Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tommelfingerregel

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-16, 15:09   #1
torhildao
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 2
torhildao er på en erverdig vei

Tommelfingerregel

helt alldeles fersk på dette med lavkarbo.. men kjenner at jeg blir litt forvirra og føler det ikke helt greit og bytte ut all maten som er her i huset

Men finnes det en tommelfinger regel på dette med lavkarbo? mener en gang og ha hørt at man kan spise alt som vokser over jorda, og ikke hvitt brød.. Men det er kansje for enkelt ??

torhildao er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mat er mat ?? eller ikke ;) Svar med sitat
Gammel 09-06-16, 16:26   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: tommelfinger regel

Opprinnelig lagt inn av torhildao, her.

helt alldeles fersk på dette med lavkarbo.. men kjenner at jeg blir litt forvirra og føler det ikke helt greit og bytte ut all maten som er her i huset

Men finnes det en tommelfinger regel på dette med lavkarbo? mener en gang og ha hørt at man kan spise alt som vokser over jorda, og ikke hvitt brød.. Men det er kansje for enkelt ??

Alle grønnsaker som vokser over jorda ja og noen som vokser under også (sellerirot var det vel bl.a.? og løk?). Når det gjelder brød holder man seg unna det om man er forholdsvis streng, men det finnes jo lavkarbobrød (som jeg egentlig aldri klarte å bli heeeelt fortrolig med). Man kan lage egne frøknekkebrød, jeg ble ikke helt fortrolig der heller, men en del elsker dem. Ellers så ren og ubearbeidet mat som mulig og fete, rene melkeprodukter, men ikke i voldsomme mengder. Det kommer jo an på hvilket karbo-nivå du legger deg på. Mange har som rettesnor at de ikke spiser produkter som inneholder mer enn 5 g kh pr. 100 g vare, men der er det jo stor forskjell på om du spiser 7 gram som smakstilsetning eller 200 gram som hovedrett da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-06-16, 18:41   #3
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: tommelfinger regel

Opprinnelig lagt inn av torhildao, her.

...mener en gang og ha hørt at man kan spise alt som vokser over jorda, og ikke hvitt brød.. Men det er kansje for enkelt ??

Litt enkelt blir det kanskje, ja. Man spiser heller ikke hvitt mel og sukker vanligvis. Og det finnes det i veldig mye!

Jeg kan virkelig anbefale deg å lese en bok om lavkarbo og velge deg en kostholdsfilosofi (f.eks. Atkins eller LCHF). Der er det ofte regler som er enkle å forholde seg til (f.eks. 5g karbohydrater pr 100 g, som nevnt over).

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-16, 22:54   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: tommelfinger regel

http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-06-16, 10:32   #5
torhildao
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2016
Innlegg: 2
torhildao er på en erverdig vei

Sv: tommelfinger regel

takk for svar Blir litt huegæern av alle de tinga som er å sette seg inn i

og det er så mye lettere og fullføre noe når det er enkelt å finne ut av

torhildao er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mat er mat ?? eller ikke ;) Svar med sitat
Gammel 13-06-16, 14:31   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: tommelfinger regel

En kommentar til den 3minuttersfolderen er at det anbefales å gå for oljer som er rike på Omega6. Det har jeg lite forståelse for da vi får i oss for mye Omega6 via kjøtt. Det er viktig å kompensere for det store inntaket med Omega6 vi får ved å sørge for at vi får i oss Omega3 gjennom fet fisk eller tran, men det har lite med lavkarbo å gjøre. Det anbefales alle.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tommelfingerregel? Maya2006 Lavkarbo generelt 5 23-08-06 11:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no