Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 56
![]() |
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettNoen som kjenner til Ray Peat? Mannen skriver ildfullt til de mettede fettsyrenes forsvar og går til generelt frontalangrep på flerumettet fett. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 37
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett
Dette er feil. Oljene kan ha harsknet ved varmebehandling, men oljene i seg selv harskner ikke i kroppen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 43
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettEriksen: Er du sikker på at oljer ikke kan harskne i kroppen? Jeg mener å ha lest og hørt det flere steder, og at det bla. er årsaken til at man bør ta større doser antioksidanter jo mer flerumettede fettsyrer man inntar? Skaldeman sier også noe om dette. Nå er ikke han forsker, men jeg synes det hørtes logisk ut. Skal se om jeg finner mer info om dette.
Endelig i mål: minus 77 kg! (Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19) Sist redigert av Iset : 07-04-07 kl 17:24. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer
![]() |
![]() |
#4 |
Gjest
|
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettFor å si det sånn så represtenerer Peat og Eriksen 2 forskjellige "teologiske" skoler innen vitenskapen. Slik er det mhye av som vi forstår etterhvert, om mye. Jeg tar ikke standpunkt her, men vitenskapen har ikke så mye klarhet i ting og tang som vi kan få inntrykk av. |
![]() |
![]() |
#5 |
Gjest
|
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettKan si at man er "going great guns" mot flerumettet fett.
|
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 37
![]() |
Det man bør unngå er hydrogeniserte oljer, for i dem fører varmebehandlingen til at fettsyrene harskner. Men å innta fettsyrene i sin ferske, naturlige form vil ikke gjøre at de harskner i kroppen. Så matlaging med f.eks. linfrøolje og andre oljer med flerumettet fett, vil jo gjøre at oljen harskner, og det er ikke bra for kroppen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen
![]() |
![]() |
#7 |
Ubekreftet Medlem
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettUtrolig interessant lesning ja
![]() |
![]() |
#8 |
Gjest
|
Det som i alle fall er sant, at den rette troen nødvendigvis ikke er rett, slik generelt sett. Ta et googlesøk på "Ray Peat" så finner du utrolig mye interessant. |
![]() |
![]() |
#9 |
Ubekreftet Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettHvis dette er riktig er fettet i bacon veldig usunt hvis grisene spiser store mengder mais og soyabønner. No!!!!!!!!!!!!
Startvekt: 130 kg Vekt nå: 105 kg Sist redigert av mcfrogner : 08-04-07 kl 00:25. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman
![]() |
![]() |
#10 |
Utforsker
Hvor: Akershus
Alder: 57
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettUtrolig interessant. Det er som en puslespillbit endelig dukket opp og falt på plass. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat
![]() |
![]() |
#11 |
Ubekreftet Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettI know, right?
Startvekt: 130 kg Vekt nå: 105 kg Sist redigert av mcfrogner : 08-04-07 kl 15:04. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
![]() |
Mary Enig, ja. Trolig den mest vettuge forskren på denne planeten når det gjelder forskning på fett og formidling av det. Har du lest boka hennes om fett? Veldig absolutt kjempeverd å lese. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
![]() |
23 eller 80 liter?! Rekker du å bruke opp dette før det blir harskt? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett20-30 liter er jo ikke så mye (rekker neppe til jul engang), og kokosolje holder seg fint i minst ett år uten tegn til harskning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ubekreftet Medlem
![]() |
Kjøpte kokosnøttolje på butikken i dag jeg, ikke så store kvanta akkurat da
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettBruker noen spiseskjeer til hvert måltid. Frokost: I frokostblandinga mi. Lunsj: Som "smør" i tjukke lag på vollkornbrot. Middag: Til steking og blanding i maten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ubekreftet Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettSmaker det veldig kokos av maten da eller? Til all slags steking?
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Jeg bruker en kokosnøttolje som jeg kjøper på invandrersjappa i nabolaget (22,90 for et digert glass) og det smaker ikke i det hele tatt. Nå har jeg ikke sjekket her inne om den er godkjent, men den funker hvertfall kjempefint å steke i, særlig i wok.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#19 |
Ubekreftet Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettSå bra!! Da skal jeg begynne å bruke det! Kjøpte kaldpresset jomfru-kokosnøttolje på Centra, 99,- for et greit glass. Merket var Thai-et-eller-annet, men den virket bra ut fra det som står på etiketten i alle fall.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
![]() |
midnattsbetraktninger rundt matfettBare pass på at det ikke er kjemisk ekstrahert eller noe slikt. Det er like stor forskjell på kvaliteten til kokosolje som det er på olivenolje. Sist redigert av Solan : 21-04-07 kl 01:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Sv: midnattsbetraktninger rundt matfett
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: kroppens behov
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettKokosolje= INGEN Diabetes ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettalle mine skriv (mye er basert på studier/artikler fra Ray Peat,som er GIGANT innen Ernæring/helse/sykdom)blir spredd ut til ALLE i helse Norge,også til Ernærings forsker/professor Christian Drevon!! Etter mange mailer har det blitt for meget for den gode professor! |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
![]() |
Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fettde siste 2 år har jeg spist ca. 100 liter Kokos olje+20kg meierismør+50 liter Kremfløte+3kg fett sauekjøtt! INGEN plante&fisk olje!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
![]() ![]() |
Flott, stå på!!! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming | HP | Atkins kosthold | 22 | 24-06-08 16:56 |
Melk | Kristian | Generell ernæringsdebatt | 39 | 06-06-05 04:52 |
På forsiden... | André Buskevekster | Lavkarbo generelt | 1 | 19-09-04 13:37 |
Sonen vs Atkins - ketose | Huldr | Atkins kosthold | 16 | 06-07-04 09:37 |