Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Mat og Helse om Atkins

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-05, 16:23   #1
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Mat og Helse om Atkins

ehh...

jeg siterer M&H :

Opprinnelig lagt inn av Mat og helse

Fase 1
Induksjonsdietten - 14 dager
Maksimalt 20 gramkarbohydrater per dag (2 tynne brødskiver eller 3 kopper grønnsaker som brokkoli, bladsalat, kål, selleri, osv)
mengde: spis så mye du ønsker (til behagelig mett)
Kvalitet: spis rene proteiner (proteinpulver) rent fett (smør, olivenolje, majones tillatt) og matvarer som kombinerer fett og proteiner (kjøtt, fisk, fugl, skalldyr)
Kombiner nøtter, frø, oliven, avokado, ost, krem og surmelk, sitron-/limesaft og mat med lite karbohydrat (se næringsmiddeltabellen)
Økt væskeinntak pga [...]


(markerer i rødt det jeg mener er feil og blått det jeg tror kanskje høres litt merkelig ut...)

de presiserer ikke at karbene bør komme fra grønnsaker...
og videre på fase 2 så står det bare at du skal øke med 5 gram per uke...



ble litt skuffet når jeg leste dette. hadde selvfølgelig ikke ventet å få hele boka servert i bladet, men kanskje litt riktigere opplysninger..?

jaja...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 17:46   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg reagerte på det samme ! Skrev innlegget nedenfor, men har ikke sendt det.....enda.......


Opprinnelig lagt inn av Nille i usendt brev til Mat & Helse

Takker for flott artikkel om Atkins-filosofien i Mat & Helse nr.2/05.
Som Atkins'er mer eller mindre siden 1982 - og 100 % etter boka de to
siste årene, gleder det meg at det endelig kommer en saklig og informativ
artikkel om dette kostholdet.

Når det er sagt, har jeg et par ting jeg lurer på. For dessverre er det faktiske
feil i artikkelen. Dette regner jeg med har sin årsak i at
den norske utgaven av Dr. Atkins New Diet Revolution er basert på 1992 (og 1999 ?)
utgaven av den amerikanske originalen. Det kom en ny utgave i desember 2001/januar 2002, med på resultater fra nyere forskning og erfaringer fra Atkins klinikken. Her er deten stor del endringer og tilføyelser. (http://atkins.com/Archive/2002/1/2-769953.html) Ingen av disse er kommet med i den siste norske utgaven av boka.
Det hadde jo vært naturlig at forbedringer av dietten hadde kommet med i en ny utgave ? Eller i deres artikkel ?

I den norske utgaven, og dermed også deres artikkel, er det heller ikke tatt tilstrekkelig hensyn til, eller gitt noen skikkelig forklaring på, fase 2. Bare legg til 5 karber pr uke etc etc.

Og her er det jeg kommer til feilene i artikkelen under Fase 1:

Opprinnelig lagt inn av Mat & Helse

.....Maksimalt 20 karbohydrater pr dag (2 tynne brødskiver eller 3 kopper grønnsaker som brokkoli ......)

Brød er IKKE en del av Atkins fase 1 (med mindre det er bakt med Atkins egen bakemiks). Fiber rik kanbrukes fordi det ikke er laget av mel.

Sitat:

.....kombiner nøtter, frø .....

Nøtter og frø er IKKE en del av Atkins fase 1
Både brød og nøtter tilhører Atkins Fase 2. Vedvarende vekttap. I den norske
utgaven har den viktige vedvarende stigen, den som viser hvilken rekkefølge
det er tjenelig og tilbakeføre visse matvarer i kostholdet på, ikke tatt med i det
hele tatt. I min engelske utgave (2003) står denne på side 171:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Få personer klarer å føre tilbake alle disse under fase 2. Mange må faktisk
vente til både fase 3 og 4 før de har lagt til alle gruppene. Rekkefølgen er ikke tilfeldig
valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.
Jeg er medlem av et par Kanadiske/Amerikanske lavkarbo forum, med medlemmer fra hele verden. De engelskspråklige bruker alle denne listen. Og når det snakkes om "rung 3 on the ladder", så vet alle at det dreier seg om trinnet med bær.
Skriver man til Atkins support og ber om hjelp da f.eks. vekttapet har stanset opp når man er i fase 2, får man beskjed om å gå et trinn eller to ned på stigen. Det er altså en viktig del av Atkins kostholdet og en viktig del av veien til en varig kostendring.

For et år siden kom det også et norsk forum for oss med lavkarbo livsstil. www.lavkarbo.no - her er vi en del etusiaster hjelper og støtter hverandre til et bedre kosthold. Vi gir ikke faglige eller medisinske råd, selv om det er en del fagpersoner blant oss. Men på bakgrunn av siste originalutgave av bøkene og egen erfaring prøver vi å hjelpe nye brukere. Vi prøver også å rette opp feiloppfatninger om lavkarbo kosthold. Vi har vårt eget oppskrift forum med oppskrifter for alle faser av Atkins, samt Lindberg og South Beach.

Det begynte altså med Fedon Lindberg- og Atkins kosthold. Etterhvert har det kommet flere til. Vi fikk nylig vårt medlem nr 1000 og ser på oss selv som det beste (om ikke det eneste) nettstedet for lavkarbo tilhengere i Norge.

Jeg regner med at det vil bli skrevet om Atkins i Mat & Helse flere ganger. Og neste gang hadde det vært flott om dere hadde tatt med de nyeste oppdateringene og ikke baserte opplysningene på utdaterte utgaver av boka.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 17:49   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

*applaus* *bøyer meg i støvet*

flott, Nille

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 19:14   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

WOW, kjempebra, Nille!

  Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 19:44   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Nille: Du er er enestående til å være saklig og informativ uten å bli spydig.
Utrolig bra! Send det NÅ!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 19:51   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vil bare føye til at det står i den norske boken at orginalen er DANDR 1992 Tror ikke det er kommet med i pocketen til celina, men det er identiske bøker så det er 1992

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 19:52   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Veldig bra Nille

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 20:26   #8
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk



Du ruler Nille!



Send i vei!!


Vi kan ikke la dem få komme unna med for mye heller!

fra Fedonisten (som bare MÅTTE ha MANGE smilefjes i dag )

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Atkkins Nutritionals Clashes With Atkins Philosophy Nille Nyheter / media 7 30-07-04 15:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no