Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lindberg - lavkarbo ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-16, 12:01   #1
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Lindberg - lavkarbo ?

Jeg er med i en lavkarbo gruppe på fb.
Det er en ganske streng gruppe og mye diskusjoner hvor det for meg virker som at det kun er streng ketolyse som gjelder.


Jeg har alltid tenkt på lindberg hører til under lavkarbo men der inne så mener de vist at han ikke hører til i lavkarbo.

Hva tenkter dere her inne om det ?

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-16, 16:22   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Lavkarbo er per definisjon alt opp til 150 karbohydrater i døgnet, noe som gjør at Lindberg ER lavkarbo-diett.
En av hovedgrunnene til at mange steiler når de hører ordet lavkarbo er nettopp det at de feilaktig tror at lavkarbo er kun den strenge varianten der man presser karbene så lavt som mulig og regelrett svømmer i fett.
Blir alltid litt frustrert når jeg oppdager at til og med ketose-lavkarbere tror at kun deres variant er lavkarbo......

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 04-10-16, 17:02   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Lindberg er definitivt lavkarbo. I boka si "Smartkarbo" skriver han en del om de ulike lavkarbo-retningene. Jeg mener å huske at han kaller sin "kost i balanse" for "liberal lavkarbo". Å påstå at det ikke er lavkarbo hvis man ikke er i ketose blir jo helt feil. Selv spiser jeg ketogent, minimalt med karber og ikke for mye proteiner, og er vel en av disse "ketose-lavkarberne"...men jeg har et avslappet forhold til begrepet "lavkarbo".

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-16, 13:27   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Hvilken gruppe er dette?

Jeg er på en LCHF-gruppe som er mye strengere enn f.eks. Eenfeldt sine råd. F.eks. så syns han at det er greit å spise gulrøtter hvis du ikke klarer deg uten. Selv annen stivelse står det bla.a. at fullkorn er bedre enn alternativene måtte man spise korn.

Lindberg er liberal lavkarbo så der er jo korn ok og for de som følger ketogene dietter så kan det syns som lindberg er nærere roede enn "deres lavkarbo". Det er jo riktig siden hvis man ønsker å spise litt mengder i en lavkaloridiett så er det lav energitetthet som gjelder og da blir det fort noe som likner på en lindbergdiett.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 05-10-16 kl 13:59. Årsak: Fant ut at gruppa jeg fant var lavkarbo.no sin :-p
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 09-10-16, 19:52   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Lavkarbo er per definisjon alt opp til 150 karbohydrater i døgnet […]

Per hvilken definisjon?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 09-10-16, 20:05   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Per hvilken definisjon?

Den "offisielle" som det stadig vises til. Det står i alle fall det rundt omkring og også Hexeberg sier dette. Det er ganske liberalt da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 01:56   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Per hvilken definisjon?

https://no.wikipedia.org/wiki/Lavkarbokosthold

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 09:36   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lavkarbokosthold

Det er ingen sitering på den definisjonen. Klart 150g er lavkarbo relativt til et kosthold med 250-300g karbohydrater. Lavkarbo er et vidt og udefinerbart begrep, derfor snakker vi om ketose, Atkins, Skaldeman, strikt LCHF, ketogains, mfl.

Når Atkins og andre lavkarbo-dietter antyder opp mot 100g karbohydrat per dag så er det ikke til folk flest men til personer som har hormonsystem som tillater det, feks idrettsutøvere (de siste årene er det flere og flere idrettsutøvere som trener og konkurrerer i ketose).

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 16:12   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Det er ingen sitering på den definisjonen. Klart 150g er lavkarbo relativt til et kosthold med 250-300g karbohydrater. Lavkarbo er et vidt og udefinerbart begrep, derfor snakker vi om ketose, Atkins, Skaldeman, strikt LCHF, ketogains, mfl.

Når Atkins og andre lavkarbo-dietter antyder opp mot 100g karbohydrat per dag så er det ikke til folk flest men til personer som har hormonsystem som tillater det, feks idrettsutøvere (de siste årene er det flere og flere idrettsutøvere som trener og konkurrerer i ketose).

Det er ikke bare f.eks idrettsutøvere som har hormonsystem til å tåle 150 gram karbohydrater. Det er et veldig snevert syn på saken, som kun hører lavkarboverden til. Utenfor det lille universet finnes det et hav av mennesker som lever både sunt og godt med langt mer enn 100 gram kh per dag.

Definisjonen på hva som kan kalles lavkarbo varierer mellom 120 og 150 gram karbohydrater.

Lindberg gjort riktig er nok godt innenfor dette. Problemet er vel heller at folk tar seg vel mange friheter etterhvert.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 17:56   #10
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Det er uansett uheldig å ha antall gram som definisjon. %-andel energi er bedre siden det er uavhengig om næringsbehovet er 1500kcal eller 2500kcal.

Fra: https://heartfoundation.org.au/image...carb-diets.pdf

Sitat:

The current literature, however, has no clear consensus on what constitutes a low
carbohydrate diet

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 21:58   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er ikke bare f.eks idrettsutøvere som har hormonsystem til å tåle 150 gram karbohydrater. Det er et veldig snevert syn på saken, som kun hører lavkarboverden til. Utenfor det lille universet finnes det et hav av mennesker som lever både sunt og godt med langt mer enn 100 gram kh per dag.

"Sunt og godt" blir jo lett et definisjonsspørsmål med til dels store individuelle variasjoner. Men det er i lavkarbo-verden spørsmålet om hva som er lavkarbo hører til.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 02:41   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Når man bruker ordet "lavkarbo" så forteller ordet oss at vi spiser mindre karbohydrater enn den gjennomsnittlige befolkningen.
Uansett hvordan man ser på det, så mener JEG at holder man seg under 150 karbohydrater i døgnet, spiser variert og får næringen fra sunne og ekte råvarer, ja da lever man lavkarbo.
Lever selv på max 25 karbohydrater i døgnet /5 karbohydrater pr måltid fordi helsa tvinger meg til det. Trives greitt med det siden jeg må, men må si at jeg likte det mye bedre da jeg lå mellom 50 og 70 karbohydrater pr døgn.

Resten av familien, mann og to voksne sønner, lever på mellom 100 og 150 karbohydrater pr døgn, og jeg anser altså dette som lavkarbo. Ingen av dem er aktive/ alle uføre og alle tre er slanke. De har levd på dette kostholdet siden 2010.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 10:04   #13
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Det er uansett uheldig å ha antall gram som definisjon. %-andel energi er bedre siden det er uavhengig om næringsbehovet er 1500kcal eller 2500kcal.

Problemet med prosent-andel er at man må loggføre og regne totale kalorier for å finne prosent-andelen. Hvis man først skal/vil telle så er det mye enklere å telle karbohydratene og så spise seg mett på fett og proteiner. 5% av 2000kcal er 25g karbohydrater.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".

Sist redigert av HP : 11-10-16 kl 10:54. Årsak: Lagt til 5%.
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 22:21   #14
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.


Lindberg er liberal lavkarbo så der er jo korn ok og for de som følger ketogene dietter så kan det syns som lindberg er nærere roede enn "deres lavkarbo". Det er jo riktig siden hvis man ønsker å spise litt mengder i en lavkaloridiett så er det lav energitetthet som gjelder og da blir det fort noe som likner på en lindbergdiett.


Jeg har gått på grethe roede og syns det var endel forskjeller i kostholdet hennes og Lindberg. ( dette er noen år siden)

De siste årene har grethe roede åpnet for en diett med mindre karbohydrater så kanskje de nærmer seg en lavkarbo diett etterhvert?

(man kan velge hvilken man vil følge)

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 01:34   #15
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Lindberg - lavkarbo ?

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Jeg har gått på grethe roede og syns det var endel forskjeller i kostholdet hennes og Lindberg. ( dette er noen år siden)

De siste årene har grethe roede åpnet for en diett med mindre karbohydrater så kanskje de nærmer seg en lavkarbo diett etterhvert?

(man kan velge hvilken man vil følge)

Mitt utgangspunkt er at i det du prøver å lage mat som gjør at jeg begrenser noe (kaloerier eller karbohydrater) og resultatet er ganske likt en matrett som ligger rundt 1kcal/gram. I praksis er det ikke så mye av hverken fett i lavkarbo eller stivelse i lavkalori hvis man har mange grønnsaker i retten. Jeg ligger på over 70% grønnsaker på mine retter så jeg pleier å fleipe med at det ikke ville være vanskelig for meg å bli vegetarianer :-)

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lindberg brød på lavkarbo??? Miss Piggy 123 Spørsmål og svar 1 02-06-11 02:19
Frokost på Lindberg sunnereliv Dr Lindbergs 2 16-05-10 23:00
Sukkerbok fra Lindberg Betta Lavkarbobøker 7 07-08-05 20:58
Dr. Lindberg karamellbar Pianoman Induksjonen 2 10-03-05 15:05
Vegetar-Lindberg Spirea Dr Lindbergs 6 20-11-04 23:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no