Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Chili con carne i verdensklasse!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-06, 00:54   #1
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Chili con carne i verdensklasse!

Denne oppskriften er et resultat av 3 års testing og feiling med å finne en perfekt chili con carne, en rett jeg elsker, men ikke spiser så ofte pga. bønnene som jeg ikke helt takler. Gryta blir svær og de dagene jeg lager den så spiser jeg opp restene på kvelden (og dagen etter), den smaker enda bedre da! Jeg tror faktisk at det en best å lage den en dag i forveien slik at den kan sette seg litt. Retten bør forresten lages i jerngryte. Her er oppskriften:

1 stor pølse kjøttdeig på 750 gram
5 champignoner
2 løk
1 gulrot
2 paprika, valgfri farge
3 hvitløkfedd
2 bokser grovkakkede tomater
2-3 ss. tomatpure
2 bokser kidneybønner
1 boks tomatbønner
(en skvett bokkøl)
3 dl oksekraft (deilig hjemmelaget....)
1 ts oregano
1 ts basilikum
2 ss tøket chili
1 ss hp saus
1 ss tørr parmesan ost
1\2 dl kremfløte
(om du synes den er litt smakløs: en pose sjysaus og kanskje en boks tomatbønner til)

Hakk opp løken, soppen, paprikaen, gulrota og hvitløken.
Begynn og stek kjøttdeigen i den kjelen du vil ha retten i, og tilsett deretter løk, sopp og gulrot, stek litt til, tilsett da paprika og hvitløk og stek da til kjøttdeigen er brun. Hell over tomatene, tomatpureen og alle bønnene, bland sammen og ha bokkølet i om du har det. Tilsett oksekraften, rør litt til og ha i krydderene, osten og hp sausen. kok opp og tilsett kremfløten.

La nå alt småkoke i ca 15 min. og smak på den, synes du den smaker litt lite har du i 1 pose sjysaus og ca. 1.5 dl vann eller oksekraft. Om retten blir litt tynn etter dette har du i en boks tomatbønner til. Nå kan retten stå og koke i minst 10 min. til og spises, eller den kan settes bort til dagen etter.

Chilien skal spises uten noe mere tilbehør, bare noe kaldt å drikke! Forresten, sett alltid en flaske tabasco på bordet!

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 01:08   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Chili con carne i verdensklasse!

Åååh jeg elsker chili con carne, det er noe av det beste jeg får! Har prøvd mange forskjellige, og (desverre) er den foreløpige favoritten ikke helt hjemmelaget men nesten. Disse krydderposene fra Santa Maria vet du, med lasagne-krydder, gulasj-krydder osv. Den chili con carn'en der er helt fantastisk syns jeg.

Desverre blir det jo ikke ofte laget her i huset, for jeg har en tendens til å overspise skikkelig når jeg lager det, og siden det jo inneholder en god del karber pga bla. bønnene, så blir det sjelden. Men NAM!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 01:24   #3
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chili con carne i verdensklasse!

Det er oksekraften dom gjør hele forskjellen! Den er bare helt magisk når man har den i chili con carne, for å si det på denne måten: jeg er ikke sulten når jeg spiser opp restene, samme om det er samme kvelden eller dagen etter.

Visste du at den orginale texas chilien var helt uten grønnsaker? Den inneholdt bare oksekjøtt, oksekraft, oksefett og chilier. Heehe litt av en forskjell...jeg fant det på en side for chilifans!

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 13:17   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Chili con carne i verdensklasse!

koker du den selv da? Kan jeg bruke sånn ferdig fond??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 25-06-06, 15:59   #5
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chili con carne i verdensklasse!

Opprinnelig lagt inn av luringen

koker du den selv da? Kan jeg bruke sånn ferdig fond??

Jeg koker den selv, men du kan bruke ferdig fond eller buljingterninger også da, men det kan ikke sammenliknes med ekte oksekraft.

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tofu middager Marianne Middag 1 01-03-06 16:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no