Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Enda en knekkebrødoppskrift!

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-11, 16:18   #1
Fløtepusen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 12
Fløtepusen er ny på veien

Enda en knekkebrødoppskrift!

Etter å ha sneket seg rundt her inne og prøvd en hel haug nydelige oppskrifter tenkte jeg det var på tide å gi litt tilbake. Har kommet fram til en knekkebrødoppskrift jeg er veldig fornøyd med som jeg spiser til frokost stort sett hver dag. Knekkebrødene er veldig holdbare og smaker like godt en uke etter at de var ferske, og favoritten er med et godt lag Royal Blue-ost og salat på! Da holder en liten rute meg mett i timesvis!

Jeg tager dette;

ca 50-60 g kruskakli
ca tre t-skjeer Fiberhusk
ca 1 dl sesamfrø
ca 1 dl solsikkefrø
ca 1/2 dl gresskarkjerner
ca 1/2 dl hasselnøtter
ca 1/2 dl mandler
1/4-1/2 dl valnøtter
1/2 t-skje salt
4 egg
Litt vann til å spe deigen passe medgjørlig.
Om knekkebrødene skal være finmalte, 2 t-skjeer bakepulver
...og om du liker knekkebrødene litt seige tilsetter du 1 ss kokosolje. Gir en herlig smak!

Jeg bytter litt på å male opp alt til mel (da blir knekkebrødene mer butikk-knekkebrødaktige) og la frøene og nøttene være hele eller grovhakkede fra gang til gang. Godt med litt variasjon. Men om man maler alt til mel er det lurt å tilsette bakepulver for at de skal heve litt. Da blir de ikke så kompakte, men luftige og sprø! Jeg bytter også litt på ingrediensene for å variere smaken.

Blander alt det tørre godt først, og visper eggene luftige dersom knekkebrødene skal være finmalte. Tilsetter så egg og litt vann til det tørre. Sprer deigen straks utover bakepapir på stekebrett. Bruker stekespade eller slikkepott som jeg dypper i kaldt vann for å få deigen jevnt utover.

Steker på mellom 160-180 grader (beste er varmluftsovn, da blir de lettere sprø og man kan bruke lavere varme og kortere tid) i 30-45 minutter. Tar dem ut halvveis i steketiden og skjærer opp ruter med pizzahjul. Løfter gjerne rutene litt opp på hverandre før jeg steker de ferdig slik at de lettere blir gode og sprø.

Lykke til!!

Fløtepusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 19:22   #2
jegviljegskaljegmå
Medlem
 
jegviljegskaljegmå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: fredrikstad
Innlegg: 94
jegviljegskaljegmå er ny på veien

Sv: Enda en knekkebrødoppskrift!

Opprinnelig lagt inn av Fløtepusen, her.

Etter å ha sneket seg rundt her inne og prøvd en hel haug nydelige oppskrifter tenkte jeg det var på tide å gi litt tilbake. Har kommet fram til en knekkebrødoppskrift jeg er veldig fornøyd med som jeg spiser til frokost stort sett hver dag. Knekkebrødene er veldig holdbare og smaker like godt en uke etter at de var ferske, og favoritten er med et godt lag Royal Blue-ost og salat på! Da holder en liten rute meg mett i timesvis!

Jeg tager dette;

ca 50-60 g kruskakli
ca tre t-skjeer Fiberhusk
ca 1 dl sesamfrø
ca 1 dl solsikkefrø
ca 1/2 dl gresskarkjerner
ca 1/2 dl hasselnøtter
ca 1/2 dl mandler
1/4-1/2 dl valnøtter
1/2 t-skje salt
4 egg
Litt vann til å spe deigen passe medgjørlig.
Om knekkebrødene skal være finmalte, 2 t-skjeer bakepulver
...og om du liker knekkebrødene litt seige tilsetter du 1 ss kokosolje. Gir en herlig smak!

Jeg bytter litt på å male opp alt til mel (da blir knekkebrødene mer butikk-knekkebrødaktige) og la frøene og nøttene være hele eller grovhakkede fra gang til gang. Godt med litt variasjon. Men om man maler alt til mel er det lurt å tilsette bakepulver for at de skal heve litt. Da blir de ikke så kompakte, men luftige og sprø! Jeg bytter også litt på ingrediensene for å variere smaken.

Blander alt det tørre godt først, og visper eggene luftige dersom knekkebrødene skal være finmalte. Tilsetter så egg og litt vann til det tørre. Sprer deigen straks utover bakepapir på stekebrett. Bruker stekespade eller slikkepott som jeg dypper i kaldt vann for å få deigen jevnt utover.

Steker på mellom 160-180 grader (beste er varmluftsovn, da blir de lettere sprø og man kan bruke lavere varme og kortere tid) i 30-45 minutter. Tar dem ut halvveis i steketiden og skjærer opp ruter med pizzahjul. Løfter gjerne rutene litt opp på hverandre før jeg steker de ferdig slik at de lettere blir gode og sprø.

Lykke til!!

disse hørtes gode ut :0) skal prøves ja :0) takk for oppskrift

__________________
en dag av gangen
jegviljegskaljegmå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo generelt Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 21:09   #3
Dane
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 6
Dane er på en erverdig vei

Sv: Enda en knekkebrødoppskrift!

Endelig en knekkebrødoppskrift jeg faktisk likte skikkelig! Takk :-)

Dane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 08:55   #4
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Enda en knekkebrødoppskrift!

Mmmm, denne skal jeg prøve, har ikke hasselnøtter akkurat nå, men da bruker jeg bare litt mer mandler Takk!!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 09:34   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Enda en knekkebrødoppskrift!

Disse skal testes

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har noen en enkel og rask brød/knekkebrødoppskrift? Vigdinil Ketolysekuren 5 11-06-10 20:38
Hjelp til å omgjøre knekkebrødoppskrift mokki Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 03-10-09 21:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no