Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Om ketolyse er farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-12-10, 19:26   #1
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Om ketolyse er farlig?

Dette er et inlegg fra NHI (Norsk helseinformatikk) sitt forum som jeg klipper og limer inn:

Sitat:

Viser til nettsiden om ketolysekuren:
http://www.ketolyse.no/?group=1443&s...=1444&art=2002

"Ketolysekuren er en diett bestående av vanlig mat som fås i vanlige butikker. Man kan ikke spise karbohydrater i noen vesentlig mengde. Man spiser da protein og fett i stedet. Dette medfører en spesiell fettforbrenning, som er årsak til de store og raske vekttapene. Denne forbrenningen kalles ketose. Man kan spise forskjellige typer salat, mange grønnsaker, sopp, kjøtt, fisk, ost, egg, noen meieriprodukter. Mat du ikke kan spise er; brød, pasta, ris, frukt (bortsett fra jordbær, bringebær og multe), sukker og søtsaker."

Når man har gått på denne kuren vil da fettnedbrytingen starte. Triglyseridene vil spaltes og fettsyrer vil slippes ut i blodet. Fettsyrene er organiske syrer og gjør derfor blodet surt. Når fettsyrene går til leveren omdannes de til ketonlegeme og går ut i blodet. Når konsentrasjonen av ketonene i blodet stiger over en viss grense, vil sentralnervesystemet forbrenne ketonlegemer. Da frigjør sentralnervesystemet seg fra glukosen, og glukoneogenesen bremses ned. Vil ikke dette si at glukoseforbrenningen går ned? Vil man da legge på seg når man begynner å spise normalt igjen?

Problemet med ketonlegemene er at de er organiske syrer. Høye konsentrasjoner vil gjøre blodet surt, og kunne gi metabolsk acidose.

Viser så til:
http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...ose-25336.html

"Alvorlig acidose kan forårsake sjokk gjennom at tilstanden forårsaker dårlige betingelser for hjertets pumpefunksjon. Dette vil skape en vond sirkel hvor det sure miljøet svekker hjertet, som pumper dårligere, som svekker sirkulasjonen, som øker acidosen etc. Det haster derfor med å få rettet opp en eventuell metabolsk acidose."

En metabolsk acidose oppstår eller kan da oppstå når man gjennomfører ketolysekuren. Kan det ikke da være farlig å gjennomføre ketolysekuren??

Jeg har skrevet et svar til vedkommende (ikke registrert bruker), men tenkte at noen her inne sikkert kan gi et bedre svar. Her er linken til innlegget: http://www.nhiforum.no/showthread.php?113-Ketolysekuren Jeg har, kort fortalt, svart at ketoner såvidt jeg (og kjemiboka mi) vet ikke er syrer, og at blodet nok helt fint vil buffre slik at fettsyrene ikke vil skape noe problem. Du ser vel hele innlegget mitt også i linken Jeg tror vel egentlig at h*n bekymrer seg uten grunn, men har ikke nok faglig tyngde til å mene noe om det. Håper noen har tid til å gi et bedre svar enn det jeg gjorde

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 19:35   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Om ketolyse er farlig?

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Dette er et inlegg fra NHI (Norsk helseinformatikk) sitt forum som jeg klipper og limer inn:

Jeg har skrevet et svar til vedkommende (ikke registrert bruker), men tenkte at noen her inne sikkert kan gi et bedre svar. Her er linken til innlegget: http://www.nhiforum.no/showthread.php?113-Ketolysekuren Jeg har, kort fortalt, svart at ketoner såvidt jeg (og kjemiboka mi) vet ikke er syrer, og at blodet nok helt fint vil buffre slik at fettsyrene ikke vil skape noe problem. Du ser vel hele innlegget mitt også i linken Jeg tror vel egentlig at h*n bekymrer seg uten grunn, men har ikke nok faglig tyngde til å mene noe om det. Håper noen har tid til å gi et bedre svar enn det jeg gjorde

Jeg har spist lavkarbo i mange år og vært i ketose mesteparten av tiden.. Ikke bevisst ketose, men jeg har liksom bare vært det..

Da jeg havna på sykehuset for et par uker siden sjekket de syreinnholdet i blodet. Det gjør de ved å analysere blod de trekker ut fra innsiden av håndleddet..(det er den værste blodprøven jeg har tatt i hele mitt liv, ryggmargsprøve er mye snillere..) men det viste seg at alt var ok. Ketose har IKKE gjort noe med min skrott.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 20:04   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Om ketolyse er farlig?

Vedkommende forveksler nok ketose med ketoacidiose.

Jeg limer inn det som tidligere er skrevet om ketoacidiose, av Nille her på forumet:

"Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt. "

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-12-10, 20:12   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Om ketolyse er farlig?

Og her er en link til et innlegg av HP med mange kildehenvisninger på slutten.

Klipp og lim

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1424

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 15:38   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Om ketolyse er farlig?

Forumtroll??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 15:54   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Om ketolyse er farlig?

Spam bortevekk

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse er farlig! Almyrida Ketolysekuren 16 24-08-10 10:49
Er ketolyse/lavkarbo farlig for eldre? isrekl Kostholdsfilosofier 0 16-03-09 20:19
Er ketolyse farlig for barn og unge? Kiss12 Kostholdsfilosofier 4 12-03-09 21:30
Er det farlig å ikke drikke nok vann på ketolyse? MoaMoa Ketolysekuren 3 03-11-08 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no