Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > South Beach

Kunstig søtningsstoff

South Beach - Legens diett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-05, 10:39   #1
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk
Lightbulb

Kunstig søtningsstoff

Søtningstoffer

Kunstige søtningstoffer (E-stoffer) som ikke gir innvirkning på blodsukkeret:
cyklamat - (utvinnes kjemisk fra benzen, inneholder ingen karbohydrater og er 30 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
sakkarin - (utvinnes kjemisk fra kulltjære, inneholder ingen karbohydrater og er 500 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
aspartam - (er asparaginsyre og fenylalanin blandet. Inneholder like mange kalorier og karbohydrater som sukker, men er 180 ganger søtere, så mengden blir mindre ved bruk. Mister søtningsevnen ved oppvarming, så kan ikke brukes ved koking/steking)
acesulfam
sucralose - (sucralose er sucrose som sammen med klorin har gått gjennom en kjemisk prosess som gjør at kroppen ikke gjenkjenner stoffet som karbohydrat, derfor viser det 0 protein/ 0 karb/0 fett på næringsinnholdet, selv om det i utgangspunktet er laget fra sucrose. Fremstilt første gang i Storbritannia i 1976. Sucralose er 600 ganger søtere enn sucrose.)

Natreen er laget på cyklamat og sakkarin
Canderel er laget på aspartam
Splenda er laget på sucralose

I følge www.diabetesinfo.no så anbefaler de å bruke Canderel (aspartam) istedet for Natreen (cyklamat) hvis man bruker store mengder søtningstoff regelmessig, da det er høyere terskel for å helsemessig få for mye av aspartam enn cyklamat. Dette er antakelig også grunnen til at cyklamat ikke er godkjent som søtningsstoff i USA.

Sukkeralkoholer som xylitol, maltitol, sorbitol inneholder like mye karbohydrater som sucrose (bordsukker, altså), men kroppen bruker lengre tid på å ta opp stoffet i blodet, slik at blodsukkerverdiene ikke løper løpsk på same måte som med sucrose.

Fruktose er 100% naturlig sukker, men er 40% søtere enn sucrose, og derfor trengs det mindre mengder = mindre karbohydrater per porsjon. Samtidig tar blodet opp fruktose langsommere enn sucrose, og det gir derfor mindre 'hopp' i blodsukkeret

Dextrose er druesukker, og er det sukkeret som blodet tar opp aller raskest, og gir umiddelabart et stort hopp i blodsukkerverdiene/energibalansen.

Stevia er et naturlig søtningsstoff som er ekstrakter fra Stevia Rebaudiana fra Krusantemum-familien. Det er et noe omstridt tema om Stevia er et helsemessig godt produkt eller ikke, samtidig som Stevia ikke egner seg til all type matlagning hvor sukkererstatning behøves.


Alt dette kan jeg, ikke fordi jeg er veldig klok, men fordi jeg har stjålet informasjonen fra:

http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896 (om søtningsstoff generelt)
http://www.splenda.com (Spenda-merkets web-side)
http://www.healthy.net/scr/article.asp?id=2269 (omStevia)
http://www.matoppskrift.no/sider/Rv...rgi%20produkter (om søtningsstoff og sukker generelt)

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -

Sist redigert av smosje : 10-01-05 kl 11:01.
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 10:57   #2
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Samler info om søtstoff her, jeg

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Nettavisen melder at en norsk brusfabrikk på Lillestrøm har fått lov til å prøve ut Splenda i julebrusen sin. I løpet av vinteren vil Mattilsynet gi generell tillatelse for sucralose. Her er artikkelen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/helse/article318516.ece

Woohooo!
Ulex

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg har tenkt på søtstoffer i lengre tid. Hvorfor alle HATER aspartam, men synes det er helt greit med Natreen og Splenda. Jeg har med meg dr. Mercola i at det streng tatt ikke er noen forskjell på disse. Både aspartam, splenda, acesulfam K, sakkarin og cyclamat er kunstige søtstoff. De to sistnevnte er det som Natreen består av.

Mercola: “While it is unlikely that sucralose is as toxic as the poisoning people are experiencing from Monsanto's aspartame, it is clear from the hazards seen in pre-approval research and from its chemical structure that years or decades of use may contribute to serious chronic immunological or neurological disorders. It is clear that sucralose has a) no long history (e.g., decades) of safe use, b) no independent monitoring of health effects, c) no long-term human studies, and d) no independent human studies.”


* Mercola sier at trygge søtstoff er: Stevia, sukkeralkoholer og honning.

* Mercola sier man bør unngå: Splenda, aspartam, sakkarin, cyclamat, acesulfam K, sukker, glukose og lignende (betyr sikkert fruktose…).

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 12:02   #3
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Flott jobb, Smosje!***
Håper denne tråden blir lett tilgjengelig....og ikke bare forsvinner i det stor intet.
Kan være fint å bla opp igjen denne info*

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-11-05, 13:32   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Kunstig søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av Ulex
Nettavisen melder at en norsk brusfabrikk på Lillestrøm har fått lov til å prøve ut Splenda i julebrusen sin. I løpet av vinteren vil Mattilsynet gi generell tillatelse for sucralose. Her er artikkelen:
http://pub.tv2.no/nettavisen/helse/article318516.ece

Woohooo! [IMG]images/smilies/biggrin.gif[/IMG]
Ulex



oj DYTTE DYTTE DYTTE !!!!!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 17-11-05, 18:19   #5
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Kunstig søtningsstoff

Jippi!

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 18-11-05, 20:05   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtningsstoff

Dere ser at denne artikkelen er fra 21.12.04 ????

Altså et år siden..... og ingenting mer har skjedd.......


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-05, 01:19   #7
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Kunstig søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av Nille

Dere ser at denne artikkelen er fra 21.12.04 ????

det var derfor jeg dytta den frem for da skulle jo julebrusen i teorien ha kommet i år ....

jaja men er vi sikre på at ikke noe mer har skjedd ? *tviholder på håpet*

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-11-05, 01:57   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtningsstoff

Syns noen sa at julebrusen var der ja. Men jeg mente håpet om at flere varer kom med Splenda jeg...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-11-05, 02:19   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtningsstoff

Dette var jo en super tråd
*rangere*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-11-05, 13:49   #10
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Kunstig søtningsstoff

[quote=Nille]Syns noen sa at julebrusen var der ja. Men jeg mente håpet om at flere varer kom med Splenda jeg...[/quote

har julebrusen kommet !! ja da er det bare og finne merket ... noen som vet ? også i Lillestrøm da *stolt*

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 01:01   #11
rebekah
Juniormedlem
 
rebekah sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 40
rebekah er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtningsstoff

http://www.sukrin.no/

godt alternativ til de kunstige søtningstoffene. lettere å få tak i og billigere enn stevia. =)

__________________
Life isn`t about waiting for the storm to pass...
It`s about learning to dance in the rain.
rebekah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:35   #12
BobBob
Juniormedlem
 
BobBob sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Innlegg: 48
BobBob er ny på veien

Sv: Kunstig søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av rebekah, her.

http://www.sukrin.no/

godt alternativ til de kunstige søtningstoffene. lettere å få tak i og billigere enn stevia. =)

Den så ikke dum ut gitt. Må ha meg en sånn så kan jeg drikke litt te med god samvittighet igjen?

__________________
BobBob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:48   #13
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Kunstig søtningsstoff

Ser at hovedinnlegget begynner å dra på årene nå etterhvert.....noen endringer der som vi må være klar over?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-09, 12:04   #14
Krøllerellerei
Seniormedlem
 
Krøllerellerei sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 635
Krøllerellerei er ny på veien

Sv: Kunstig søtningsstoff

Hvilket søtningsstoff er det beste da? Konklusjonen min etter å ha lest denne tråden er at ingenting er bra, egenlig?
Er det sånn som jeg tror, at vi egentlig bør holde oss vekk fra det søte?

(Jeg har kjøpt Sukrin, men det er sånn merkelig iskaldt, at det liker jeg ikke.)

__________________
Journalen min



Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 17:51   #15
marit 29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 15
marit 29 er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtningsstoff

Så....Tror det har skjedd mye på søtning/blodsukker- fronten siden denne tråden ble startet . Jeg holder meg unna søtstoff uansett, men er det noen som har et klart svar på følgende:
Har det ikke blitt påvist økning i blodsukker UANSETT hvilket søtningsmiddel man måtte velge? Det finnes ingen søtstoffer som er helt ok å spise for en lavkarber?
Jeg skal nemlig ha bursdag til helga, og føler meg forpliktet til å bake en kake som jeg og svigermor med diabetes kan spise. Selv om jeg helst ikke burde

__________________


marit 29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sukkeravhengig Svar med sitat
Gammel 21-01-14, 18:08   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av marit 29, her.

Så....Tror det har skjedd mye på søtning/blodsukker- fronten siden denne tråden ble startet . Jeg holder meg unna søtstoff uansett, men er det noen som har et klart svar på følgende:
Har det ikke blitt påvist økning i blodsukker UANSETT hvilket søtningsmiddel man måtte velge? Det finnes ingen søtstoffer som er helt ok å spise for en lavkarber?
Jeg skal nemlig ha bursdag til helga, og føler meg forpliktet til å bake en kake som jeg og svigermor med diabetes kan spise. Selv om jeg helst ikke burde

Her er en oversikt fra diabetesforbundet:

http://www.diabetes.no/?module=Artic...licShow;ID=546

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 22:53   #17
marit 29
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 15
marit 29 er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtningsstoff

Tusen takk Gerd, dette hjalp meg veldig. Men da lurer jeg jo på enda en ting: Leter etter kakeoppskrift her inne og i mange av oppskriftene skal man bruke tagatesse. Men iflg listen i linken du ga meg så påvirker tagatesse blodsukkeret. Men det er kanskje så lite at man ikke behøver å bekymre seg? Hadde hatt god lyst til å prøve noe annet enn sukrin iallefall, synes ikke at den er så god.

__________________


marit 29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sukkeravhengig Svar med sitat
Gammel 23-01-14, 17:41   #18
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Kunstig søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av marit 29, her.

Tusen takk Gerd, dette hjalp meg veldig. Men da lurer jeg jo på enda en ting: Leter etter kakeoppskrift her inne og i mange av oppskriftene skal man bruke tagatesse. Men iflg listen i linken du ga meg så påvirker tagatesse blodsukkeret. Men det er kanskje så lite at man ikke behøver å bekymre seg? Hadde hatt god lyst til å prøve noe annet enn sukrin iallefall, synes ikke at den er så god.

Sukrin blir ofte mye bedre om du blander med andre søt-stoffer.
Hva med å bruke halvt om halvt med sukrin og tagatesse?

kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 26-01-14, 16:16   #19
Lykkejenta85
Medlem
 
Lykkejenta85 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 422
Lykkejenta85 har en fantastisk aura rundt segLykkejenta85 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kunstig søtningsstoff

jeg gjør ofte som Kennygirl og blander flere typer søtstoff.
jeg er godt fornøyd med sukrin gold og steviadråper.

__________________
Drømmer om den dagen da vekten viser 75 kg 20 kg borte - 30 kg igjen til mål
Lykkejenta85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 11 21-06-07 02:11
Solbærsirup med kunstig sukker? elian Lavkarbo generelt 16 26-08-04 23:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no