Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Karbohydrater (utregning)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-01-10, 10:03   #1
Siiv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 4
Siiv er på en erverdig vei

Karbohydrater (utregning)

Hei!

Har et spørsmål som jeg prøver å finne ut av.

I følge Matvaretabellen til Statens næringsmiddelindustri kan jeg gå inn på f.eks.:
100 g. Bringebær = 3,2 g. Karbohydrat (-kostfiber). Kostfiber = 4,3 g
ELLER
100g. Isbergsalat = 1,5 g. karbohydrat (-kostfiber). Kostfiber = 1,1 g.

Når jeg leser i Skaldemans bok så virker det som at han har lagt sammen karbohydrat og kostfiber sånn at Bringebær = 3,2+4,3=7,5 g. karbohydrat og isbergsalat 1,5+1,1=2,6 g. karbohydrat.

Skal man gjøre det på denne måten? Har jeg lurt meg selv og spist flere karbohydrater enn jeg har trodd?

Siiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:04   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater (utregning)

Kostfibrene er allerede trukket fra i norske næringsinnhold så det er en mulighet for at du har lurt deg selv litt ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:08   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater (utregning)

Men det er nok ingen som jeg vet om som teller med antallet kh fra kostfiber - det skal vel gå gjennom kroppen uten å bli tatt opp.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:11   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater (utregning)

Det er riktig, men i norske tabeller/næringsinnhold er det allerede trukket fra, så antall karber som står oppført er det antall karber man skal regne med

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:12   #5
Siiv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 4
Siiv er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater (utregning)

Kjøpte frosne bringebær på lørdag og på næringsinnhold sto det karbohydrat 3,2 g. Betyr det at man ikke kan stole på det som står der. At det alltid må tas høyde for at man må plusse på kostfiber, enda det ikke står nevnt på innholdsfortegnelsene. Eller skal man bare konsentrere seg om at 1 karbo er 1 karbo og glemme at det er noe som heter kostfiber?

Siiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:16   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater (utregning)

Opprinnelig lagt inn av Siiv, her.

Kjøpte frosne bringebær på lørdag og på næringsinnhold sto det karbohydrat 3,2 g. Betyr det at man ikke kan stole på det som står der. At det alltid må tas høyde for at man må plusse på kostfiber, enda det ikke står nevnt på innholdsfortegnelsene. Eller skal man bare konsentrere seg om at 1 karbo er 1 karbo og glemme at det er noe som heter kostfiber?

Står det 3.2 karbo forholder man seg til 3.2 karbo Kostfiber er som sagt allerede trukket fra og heller ikke noe man skal bry seg om da det ikke blir tatt opp i kroppen som en karbohydrat.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:20   #7
Siiv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 4
Siiv er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater (utregning)

Takk for svaret, da er det bare å fortsette som før!! Phuu....da har jeg ikke regnet feil!!

Siiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:20   #8
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbohydrater (utregning)

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det er riktig, men i norske tabeller/næringsinnhold er det allerede trukket fra, så antall karber som står oppført er det antall karber man skal regne med

Det var akkurat det jeg forsøkte å si, bare på en mye, mye dårligere måte

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:23   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater (utregning)

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Det var akkurat det jeg forsøkte å si, bare på en mye, mye dårligere måte

Flire... skulle jo tro jeg var våken nok til å se hva du faktisk skriver, er tross alt på 3. kaffekoppen
Men, da er vi enige om at vi er enige, slett ikke gæernt

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enda et spørsmål (om utregning av karbohydrater) sara Lavkarbo generelt 2 08-05-09 10:58
Riktig utregning av karbohydrater karbokristina Ketolysekuren 15 11-01-09 17:57
Utregning av kh ... Tiram Ketolysekuren 2 02-09-08 10:51
Hjelp til utregning av karbohydrater :) vivvi Ketolysekuren 4 13-03-08 20:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no