Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Høy blodprosent, lav b12 og dårlig form

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-13, 13:04   #1
jak1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
jak1 er på en erverdig vei

Høy blodprosent, lav b12 og dårlig form

Hei.
Jeg har noen problemer jeg vil gjerne ha svar på.

Jeg er plaget med tungpust. Spesielt etter anstrengelser. Da er det en slags hvesende lyd, som om lungene henger på etterskudd om du skjønner. Jeg er ferdig med å trekke pusten, eller puste ut, så kommer det likevel liksom en liten del luft etterpå med hvesing.
Kan våkne på morgenen også uten tungpust, og etter å ha stått opp, dusjet, så begynner tungpusten når jeg har "kommet i gang" litt. Også tilfeller med veldig hjertebank, og følelse av å besvime når dette står på. Opplevd flere ganger.
Sitter jeg stille og jobber foran PC, og røyker endel, svetter jeg veldig under armer , under ben og inne i håndflater. Dette kan også oppstå i andre situasjoner med hjertebanken. Konstant litt ør. Trykk over brystkassen.

Tatt hvile EKG, og ultralyd av hjertet hos hjertespes. Der var det bare noen ekstraslag og en inkomplett høyre grenblokk. Har også tatt calciumscore test med resultat null.


Setter inn symptomene mine på google på nett, og ser at alle symptomer er slående like hjertesvikt, foruten hevelser i bena. Har også en plagsom tendens til ekstremt fort opphopning av melkesyre i armer og ben, og kraftløshet i disse. (nok å gå trapper, eller skru inn skruer i veggen)Er også konstant trett og uopplagt, energiløs. Hatt det slik i lengre perioder. Lav blodtrykk, ved 24 tm viste det helt ned i 80/44 på ene måling, men lege mente det ikke var noe å snakke om. Høyeste var 120/87.


Blodprøver har vist høy homocystein (20) og litt lav B12 (200), og B-hemoglobin var 17,1. Det jeg lurer på da, er om ikke den forhøyede blodprosenten reflekterer hjertetrøbbel? Den produserer vel mer røde blodlegemer for å kompensere at hjerte/lunger ikke fungerer som det skal?
Noen med peiling her?

jak1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 13:06   #2
jak1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
jak1 er på en erverdig vei

Sv: Høy blodprosent, lav b12 og dååårlig form

Edit: Homocystein var ikke 20, men 18.

jak1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 21:01   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Høy blodprosent, lav b12 og dårlig form

Har du blitt sjekket for refluks eller lekkasje fra spiserøret? Det med pusten lignet veldig det jeg har hatt. Men b12-mangel kan også gi mange slike symptomer. Sørg for å få tilskudd snarest mulig, helst via sprøyte.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-13, 22:04   #4
jak1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
jak1 er på en erverdig vei

Sv: Høy blodprosent, lav b12 og dårlig form

Hei, nei det har jeg ikke sjekket.
Skal faktisk starte på b12 sprøyter nå, b12 depot heter de.
Føler at jeg ikke får nok oksygen til hodet og musklatur, er egentlig konstant småør :s
Mulig det er noe som b12 bøter på?
Men blodprosent som er høy, kan jo ikke være en bra greie.

jak1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 09:25   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høy blodprosent, lav b12 og dårlig form

Hemoglobin på 17 er litt høyt, men den er langt fra sykelig. Da må man mye høyere før man evnt snakker om hemocromatose feks.
B12 på 200 er ikke spes lavt. REf. område er jo fra 170 til 650.
Homocystein på 18 er helt normalt om man røyker!
Mer presis kan jeg ikke være uten å vite kjønn og alder, faktisk!

Tungpustenhet, dårlig form etc kan jo også skyldes KOLS, noe mange faktisk kan symptomer på i ganske så ung alder.
Du sier du har vært hos hjertespesialist. Har du vært hos en lungespesialist?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
b12, blodprosent, hemoglobin, hjerte


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I dårlig form ... Xinderella Ketolysekuren 9 08-08-13 15:10
I dårlig form. Normalt? Buck Ketolysekuren 4 12-05-11 14:32
Dårlig form, er det normalt? Miegull Lavkarbo generelt 7 29-01-09 19:47
Skikkelig dårlig form! zilla Induksjonen 2 08-04-08 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no