Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Veganerforeldre dømt til livstid

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-07, 22:48   #1
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Veganerforeldre dømt til livstid

Sjekk denne saken!:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=196312

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 22:53   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Jeg husker godt denne saken i 2004, da babyen døde. Hele saken er tragisk. Foreldrene visste nok ikke bedre, men det er ingen unnskyldning. Helt grusomt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 22:56   #3
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Er det noen mennesker i verden (folkegrupper e.l.) som lever på veganerkost "naturlig"? Skjønner ikke helt hvor man har fått denne idéen fra... Det er et par år siden våre forfedre var planteetere liksom...

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 23:12   #4
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Det er sannelig ikke alle som er helt bra nei. Om livstid hjelper vet jeg ikke, men at dette er drap er jeg enig i. Å sultefore en baby til døde er en tragedie, men like viktig er vel det tragiske kostholdet de har fulgt.

Dette viser igjen hvor viktig det er å få fokuset bort fra idealkropp og såkalt sunne, grønne, kostholdsråd.

Og nesten verst av alt er vel tanken på at de faktisk har gjort dette i beste hensikt for barnet. Da er de-unnskyld uttrykket- blåst i hue.

Og enda verre er det at ingen har grepet fatt i det blant venner, familie eller andre i deres nærhet.

Får bare håpe at dette åpner øynene hos andre med skrudde kostholdstanker.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 01:28   #5
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Jeg syns det er helt utrolig at ikke myndighetene har blitt koblet inn! Har ikke moren vært på kontroll i svangerskapet?? Det går ikke an å unnskylde dem med at de ikke visste bedre - det er derfor man har myndighetene - slik at de kan hjelpe dem som ikke vet bedre. Jeg er helt sjokkert!!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 10:14   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Det jeg er sjokkert over er å lese kanskje den mest unyanserte artikkelen ever! Noen rader med tekst, og ikke noen kildehenvisninger...!
Hva er nå feil med å være veganer, in the first place? Jeg kjenner mange som er det, og som har helt fine verdier i kroppen. Så lenge man er obs på å få i seg det man trenger, så MÅ man på død og liv ikke å spise kjøtt. Det betyr ikke dermed at jeg er i mot, eller ikke ser nødvendigheten i kjøttspising, bare så det er sagt.
Akkurat som at vi alle her inne ønsker respekt og aksept for valg av livsstil når vi f.eks har valgt lavkarbo, så bør man også respektere menneskers valg om å ikke spise animalske produkter over hodet. Det synes jeg virkelig!
Ikke alt passer for alle, og i de fleste veganeres tilfelle så er det snakk om idealistiske tanker til grunn, og det synes jeg er et viktig statement.

Jeg har selv vært vegetarianer i varierende grad i nesten ti år.

I dette tilfellet kan de ha vært snakk om enten mennesker som er litt tjukke i hue, og ikke en gang "tillatt" morsmelk som mat. Ikke vet jeg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 10:32   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Jeg har også venner som er veganere og som har veldig god helse (tilsynelatende). Har vært vegetarianer i seks år selv men er det ikke nå lenger, selv om jeg egentlig misliker meg selv sterkt når jeg spiser kjøtt, av etiske årsaker. Hater å gjøre det!

Når det gjelder disse foreldrene så kan de umulig ha hatt peiling på hva de gjorde. Tviler på at de drepte barnet sitt med vilje, de visste nok ikke bedre. Men det er rart at de turde å ta en slik råsjans med å la barnet få så lite næring, når sikkert helsestasjonen eller andre må ha sagt noe? Barn veies jo ca. en gang i måneden det første halvåret eller året, og er vektoppgangen veldig liten blir det jo sjekket. Eller, var ikke dette i Norge?

Uansett er hele saken tragisk og jeg håper virkelig det er en oppvekker for alle veganere og andre som kanskje ikke har nok kunnskaper om det de driver med. Jeg hadde ingen kunnskaper om kosthold da jeg ble vegetarianer, så i løpet av de seks årene la jeg på meg 35 kg og fikk svært dårlig helse. Erstattet jo alt kjøttet med karbohydrater jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 13:02   #8
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det jeg er sjokkert over er å lese kanskje den mest unyanserte artikkelen ever! Noen rader med tekst, og ikke noen kildehenvisninger...!
Hva er nå feil med å være veganer, in the first place? Jeg kjenner mange som er det, og som har helt fine verdier i kroppen. Så lenge man er obs på å få i seg det man trenger, så MÅ man på død og liv ikke å spise kjøtt. Det betyr ikke dermed at jeg er i mot, eller ikke ser nødvendigheten i kjøttspising, bare så det er sagt.
Akkurat som at vi alle her inne ønsker respekt og aksept for valg av livsstil når vi f.eks har valgt lavkarbo, så bør man også respektere menneskers valg om å ikke spise animalske produkter over hodet. Det synes jeg virkelig!
Ikke alt passer for alle, og i de fleste veganeres tilfelle så er det snakk om idealistiske tanker til grunn, og det synes jeg er et viktig statement.

Jeg har selv vært vegetarianer i varierende grad i nesten ti år.

I dette tilfellet kan de ha vært snakk om enten mennesker som er litt tjukke i hue, og ikke en gang "tillatt" morsmelk som mat. Ikke vet jeg.

Jeg er helt enig i det du sier. Voksne får ta ansvar for seg selv.

Men her var det snakk om barn. Dersom foreldrene ikke ser at det kan være skadelig å bare gi den maten de gir så er det myndighetenes ansvar å ordne opp i det.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 13:04   #9
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Når det gjelder disse foreldrene så kan de umulig ha hatt peiling på hva de gjorde. Tviler på at de drepte barnet sitt med vilje, de visste nok ikke bedre. Men det er rart at de turde å ta en slik råsjans med å la barnet få så lite næring, når sikkert helsestasjonen eller andre må ha sagt noe?

Helt enig!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 14:08   #10
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det jeg er sjokkert over er å lese kanskje den mest unyanserte artikkelen ever! Noen rader med tekst, og ikke noen kildehenvisninger...!
Hva er nå feil med å være veganer, in the first place? Jeg kjenner mange som er det, og som har helt fine verdier i kroppen. Så lenge man er obs på å få i seg det man trenger, så MÅ man på død og liv ikke å spise kjøtt. Det betyr ikke dermed at jeg er i mot, eller ikke ser nødvendigheten i kjøttspising, bare så det er sagt.
Akkurat som at vi alle her inne ønsker respekt og aksept for valg av livsstil når vi f.eks har valgt lavkarbo, så bør man også respektere menneskers valg om å ikke spise animalske produkter over hodet. Det synes jeg virkelig!
Ikke alt passer for alle, og i de fleste veganeres tilfelle så er det snakk om idealistiske tanker til grunn, og det synes jeg er et viktig statement.

Er enig i at alle skal kunne velge selv hva de vil spise, på grunnlag av det de måtte tro på, men et lite barn kan jo ikke velge da... Veganerkost er jo en "kunstig" kost, og man må ha mye kunnskap for å få i seg alle næringsstoffene man trenger.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 14:27   #11
Sirene
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 77
Innlegg: 10
Sirene er på en erverdig vei

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Nu er der jo en forskjell på å være vegetarianer og å være veganer. Veganere spiser ingen animalske produkter i det hele tatt, d.v.s. ikke bare spiser de ikke kjøtt, men de spiser heller ikke fisk, egg, eller melkeprodukter. Da blir det veldig komplisert å få i seg de rette stoffene, spesiellt blir det vanskelig å få den rette sammensettning av proteiner. Så da barnet fikk soyamelk i stedet for morsmelkerstattning, ble det kraftig underernært.
Dette er veldig trist, for foreldrene hadde vel ikke tenkt å sulte barnet, men de burde jo ha sett, at det ikke trivdes på denne kosten. Jeg tror vi skal sette pris på den gode oppfølgingen som nybakte foreldre får i vår del av verden, fra helsesøster og andre.

Sirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, glutenfri Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 14:28   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Det var en ... eh, kort artikkel. Synes det er merkelig at det ikke ble oppdaget at ungen gikk ned i vekt liksom. Det er nok mye mer inni bildet her enn det som står i den artikkelen der ja.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 22:21   #13
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Ikke alt passer for alle, og i de fleste veganeres tilfelle så er det snakk om idealistiske tanker til grunn, og det synes jeg er et viktig statement.

Ja, det er jo flott å være så idealistisk at man tar livet av barnet sitt. Det holder å være idealistisk på sine egne vegne mener nå jeg.

Dietten bestod visst av malte nøtter, ferskpresset juice, urtete, bønner, linfrøolje og tran. Det er vel stort sett alt det man ikke skal fore et spedbarn med.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle

Sist redigert av themonk : 12-05-07 kl 09:28. Årsak: Sorry, dette var visst en sak fra lenger tilbake, og dette barnet overlevde.
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 11-05-07, 22:32   #14
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Dette er jo noe av det samme som Jehovas vitner kan "forårsake"...

De nekter jo bl.a blodoverføring, og dersom barnet f.eks blir skadet og TRENGER overføring for å overleve, ja da er det liksom opp til Jehova om han skal redde barnet eller ikke....

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 17:21   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Dere må ikke misforstå meg og tro at jeg synes at dette var GREIT! Jeg kjenner også veganere som er foreldre, men som aldri ville ha satt et spedbarn på en så drøy diett!!
Disse menneskene er jo mest sannsynlig utrolig uvitende, som jeg selv sa, og som Lise også sier her, så er det for lite historie i denne artikkelen til å få noe begrep om hva som faktisk har skjedd. Og, ja! MYndighetene burde ha grepet inn, dette ville nok aldri skjedd i Norge.
Tror jeg mest hisset meg opp over den linken på sida hvor det lå kommentarer fra lesere a la "veganere er så dustete assa, skikkelig teit" og andre gjennomtenkte ting.

Sitat:

Ja, det er jo flott å være så idealistisk at man tar livet av barnet sitt. Det holder å være idealistisk på sine egne vegne mener nå jeg.

The Monk: Du vet at det ikke var dette jeg mente!

Og husk nå at det fantes både homo-arter som vi stammer fra i dag som også var planteettere, i prinsippet veganere, som det fantes kjøtteetere. (F.eks har sjimpanser mer eller mindre identisk fordøyelsessystem med oss mennesker og er nærmere hundre prosent veganere.) Så jeg tror vi er disponert for begge måter å spise på, enhver må finne ut hva som passer best.
Men det betyr jo overhodet ikke at vi ikk skal amme barna våre, det er bare åpenbar idioti...!!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-05-07, 22:08   #16
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Dette er jo noe av det samme som Jehovas vitner kan "forårsake"...

De nekter jo bl.a blodoverføring, og dersom barnet f.eks blir skadet og TRENGER overføring for å overleve, ja da er det liksom opp til Jehova om han skal redde barnet eller ikke....

Litt avsporing fra tråden, men altså. Dersom foreldre som er jehovas vitner nekter blodoverføring for sitt barn, så tropper barnevernet opp, lager hastevedtak, og det blir en midlertidig omsorgsovertakelse mens blodoverføring pågår. (nokså drastisk med andre ord). Har erfart det flere ganger på jobb. Har også erfart foreldre som ikke ønsker å havne i barnevernets søkelys, og derfor heller går vekk og ut, mens barnet får blod.

Ellers så virker jo det hele nokså tragisk, men vanskelig å bedømme da artikkelen var veldig kort. Eneste den egentlig sier er barnets vekt når det døde og at det sultet i hjel. Huff, får vondt av sånt jeg (på barnets vegne altså).

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 01:29   #17
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Og husk nå at det fantes både homo-arter som vi stammer fra i dag som også var planteettere, i prinsippet veganere, som det fantes kjøtteetere. (F.eks har sjimpanser mer eller mindre identisk fordøyelsessystem med oss mennesker og er nærmere hundre prosent veganere.) Så jeg tror vi er disponert for begge måter å spise på, enhver må finne ut hva som passer best.
Men det betyr jo overhodet ikke at vi ikk skal amme barna våre, det er bare åpenbar idioti...!!!

I "Mat, menneske og evolusjon" står det en del om dette med utviklingen fra insektetere til planteetere og så til kjøttetere/blandet kost. Veldig interessant Det som står om hjernen og hvilke fettsyrer vi må få i oss osv. syns jeg var spesielt relevant. Er det ikke vanskelig å få i seg disse fettsyrene på bare plantekost? Likte også det som står om det "problematiske kornet"

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 01:49   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

I "Mat, menneske og evolusjon" står det en del om dette med utviklingen fra insektetere til planteetere og så til kjøttetere/blandet kost. Veldig interessant Det som står om hjernen og hvilke fettsyrer vi må få i oss osv. syns jeg var spesielt relevant. Er det ikke vanskelig å få i seg disse fettsyrene på bare plantekost? Likte også det som står om det "problematiske kornet"

Jeg har aldri vært veganer selv, men vegetarianer -og pescovegetarianer (som jeg er nå) i rundt ti år.
Men kjenner både mennesker som kjører vettige og uvettige veganopplegg. En av de mest vettuge veganerne jeg kjenner er veldig nøye på alt, han tar en helhetlig test minst hvert andre år for å sjekke verdier. Jeg kan ikke nøyaktig si hva han spiser, men vi diskuterer en del kosthold (heldigvis er han ikke av den militante typen, og respekterer at andre ikke tar det valget som han har gjort, mange nok av de som ikke gjør det, altså! Tofumafian kalte vi de drøyeste på f.eks Blitz ).
Jeg vet at han tar en del kosttilskudd (særlig b-vitaminer) han bruker endel oljer; kokos, Udos og sånne ting. Mye belgefrukt etc. Han er pinlig nøyaktig, og har alltid meget gode verdier. Det tror jeg også man må være når man tar det skrittet, i forhold til hverdagen og utvalg for et gjengs norskt kosthold.
Det med fettsyrer skal jeg jammen spørre ham om neste gang vi treffes. Han er et overflødighetshorn av ernæringskunnskap, og har til og med satt seg inn i lavkarbofilosofien for "min skyld", med stor iver

Jeg har sett du har anbefalt den boka et annet sted her. Det er herved notert bak øret

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 07:45   #19
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Regner med at pescovegeterianer vil si at du spiser fisk? (Inkluderer det octo- og lacto-?) Hva er tanken bak det? Jeg er et enten/eller-menneske så jeg skjønner ikke sånt Økologisk sett er det jo bra da

Jeg er veldig omnivor jeg da.

Ble mye latin nå.

*IN NOMINE PATRIS ET FILII ET SPIRITUS SANCTI*

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 11:00   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

Regner med at pescovegeterianer vil si at du spiser fisk? (Inkluderer det octo- og lacto-?) Hva er tanken bak det? Jeg er et enten/eller-menneske så jeg skjønner ikke sånt Økologisk sett er det jo bra da

Jeg er veldig omnivor jeg da.

Ble mye latin nå.

*IN NOMINE PATRIS ET FILII ET SPIRITUS SANCTI*

Jeg var ovo-lacto-pesche-vegetarianer i seks år, og det var av etiske årsaker. Jeg burde selvsagt vært veganer eller helt vegetarianer, men jeg klarte det ikke og da er det iallfall bedre å la være å spise det man KLARER å holde seg unna.
Forresten så spiste jeg ikke fisk det første året, men så begynte jeg med det. Hadde (og har fremdeles) dårlig samvittighet for det. Jeg føler nesten for å si unnskyld til hver kjøttbit jeg setter til livs. Burde absolutt vært vegetarianer enda av etiske årsaker, men jeg klarer det bare ikke enda. Prøver å holde meg til økologisk kjøtt da, så langt det lar seg gjøre.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 12:26   #21
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

En ting jeg lurer på.. det finnes jo soya morsmelkerstattning. Men kansje denne inneholder noen som gjør at de ikke kan drikke den?

Min bror drakk soyamelk i 3 år.. og han var ikke akkurat tynn første halvåret når han bare fikk melk så tror ikke man blir mye underernært av den.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 12:32   #22
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

her var det mange ord jeg ikke forstår

Jeg har spist det meste hele mitt liv,men kjenner at etterhvert så får jeg mindre og mindre lyst på kjøtt av etiske grunner. Og jeg bor sammen med en bonde,

Jeg kjenner stor forskjell på å spise kjøtt fra egen gård, eller min fars gård. Fordi jeg vet at disse dyrene har hatt det bra.
Jeg har sluttet å spise "vanlig" egg etter jeg var inne i ett hønseri i fjor sommer. Nå kjøper jeg egg fra frittgående høner. Gleder meg til jeg får mine egne høns, da kan jeg spise egg med god samvittighet.

Egentlig så hadde det vel passet meg best å spise fisk fra havet, kjøtt fra vilt, egg fra egne høner og melka fra ei ku.. hva har jeg kunne kallet meg da?? middelalder menneske???

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 12:39   #23
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Kanskje vi bare skal bli fallfruktarianere, liquidarianiere eller pustarianere alle sammen? Mange ekstreme kostholdsfilosofier der ute har jeg funnet ut nå. Veldig interessant da.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 12:59   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

Regner med at pescovegeterianer vil si at du spiser fisk? (Inkluderer det octo- og lacto-?) Hva er tanken bak det? Jeg er et enten/eller-menneske så jeg skjønner ikke sånt Økologisk sett er det jo bra da

Jeg er veldig omnivor jeg da.

Ble mye latin nå.

*IN NOMINE PATRIS ET FILII ET SPIRITUS SANCTI*

Omnivor er vel kanskje det ultimate for gjennomsnittet
Pesco-(eller pesche, tror begge benevnelser er riktige) vegetarianer er jeg av rent praktiske årsaker. Det er det eneste som fungerer for meg om jeg skal holder meg frisk tror jeg. Ikke lett å ta det valget, da. Jeg har alltid vært lacto ovo, prøver å holde meg økologisk, men jeg kan ikke si at det alltid er like lett pga økonomien. En dag kan jeg nok være mye bedre på det der enn jeg er nå, da økonomien er bedre, og kroppen min tåler mer (noe jeg i alle fall håper skjer).
Jeg tok valget av hundre prosent etiske årsaker. Når jeg leser det du skriver, Nomma, så tenker jeg på det jeg først kalte meg da jeg kutta ut alt industrielt kjøtt og bare spiste økologisk, og vilt etc, da var jeg liksom "matidealist"
Jeg sitter liksom og venter på at folk skal ta til vettet, at frittgående høns skal være frittgående høns, ikke bare få litt bedre plass til å hakke hverandre i hjel, at man skal slutte å gi hormoner til dyr og fjærkre for at de skal vokse fortere, at man skal la kveg få helårlig tilgang på uteareal, at man skal finne en hygienisk godkjent måte å slakte griser der de "bor", etc... Jeg kan jo alltid håpe...

Så langt så har jeg i alle fall bestemt meg for at jeg ikke vil spise dyr. Når det gjelder viltkjøtt, som jeg faktisk savner litt, så er det vanskelig for meg å spise det fordi jeg ikke klarer å fordøye kjøtt lenger. Har forsøkt både frivillig og ufrivillig, men resultatet er det samme -raaaar mage, og lange toalettbesøk.
Spiste litt av en spesialbehandlet elgstek (kalles tjälknöl -nesten som roastbeef) i påsken. Bare en tynn skive, og det gikk greit. Men noe lengre kan jeg sikkert ikke strekke meg.
Hadde jeg hatt stor tilgang på vilt, hadde jeg nok gjeninnført det i kosten igjen.

Oioi, dette ble mye

Jeg har veldig stor fortståelse for følelsen av å ville si unnskyld til hver kjøttbit du spiser, Iset. Det er liksom det jeg prøver å si til folk som skal krangle med meg om dette. At jeg ikke har det minste i mot kjøttetere, men den manglende bevisstheten rundt hva man putter i munnen. Kjøttet har ikke vokst opp i kjøttdisken på Rimi, liksom.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 13:04   #25
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Veganerforeldre dømt til livstid

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

Kanskje vi bare skal bli fallfruktarianere, liquidarianiere eller pustarianere alle sammen? Mange ekstreme kostholdsfilosofier der ute har jeg funnet ut nå. Veldig interessant da.

Ja, haha! Har til og med hørt om en slags "vegatar"-retning der man ikke spiser dyr som har vakre øyne. Eksempel: Ku-vakre øyne-ikke spise, reke-stygge øyne-spise. Har du hørt på makan! Det må jo bare være en amerikansk oppfinnelse...

Det er gjort mye forskning på nervesystemet på planter, og det er snakk om at massen skal kunne kjenne følelsen av å bli kuttet, plukket av etc, før det er skjedd..! Tror det er grunnlaget for nedfallsfruktianere. Veldig interessant, ja! Og det høres sprøtt ut, men det er jo fortsatt så lite vi vet...

(Lurer på om det finnes sjøldauianere eller veislaktianere også, hahahahaha)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no