Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-11-12, 12:54   #1
Grobegni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Oppland
Innlegg: 5
Grobegni er på en erverdig vei
Unhappy

PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Hei! Jeg har ei datter på 16 år som i fjor fikk påvist PCOs. Etter dette har vekta hennes økt med drøye 20 kg og hun har nærmest daglige magesmerter, ofte med løs og rumlende mage. Hun har i tillegg fått til dels store problemer med angst og depresjon. Det siste er det værste, men vektøkningen bidrar negativt på det hele. Er alt dette symptomer som følger PCOs, og hva kan eventuelt gjøres for å bedre det?

Hittil går hun bare på Diane, som hun en stund kuttet ut fordi vi tenkte kanskje de psykiske plagene kom av p-pillebruken. Hun har begynt igjen, siden hun ønsker å vite når hun får mensen. Hun skal til gynekolog i desember, der hun skal be om å få metformin, i håp om at det kan hjelpe på vekta. Er det andre ting hun bør ta opp, så tar vi imot alle råd med TAKK. Det er veldig fortvilende å være vitne til at barnet sitt sliter sånn!

Grobegni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 13:03   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Hei! Min datter har også PCOS (og jeg også forsåvidt), og hun klarte å bli frisk ved å legge om kosten, ved siden av Diane og Metformin.
Hun gikk til en Fedon Lindbergklinikk og fikk god hjelp. Det koster litt, emn er vel verdt pengene. Først forsøkte hun med vanlig lavkarbo, men syntes det var vanskelig å følge så derfor forsøkte hun Eurodietten med stort hell. Gikk ned over 30 kg og er nå normalvektig og er frisk. Tror ikke hun bruker metformin mer, jeg, men hun lever etter et moderat lavkarbokosthold.
Fordelen med å oppdage at man har PCOS når man er såpass ung, er at man virkelig har muligheten til å legge om livsstil og blir helt bra igjen.

Mageproblemene vet jeg ikke så mye om, det kan være så mye, men er vel ikke et typsik kjennetegn på PCOS. jeg har også dette, og spesielt når jeg spiser hvetemel, men det er jok fordi jeg spiser det så utrolig sjeldent.
Lykke til, jeg vet det er tøft å være mor og se på dette, men min sterkeste anbefaling er å søke hjelp på en Lindbergklinikk. Gynekologer kan endel om dette, men som min gynekolog sa til meg, siden jeg hadde helt fine eggstokker og fine egg tok jeg nok Metformin unødvendig. Men jeg har jo blitt nesten helt frisk og dermed har jeg jo helt fine egg. Hun ser bare på underlivet mens en lindberglege ser hele spekteret.
Jeg sluttet en periode med metformin, og selv med lavkarbokosthold begynte jeg å gå opp igjen, samt at håret i ansiktet begynte å vokse mer igjen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 16:45   #3
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Trist lesning, mest fordi jeg kjenner meg så godt igjen fra da jeg var på den alderen. Men jeg fikk ikke riktig diagnose, og ble bare kjørt på p piller for å bli "kvitt" problemet. Så din datter har iallefall fått diagnosen og kan få riktig hjelp. Det kan jo være en trøst! Når det kommer til mageproblemer tror jeg faktisk at det er veldig vanlig ved Pcos. Min søster har det også og hun hard mage og veksler sånn mellom forstoppelse nesten og til diare andre dager. Hun fikk vite av sin lege at det var vanlig ved pcos og hormonkluss. Jeg har det på samme måte med magen, og flere andre pcos'ere jeg kjenner har det også sånn med mage. Noe dritt:-( selv har jeg også veldig mye angst, periodevis verre enn andre, mønsteret mitt med angsten følger syklusen min. Har også mye hjertebank, og det hjelper jo ikke på angsten akkurat, selv om legene sier at det er helt normalt er det jo høyst ubehagelig. Angsten min startet i min ungdom i 13 års alderen ca. Siden har jeg vært disponert for det, men de årene jeg gikk på p piller var det ganske bra kontroll på det, etter at jeg slutta på p pillen ble det mye verre igjen
Så det er utrolig hvor mye hormoner har å si både fysisk og psykisk. Ble mye om meg dette, men ville vel kanskje bare få frem at det er vanlig.. hva du skal spørre gyn om er vel litt etter hva dere vil vite. Tror metformin kan være en grei ide med tanke på vekta, men kosten er også viktig å følge opp. Lavkarbo eller moderat karbo er det beste:-) jeg tror det beste nå er å finne ut hvordan hun best mulig kan kontrollere det, og fortell gynekologen om problemene hun har om ikke gyn vet det.ikke alle gyn som har like god peiling på pcos da.... og alle de kjipe bivirkningene det ofte har. Det koster jo dyrt å oppsøke private, fordelen kan være at de kan ha spesiell interesse for pcos (om dere oppsøker norn som har det som spesialfelt) og det da er lettere å få hjelp som funker. Kunne ønske det fantes flere vanlige gyn og leger som hadde kunnskap. Jeg føler ikke at jeg får den infoen jeg trenger, og har litt samme problem, og vite hva jeg skal spørre om. Og spørr jeg får jeg som regel et veldig defust svar, desverre. Lykke til til din datter, ønsker henne alt godt, og hun fortjener å få det bedre!!

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-11-12, 18:24   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Lavkarboforlivet, da lærte jeg noe nytt! Visste ikke at mageproblemer var vanlig for PCOSere. Men jeg har jo det samme jeg også, selv om det har blitt mye bedre etter at jeg fjernet en defekt galle. Det jeg sliter med er mye luft.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 10:37   #5
Grobegni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Oppland
Innlegg: 5
Grobegni er på en erverdig vei

Sv: PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Tusen takk for svar, begge to! Det var "godt å høre" at mageproblemene kan skyldes PCOs også. Det er fint å lese andres historier og kjenne seg igjen. En liten trøst i at man ikke er alene....

Jeg har selv god erfaring med lavkarbo, og min datter prøvde det en liten stund, men ga opp fordi hun ble "kvalm" og det er litt vanskelig i begynnelsen. Mulig jeg også gikk litt for hardt ut med veldig lite karbo.

Det er også vanskelig å motivere henne, både i forhold til alderen og depresjon/angst, men jeg gir meg ikke Jeg fortsetter med å prøve å få henne med til Hexeberg- eller Fedon-klinikkene. Da kan hun jo erfare at andre enn hennes mor også mener at lavkarbo er en god ide

Jeg tror det viktigste er at hun får et eierforhold til dette selv, og forstår at hun må bestemme seg for det, og at det bare er hun som kan gjøre noe med dette, evt med hjelp av medisiner. Igjen er det alder og sykdom som blir utfordringen.
Takk igjen

Grobegni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 11:23   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Du får begynne med å finne fram bivirkningene til medikamentell behandling. De bør være ille nok til at man forsøker andre utveier dersom det er mulig og gir god nok virkning.

PS - dere bør også få sjekket stoffskiftet. Et ubalansert stoffskifte kan gi både vektøkning og store psykiske forstyrrelser, samt mensforstyrrelser.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 01:04   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOs, vektøkning, magesmerter, angst og depresjon

Jeg har selv PCOS, og for det mentale har jeg veldig stort utbytte av d-vitaminer! tredobbel dose tar jeg for tida. Det gjør alt det andre mye lettere å begynne i den enden

Forøvrig har jeg fra å bli fortalt at jeg ikke kunne få barn pga det, spist meg frisk vha lavkarbo, og har nå en sønn på 18 mnd. Så lavkarbo funker!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
angst, depresjon, magesmerter, pcos, vektøkning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angst ved lavt blodsukker; hvordan skiller den seg fra psykisk betinget angst? ada-emilie PCOS og karbohydratkontroll 1 24-10-10 10:57
Lavkarbo og depresjon? cathrine Fysisk og mental helse 42 23-02-09 08:37
Johannesurt mot depresjon mofe Nyheter / media 12 24-03-05 12:46
Om depresjon - Nå kr 69,- i bokklubbene Marianne Bøker om ernæring og helse 0 10-01-05 08:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no