Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Usikker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-06-11, 20:15   #1
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Usikker

hvor mye karb tar dere som går på lavkarbo i kroppen pr dag? altså da tenker jeg på dagsinntaket. Og lurte bare på en ting til... det aller fleste slankemidler er bare penger med liten eller ingen effekt, så jeg bare lurte på om det er noen der ute som kunne hjulpet meg med litt råd/ tips om hva som har funket for dere. Nå skal jeg maaaasse ned da så jeg føler jeg trenger litt hjelpemiddler

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 20:48   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Usikker

Opprinnelig lagt inn av hope4me, her.

litt råd/ tips om hva som har funket for dere.

Sunn og naturlig mat, minimalt med stress og masse kunnskap om hva som er bra for kroppen og ikke!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 00:31   #3
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Sv: Usikker

ja, det er jeg jo forsåvidt enig med men tenkte bare litt i tillegg til sunn mat, slik at det kanskje eventuelt kunne gå i litt hurtigere tempo ned, kroppen får hjelp til å forbrenne fortere tenker jeg da på. Skal i et brullup til neste år da og det hadde vært såå fint med litt tips om noe på den fronten. Men uten tvil så er sunn mat det beste ja

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 04:44   #4
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Usikker

Hei!
Det aller beste rådet vil selvfølgelig være å sette seg godt inn i alt dette med lavkarbo, hvordan kroppen fungerer og matinntaket påvirker dette - men sånt kan ta tid, og om en er sånn som meg så vil en gjerne begynne med én eneste gang - og kanskje aller helst i forrige uke.

Lavkarbo defineres vanligvis som inntak av 0-150 gram karbohydrater per dag. En grei huskeregel til å begynne med vil være å spise kun råvarer som inneholder mindre enn 5 gram kh. per 100 gram.

Dette er en link til "lavkarbo på 3 minutter", som er et helt supert utgangspunkt og utrolig lettvint å forholde seg til. Om du holder deg til denne hurtigoppskriften på lavkarbokosthold så har du en innmari bra start mens du litt etter litt setter deg inn i hva som er hva og hvilken retning av lavkarbo som passer best for deg. Det jeg tror flest folk brenner seg på når de begynner med lavkarbo er at de ikke får i seg nok fett. En skal spise mye fett. Hvis du har vært vant til å telle kalorier og spare på fettet, skal du antageligvis spise mye mer fett enn det du egentlig selv synes er mye fett

Personlig følger jeg ketolysekuren, som fungerer aldeles strålende for meg. Dette er en kur hvor kroppen går inn i ketose, og den er ment for folk som har mer enn 10-15 kilo å ta av. Hvor mye og hvor fort en går ned her er selvfølgelig individuelt, men så lenge en følger kuren skikkelig og ikke sitter med helt urealistiske forventninger tror jeg de fleste kan sitte igjen og være ganske fornøyd med vekttapet sitt over tid.

Personlig står jeg i ro på vektskalaen nå og har gjort det i 2 måneder, men det er mitt eget bevisste valg fordi jeg vil "venne meg til" kroppen min slik som den er nå, for å få et mer realistisk bilde av hvordan ting egentlig er. Det tar tid å få med seg hodet og virkelig FØLE at man er blitt såpass mye mindre som man faktisk har blitt!

For å svare på det direkte spørsmålet ditt:
Når en følger ketolysekuren starter man med rundt 15-20 gram kh. per dag, og kan øke noe på med karbohydrater etter hvert. Jeg er ikke godt nok kjent med de andre lavkarboretningene til at jeg kan uttale meg om dem, men om du starter med lavkarbo på 3 minutter er du kommet langt på vei.

Lykke til! Jeg er veldig spent på å se hvordan det går med deg og hvor du ender opp, og jeg håper dette hjelper noe på forvirringen

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 06:24   #5
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Usikker

Jeg har tidligere sendt deg den nybegynner linken. Les den godt.
Selv går jeg på et generellt opplegg. Max 20 g karb. pr dag, dvs at jeg regner sånn ca max 5 g karb pr. måltid. Ofte blir det bare 2-3 måltid, og skjelden er det så mye karber i, men synes det er greit å ha en pekepinne. Jeg henter karbene fra grønnsaker for det meste. Ellers så spiser jeg reine proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl. Husk fett. Masse fett. Enda mer fett. Og vann!!! Masse, masse vann. Men det er som de sier; noko for noko. Du må finne ut av hva som passer deg og kroppen din best. Det ultimate er å gå ned 0,5 - 1 kg pr uke, men husk at du skal trives med kostholdet også. Det skal vere en venn, ikke en fiende som hele tiden utfordrer deg. Jeg går ned litt i rykk og napp, men kjenner allerede at helsegevinsten på andre områder er formidabel. Energien har komt tilbake, sover godt om natta, huden har blitt bedre osv osv osv.
Lykke til.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 09:00   #6
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Usikker

Jeg er enig med det som de andre har sagt. Og syns det er så fint at du ikke er ute etter en hurtig fiks men har satt av ett helt år til å få det til.

Begynn med å følge lavkarbo på 3 min mens du leser deg opp på de ulike retningene. På den måten kan du starte nå med en gang. Og når du har funnet din filosofi så er det bare hoppe på den

Lykke til!

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 09:05   #7
bittersweet
Medlem
 
bittersweet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 105
bittersweet er ny på veien

Sv: Usikker

15-20g, hvis ikke blir jeg slapp og svimmel :-)

__________________


bittersweet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert, nesten induksjon Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:03   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Usikker

Opprinnelig lagt inn av hope4me, her.

hvor mye karb tar dere som går på lavkarbo i kroppen pr dag? altså da tenker jeg på dagsinntaket. Og lurte bare på en ting til... det aller fleste slankemidler er bare penger med liten eller ingen effekt, så jeg bare lurte på om det er noen der ute som kunne hjulpet meg med litt råd/ tips om hva som har funket for dere. Nå skal jeg maaaasse ned da så jeg føler jeg trenger litt hjelpemiddler

Du bør ikke gå i gang med lavkarbo uten en del kunnskap, da vil du nok ganske sikkert feile og gå lei. Husk at det å gå på lavkarbo, KAN MEDFØRE at du går ned i vekt, det er altså en bonus. Det er ingen slankekur, det er helt vanlig kost, uten store mengder karbohydrater, men med mer fett enn det som ansees som "vanlig".
Kjøp bøker. Frisk med lavkarbo av Sofie Hexeberg. Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt, og legg gjerne til Frisk med lavkarbo, 100 oppskrifter av Sofie og Gunn Karin. De tre bøkene dekker et bredt spekter, du får mye kunnskap som du er POKKA NØDT til å ha om du vil legge om livsstilen helt.
Lykke til

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 11:15   #9
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Usikker

Jeg er oppe i max 12 g karbohydrater om dagen for å være i ketose. Gemalen tåler 25 g til 30 g uten å falle ut av ketose. Så som alle de andre har svart kunnskap, kunnskap og kunnskap, er det som må til. Så må du bare erfare på egen kropp hva som er bra for deg.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 12:15   #10
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Sv: Usikker

takker og bukker

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 12:30   #11
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Sv: Usikker

Opprinnelig lagt inn av lille_trille, her.

Jeg har tidligere sendt deg den nybegynner linken. Les den godt.
Selv går jeg på et generellt opplegg. Max 20 g karb. pr dag, dvs at jeg regner sånn ca max 5 g karb pr. måltid. Ofte blir det bare 2-3 måltid, og skjelden er det så mye karber i, men synes det er greit å ha en pekepinne. Jeg henter karbene fra grønnsaker for det meste. Ellers så spiser jeg reine proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl. Husk fett. Masse fett. Enda mer fett. Og vann!!! Masse, masse vann. Men det er som de sier; noko for noko. Du må finne ut av hva som passer deg og kroppen din best. Det ultimate er å gå ned 0,5 - 1 kg pr uke, men husk at du skal trives med kostholdet også. Det skal vere en venn, ikke en fiende som hele tiden utfordrer deg. Jeg går ned litt i rykk og napp, men kjenner allerede at helsegevinsten på andre områder er formidabel. Energien har komt tilbake, sover godt om natta, huden har blitt bedre osv osv osv.
Lykke til.


hørtes bra ut ja det gjorde du, takker igjen

men var bare litt usikker for hvor lite,hvor mye karb er mest effektivt for å nå tilfredstillende resultater. men det er jo kanskje endel variert da, fra person til person.

hm ser også noen som sier man kan gå ned på lavkarbo men det er ikke sikkert? så da tenker jeg enda litt på hjelp for forbrenningen da. Uansett så er det ikke noe å tape i å prøve, tenker da på labvkarbo.

masse lykke til videre i prosessen lille trille, høres ut som du gjør det kjempe bra)

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 13:17   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Usikker

Opprinnelig lagt inn av hope4me, her.


hm ser også noen som sier man kan gå ned på lavkarbo men det er ikke sikkert? så da tenker jeg enda litt på hjelp for forbrenningen da. Uansett så er det ikke noe å tape i å prøve, tenker da på labvkarbo.

Om du er rellet overvektig er du blant ytterst få om du IKKE går ned

Jeg har gått ned 20-25 kg med masse godt mat, fløte og bær, entrecotè og bearnaise er ikke akkurat det man ser på slankemat - men på lavkarbo er det helt lovlig

Les deg opp på de linkene du har fått, om du ikke kjøper bøkene du har fått anbefalt, kan du låne på biblioteket.

Ved siden av er det alltid masse hjelp og råd å få her på forumet!

Lykke til

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 20:18   #13
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Usikker

Om du føler at det vil gå for sakte med bare kostholdsendring, kan jeg anbefale å sykle 2-3 timer daglig i rolig tempo på sommeren, og gå samme mengde på ski om vinteren. Da er du garantert å gå raskt ned i vekt. Grunnen til at jeg anbefaler ski og sykkel er at dette kan gjøres i rolig tempo uten å få belastningsskader. Du bør selvsagt ikke begynne med så lange turer, men tren deg sakte men sikkert opp til å takle slike lengder.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nå er jeg usikker nypålavkarb Lavkarbo generelt 4 27-04-11 15:42
Usikker! Julie28 Spørsmål og svar 0 19-07-09 15:03
Usikker... annann Ketolysekuren 10 06-03-07 12:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no