Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett og gallebetennelse?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-14, 14:22   #1
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Fett og gallebetennelse?

Jeg var og tok noen blodprøver hos legen og fikk beskjed om at vi måtte passe litt på galleblærene da noen verdier kunne tyde på mulig gallebetennelse.

Kan dette komme av eller forverres når jeg går på ketolysekuren og spiser mye fett? Eller kan dette være grunn til at jeg ikke har gått ned i vekt i det siste?

Jeg har ikke peiling på om fett har noe med galleri å gjøre annet enn at jeg vet at de som har fjernet galleblæren må holde seg unna fett den første tiden.

Setter utrolig pris på svar!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 08:23   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallebetennelse?

Jeg fikk problemer med gallesteiner og betennelse da jeg gikk på fettfattig GR- kurs og endte opp med å fjerne galleblæren.
Spiser du fet mat, må galleblæren din jobb litt hele tiden og det samler seg ikke steiner. Har du allerede steiner, kan de gi problemer, men det ville de sannsynligvis gjort til slutt uansett.
Jeg gikk med litt forhøyede leververdier i mange år uten at legen min skjønte hvofor. Etter at jeg fjernet galleblæren har verdiene sakte, men sikkert blitt normale igjen.

At dete skal ha noe med vektnedgang å gjøre, tror jeg så absolutt ikke.

Jeg tenker at du fint kan spise lavkarbo, men at du ikke trenger å overdrive fettinntaket. Spis naturlig fet mat uten å tilsette masse ekstra fett.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:09   #3
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Fett og gallebetennelse?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg fikk problemer med gallesteiner og betennelse da jeg gikk på fettfattig GR- kurs og endte opp med å fjerne galleblæren.
Spiser du fet mat, må galleblæren din jobb litt hele tiden og det samler seg ikke steiner. Har du allerede steiner, kan de gi problemer, men det ville de sannsynligvis gjort til slutt uansett.
Jeg gikk med litt forhøyede leververdier i mange år uten at legen min skjønte hvofor. Etter at jeg fjernet galleblæren har verdiene sakte, men sikkert blitt normale igjen.

At dete skal ha noe med vektnedgang å gjøre, tror jeg så absolutt ikke.

Jeg tenker at du fint kan spise lavkarbo, men at du ikke trenger å overdrive fettinntaket. Spis naturlig fet mat uten å tilsette masse ekstra fett.

Men hvordan blir dette med ketolyse da? Og hvordan kan jeg finne ut om dette er noe som går utover galleblæren? :/
Legen min mente at jeg burde ta en slankeoperasjon (Han er veldig fan av det, men er en veldig god lege altså!), da han mener at en vektnedgang vil gjøre presset lettere på galleblæren?
Jeg fortalte at jeg er på vei ned i vekt og det mener han er det beste, men jeg har ikke fortalt han at jeg er på lavkarbo da han er av den gamle typen som mener fett er den værste fienden..

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:23   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Fett og gallebetennelse?

Prøv og se, ikke stort annet du kan gjøre. Enten så løser lavkarboen problemet, eller så blir symptomene forsterket. Ikke godt å si egentlig. Men lavkarbo etter å ha fjernet galleblæren kan fort bli en utfordring..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:29   #5
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Fett og gallebetennelse?

Men vil det da ha en bedre effekt av å endre til et mer moderat lavkarbo kosthold?
Spørsmålet er da om man vil gå ned i vekt.. Jeg har ende 40 kg overvekt som må bort, men jeg føler at ketolyse ikke funker denne gangen, men er da mer skeptisk til et "slakkere" kosthold siden jeg ikke går ned i vekt på ketolyse en gang.

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 14:51   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Fett og gallebetennelse?

Fettmengde på ketolyse og "moderat" lavkarbo er vel nesten den samme, så jeg tviler på om det vil ha så mye å si. Men du vil gå ned i vekt over tid både på ketolyse og moderat lavkarbo, så lenge du er konsekvent og holder deg til kostholdsplanen. Fordelen med moderat lavkarbo er at du kan spise litt mer variert, men det er uansett ikke store forskjellene vi snakker om.

Hvor lenge har du forsøkt ketolyse siden du konkluderer med at det "ikke funker"?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:04   #7
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Fett og gallebetennelse?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Fettmengde på ketolyse og "moderat" lavkarbo er vel nesten den samme, så jeg tviler på om det vil ha så mye å si. Men du vil gå ned i vekt over tid både på ketolyse og moderat lavkarbo, så lenge du er konsekvent og holder deg til kostholdsplanen. Fordelen med moderat lavkarbo er at du kan spise litt mer variert, men det er uansett ikke store forskjellene vi snakker om.

Hvor lenge har du forsøkt ketolyse siden du konkluderer med at det "ikke funker"?

Jeg har forsøkt ketolyse siden oktober, men med noen perioder med utskeielser.
Sist jeg gikk på lavkarbo for to-tre år siden gikk jeg ned 30 kg på 4 måneder og da veide jeg 25 kg mindre ved start enn jeg veide med start i oktober.
En av grunnene til jeg er redd kuren ikke virker er fordi jeg ikke klarer å holde kroppen i ketose, selv ved 15 karbohydrater til dagen og jeg er redd kroppen ikke vil ha godt av å gå inn og ut av ketose.

Jeg har nå nettopp vært igjennom 4 uker med streng ketolyse der jeg ikke har gått ned mer enn fra 112kg til 111kg. Jeg går opp i vekt noen uker selv om jeg spiser slik jeg skal og jeg forstår ikke hvorfor.

Jeg skjønner heller liksom ikke hvorfor kuren funket så bra for meg sist gang, mens den nå ser ut til å "ikke fungerer" og jeg blir så usikker.
Jeg har riktignok gått ned 7 kg siden jeg startet i oktober, men nå står det helt fast.

Jeg ser at jeg fremstår som utålmodig og jeg ser at dette virker teit, tro meg :P Jeg er bare så usikker på om jeg gjør rett, hva om kroppen min motsetter seg ketose fordi ketosen kanskje er farlig for kroppen min, eller om det er noe annet som er i veien.

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 15:51   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallebetennelse?

Jeg syns du er i yngste laget for en slankeoperasjon( jeg var 45 da jeg tok GBP) og tenker legen din heller bør henvise deg til annen hjelp enn akkurat det.
Tenk om du er en av de som opplever fæle komplikasjoner.

Ellers syns jeg du skal stå på og kjøre lavkarbo om du har tatt blodprøver etc som viser at du ellers er helt frisk og det ikke er andre grunner til at du ikke går ned i vekt.
Tilløp til en mulig gallebetennelse kan komme av så mangt og trenger ikke bety noe som helst. Blir det ille, fjerner de den jo og det er ikke noe problem å leve uten galleblære om man er forsiktig i begynnelsen. Tilvenning til normalt, fettrikt kosthold tar litt tid etterpå, men er fullt ut mulig for de aller fleste.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 18:25   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallebetennelse?

Om du går med en betennelse er det sannsynligvis hovedgrunnen til at du ikke går ned. fordelen er at ketolyse/Lchf kurerer betennelser.
Forøvrig var jeg i samme situasjon, gikk ikke ned et gram (heller opp...). Jeg begynte på eurodiett og endelig slipper kroppen! Så det anbefales som et alternativ til slankeoperasjon.
Men hva med å prøve et par uker atkins induksjon etter boka? Da har du hvertfall full kontroll på hva som går inne og minimalt med partystoppere.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 19:17   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallebetennelse?

Ketolyse/LCHF KURERER betennelser, faktisk.. Det var da en bombastisk påstand. Har du noe å vise til ang. det, Carisma?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 21:06   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallebetennelse?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ketolyse/LCHF KURERER betennelser, faktisk.. Det var da en bombastisk påstand. Har du noe å vise til ang. det, Carisma?

Denne konklusjonen f.eks. http://blogg.lavkarbokosthold.no/201...er-betennelse/
Eller Hexeberg sin bok. Forøvrig er det jo kjent at insulin er betennelsesfremkende, så å redusere utskillelsen av insulin
Her beskriver Pål Jåbekk nettopp dette med hvorfor innflammasjon hemmer vektbedgang. http://paljabekk.blogspot.no/2012/02...drater-og.html

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 21:24   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallebetennelse?

Jeg kan dele litt av min erfaring.
Jeg fikk fjernet en betent galleblære og det som av legen ble kalt for en grushaug for snart to år siden.
Denne betennelsen har jeg nok hatt mer eller mindre i 20 år, og da reagerte jeg med kraftige gallesteinsanfall når jeg spiste veldig fet mat.
I 2007 la jeg om til lavkarbo, men jeg har holdt meg til Lindberg/eurodiettfilosofien (aldri brukt produktene men noe mindre fett og noe mer karbohydrater). Betennelsen viste seg ved at jeg hadde kroniske smerter og murring i ryggen, noe jeg hadde i mange år.
Etter at jeg fjernet galleblæren (en lykkens dag...) har magen vært helt bra. Jeg har også kuttet gluten, og det hjelper på. Jeg har enda ikke reagert på mat med mye fett, og julen forløp uten gallesmerter etter et herlig måltid med pinnekjøtt. Det har vel knapt skjedd de siste tyve årene.
Hvis valget står mellom slankeoperasjon og en mulig galleoperasjon, ja da er ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt!
Men som jeg leser her, har du ikke noen problemer med gallen? Bare på noen blodprøver? Ville ikke bekymret meg veldig over dette her, men får du problemer er det ikke problematisk å gjøre noe med det.
Jeg tror heller ikke gallen har noe med din vektnedgang, eller manglende vektnedgang å gjøre. Jeg gikk saaaaakte ned mine 20 kg, vi snakker maks 0,5 kg i måneden. Etter operasjonen var det ikke sånn at jeg raste ned de resterende 5 kiloene. De er her fortsatt så det har ikke stor betydning.
Om du nå ikke går ned, kan det jo ha med noe helt annet å gjøre, f eks insulinresitens. Jeg gikk ikke ned før jeg fikk metformin. Og da som sagt 0,5 kg i måneden i en periode på to år.
Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget? ragabast Generell diskusjon 11 09-03-11 10:52
Forbrenn fett med fett- artikkel i Dagbladet i dag Anne Generell diskusjon 1 12-08-10 11:50
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no