Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-11-06, 16:42   #1
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Dette er vel på siden av selve LK-temaet, men her er så mye kunnskap her inne....så æ prøve!
Har en gutt med "lopper i blodet" og "makk i rompa", (så vi sier nordpå)....-uten at det er adhd el lignende, ifølge lærer/bhage.
Bare at noe går på ham heile tia, uansett.
Ingen lese/skrivevansker, og får overraskende mye med seg til tross for uroa og litt konsentrasjonsproblemer.
Problemet er til dels at han forstyrrer i klassen, "dissekerer" alt ved matbordet, og sitter som en miksmaster på stolen sin....
Er 6, og kan telle til 100, kan alfabetet, leser, pluss og minus, ingen sosiale problemer (konfliktproblemer/raserianfall, etc).

Så har jeg hørt, at slik uro, ja endog unger som er diagnosert med adh/autisme, kan bli MYE bedre, ved å kutte ut melk og/eller gluten.

Er det noen kloke hoder her inne som har noen gode erfaringer/viten om temaet?

(Skal selvsagt undersøke ellers også!)

På forhånd takk, sier ho Borealis.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 16:50   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Kanskje han roer seg med kost som ikke får blodsukkeret til å stige/svinge?
Jeg vet jo ikke hva han spiser, men kanskje han trenger mer stabilt blodsukker?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 16:59   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Jeg har lest det samme som deg, og vi har vært restriktiv med podens (5 år) inntak av melk og hvete av den grunn helt fra han var liten. Frem til han var tre kokte vi grøten hans på soyamelk med kalsium og hadde udos choise i grøten også for å sikre kalsium og fettsyrer som "er så viktig fra melken". Siden har vi gått over til å koke grøten på melk, men han drikker aldri melk. Hvete får han vel egentlig skjelden, men han spiser fedonbrød. Og noen ganger når vi er en plass der han får bolle, eller spiser det hvite "bollebrødet" som blir servert til pølse (vanllig pølse i brød), så blir han ofte helt turbourolig, frustrert og så megafortvilet at han gråter sine modige tårer. Så det er liksom så tydelig at han reagerer. Men om det er hveten i seg selv, eller det at det er hvitt mel som er problemet er jeg usikker på. Vi prøver å unngå det så godt vi kan, men det er liksom grenser for hvor mye vi kan begrense ham også. Vi satser på at litt kunnskap vil gi ham et godt grunnlag til å ta gode valg selv når han blir stor nok og kan skjønne sammenhenger litt bedre. Så begrenser vi ham i dagliglivet, men lar ham "være sosial" og spise det samme som de andre ute.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 17:00   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Kanskje han roer seg med kost som ikke får blodsukkeret til å stige/svinge?
Jeg vet jo ikke hva han spiser, men kanskje han trenger mer stabilt blodsukker?

Godt poeng.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 17:03   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Kanskje han roer seg med kost som ikke får blodsukkeret til å stige/svinge?
Jeg vet jo ikke hva han spiser, men kanskje han trenger mer stabilt blodsukker?

Mulig det, men etter det jeg har greid å registrere, ser jeg ikke noe slikt mønster. Spiser regelmessig, dog småspist på morgenen. Mye brød, melk, yogurt, frukt, efalex og sanasol daglig....ikke glad i kjøtt og fisk, men det blir pølser, servelat, leverpostei, egg, og kaviar, som er fett/protein-mat...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 17:16   #6
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Jeg har hört om autismespekter barn som har god nytte av å kutte gluten ja, men jeg har fått veldig diffuse svar når jeg har spurt ekspertene( legene): Det jeg har lest er at autistiske barn KAN mangle et enzym som bryter ned molekylene helt.. De blir altså liggende igjen som halveis oppdelte molekyler som da har en urogivende effekt på kroppen.
Mitt råd er å pröve deg frem. Test ut noen uker uten og se om det forbedrer seg. Hvis uroen fortsetter så er det jo ingenting iveien med å eventuelt be om en utredning av han...

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 20:39   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Mulig det, men etter det jeg har greid å registrere, ser jeg ikke noe slikt mønster. Spiser regelmessig, dog småspist på morgenen. Mye brød, melk, yogurt, frukt, efalex og sanasol daglig....ikke glad i kjøtt og fisk, men det blir pølser, servelat, leverpostei, egg, og kaviar, som er fett/protein-mat...


Først må en legge ned forbud mot all coladrikke. Så prøv å pass på at han får i seg proteinmat til hvert måltid, så skal du passe på at han er ute flere timer for dag uansett vær. Hjelper ikke disse tiltakene skal du prøve å kutte ut en matvare om gangen for å se hvilke matvarer som er uheldig for ham.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 03:10   #8
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Først må en legge ned forbud mot all coladrikke. Så prøv å pass på at han får i seg proteinmat til hvert måltid, så skal du passe på at han er ute flere timer for dag uansett vær. Hjelper ikke disse tiltakene skal du prøve å kutte ut en matvare om gangen for å se hvilke matvarer som er uheldig for ham.

Drikker ikke cola, han....
Og problemet med protein-inntaket hans, er at det meste han liker av protein-rik mat, er MELKEPRODUKTER....og det inntar han mye av, om han selv får velge....
Men tusen takk for råd...tar med alt av tips og erfaringer!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 09:41   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Mulig det, men etter det jeg har greid å registrere, ser jeg ikke noe slikt mønster. Spiser regelmessig, dog småspist på morgenen. Mye brød, melk, yogurt, frukt, efalex og sanasol daglig....ikke glad i kjøtt og fisk, men det blir pølser, servelat, leverpostei, egg, og kaviar, som er fett/protein-mat...

Bytt ut Efalex med EyeQ, langt bedre fettsyresammensetning. Min pode endret adferd etter kun kort tid når han fikk EyeQ, gutten var ikke til å kjenne igjen... og jeg vet om flere med like erfaringer.

Dette skal skyldes en langt større andel EPA fra fiskeolje samt nattlysolje, i motsetning til høye konsentrasjoner av DHA, som Efalex er fokusert omkring.

Selv importerer jeg denne fra England for privat bruk, og sparer ca 100 kroner pr flaske inklusive tollgebyr og mva på denne måten.

.


.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 11:43   #10
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Min eldstemann reagerer med hyperaktivitet på hvete og melk. Humøret stiger først, så veldig aktiv får så å dale til slutt. Går greit med spelt da, til tross for at det er gluten i det (samt i andre melsorter).

Les mer her : http://www.npif.no/

Vi har ikke testet med urinprøve i forhold til melk og gluten, men burde strengt tatt gjøre det.

Har lest mye om emnet, så det er bare å spørre.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 21:25   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Takk for tipset, Ziggy! Når denne flaska er oppdrukket, skal jeg bytte, og prøve det du foreslår. Og ei flaske går fort unna...2 barneskjeer/dg til storebror, og ei til minsten på 4...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 21:31   #12
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2, her.

Min eldstemann reagerer med hyperaktivitet på hvete og melk. Humøret stiger først, så veldig aktiv får så å dale til slutt. Går greit med spelt da, til tross for at det er gluten i det (samt i andre melsorter).

Les mer her : http://www.npif.no/

Vi har ikke testet med urinprøve i forhold til melk og gluten, men burde strengt tatt gjøre det.

Har lest mye om emnet, så det er bare å spørre.

Hei, Mum, og takk for svaret!
Jeg vil gjerne høre hva du gir ham å drikke/spise, -alternativer til melk/melkemat. Alt du har av gode tips!
Vegard likte havremelk med sjokosmak, men soyayogurten ville han ikke ha. Problemet er egentlig mest all mat som inneholder melk, som vafler, hvitsaus, pannekaker, og alt som blir tilsatt melkeproteiner. Og det er MYE!
Har laget vafler med soyamelk, og de ble så gode, at t.o.m kresne papsen likte dem!
Og er du 100% konsekvent, eller kan han "skeie ut" i f.eks selskaper/på besøk?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:14   #13
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Hei, Mum, og takk for svaret!
Jeg vil gjerne høre hva du gir ham å drikke/spise, -alternativer til melk/melkemat. Alt du har av gode tips!
Vegard likte havremelk med sjokosmak, men soyayogurten ville han ikke ha. Problemet er egentlig mest all mat som inneholder melk, som vafler, hvitsaus, pannekaker, og alt som blir tilsatt melkeproteiner. Og det er MYE!
Har laget vafler med soyamelk, og de ble så gode, at t.o.m kresne papsen likte dem!
Og er du 100% konsekvent, eller kan han "skeie ut" i f.eks selskaper/på besøk?

Vi bruker Fitline yogurt til han, dvs. lager selv av soyamelk. Den er det også protiotika i, noe som er gunstig ved matintoleranser. Men han liker også soyayogurt fra helsekost, men han reagerer også på sitronsyre, og derfor har vi kuttet den ut. I sommer, etter Sverigetur, så kjøpte vi også Yosa havreyogurt, den likte han også, men kan ikke skaffes her.

Vi bruker både rismelk, soyamelk, samt vann eller juice i stedenfor melk i diverse kaker/sauser mm. Kokosmelk kan du også bruke. Og vi prøver å være konsekvente både når det gjelder hvete og melk, men ikke alltid like lett, Han er jo bare 3 1/2 år, så han skjønner jo ikke konsekvensen selv. Men han forteller av og til at det kribler inne i han når det går litt over styr (dvs etter inntak av melk/hvete/sitronsyre). Kan bli lei seg og gråte da. Men det hender altså at vi skeier ut, mest for å teste om han tåler melk/hvete. Du lurer kanskje på hvorfor drive og teste han ut slik? Det skyldes at vi mottar grunnstønad (kr 859 pr mnd) grunnet fordyret kosthold, og dette krever at vi gjør såkalte provokasjonsforsøk på han. Heldigvis så reagerer han med en gang, så vi slipper å utsette han for det over dager. Etter bare litt melk eller hvete så er det "Opp som en løve og ned som en skinnfell".

Bruker mest soyamelk som drikke nå, men mye rismelk tidligere.

Har ellers lært oss å leve uten melk til han, er blitt en kløpper til å finne melkefrie alternativer (go og mager serien er uten gluten og melk), melkefrie fiskekaker mm. Leverpostei, brød, smør, andre pålegg mm. Tror du skal finne en veldig fin oversikt inne på Norges Astma og Allergiforbund sine sider.

Bare spør i vei videre du. Har blitt hverdagen min dette (minsten tålte ikke melk inntil nå nylig han heller), så det er så mye som går av gammel vane. Tenker derfor ikke særlig over hva og hvor vi finner hva lenger. Heldigvis.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:17   #14
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Takk for svaret!
Vi har ikke startet enda, men muligens til uka....får se...må få pappaen med på dette!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:21   #15
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Takk for svaret!
Vi har ikke startet enda, men muligens til uka....får se...må få pappaen med på dette!

Ja, det er viktig at en er helt enig om dette før en starter opp. Poden vår var bare 10 mnd da jeg kuttet ut alt med melk, og allerede etter 24 timer merket jeg bedring.

Lykke til!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:25   #16
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Kan du fortelle hva endringene viste seg som?
(Pappaen er på gli, og jeg har såvidt prata med jr om det også!)

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 08:40   #17
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Kan du fortelle hva endringene viste seg som?
(Pappaen er på gli, og jeg har såvidt prata med jr om det også!)

Han ville kose mer med oss. Tidligere ville han gjerne kose, men da han kom opp i fanget, så dyttet han oss vekk (og det er vondt for mamma og pappa og bli dyttet vekk av en baby på 10 mnd). Uten melk ville han altså kose, uten å dytte oss vekk. Han oppdaget at han hadde leker, og kunne konsentrere seg om de i lang tid (tidligere brydde han seg omtrent ikke om de). Han sluttet med en "grusom" klagelyd han hadde (minnet om konstant sutring/klaging). Hele han ble mer tilfreds. Samtidig ble tre "fyrtårn" av eksempunkter i hodet, mye bedre. Samt at smånupper i huden forsvant. I det hele så virket det som jeg hadde fått en helt ny baby. Kjente knapt igjen gutten. Mye av det samme skjedde da vi kuttet ut hvete omtrent ett år etterpå. Var som å slå av en "ny bryter" med "urolighet" og "utilpasshet".

Nå, om vi har uhell/utskeielser, så er han altså opp som en løve og ned som en skinnfell. Og det er omtrent ikke vits i å prate til han. Han hører oss liksom ikke. Og vi kan se at han har det vondt.

Det var det jeg kom på i farten.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 08:53   #18
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2, her.

Han ville kose mer med oss. Tidligere ville han gjerne kose, men da han kom opp i fanget, så dyttet han oss vekk (og det er vondt for mamma og pappa og bli dyttet vekk av en baby på 10 mnd). Uten melk ville han altså kose, uten å dytte oss vekk. Han oppdaget at han hadde leker, og kunne konsentrere seg om de i lang tid (tidligere brydde han seg omtrent ikke om de). Han sluttet med en "grusom" klagelyd han hadde (minnet om konstant sutring/klaging). Hele han ble mer tilfreds. Samtidig ble tre "fyrtårn" av eksempunkter i hodet, mye bedre. Samt at smånupper i huden forsvant. I det hele så virket det som jeg hadde fått en helt ny baby. Kjente knapt igjen gutten. Mye av det samme skjedde da vi kuttet ut hvete omtrent ett år etterpå. Var som å slå av en "ny bryter" med "urolighet" og "utilpasshet".

Nå, om vi har uhell/utskeielser, så er han altså opp som en løve og ned som en skinnfell. Og det er omtrent ikke vits i å prate til han. Han hører oss liksom ikke. Og vi kan se at han har det vondt.

Det var det jeg kom på i farten.

Tusen takk for at du deler erfaringene med meg!
Setter pris på d!
Mulig jeg kontakter deg for mere tips og gode råd!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 10:32   #19
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Mum 4 2: Når dere tester ham, er det sammen med lege, eller på egenhånd? Og på hvilket grunnlag har dere fått gjennom grunnstønad på dette? (Kan gjerne svare meg på PM dersom du ikke ønsker å legge det ut i tråden)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 12:00   #20
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Mum 4 2: Når dere tester ham, er det sammen med lege, eller på egenhånd? Og på hvilket grunnlag har dere fått gjennom grunnstønad på dette? (Kan gjerne svare meg på PM dersom du ikke ønsker å legge det ut i tråden)

Hei Lise. Svarer gjerne her jeg. Det er så mange som kjemper mot trygdekontoret om grunnstønad, så jeg deler mer enn gjerne min erfaring.

Vi tester han ut på egenhånd. Men jeg er veldig nøye med å beskrive alle reaksjoner mm og virkelig understreke hvordan han reagerer. Har i tillegg en dyktig barnelege, som tydeligvis skriver god dokumentasjon til trygdekontoret. Tror det er ganske alfa og omega.

Men jeg må innrømme at vi fikk gjennom grunnstønaden ved at jeg stod på som bare rakkern for å si det sånn.

Først fikk vi muntlig avslag. Saksbehandler og uttalende lege ved trygdekontoret mente at vi skulle ta flusst med blodprøver (med tanke på allergi), samt ta cøliaki prøve av han, dvs. tarmbiopsi. Da protesterte jeg kraftig, og sa rett ut at ingen lege vil legge en tre år gammel gutt i narkose og ta prøve så lenge han

a) ikke er underernært
b) ikke har konstante magesmerter/diare/oppkast
c) cøliakiblodprøve er negativ

Hevdet dette hardnakket siden jeg jobber med masse barneleger (og de har sagt det samme til meg).

"Oi, sier du det", fikk jeg til svar, fra en saksbehanlder som plutselig følte seg litt på gyngende grunn,

Videre forklarte jeg at alle allergiprøver så langt er negative, så hvorfor skulle de være positive nå??? Han er kun allergisk mot peanøtter. De mente allikevel at han burde ta mer blodprøver. Så vi bestilte ny time til barnelegen vår, slik at han kunne utredes mer, samt at hun skulle hjelpe oss med å anke. I tillegg skulle hun fra trygdekontoret ringe og snakke med legen vår.

To dager før ny legetime, fikk jeg oppringing fra trygdekontoret, om at de hadde lagt fram saken for en ny lege, og vi fikk den innvilget. Årsaken var at de stolte på mine observasjoner, samt at de mente det var uhensiktsmessig å drive å ta masse blodprøver av en 3 åring. Blodprøver som rett og slett kunne være bortkastede, samt skremme en stakkars liten pode. Gjett om jeg var glad da. For blodprøver er just ikke noe morsomt i følge han

Vi fikk innvilget grunnstønaden for ett år av gangen. Så vi må søke på nytt hvert år. Men det er det minste problemet. Er glad vi fikk den gjennom, og veldig glad jeg har en barnelege som oppmuntret meg til å søke. Hun sa rett ut at det var tvilsomt at vi fikk det gjennom, men desto flere som forsøker, dess lettere for alle som kommer etter. Viktig poeng det.

I tillegg til søknaden min, satte jeg opp budsjett som viste våre merutgifter både pr dag, uke og mnd. Dette kan jeg sende deg over pm/mail eller lignende om du vil Lise.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 12:03   #21
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Tusen takk for at du deler erfaringene med meg!
Setter pris på d!
Mulig jeg kontakter deg for mere tips og gode råd!

Ja, gjør gjerne det.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-11-06, 10:22   #22
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Litt off topic, men berører noe av emnet.

Glemte å si at noen barn reagerer når de leker med plastelina. Gjerne hvete i den. Noen blir "hyper" av den, andre får eksem. Poden min reagerer ikke på det.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 13:02   #23
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Lurer veldig på hvordan det har gått borealis.

Vi tok urinprøve av poden til slutt, og har nå kuttet ut gluten også. Fikk utslag på både melk og gluten.

Han har fått ett nytt liv. Så den prøven til nesten kr 800 var verdt hver en krone for oss.

Etter at vi fjernet gluten tåler han sitronsyre igjen.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-07, 13:03   #24
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Mum 4 2, her.

Lurer veldig på hvordan det har gått borealis.

Vi tok urinprøve av poden til slutt, og har nå kuttet ut gluten også. Fikk utslag på både melk og gluten.

Han har fått ett nytt liv. Så den prøven til nesten kr 800 var verdt hver en krone for oss.

Etter at vi fjernet gluten tåler han sitronsyre igjen.

Heia, vi la dette bort igjen. Merka ikke så mye forskjell på gutten, egentlig.
Det som har gitt mest forskjell, har vært gutten MED og UTEN efalex/EyeQ...altså essensielle fettsyrer.
Tenker av og til på å ta slik test vedrørende kasein/gluten, men synes egentlig ting går bedre, så vi avventer!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 06-09-07, 11:07   #25
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Urolige barn pga kasein, evt gluten?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Heia, vi la dette bort igjen. Merka ikke så mye forskjell på gutten, egentlig.
Det som har gitt mest forskjell, har vært gutten MED og UTEN efalex/EyeQ...altså essensielle fettsyrer.
Tenker av og til på å ta slik test vedrørende kasein/gluten, men synes egentlig ting går bedre, så vi avventer!

Så fint å høre da. Hovrdan får du i han slikt tilskudd da. Er ikke det kapsler?

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
gluten dingpot Lavkarbo generelt 16 26-09-05 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no