Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

De berømte siste kiloene ... Noen gode tips?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-12, 13:40   #1
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

De berømte siste kiloene ... Noen gode tips?

Jeg er på de siste 14-15 kiloene, og det er jo egentlig en god del kilo det da. Men jeg har allerede kvittet meg med 51 kilo, så for meg blir jo disse siste resten på en måte. Jeg er litt redd for at det skal gå mye tregere enn hva det har gjort til nå, da jeg i snitt har mistet ca. 4-500 gram i uken. Jeg lurer på hva dere andre har gjort når dere er på siste resten liksom? Har dere gjort noe annerledes?
Jeg har jo en god del løs hud, og regner med at det ligger noen kilo der som ikke kommer til å gå bort liksom. Jeg ligger nå på 89 kilo, og vil ned på 75 slik at jeg kommer på en normal BMI. Jeg har stått en del stille siden før sommeren, men det har jo vært mye min egen feil. Da jeg skeiet ut i sommer, og fikk litt problem med å hekte meg på igjen. Fikk litt for mange bekymringer, så det ble en litt tøff periode. La på meg nesten 8 kilo på 3 uker Heldigvis gikk jeg ned alle sammen igjen på de to første ukene, så det var mye av det som var vann rett og slett. Har gått ned 2 kilo til etter det, så jeg kan vel kanskje ikke klage. Men om det skulle bli vanskeligere etterhvert, er jeg gjerne intressert i evt. tips til hvordan man kan få det til å gå litt fortere...
Jeg kan jo legge til at jeg bruker diett.no og har lagt inn vekt og aktivitetsnivå. Er ganske aktiv, og følge min personlige data der skal jeg forbrenne ca. 2600 kcalorier pr dag. Jeg synest det er mye, men det kan vel stemme. Jeg spiser vel i snitt mellom 1600- toppen 1800 om dagen, er det passe, eller bør jeg øke/minske?

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 14:36   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: De berømte siste kiloene... noen gode tips?

Jeg vil bare si en ting - du må slutte å tenke kilo, men tenk nedgang i prosent av den kropsvekten du har nå. Eks - er man 150kg for å ta et fint, rundt tall vil 1kg utgjøre 0,66%prosent av kroppsvekten. Er man 100kg vil 1 kg utgjøre 1% av kroppsvekten og er man 90kg så vil 1kg utgjøre 1,11% av kroppsvekten. Enhver skjønner at det er enklere å slanke bort 0,66% av seg enn 1,11%? Faktisk så er det nesten dobbelt så vanskelig å slanke bort 1kg når man er 90kg enn når man er 150kg... Og det er uten å ta hensyn til at en god del av de kiloene består i muskler og skjelett og sånne ting som man skal beholde...

Så begynn å tenke annerledes! En vektnedgang i samme hastighet (regnet i kg/uke ) vil faktisk si at du går ned raskere... og det er
a) ikke normalt
b) ikke sunt

*dagens "skjennepreken" - ikke vondt ment, altså*

Ellers vil jeg bare si - at dersom du går ned (i et rimelig "tempo") med den oppskriften du har - så ikke endre en tøddel.... (If it works - don't fix it!)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 14:51   #3
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: De berømte siste kiloene... noen gode tips?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vil bare si en ting - du må slutte å tenke kilo, men tenk nedgang i prosent av den kropsvekten du har nå. Eks - er man 150kg for å ta et fint, rundt tall vil 1kg utgjøre 0,66%prosent av kroppsvekten. Er man 100kg vil 1 kg utgjøre 1% av kroppsvekten og er man 90kg så vil 1kg utgjøre 1,11% av kroppsvekten. Enhver skjønner at det er enklere å slanke bort 0,66% av seg enn 1,11%? Faktisk så er det nesten dobbelt så vanskelig å slanke bort 1kg når man er 90kg enn når man er 150kg... Og det er uten å ta hensyn til at en god del av de kiloene består i muskler og skjelett og sånne ting som man skal beholde...

Så begynn å tenke annerledes! En vektnedgang i samme hastighet (regnet i kg/uke ) vil faktisk si at du går ned raskere... og det er
a) ikke normalt
b) ikke sunt

*dagens "skjennepreken" - ikke vondt ment, altså*

Ellers vil jeg bare si - at dersom du går ned (i et rimelig "tempo") med den oppskriften du har - så ikke endre en tøddel.... (If it works - don't fix it!)

Jeg sier bare tusen takk for svar jeg, og forstår jo at det ikke er vondt ment da:-) Det er jo en fornuftig måte å se det på, og veldig logisk måte å se det på som du beskriver! Men jeg har ikke nødvendigvis tenkt til å gå ned like fort, jeg er glad bare nåla peiker nedover. Jeg tenker vel mere på hva man kan gjøre om det skulle stoppe totalt opp Så lenge det jeg gjør nå fungerer, er det jo såklart ikke vits i å forandre det. Jeg håper jeg slipper å bli stittende fast, og bør vel egentlig ikke frykte det heller for da skjer det vel

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:42   #4
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: De berømte siste kiloene... noen gode tips?

Opprinnelig lagt inn av Lavkarboforlivet, her.

. Jeg håper jeg slipper å bli stittende fast, og bør vel egentlig ikke frykte det heller for da skjer det vel

Det har skjedd i andre sammenhenger med meg ihvertfall Så ikke tenk for mye, bare fortsett i samme spor. Hvis det skulle stoppe opp finnes det flere tråder med gode råd her inne (burde vel linket, men tok meg ikke tid til å lete i farta)

Lykke til

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:51   #5
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: De berømte siste kiloene ... noen gode tips?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043

Fant en så enkelt, så her er den

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 18:35   #6
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: De berømte siste kiloene ... noen gode tips?

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5043

Fant en så enkelt, så her er den

Tusen takk:-) det var veldig nyttig link, og jeg gjør iallefall riktig med å spise mye grønnsaker! Klarer meg ikke uten alle mine daglige grønnsaker. Jeg burde vel bare stoppe å tenke på noe som ikke har skjedd. Men man hører jo så mye om de som sliter med de siste. Trener gjør jeg hver dag:-) tusen takk igjen for link!

__________________
Bloggen min



Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-10-12, 18:15   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: De berømte siste kiloene ... Noen gode tips?

Hei. Du er trolig på ketogen diett. Den form for slanking er "best i test" når man har en betydelig overvekt og insulinresistens. Da vil ketogen diett reversere insulinresistensen og doble fettforbrenningen. Samtidig vil overvekten gi leveren rikelig med fettsyre som kan omdannes til Ketoner og vekten raser ned. Når man nærmer seg sitt - forhåpentlig realistiske -mål, får leveren færre fettsyrer og ketondannelsen er vanskeligere. Da står det stille og det er på tide å gå på generell lavkarbo med mere karbohydrater om mindre( og sunnere) fettstoffer. Det er beskrevet i "etter Slankekuren" som jeg har skrevet og er ikke mye forskjellig fra Fedon Lindbergs kost i balanse. Da er trening viktig og skiftet av diett vil ofte resultere i at vekten igjen går nedover..
Har man veid 50 kilo for mye kan 10 kilo over en teoretisk idealvekt være passende rent kosmetisk.
Lykke til
Torkil:


Sist redigert av Torkil : 18-10-12 kl 16:46.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger noen gode tips dreamer82 Trening 2 10-07-10 15:31
Må fortere ned! Har noen gode tips? (ketolyse) Kristina S Kostholdsfilosofier 4 03-05-09 21:36
Lavkarbo kinogodter ... Noen gode tips? Gracella Lavkarbo generelt 37 03-06-08 20:20
Noen gode tips om lavkarbo ferdighprodukter? Distrea Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 26-01-07 22:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no