Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Blodsukker

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-11, 17:56   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Blodsukker

Har hatt et ekspriment gående for å finne ut av hvordan maten jeg spiser til frokost variere blodsukkeret mitt.

I dag var det en lavkarbo men alikevel "mer karbo" frokost enn vanlig.

før mat: 4,9
spise frokost.
30min 6,7
60min 4,4
90 min 5,8
120 min 5,4

Helt greie verdier

Men så skulle jeg måle etter 3 timer og da var det 5,8.
Så jeg stakk i en annen finger og da var det 5,4 og på den tredje finger var det 5,2.

Ikke at det har så mye å si egnetlig men har andre vert borti at det vises forskjellige verdier alt etter hvor enn måler?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 01:19   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Har ikke registrert forskjell på hvilken finger jeg måler, men i instruksjonene jeg fikk ble det anbefalt å måle på ytterste leddet på fingrene.
Den ekstradingsten som følger med blodsukkermåleren gjør at man kan måle nede på hånden f.eks., men der er det visst ikke like riktige verdier.
Det står også i instruksjonene at det kan være opptil 20 % feil i målingene i slike apparat.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 14:18   #3
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Blodsukker

Hei, Jeg er bioingeniør(jobber på lab,måler blodverdier etc). Dette kan ha med apparatet å gjøre, de har jo oppgitt en måleusikkerhet på +/- 20%. dette er ganske sikkert årsaken til de ulike måleverdiene. Slik er det med sånne apparater, og slik er det med større og mer nøyaktige maskiner på laboratorier også. De har en viss unøyaktighet, men selvsagt ikke utover det helsemessig forsvarlige.

I tillegg så er det viktig at du tørker bort første dråpen med blod etter at du har stukket deg og så måler den 2. dråpen. Den første dråpen kan være fortynnet av vevsvæske, og du kan dermed måle litt lavere blodsukker enn det du faktisk har.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 15:51   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av sirib, her.

Hei, Jeg er bioingeniør(jobber på lab,måler blodverdier etc). Dette kan ha med apparatet å gjøre, de har jo oppgitt en måleusikkerhet på +/- 20%. dette er ganske sikkert årsaken til de ulike måleverdiene. Slik er det med sånne apparater, og slik er det med større og mer nøyaktige maskiner på laboratorier også. De har en viss unøyaktighet, men selvsagt ikke utover det helsemessig forsvarlige.

I tillegg så er det viktig at du tørker bort første dråpen med blod etter at du har stukket deg og så måler den 2. dråpen. Den første dråpen kan være fortynnet av vevsvæske, og du kan dermed måle litt lavere blodsukker enn det du faktisk har.

Takk for svar Viste ikke det om at det bør være dråpe nr 2

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 16:50   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Takk for svar Viste ikke det om at det bør være dråpe nr 2

De lærde strides veldig om det. Om du må klemme litt for å få ut blod nok, skal du i hvert fall bruke dråpe nr 2.

Ellers vill ejeg ha vært overlykkelig over et blodsukker på 5- tallet! Har slitt siden august med å få blodsukkeret ned fra 17 og der omkring til under 10!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 23:23   #6
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Blodsukker

Det er ihvertfall standardprosedyre å alltid tørke bort 1.dråpe pga denne risikoen for at den er fortynnet.
http://www.sykepleien.no/ikbViewer/p...ment_id=118343

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 23:47   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av sirib, her.

Det er ihvertfall standardprosedyre å alltid tørke bort 1.dråpe pga denne risikoen for at den er fortynnet.
http://www.sykepleien.no/ikbViewer/p...ment_id=118343

Det spiller ingen rolle hva prosedyreboka sier!!
Alle legesekretærer, bioingeniører, sykepleiere, leger og diabetikere har sin teori om hva som er rett eller riktig! Jeg har blitt stukket av dem alle, og alle gjør det på sin måte!
I linken din står det blant annet at man skal trykke frem frem en dråpe etter å ha tørket vekk første dråpe! Gjør man det, kommer det i hvert fall vevsvæske i dråpen!
Og det står over rammen at klemming forringer kvaliteten på blodprøven!

Personlig tror jeg absolutt ikke det spiller noen rolle, så lenge man gjør tilnærmet det samme hver gang! Og forskjellene er ikke større enn at det ikke har noe å si for diagnostikken!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:03   #8
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Blodsukker

Klemming kan forringe blodprøven, men denne forringelsen påvirker ikke alle analyser, det kommer altså an på hva en skal måle. Klemming (da skal du klemme ganske hardt, f.x hvis fingrene er kalde og du må jobbe hardt for å få ut en liten dråpe) gir hemolyse (de røde blodceller sprekker) og det kan påvirke f.x analyse av kalium. Et lett trykk midt på fingeren skader ikke blodprøven. Det absolutt beste er at selvsagt at dråpen renner fritt ut.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:31   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av sirib, her.

Det absolutt beste er at selvsagt at dråpen renner fritt ut.

Lett for de som har blod som renner å si Hos meg kommer det bare bittelitt, ikke nok til en prøve engang, før det stopper. Helt umulig å ikke klemme.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:36   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Lett for de som har blod som renner å si Hos meg kommer det bare bittelitt, ikke nok til en prøve engang, før det stopper. Helt umulig å ikke klemme.

Da må du bruke lengre spiss, da vet du!
Sa jeg og går for å måle førnattenblodsukkeret mitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 20:41   #11
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Blodsukker

Hvis det renner dårlig kan du f.x prøve å varme hendene i lunkent/varmt vann. Eventuelt kan du kjøpe andre lansetter.

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodsukker Opheliia Spørsmål og svar 12 16-01-11 23:18
Blodsukker ingrids Spørsmål og svar 11 13-04-10 21:56
Blodsukker på 2.6 nellie Spørsmål og svar 9 08-06-08 17:48
Blodsukker Grovsnus Ketolysekuren 14 25-02-08 12:00
Ang blodsukker ... cilemora Spørsmål og svar 6 21-11-07 04:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no