroppen" Hillelille Lavkarbo generelt 16 31-07-09 10:31
Karbo-dag happygolucky Ketolysekuren 7 10-10-07 18:55
Karbo-dag happygolucky Ketolysekuren 3 10-10-07 10:57
Hvorfor katter ikke liker karbo MHM Lavkarbo generelt 1 27-07-05 14:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no