Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-01-12, 21:09   #76
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne setningen: Men er det sånn at overvektige ikke skal ha noen særlig tro på lchf som slankekur? For oss gjelder lavkalori (lavkarbo eller ikke) og trening, og bare det?

Litt dumt formulert, kanskje. Men det jeg lurer på er om vi som har en BMI rundt 30 eller under, som altså er overvektige, ikke fete, ikke skal tro at lavkarbo kan brukes som slankekur. (Andre helsegevinster, ja, men her diskuterer jeg vektnedgang). Det er litt i tråd med det Torkil skriver i sin bok, dette er en kur for de med fedme, gjerne BMI 35 og over. For dem fungerer kuren ofte selv om de ikke har lavt kaloriinntak.

Hvis vi andre vil ned i vekt må vi tenke lavkalori, med eller uten lavkarbo. Og trening, da.

(At mange vil ha det som livsstil, og virkelig trives med kostholdet og som vil fortsette også med normalvekt, er noe annet. Personlig tenker jeg at om/når jeg blir kvitt 8-10 kg vil jeg legge gradvis om til litt mer Fedon. Litt mer kh, men ikke brød og poteter daglig! Men litt rotgrønnsaker, og akseptere pasta/ris i sosiale sammenhenger, ikke være redd for andres sauser og kanskje en grov brødskive eller rundstykke til søndagsfrokosten...)

Men det ver ikke det jeg ville diskutere nå - men om lchf bare funker som vektreduksjon for folk som har BMI over 30-35, ikke for oss som er lavere. Vi må slite med lavkalori og trening som vi alltid har gjort .

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 21:22   #77
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Da er jeg med deg Jojomesteren. Og jeg er enig, jeg tror dette har noe for seg. Jeg har lest boka til Torkil og Sofie Hexeberg + en lege til som jeg ikke husker (en god bok for øvrig), og jeg mener at ingen av dem problematiserer akkurat dette men at de trekker fram de med større BMI enn 30+. Kanskje må vi gjøre noen dyrkjøpte erfaringer for å finne ut at BMI <30 også trenger lavkalori. Hva med alle de som er rundt omkring der og velger å avslutte for å gå tilbake til "ordinært" kosthold. Hvis dette er tilfelle er jeg veldig glad jeg ikke hoppet av men valgte å fortsette av helsegrunner.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 21:30   #78
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Litt dumt formulert, kanskje. Men det jeg lurer på er om vi som har en BMI rundt 30 eller under, som altså er overvektige, ikke fete, ikke skal tro at lavkarbo kan brukes som slankekur. (Andre helsegevinster, ja, men her diskuterer jeg vektnedgang). Det er litt i tråd med det Torkil skriver i sin bok, dette er en kur for de med fedme, gjerne BMI 35 og over. For dem fungerer kuren ofte selv om de ikke har lavt kaloriinntak.

Hvis vi andre vil ned i vekt må vi tenke lavkalori, med eller uten lavkarbo. Og trening, da.

(At mange vil ha det som livsstil, og virkelig trives med kostholdet og som vil fortsette også med normalvekt, er noe annet. Personlig tenker jeg at om/når jeg blir kvitt 8-10 kg vil jeg legge gradvis om til litt mer Fedon. Litt mer kh, men ikke brød og poteter daglig! Men litt rotgrønnsaker, og akseptere pasta/ris i sosiale sammenhenger, ikke være redd for andres sauser og kanskje en grov brødskive eller rundstykke til søndagsfrokosten...)

Men det ver ikke det jeg ville diskutere nå - men om lchf bare funker som vektreduksjon for folk som har BMI over 30-35, ikke for oss som er lavere. Vi må slite med lavkalori og trening som vi alltid har gjort .

Det er nok helt sikkert at de med BMI vil gå ned mye og ganske raskt i vekt. Jeg hadde BMI på rundt 29 da jeg startet og nå ligger den på ca 27. Jeg startet i november og da på SDS mat. Der er det også lite kalorier samtidig som det er "ketose mat". Jeg prøvde før der også, å gå ned i vekt med egenkomponert lavkarbo, men gikk ikke særlig ned. Tenkte ikke på å spise mindre kalorier da.

Altså: Jeg gikk ned mest i vekt når jeg spiste lavkarbo med lavkalori... Det blir ca 1400-1500 kalorier når man spiser SDS. Så jeg tror at dette virker best på meg iallefall.

Jeg stoppet å gå ned i vekt da jeg tok en pause fra SDS før, i og etter jula. Det er det jeg har tenkt meg frem til i dag.

Det hjalp å kutte ut Atkinsbarene! Og fra helga skal jeg kun spise SDS en ukke eller to for å finne ut om jeg har rett i det jeg har skrevet her.

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 21:33   #79
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Tenkte ikke på å spise mindre kalorier da.

Det skjønner jeg veldig godt; det sies jo overalt at på LK trenger du ikke tenke på kaloriene. Spis til du er mett og hold deg til sånn og sånn mat. Kanskje vi som trenger litt mindre også samtidig sliter med at vi spiser for mye, dvs spiser oss for mett?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 21:52   #80
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Litt dumt formulert, kanskje. Men det jeg lurer på er om vi som har en BMI rundt 30 eller under, som altså er overvektige, ikke fete, ikke skal tro at lavkarbo kan brukes som slankekur. (Andre helsegevinster, ja, men her diskuterer jeg vektnedgang). Det er litt i tråd med det Torkil skriver i sin bok, dette er en kur for de med fedme, gjerne BMI 35 og over. For dem fungerer kuren ofte selv om de ikke har lavt kaloriinntak.

Hvis vi andre vil ned i vekt må vi tenke lavkalori, med eller uten lavkarbo. Og trening, da.

Jeg er ikke helt sikker på det. Da jeg første gang gikk på South Beach (for 5 år siden) så gikk jeg ned de ca 5 kg jeg skulle på "normert" tid. Da fulgte jeg boka slavisk, men etterhvert gikk jeg lei av bare de samme oppskriftene. Også ble det sommer og div annet og vekta kom trillende tilbake.
Men jeg kan jo tenke meg at jo mer man skal ned jo fortere går det, iallfall i begynnelsen.

Når det gjelder det med stoppere så ser jeg at jeg skal være forsiktig med nøtter. Å spise det som snacks daglig er ikke lurt hvis jeg skal ned i vekt. Jeg har opplevd flere ganger at vekta bare stopper når jeg bruker det som mellommåltid. Så da gjør jeg ikke det, da.

Jeg har også opplevd å måtte øke fettmengden for at det skal løsne, uten at det betyr at jeg kan spise ubegrensede mengder av det. Er usikker på % fordelingen, men blir det for mye karbo og for lite fett, så funker det dårlig.
Er litt usikker på om jeg er på rett fordeling akkurat nå - får se hvordan det ligger an når veiedagen min kommer - dvs. torsdag. Har litt samme forhold til det som deg, Tarato - særlig for det med å "Komme seg" igjen etter helga.... Har ikke tenkt på det med motivasjon for å holde seg på matta i helga - så takk for tips! Har greid å holde meg unna vekta siden mandagens nedtur, vet at å veie seg (eller meg, da!) ikke er lurt. Apropos det - så målte jeg magen i går? og da hadde jeg faktisk gått inn ca 2 cm og det er jo noe!

Tilbake til temaet - så tror jeg og at det har vært/er for stort fokus på hvor mye man lett kan gå ned på lavkarbo. Det blir en slags vidunderkur - og når det ikke funker umiddelbart, ja da blir man skuffet.

Jaja - spiste middag i ensom majestet (og den var lite å skryte av, sånn sett) både mannen og ungdommen er ute på vift. Ingen av de spiser egentlig lavkarbo - selv om mannen og er på vei mot en lettere tilværelse. Samtidig er det stort sett jeg som står for matlaginga her i huset - så da blir det jo sånn som jeg vil..... Men koker gjerne ris/pasta/poteter til diverse, skal jo ikke tvinge noen til å spise som meg. Ungdommen er uansett tynn- så han er det egentlig greit å putte litt ekstra i.

Skal snart putte meg under dyna - hvis man blir tynn av å sove så er det ikke rart jeg sliter - to netter på rad med nokså semmer søvnkvalitet + altfor få timer. Men - i dag har jeg fått litt luft og trent - så DA må jeg vel sove godt?!? Er og litt mindre stressa enn i går- ble ferdig med alle kaosprosjektene idag, så i morgen er det en roligere dag på jobben. Definitivt nok å gjøre - men ikke så mye mas!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 22:01   #81
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Det skjønner jeg veldig godt; det sies jo overalt at på LK trenger du ikke tenke på kaloriene. Spis til du er mett og hold deg til sånn og sånn mat. Kanskje vi som trenger litt mindre også samtidig sliter med at vi spiser for mye, dvs spiser oss for mett?

amen.
Det tror nemlig jeg er grunnen for min egen del i allfall. Spiser jeg ubegrenset med kalorier, fordi jeg spiser meg ekstra mett og med mye fett - ja da går det ikke nedover med vekta.

jeg kan bare snakke for meg selv - men min egenkomponering handler også om læring. Jeg kan mye mer nå om dette kostholdet enn før, da er det også enklere å gjøre det riktig. Også i forhold til dette med pøse på med fett.

Får visst filosofere videre i morgen....

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-12, 22:02   #82
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Godeste Severina: du skriver jo om meg jo; unntatt det med ungdom i heimen da Nok søvn tror jeg er vesentlig; rett som det er kommer det artikler om at mangel på søvn fører til magefett. Jommen har jeg underskudd på søvn sier jeg bare

To cm mindre mage er jo masse! Stå på!

Jeg tror også mange starter på LK (eller jeg vet det), i tro om at her kan man spise masse god mat, fråtse i godiser og likevel gå ned. Som diskusjonen mellom Jojomesteren og meg viser, så er det kanskje ikke sånn for alle.

Mannen min spiser heller ikke LK, men han kan derimot spise hva som helst - det er jeg som legger på meg og ikke han . Han er for øvrig veldig fornøyd med mitt kosthold da det gir ham masse godt kjøtt, sauser osv. Vi spiser samme mat, men jeg dropper poteter, pasta osv. I de siste ukene har jeg også spist litt gulrot til middagen, noe jeg har savnet det siste året. Er veldig glad i gulrot ser dere.

Jeg skulle burde ha lagt meg for lenge siden; men her sitter jeg Fryktelig dumt i grunnen. Men skal snart logge av og da sier jeg godnatt og så treffes vi i morgen kanskje?

..kremt...jeg spanderte på meg ett glass vin i kveld...har glemt hvordan det er på være på lavkarbo jeg.... snakk om at det går rett i fletta da gitt....Ikke helt som disse to, men kunne fort blitt.... Uh....

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 17-01-12 kl 22:10.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:30   #83
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Tilbake til temaet - så tror jeg og at det har vært/er for stort fokus på hvor mye man lett kan gå ned på lavkarbo. Det blir en slags vidunderkur - og når det ikke funker umiddelbart, ja da blir man skuffet.

Ja, nemlig! Og da blir debatten så rar..

Vi har visst ganske like erfaringer, Fedona, Suverene Severina og Tarato. Veldig glad for denne tråden, håper vi kan følge hverandre litt framover! Jeg tenker at jeg skal følge "levereglene" til Tarato så langt jeg kan, med vekt på spisesakte, nok søvn/hvile, trening og litt lavkalori i lavkarboen.

Nøtter og frø kan jeg ikke kutte ut - jeg bruker Gerds frokostboller eller Nannahs knekkebrød 1-2 ganger om dagen... Men trenger ikke valnøtter som snacks - har bare valgt å ta en neve sammen med det velsignete eplet, fordi det skal redusere GI? Tomater er jeg like avhengig av som jeg ser andre er av Pepsi Max her. Føles som om blodsukkeret går i kjelleren om jeg ikke får tomat.. Kan kutte mye på melk, men vil så gjerne ha jarlsbergosten.... og feta sammen med tomatene i salat...

Jeg kan være strengere på å ikke spise kveldsmat, og tenke nøøøøye over mengdene til middag. Frokost og lunsj er relativt faste mengder, middagen flyter lett ut.... *Putte restene i kjøleskapet med en gang, ikke la det stå på benken*. Lage mindre. Og av og til kaste mat. Syns det er ILLE å kaste mat, men en venninne spurte en gang om jeg måtte la restene gå gjennom kroppen min før de skulle kastes .... Brutalt og ærlig..

2 cm ned rundt livet er jo suverent Severina!! Det skal du glede deg over

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 09:31   #84
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.


..kremt...jeg spanderte på meg ett glass vin i kveld...har glemt hvordan det er på være på lavkarbo jeg.... snakk om at det går rett i fletta da gitt....Ikke helt som disse to, men kunne fort blitt.... Uh....

hihi... Fint å være billig i drift, da...

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 11:56   #85
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Enig med jojomesteren om at dette er en bra tråd Takk Tarato! Høres ut som om vi har hatt det likt ja og skal bli spennende å følge med dere/oss

Idag har jeg "offisiell" veiedag og har gått ned 1 kg fra forrige onsdag! Og det er bare pga at jeg kuttet ut Atkinsbarene, som sagt, som jeg har brukt i månedsvis! Det er akkurat som om noe endelig har løsnet. Kanskje det er denne tråden som gjør det

Ha en flott dag!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 16:57   #86
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Enig med jojomesteren om at dette er en bra tråd Takk Tarato! Høres ut som om vi har hatt det likt ja og skal bli spennende å følge med dere/oss

Idag har jeg "offisiell" veiedag og har gått ned 1 kg fra forrige onsdag! Og det er bare pga at jeg kuttet ut Atkinsbarene, som sagt, som jeg har brukt i månedsvis! Det er akkurat som om noe endelig har løsnet. Kanskje det er denne tråden som gjør det

Ha en flott dag!

Hey - fantastisk!! Gratulerer!!
Kanskje jeg skulle begynne med Atkinsbarer - for så å slutte med dem ?

Nei, jeg har ikke noe søtsug lenger. Opplevde noe morsomt i så måte på jobben i dag. En god kollega ble 50, så det ble disket opp med kaker, god drikke og gaver. Da jeg kom inn fikk jeg en tallerken med gulrotkake i hånden - ikke akkurat anledning til å takke nei... Jeg drakk kaffe og farris og smurte kaka utover asjetten. Til slutt tok jeg en øøørliten bit - ikke en halv teskje en gang - og det smakte IKKE godt. Supersøtt og ekkelt. Null problem å la resten ligge. Det var en veldig god opplevelse..

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 18-01-12, 21:21   #87
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Du...pepsi max....hvordan visste du det? Trodde ikke jeg hadde sagt noe om det jeg... MEN - jeg er på nedtrapping der og. Har faktisk greid å kutte helt ned på suketter i teen; det trodde jeg var helt umulig. Drikker et par glass PM hver dag, men bruker små glass (mot type 3 dl's glass før) og så d r i k k e r jeg s a k t e. Og da mener jeg sakte, og i pitte små slurker.

Fedona; for en effekt av å kutte de barene! Skulle ønske jeg hadde spist de hver dag, og bare kunne kutte ut sånn som deg..sukk...

Så godt Jojomesteren at du fiksa den gulrotkaka så greit. Jeg kjenner heller ikke noe søtsug. Har faktisk heller ikke hatt abstinenser denne gangen, slik jeg bruker å ha. Muligens fordi jeg tok det mer med ro og ikke kuttet brått og fort? Huff..nå satt jeg og trodde det var torsdag og jeg var klar til å sjekke stixen. Det blir i morgen det, og veiing på fredag. Det er litt deilig å ha det så langt ut i uka ja.

Spiste en deilig middag i dag; delte en kyllingfilet nesten i to, la et par gode skiver hvitløkssmør inni og surra baconskiver rundt så det holdt seg sammen. Stekte filetene godt i panna og serverte sammen med smørdampa grønnsaker (og god potetmos til mannen). Greide ikke å spise opp alt jeg; og lot være. Flink da altså! Restene ble skåret opp og lagt i salatboksen til jobb i morgen; gleder meg til den.

Du er heldig som har en så direkte venninne Jojomesteren; heller slike utsagn enn forsiktige antydninger tenker jeg. Og budskapet er veldig viktig!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 08:04   #88
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Må bare sutre litt en tidlig morgen - min veiedag er altså torsdag - og jeg har vært flink både hva gjelder mat og trening. Likevel viste vekta 300 g MER enn for en uke siden. Men heldigvis ca 1,2 kg mindre enn på mandag.....

blir litt deppa av sånt, selv om jeg fortsatt tror at magen er blitt mellom 2-3 cm mindre.

Men - når jeg ser på det jeg har spist denne uka, dvs. fordeling mellom fett - protein - karbo (bruker diett.no til å føre matdagbok) så tror jeg kanskje at jeg rett og slett ligger litt lavt på fett. Har ikke vært over 70% noen av dagene og basert på tidligere erfaring så bør jeg nok være noe høyere.
Men da er jo utfordringen å øke fettmengden ute at kalorimengden også øker markant...... Iflg. diett.no bør jeg ligge på ca 1300 kcl om dagen for å gå ned det jeg vil. Og det går egentlig greit - men hvis jeg pøser på med fett, så raser jo kcl antallet oppover og. Vet ikke hvordan erfaringene deres er - men jeg kan godt putte en halv boks rømme i middagen uten at jeg spiser mye mindre av den grunn. Selv om det i prinsippet er mer mettende.
Jaja - får bite tenna sammen...

Gratulerer med en kg ned fedona - veldig bra! Høres "enkelt" ut å bare kutte ut atkinsbarer Jeg har aldri spist de - har smakt og syns de er ganske ekle (mao: ingen stor overvinnelse å ikke spise de.....)

jojomesteren: jeg spiser også nøtter i mat, dvs. brød og sånt, men min erfaring er altså at som snacks funker det dårlig. Det dumme med det er faktisk at når man har det travelt og er litt sånn on the go så er nøtter omtrent det eneste ok de har i kiosker. Ellers er det jo bare boller og annen drit.

Tarato - Pepsi max er ikke såååå godt - eller?? Vi har vel alle noe vi sliter med å kutte ut, samtidig så går det jo an å drikke litt, f.eks i helgen? Jeg har stort sett kuttet ut pm og sånt fordi det er dyrt og pga at jeg ikke tror søtningsmidler i store mengder er sunt, selv om det er uten kalorier. Dvs. jeg drikker det i helga, hvis jeg har lyst.

uff - må hive meg over jobben - det blir nok en lang og slitsom dag. Kjenner jeg begynner å bli lei, men vet at dette kjøret nok fortsetter noen måneder til .

ha en fin dag!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 10:04   #89
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God morgen Severina! Liker ikke at du depper men forstår deg så altfor godt. 1300 kcal er ikke mye, og mer rømme gir mer protein og kh. Desverre. Jeg ville ha prøvd bare fett, gjerne i form av cocosa. Greit å ta ei skje og svelge ned med kaldt vann. Så må du redusere noe på maten, og tallene fordeles slik du trenger det. Hva med treningen, kan den ha vært med og påvirket vekta? Altså litt mer muskler, litt opphopning i magen i tillegg og vips: litt oppgang eller evt også mindre nedgang. Hvis målebåndet viser at du har gått inn, kan det være noe sånt?

Du stresser og kommer til å ha det sånn noen måneder sier du. Hvis du hadde en kropp som min ville du ha opplevd at den samlet energi til de kommende "dårlige tidene". Dvs at jeg i din situasjon hadde økt i vekt. Derfor også punktet om å ikke stresse...

Dere er heldige som kan spise nøtter. Jeg må holde meg langt unna pga allergi. Så som mellommat fra bensinstasjoner kan jeg bare velge pølse. Som jeg får vondt i magen av. De gangene jeg trenger å ha med noe ekstra steker jeg osteskiver og har med.

Nå er det min tur til å sette fokuset på jobben, og inntil videre ønskes alle en god dag!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 14:14   #90
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Må bare sutre litt en tidlig morgen - min veiedag er altså torsdag - og jeg har vært flink både hva gjelder mat og trening. Likevel viste vekta 300 g MER enn for en uke siden. Men heldigvis ca 1,2 kg mindre enn på mandag.....

blir litt deppa av sånt, selv om jeg fortsatt tror at magen er blitt mellom 2-3 cm mindre.

Men - når jeg ser på det jeg har spist denne uka, dvs. fordeling mellom fett - protein - karbo (bruker diett.no til å føre matdagbok) så tror jeg kanskje at jeg rett og slett ligger litt lavt på fett. Har ikke vært over 70% noen av dagene og basert på tidligere erfaring så bør jeg nok være noe høyere.
Men da er jo utfordringen å øke fettmengden ute at kalorimengden også øker markant...... Iflg. diett.no bør jeg ligge på ca 1300 kcl om dagen for å gå ned det jeg vil. Og det går egentlig greit - men hvis jeg pøser på med fett, så raser jo kcl antallet oppover og. Vet ikke hvordan erfaringene deres er - men jeg kan godt putte en halv boks rømme i middagen uten at jeg spiser mye mindre av den grunn. Selv om det i prinsippet er mer mettende.
Jaja - får bite tenna sammen...

Gratulerer med en kg ned fedona - veldig bra! Høres "enkelt" ut å bare kutte ut atkinsbarer Jeg har aldri spist de - har smakt og syns de er ganske ekle (mao: ingen stor overvinnelse å ikke spise de.....)

jojomesteren: jeg spiser også nøtter i mat, dvs. brød og sånt, men min erfaring er altså at som snacks funker det dårlig. Det dumme med det er faktisk at når man har det travelt og er litt sånn on the go så er nøtter omtrent det eneste ok de har i kiosker. Ellers er det jo bare boller og annen drit.

Tarato - Pepsi max er ikke såååå godt - eller?? Vi har vel alle noe vi sliter med å kutte ut, samtidig så går det jo an å drikke litt, f.eks i helgen? Jeg har stort sett kuttet ut pm og sånt fordi det er dyrt og pga at jeg ikke tror søtningsmidler i store mengder er sunt, selv om det er uten kalorier. Dvs. jeg drikker det i helga, hvis jeg har lyst.

uff - må hive meg over jobben - det blir nok en lang og slitsom dag. Kjenner jeg begynner å bli lei, men vet at dette kjøret nok fortsetter noen måneder til .

ha en fin dag!

Vekten kan jo variere fra dag til dag... Og du har jo gått ned siden mandag? Jeg ville ikke brydd meg om det om jeg hadde gått inn i cm, for det er jo det som teller til syvende og sist, hvordan klærne sitter. Og det høres ut som om du har mye stress, og der er ikke bra som Tarato sier.

Uansett, håper det løsner for deg og oss andre i denne tråden

Håper det var noe så "enkelt" som å kutte Atkinsbarene ja, time will show.

Lykke til!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:40   #91
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God kveld! Stikker innom en liten snartur; har hatt en skikkelig helgevask. Gjett om jeg gleder meg til å komme hjem i morgen da

Sjekket stixen i kveld; utslag men ikke så mye som sist. Mulig vindrikkinga virker inn? Det er jo to dager siden, og for meg slår det ut på stix to dager etter. Ja ja; vinen var god den kvelden så da får det bare være. Les: stresser ikke

Holder meg til "reglene" mine, er stadig mer bevisst på ikke spise for fort, vann før mat, bevegelse hver dag, sove nok (selv om jeg "sprakk" i kveld og) osv. Kjenner at jeg liker det

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 06:45   #92
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Me like fridays!! Faktisk viste vekta nedgang på 800 gram i dag! Og det tross middag kl halv ni i går kveld!

Må bare passe meg slik at tanken på vektnedgang også neste uke ikke stresser meg

Ønsker alle en like flying start på dagen som jeg fikk

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:32   #93
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Gratulerer med vektnedgang Tarato - og takk til både deg og andre for trøst.

selv hadde jeg og gått ned 200 g til i dag, så nå er jeg bare 100 g over det jeg var forrige uke.... Så jeg er optimist og konkluderer med at det går rette veien

Spiste sjokolade i går (70% kakao, premium med havsalt og pecan) og spiste hele plata (men sakte! og det ble lunsj......). Og drakk en halvliter pepsimax. Var supersliten - tre netter med under 6 t søvn av dårlig kvalitet + mye trening og nok litt lite mat gjorde at dagen var fryktelig slitsom. Og selvsagt masse mas og pes på jobb . uansett - sofaen var min venn i går kveld + en porsjon fløtegrøt, så jeg endte på rundt 2000kcl,. og nesten 80% fett. men tror igrunn det var greit - kjennes iallfall sånn ut i dag.

I natt ble det bortimot 8-timer -og du verden for en forskjell!

Heldigvis snart helg - men den blir neppe veldig slankende. Skal reise bort hele helga pga en fest i morgen kveld, og dit jeg skal har de knapt hørt om lavkarbo. Dessuten er en av mine leveregler at jeg ikke skal være supersær slankedame som bare kan spise ditt eller datt.
Så da får jeg spise sakte, ikke ta av hva gjelder alkohol, og velge de løsninger som er minst verst med tanke på framskritt. Og kose meg, selvfølgelig, det er også en viktig del av livet!

ha en strålende dag!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 10:42   #94
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Me like fridays!! Faktisk viste vekta nedgang på 800 gram i dag! Og det tross middag kl halv ni i går kveld!

Må bare passe meg slik at tanken på vektnedgang også neste uke ikke stresser meg

Ønsker alle en like flying start på dagen som jeg fikk

Gratulerer med nedgang Tarato Det må føles deilig!
Vi stresser ikke med vekta nei! Vi lar nedgangen bare komme

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 13:23   #95
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

2.5 kilo ned på 8 dager på SDS... Nerthus har funnet formelen, nå er det vektnedgangstid, så kommer vedlikeholdstid senere. Der er jeg jo nesten ekspert allerede

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 14:50   #96
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

2.5 kilo ned på 8 dager på SDS... Nerthus har funnet formelen, nå er det vektnedgangstid, så kommer vedlikeholdstid senere. Der er jeg jo nesten ekspert allerede

Kjempeglad på dine vegne Hvor lenge har du tenkt å spise SDS mat?

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 14:56   #97
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Kjempeglad på dine vegne Hvor lenge har du tenkt å spise SDS mat?

LENGE! Til jeg har nådd målet mitt var planen, så får vi se om jeg klarer det da... det vil nok bli litt andre måltider av og til når anledningen krever det, men i hovedsak blir det SDS.
Vi må nå først vente og se en uke til om det fortsetter.... praktisk og realistisk optimist

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 15:03   #98
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

WOW. Gratulerer, Tarato og Nerthus! Det gir inspirasjon!
Og Suverene Severina, det går jo veldig riktig vei for deg også?

Svaret er vel igjen lavkalori på lavkarbo. Hmf. Severina, 1300 kcal er lite i mitt hode. Da blir jeg sulten, lavkarbo eller ikke. "Reklamen" sier at man går ned uten å tenke kalorier, men igjen - dette er nok bare gyldig for svært høy BMI, 35 eller over.

Nerthus, jeg har sett på SDS-maten. Blir du ikke veeldig sulten?? Syns det er imponerende at du holder ut, du som virker så god til å lage god mat.

Selv var jeg ned igjen på 73,2 i dag, som for 14 dager siden. I mellomtida har det vært opp mot 74. Men jeg vet jo at 1-3 kg ikke er noe å bry seg om, det handler om vann, syklus, tarminnhold osv osv. Jeg narrer meg selv til å tro at kroppen føltes mer vannholdig i dag enn for 14 dager siden, og da har jeg gått litt ned

Spiser 1700-2000 om dagen. Men, nå får jeg gått litt på ski. I går: 14 km på 1 time 40 min. inkl et lite stopp på noen minutter. Godkjent. Og aller best: Ikke noe påfyll av mat eller drikke underveis!! På en sånn runde brenner jeg godt over 1000 kcal. 3 ganger i uka, 3000 kcal - og da blir det vel samlet et greit kaloriunderskudd?

Severina, du sier du tror du må opp i fett% for få igang fettforbrenningen. Det tror jeg er riktig, (og ser at jeg ligger omtrent som deg, stort sett mellom 60 og 70%. Men jeg tenker - vil trening ha samme effekt? Når jeg går på ski i 2 timer, puls stort sett på rundt 80% av maks, er i ketose og ikke har spist noe kh til frokost - ja da brenner jeg jo fett hele tiden? Nå sist ble jeg nesten ikke energi-tom (litt pust-tom, da..). Vil ikke det presse kroppen til å gå på fettforbrenning ellers også?

Jaja, litt tanker før jeg avslutter jobb i dag og drar på hytta. Da blir det rødvin i kveld . Og skitur i morra, håper jeg.

Ha en strålende helg, damer!!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 17:15   #99
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.


Nerthus, jeg har sett på SDS-maten. Blir du ikke veeldig sulten?? Syns det er imponerende at du holder ut, du som virker så god til å lage god mat.

Niks, finnes ikke sulten, men nå spiser ikke jeg tre brødmåltider og et varmt måltid heller da... Jeg har valgt gourmet-menyen, og har kun et brødmåltid av 5 måltider pr dag (inkludert dessert). Jeg mener også at porsjonene ser ut til å ha blitt litt større siden forrige gang jeg spiste SDS (1.5 år siden).

Dessverre går jeg ikke ned på 1500 eller 1700 kalorier, og etter å ha spist lavkarbo siden høsten 2009 mener jeg å ha nok bevis for dette

Jepp, jeg elsker og lage mat, og gleder meg til å gjøre det igjen. Samtidig er det mye god smak i SDS maten, og ikke vet jeg, men sammensetningen gjør at jeg er ganske så mett etter middag for å si det mildt

Utfordringen er faktisk og ikke spise etter middag - der sliter jeg. Samtidig tror jeg det alvorlig er med på å øke vektnedgangen, siden jeg spiser meg ferdig kl 18, og ikke spiser frokost før kl 09 dagen etterpå
Mye mentalt arbeid dette her skal jeg si deg

Kos deg med rødvin og en riktig god helg!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-01-12, 11:17   #100
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ta vare på deg Severina! Du er jo klar over det ser jeg, men jeg gjentar likevel at den måten å leve på er ikke bra. Og da tenker jeg ikke på sjokoladen altså! Du må ha nok søvn for å holde tempoet ditt, så kom igjen og sov. Vi kan jo sove sammen; jeg er jo veldig lik deg….

Nyt helga, kos deg og lad batteriene. Får du ikke lavkarbomat så velg mest mulig tilnærmet. Jeg liker levereglene om at du ikke skal være en supersær slankedame; sånn tenker jeg også nemlig!

Fedona: ja det føles herlig! Men jeg tør ikke la tankene komme fram i panna for jeg har vært der før, og opplevd at tankene på at NÅ, NÅ kanskje kommer det i gang. Og så blir det ikke noe mer liksom. Jeg må tvinge tankene på andre ting; derfor «leveregler». Det gir meg mestringsfølelse, og en opplevelse av å ha lyktes i noe, om vekta ikke skulle gå ned. Mulig det er merkelig for dere, men slik hodet mitt er skrudd sammen er det viktig. Har jo tross alt vært overvektig stort sett helt siden 20-års alderen, og har hatt mange år på å utvikle negativ tankeatferd.

2,5 kg Nerthus! Det er jo intet mindre enn megabra! Hold deg til det som fungerer, og SDS gjør det for deg. Gleder meg til å følge deg videre!
Jeg er enig med Jojomesteren at 1300 kcal er lite, men jeg har også vært der. Det ble mye vann da, og perioder på dagen da jeg måtte tenke at «du dauer ikke av å være sulten en liten stund». J11300 kcal de dagene jeg var aktiv (trening, går lange turer) var definitivt ikke nok. Slev om jeg merket at kroppen krympet de periodene jeg kjørte denne varianten. Jojomesteren; du er jo veldig aktivt med alle disse skiturene dine; Birken neste? Er det ikke sånn at når du ikke spiser noe og legger ut på de skiturene – uten å gå tom for energi – så betyr det at kroppen henter energien fra annet sted? Og siden du er i ketose så brukes fettet og ikke glykogen (ble det riktig?) lagrene eller musklene?

Nerthus: hvor mange kcal er det i en dagsporsjon av SDS? Under 1500? Du spiser flere måltid pr dag, og ikke etter kl 18. Er du sulten på kveldstid eller bare fysen? Og mentalt arbeid, jammen er det det! Det sitter mellom ørene og ikke rundt magepartiet.

Dagen her skal brukes til å bare gjøre minst mulig; lese litt, strikke litt, ut å gå en tur litt, ja….slappe av tror jeg det heter. Nyt dagen dere også, hvor dere er og hva dere gjør.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no