Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Uerfaren og usikker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-06-12, 01:13   #1
heureux
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 1
heureux er på en erverdig vei
Question

Uerfaren og usikker

Hei!
Jeg ønsker desperat å gjøre noe med vekta og kroppen min. I løpet av det siste halvannet året har jeg gått opp ca 12 kilo. I mars 2011 veide jeg 58 kg, mens nå veier jeg nærmere 70. Jeg er 19 år gammel, går på p-piller som inneholder mye hormoner (dette har jeg brukt i snart tre år) og er 164 cm høy. Vektoppgangen har gitt meg både strekkmerker, cellulitter og dårligere selvtillit. Fettet har lagt seg mest på magen, men også lår og rumpe har fått gjennomgå.
Det jeg lurer på er om lavkarbo er et egnet kosthold for meg, eller om jeg bør satse på et kosthold bestående av mindre fett? Hva vil være best mulig for vektnedgang?
Jeg ønsker å miste rundt 15 kilo.
Takker for all hjelp og råd - trenger det!

heureux er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (?) Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 02:26   #2
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Uerfaren og usikker

Streng lavkarbo funker generelt best for de som har betydelig med overvekt, men det er også mange normalvektige som trives godt med den type kosthold. Det er umulig for oss å si hva som vil fungere best for deg, men lavfett fungerer svært dårlig for mange i lengden. Hvis du er nyskjerrig på lavkarbo, kan du jo prøve og se hvordan det går?

"Nøkkelen" er uansett å finne et sunt kosthold man klarer å holde seg til i lengden, uten å "sprekke" for ofte. Der gir lavkarbo ofte en fordel, fordi man mister mye søtsug/matsug, og det blir lettere å spise etter fornuften istedet for lysten. Det gjelder særlig ketosediett, men all lavkarbo (opp til 150g kh per dag) vil ofte gi denne fordelen.

Ketosediett (Atkins, Ketolyse, o.l.) anbefales oftest til de som har betydelig overvekt, så kosthold ala Fedon eller South Beach kan være bedre for deg, men her må du nesten se selv hva som ser mest gjennomførbart ut, og prøve deg litt fram selv. Plages du med søtsug og overspising kan de være greit å ta en liten "karboavrusning" med svært lite karbo, og så øke litt etterhvert, hvis du føler for det

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 08:13   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uerfaren og usikker

Om du tror at p-pillene er en del av årsaken til vektoppgangen så bør du snakke med lege om å finne et annet merke.

Cerazette er f.eks teknisk sett en minipille (men med en p-pilles slingringsmonn på tidspunktet du tar den) uten østrogen. Den kan være verdt å vurdere.

Når det gjelder vektnedgang kan den komme spontant om du er heldig etter å ha fått ryddet opp i eventuelle hormonproblemer, eller du kan måtte bytte livsstil til noe som hjelper deg å gå ned.
JEG vil bestemt anbefale et kosthold innenfor lavkarbogruppen, Shailene har fortalt deg hvorfor. Selv synes jeg Primal Blueprint/Plaeo er å foretrekke siden det er en hel kostholdsfilosofi, ikke en kur. Som sådan gir den også rom for utskeielser og råd om matvalg for et langt, friskt liv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-06-12, 08:51   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Re: Uerfaren og usikker

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Ketosediett (Atkins, Ketolyse, o.l.) anbefales oftest til de som har betydelig overvekt, så kosthold ala Fedon eller South Beach kan være bedre for deg, men her må du nesten se selv hva som ser mest gjennomførbart ut, og prøve deg litt fram selv. Plages du med søtsug og overspising kan de være greit å ta en liten "karboavrusning" med svært lite karbo, og så øke litt etterhvert, hvis du føler for det

Vil bare presisere at Atkins ikke nødvendigvis er ketose. Man begynner med en rens i to uker (induksjonen), der er man garantert i ketose, men så øker man etterhvert på med diverse karbohydrater langsomt over en periode, og man kan fint lande på et nivå der man ikke er i ketose lenger.

Ellers vil jeg anbefale å kikke i denne tråden! Greit å få litt basiskunnskaper før man kaster seg ut i noe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
erfaringer, lavkarbo, nybegynner, råd, vektnedgang


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny og uerfaren Ruth-Elin Spørsmål og svar 8 11-09-11 21:37
Ny og uerfaren Solaa Generell diskusjon 3 09-01-11 11:13
Usikker! Julie28 Spørsmål og svar 0 19-07-09 15:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no