Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-12, 23:02   #1
Zenitra
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 47
Zenitra er på en erverdig vei

Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Jeg har prøvd diverse knekkebrød oppskrifter, men har altså store problemer med å få kjevlet deigen ut på bakepapiret! Det blir bare noe kliss, bakepapiret flyr rundt på disken, deigen henger fast på kjevlen ( har prøvd olje, vann, pose) og jeg hyler som en hyene med håret full av linfrø og nesen dekorert med deig! For ikke å snakke om hvordan kjøkkenet ser ut... My Gad.

Hva gjør jeg galt? Det kan da ikke være SÅ umulig å lage knekkebrød???

Zenitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 23:09   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.

Jeg bruker slikkepott og smører utover. Dypper slikkepotten jevnlig i kaldt vann

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 23:11   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.

Kjevle? Bruk baksiden av en skje, skyll i kaldt vann.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 23:38   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.

Legg klumpen med deig på bakepapirkledd stekebrett, legg plastfolie over, og klem utover med hendene, fjer plastfolien og stek

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 00:13   #5
Bravo
Medlem
 
Bravo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 262
Bravo er ny på veien

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.

jeg bruker plastfolie slik langaard beskriver, klemmer grovt utover og finfordeler med kjevle, så blir det flatere og bedre synes jeg. Kjevler oppå plastfolien altså.

Bravo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 00:19   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss.

Opprinnelig lagt inn av Bravo, her.

jeg bruker plastfolie slik langaard beskriver, klemmer grovt utover og finfordeler med kjevle, så blir det flatere og bedre synes jeg. Kjevler oppå plastfolien altså.

Glemte og skrive at jeg oljer plastfolien først
Kjevle funker også

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 10:55   #7
Zenitra
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 47
Zenitra er på en erverdig vei

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Hmmm, jeg får prøve igjen... Hvis ikke deigen blir flat nok, blir jo knekkebrødene seige, så jeg har stresset litt så langt i knekkebrødkarriæren for å si det mildt! Kanskje deigen også et for bløt, skal prøve å lage den fastere.

Takk for gode råd folkens!

Zenitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 11:21   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du bruker, men den jeg bruker blir en lett smørbar røre, ikke fast deig. Lett å smøre utover og blir sprø, lette og gode

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 11:26   #9
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Jeg bruker hendene, dypper dem i vann først. Lettere å få følelsen av om det er jevnt fordelt med hendene.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 21:09   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Opprinnelig lagt inn av Zenitra, her.

Hmmm, jeg får prøve igjen... Hvis ikke deigen blir flat nok, blir jo knekkebrødene seige, så jeg har stresset litt så langt i knekkebrødkarriæren for å si det mildt! Kanskje deigen også et for bløt, skal prøve å lage den fastere.

Takk for gode råd folkens!

Stek de litt lenger med døra åpen, så blir de tørre helt igjennom.
Er det Nannah sine du lager?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-12, 21:31   #11
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

jeg brukte bare skje og smurte utover, ingen problem!

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 01:26   #12
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Jeg bruker også slikkepott,det går så lett å smøre (da jeg lagde knekkebrød)

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 11:52   #13
*carpe*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 23
*carpe* er på en erverdig vei

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Jeg gjør som langaard, men bruker bakepapir til å trykke deigen utover

*carpe* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er på jakt etter det som passer meg Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 13:27   #14
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Får ikke kjevlet ut knekkebrød, blir bare kliss

Jeg gjør klar stekeplatene med bakepapir på før jeg blander i vannet. Når det er hatt i rører jeg ekstra godt, og øser det over på papiret med en gang jeg begynner å svelle/bli mindre "vassent" - det skjer umiddelbart. Så legger jeg et nytt bakepapir over og smører det ut med hendene og ved hjelp av et kjevle. Det må gå fort, hvis ikke blir deigen for fast og da blir den vanskelig (klissete) å få utover. Så lar jeg platene stå noen minutter slik at knekkebrødene får svelle ferdig.

jeg har forøvrig - ved en glipp - brukt varmt vann da jeg laget knekkebrød. Det varme vannet førte til at fiberhusket svellet umiddebart og ble som små gråe klumper i knekkebrødet.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Svar

Emneord
deig, elte, kjevle, knekkebrød


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor sprekker jeg når jeg bare blir deppa? Bindi Spørsmål og svar 20 18-07-11 00:11
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 11:26
Når fettet forbrennes, blir fettcellen borte eller "krymper" den bare? Gracella Generell ernæringsdebatt 48 19-09-08 01:45
Nå blir alt bare rot ... Siljevi Ketolysekuren 10 13-07-08 23:54
Tomaten blir bare mer og mer fantastisk Skorpia Generell ernæringsdebatt 0 08-02-05 16:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no