Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Diabetes 2

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-05, 11:57   #1
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Diabetes 2

Hei dere!


Jeg har søkt litt i foumene men klarte ikke å finne noe om det jeg lurte på - så jeg drister meg til å lage en ny tråd og spørre et spørsmål..?
Jeg lurer nemli litt på..

Jeg har fått beskjed av legene (for noen år siden) at jeg har latent sukkersyke type 2. MASSE sukkersyke i familien min. Jeg har også lest flere steder at ved å spise lavkarbo kosthold, vil dette kunne bli bedre, og faktisk helt bra!
Jeg målte akkurat nå blodsukkeret mitt fastende etter 5 uker på lowcarb og det var på 7,0. Det er jo ganske høyt! Så det jeg enkli kanskje lurer på, er ... om noen vet hvor lang tid det vil ta før "det blir bedre evt helt bra" ? Er det noen som vet noe om dette?

mvh ms.mange spørsmål

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 12:24   #2
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Helst burde jeg vel vente til noen andre svarer, for jeg vet lite om dette (vet ikke en gang hvor høyt 7 er som blodsukkerverdi), bare hva min søster gjør. Hun har PCOS, er kraftig overvektig og er på randen av type 2 diabetes. Legen ville sette igang prosessen for å utrede henne for medisinering, men da hadde hun nettopp begynt å spise lavkarbo/lav glykemisk indeks. Legens kommentar da han skjønte hva dietten var, var at det var den aller beste måten å unngå flere problemer.

Det finnes diabetes som ikke lar seg styre så godt med kosthold. Hvis du er arvelig belastet for dette ville jeg ta en tur til legen med en oversikt over hva du spiser, fortelle ham om blodsukkerverdiene og stille dette spørsmålet til ham. Det tar nemlig normalt veldig kort tid på et lavkarbokosthold før kroppen er temmelig tømt for sukkerlagre, i alle fall hvis du følger Atkins induksjon eller ketolysekuren. Det er jo det som ER ketosen: At kroppen tømmes for sukker og forbrenner fett. Dette skjer så vidt jeg forstår på de som sjekker ketosesticksene sine i løpet av svært kort tid - 3-5 dager?

Så da er spørsmålet: hva spiser du som kan gi deg disse blodsukkerverdiene? Kroppen produserer ikke sukker, så ett eller annet sted må det komme fra. Kan andre stoffer som kroppen produserer narre måleapparatet til å tro at du har høyt blodsukker?

Jeg vet dessverre ikke. Men hvis du får samme utslag flere dager på rad ville jeg gjøre to ting:
1) skrive ned absolutt ALT du spiser, for å finne ut om det finnes skjult sukker i kostholdet. Det er det ofte i masseprodusert mat og i tilsetninger.
2) snakke med en lege, vise ham diettlisten din, og spørre hvordan dette kan henge sammen.

Lykke til!
Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 12:36   #3
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

For å stille diagnosen diabetes II, brukes disse parametrene:

Diabetes mellitus (minst ett av to kriterier)

  • Fastende glukose, verdier i mmol/L
    • Kapillært fullblod: >= 6,1
    • Venøst plasma: >= 7,0
  • 2-timersverdi etter sukkerbelastning, verdier i mmol/L
    • Kapillært fullblod: >= 11,1
    • Venøst plasma: >= 11,1
Nedsatt glukosetoleranse (begge kriterier)
  • Fastende glukose, verdier i mmol/L
    • Kapillært fullblod: < 6,1
    • Venøst plasma: < 7,0
  • 2-timersverdi, verdier i mmol/L
    • Kapillært fullblod: >= 7,8 og < 11,1
    • Venøst plasma: >= 7,8 og < 11,1
Du skriver at du har målt ditt til 7. Du bør oppsøke legen din og få målt det fastende der. Dersom det er rundt 7 vil han/hun trolig gjennta målingen for å forsikre seg. Det høres uansett ut som om du bør få tatt en sukkerbelastning.
Med din familiehistorikk, og dermed din arv, bør du uansett vurdere det desidert mest effektive mottiltak, kost og mosjon. Forskning har gang på gang dokumentert at rett kost og mosjon er dobbelt så effektivt som medisiner når det gjelder å hindre utvikling av diabetes 2. Siden du er inne på dette forumet regner jeg med at kostholdet er under kontroll, mosjon bør du starte med i går.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 23:18   #4
Nika
Juniormedlem
 
Nika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 58
Innlegg: 12
Nika er på en erverdig vei

Hei.
Fikk selv konstantert diabetes 2 for et par år siden. Da låg fastende blodsukker på 7,5. og de høgeste verdiene mine ved belasning på 13,6. Jeg startet nesten umiddelbart på lavcarbo kosthold - etter Fedon metoden. Blodsukkeret (fastende)har lagt på ca 6,0 disse to årene. Samtidig tok jeg av ca. 10 kg. Startet på Atkinsen fase 1 for et par uker siden, og da jeg målte i forrige uke - etter ca. en uke - var fastende blodsukker nede i 5,1.

__________________
Nika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
diabetes når man kutter ut sukker? Ray87 Lavkarbo generelt 13 13-01-05 00:02
Ny Atkins bok! Atkins Diabetes Revolusjonen! HP Atkins kosthold 0 29-07-04 21:32
cøliaki eller diabetes Mamsen Dr Lindbergs 1 21-06-04 18:32
Tjukke innvandrere med diabetes Fedonisten Nyheter / media 1 15-06-04 23:16
Newsweek: Diet & Carbs HP Lavkarbo generelt 3 21-02-04 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no