Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Hvilken mat begynner man med til babyer?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-08, 19:04   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hvilken mat begynner man med til babyer?

Jeg har en liten gutt på 5 måneder, og han har fått grøt i en måned nå (jeg har vekslet mellom Holle hirsegrøt og Hipp 4-månedersgrøt, begge økologiske), men jeg er egentlig litt skeptisk til hele grøten. Det hadde vel i grunnen vært bedre å gi ham middag? Altså moste grønnsaker og sånt? Men hva kan de ha i så ung alder?

Når kan de ha meierismør? Jeg ønsker jo å tilsette litt fett i maten, og vet at mange bruker rapsolje, men jeg ønsker å gi ham smør så fort jeg kan. Når kan jeg det?

Noen tips? Jeg ammer ikke, bare så det er nevnt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:12   #2
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Hvorfor er du skeptisk til grøt?
Avocado, potet, maispure og gulrot er i hvertfall safe å begynne med. Jeg begynte med usaltet smør ved 6 mnd alder.

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:17   #3
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Nå skal jeg ikke utgi meg for å være ekspert på barnemat, men jeg vil bare gi deg et tips om at enkelte jeg kjenner begynte med avokado. Det virker for meg som en sunn grønnsak å begynne med. Inneholder nødvendige fettsyrer og vitaminer. Den inneholder A, B, C og E vitaminer. Spesielt rik på kalium.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:23   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvorfor er du skeptisk til grøt?
Avocado, potet, maispure og gulrot er i hvertfall safe å begynne med. Jeg begynte med usaltet smør ved 6 mnd alder.

For jeg tror ikke babyer er beregnet for å begynne med grøt, korn har vi jo knapt hatt i 10.000 år, så jeg tror ikke babyer (eller voksne for den saks skyld) er helt genetisk tilpasset det. Og små babymager er jo enda mer "utilpasset". Så jeg er skeptisk. Potet vil jeg nok ikke introdusere heller, men avokado og gulrot kan jeg prøve. Banan og endel annen frukt har jo høy GI men det blir litt annerledes, synes jeg.
Da begynner jeg med smør om en måneds tid.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:41   #5
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Du tar ikke litt av her når du tenke GI på babyer?
Er du usikker på mat til babyer vil jeg anbefale deg å snakke med helsesøsteren din for å få veiledning. Dette har de god greie på. Tarsystemet til småttisene er ikke klare for alle matsorter så tidlig i livet. Og det er jo skummelt å gi babyen ting vi tilfeldige ufaglærte råder deg til på nett.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:47   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Jeg synes ikke jeg tar av i det hele tatt når jeg er skeptisk til grøter. Jeg tror ikke babyer MÅ ha grøt (selv om jeg selvsagt ikke tror de dauer av grøt, jeg gir det jo selv) og synes det er greit å stille spørsmålstegn til det. Helsesøstre har jeg bare dårlig erfaring med, jeg kan mye mer om ernæring enn alle de jeg har vært ute for tilsammen, desverre. Min erfaring er at de aldeles IKKE har god greie på det.
Jeg kommer ikke til å gi alle matsorter på en gang, jeg tar det jo gradvis. Jeg tror ikke jeg får råd som ødelegger babyens mage her på nett, for å si det sånn.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:49   #7
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes ikke jeg tar av i det hele tatt når jeg er skeptisk til grøter. Jeg tror ikke babyer MÅ ha grøt (selv om jeg selvsagt ikke tror de dauer av grøt, jeg gir det jo selv) og synes det er greit å stille spørsmålstegn til det. Helsesøstre har jeg bare dårlig erfaring med, jeg kan mye mer om ernæring enn alle de jeg har vært ute for tilsammen, desverre. Min erfaring er at de aldeles IKKE har god greie på det.
Jeg kommer ikke til å gi alle matsorter på en gang, jeg tar det jo gradvis. Jeg tror ikke jeg får råd som ødelegger babyens mage her på nett, for å si det sånn.

Ok.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:50   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Små mager tåler fint gulerot, banan, avacado og maispure som er hjemmelaget. Bland med sunn olje og vips du har et sunt måltid uten e-ditt og datt.

Og aller helst; økologiske grønnsaker.

Hjemmelagede grøter er fint, men ikke 3 ganger om dagen slik mange gir, 1 per dag holder i massevis, mye mer næring, vitaminer og mineraler i grønt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:53   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Flott, da tror jeg jeg fortsetter med hirsegrøten (økologisk, fra Holle) til kvelds, men skal jeg tilsette noe olje i den? Jeg vil jo helst tilsette meierismør men jeg må vel vente til 6 mndr med det. Kaldpresset rapsolje? Eller kanskje linfrøolje? Udos?
Han har litt atopisk eksem, så fett må til. Han får Eskimo 3 Kids hver dag.

Jeg skal straks introdusere måltid nr. 2, og det blir ikke grøt siden han får det til kvelds, da blir det grønnsaksmos. Olje i det og? Og smør i stedet for oljen om en måneds tid?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:57   #10
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men hva er grunnen til at du ønsker å gi meierismør? Jeg tenker at å kombinere karbohydrater med meierismør blir ugunstig. Det er jo greit med smør til oss som går på ketolyse, men dersom vi hadde spist alt det fettet vi har i oss samtidig som vi spiste karbohydrater så ville blodårene våre bli tjukke av aterosklerose. Blir det ikke slik med små barn også?
Som sagt, jeg spør fordi jeg ikke vet.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:58   #11
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Har ikke hørt om det er lurt med linfrøolje, men raps er i hvertfall sikker. Fint med olje i mosen også, det er jo ikke mye som skal til i hver porsjon, noen dråper er nok.

Om han har eksem så husk å være forsiktig med egg, mange eksembarn viser seg å reagere på dette mens de er små.

Jeg ville sjekket opp det med smør hos en med masse peiling og da fortalt at gutten har eksem, det kan være avgjørende for ja eller nei

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:05   #12
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Egg og kumelk bør man vente med å introdusere til rundt ettårsaldren. Dette fordi det kan utløse allergi.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:08   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men hva er grunnen til at du ønsker å gi meierismør? Jeg tenker at å kombinere karbohydrater med meierismør blir ugunstig. Det er jo greit med smør til oss som går på ketolyse, men dersom vi hadde spist alt det fettet vi har i oss samtidig som vi spiste karbohydrater så ville blodårene våre bli tjukke av aterosklerose. Blir det ikke slik med små barn også?
Som sagt, jeg spør fordi jeg ikke vet.

Synes det var et godt spørsmål. Jeg har også vært usikker på dette en stund, men nå leste jeg i Bedre uten brød (skrevet av en lege) at så lenge man holder seg under 70-100 gram karbohydrater per dag (og det er jo en god del) så er det helt greit med mye fett, så mye man vil. Problemet kommer når man spiser mye mer enn denne "dosen" og når man i tillegg spiser mye raske karber. De langsomme karbene er ikke så ugunstige sammen med fett som det de raske er, visstnok. Dessuten er fett og proteiner viktigere enn karbohydrater, så jeg gir heller det sunne meierismøret og kutter ned på usunne karbohydrater.

Jeg er litt i tvil om dette atopiske eksemet, men har tro på at fett vil virke gunstig inn på det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:10   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Egg og kumelk bør man vente med å introdusere til rundt ettårsaldren. Dette fordi det kan utløse allergi.

Jepp. Altså, kumelk kan gi små blødninger i tarmen hos de små, derfor anbefales det å vente med det til ettårs-alderen. Men i mat kan man bruke det fra rundt 8-10 mndr, samme med yoghurt og lignende. Men man begynner jo i det små.
Egg er det delte meninger om, jeg har lest at det er hvitten som kan skape problemer, og at plommen bare er bra for spedbarn. Kwasniewski sverger til eggeplomme som spedbarnsmat. Jeg har ikke prøvde enda, venter et par måneder til i hvertfall.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:10   #15
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Min datter har atopisk eksem og hadde intoleranse for en rekke matvarer. Vi fant ut mye om hva hun tålte og ikke tålte ved å innføre en og en matvare om gangen. Lykke til fremover og gled deg. Det er en ganske kjekk og spennende tid å introdusere småen for nye smaker.

Jeg har absolutt tro på at du kan mye om ernæring. Bruk kunnskapene dine du med god samvittighet.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:12   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Min datter har atopisk eksem og hadde intoleranse for en rekke matvarer. Vi fant ut mye om hva hun tålte og ikke tålte ved å innføre en og en matvare om gangen. Lykke til fremover og gled deg. Det er en ganske kjekk og spennende tid å introdusere småen for nye smaker.

Jeg har absolutt tro på at du kan mye om ernæring. Bruk kunnskapene dine du med god samvittighet.

Ja det er spennende. Han har svært god apetitt. Datteren min var ganske småspist og likte ingenting da vi begynte med fast føde til henne, men han her er så glupsk at man skulle tro han aldri hadde sett mat. Foreløpig får han bare ett måltid daglig, altså kveldsgrøten, og så har jeg prøvd å gi ham litt ren frukt på dagen av og til. Han liker å tygge på litt frukt i babyfeederen. Nå ser det ut til at han er klar for et fast måltid nr. 2. Det blir lunsj eller middag.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:15   #17
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Synes det var et godt spørsmål. Jeg har også vært usikker på dette en stund, men nå leste jeg i Bedre uten brød (skrevet av en lege) at så lenge man holder seg under 70-100 gram karbohydrater per dag (og det er jo en god del) så er det helt greit med mye fett, så mye man vil. Problemet kommer når man spiser mye mer enn denne "dosen" og når man i tillegg spiser mye raske karber. De langsomme karbene er ikke så ugunstige sammen med fett som det de raske er, visstnok. Dessuten er fett og proteiner viktigere enn karbohydrater, så jeg gir heller det sunne meierismøret og kutter ned på usunne karbohydrater.

Jeg er litt i tvil om dette atopiske eksemet, men har tro på at fett vil virke gunstig inn på det.

Jeg kjenner at jeg er skeptisk. Det er jo forskjell på oss voksne og disse små. Vi voksne trenger jo minimalt med karbohydrater, men unger trenger mye mer pga den store forbrenningen og det høye aktivitetsnivået deres. Dette er jo et spennende felt, og jeg har tenkt å sette meg mye mer inn i dette med lavkarbo og barn etterhvert, men jeg hadde nok villet sjekket mye mer enn bare stolt på en bok skrveet av en lege. De lærde strides vel om dette som om alt annet.
Smør og mye fett til små barn skurrer bare veldig i mine ører.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:16   #18
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp. Altså, kumelk kan gi små blødninger i tarmen hos de små, derfor anbefales det å vente med det til ettårs-alderen. Men i mat kan man bruke det fra rundt 8-10 mndr, samme med yoghurt og lignende. Men man begynner jo i det små.
Egg er det delte meninger om, jeg har lest at det er hvitten som kan skape problemer, og at plommen bare er bra for spedbarn. Kwasniewski sverger til eggeplomme som spedbarnsmat. Jeg har ikke prøvde enda, venter et par måneder til i hvertfall.

Men hvorfor ta sjansen hvis det er delte meninger? Man MÅ jo ikke ha egg før ettårsalder. :kverulerer:

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:22   #19
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Med egg mener jeg å holde barn unna egg også i mat mens de er så små. Spesialisten som minsten går til har opplyst at eksembarn er mye mer utsatt for og har mye større sjanse for å utvikle eggeallergi enn andre barn.

Minsten min ble født med eggeallergi og fikk jeg i meg mat med egg i mens jeg ammet så så han ut som en kjøttkake. Jeg har sett hvor ille det kan være og det er så enkelt å holde ungene unna egg mens de er små, nettopp ved å lage all mat selv fra grunnen av.

Maga Dutti: Det er jo ingen som skal sette ungene sine på lavkarbo og det er heller ikke tanken til Iset, men vi er nå en gang bygd av protein og fett og det er det voksende kropper trenger. Selvsagt skal de ha karbohydrat også, men jeg er overbevist om at de ikke trenger de mengdene de får i dag.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:26   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Jeg kjenner at jeg er skeptisk. Det er jo forskjell på oss voksne og disse små. Vi voksne trenger jo minimalt med karbohydrater, men unger trenger mye mer pga den store forbrenningen og det høye aktivitetsnivået deres. Dette er jo et spennende felt, og jeg har tenkt å sette meg mye mer inn i dette med lavkarbo og barn etterhvert, men jeg hadde nok villet sjekket mye mer enn bare stolt på en bok skrveet av en lege. De lærde strides vel om dette som om alt annet.
Smør og mye fett til små barn skurrer bare veldig i mine ører.

Skeptisk skal du selvsagt få lov til å være, men synet mitt kommer ikke bare på bakgrunn av en bok skrevet av en lege altså. Jeg har vært aktiv i "lavkarbomiljøet" i snart 5 år og har lest det meste av lavkarbolitteratur, ja også annen ernæringslitteratur. Jeg er helt fullstendig overbevist om at dette er bra også for barn, det er bare dette med spedbarn jeg er usikker på, og da i forhold til når de kan begynne med feks. smør og egg.

Fett og barn høres helt naturlig og bra ut i mine ører, det er karbohydratene som skurrer her. Men ikke alle karbohydrater, bare de raske. Og da mener jeg hvit ris, hvit pasta, poteter, sukker og lyst brød.

Opprinnelig lagt inn av Magga Dutti, her.

Men hvorfor ta sjansen hvis det er delte meninger? Man MÅ jo ikke ha egg før ettårsalder. :kverulerer:

Jeg tenker bare på at det er en så vanvittig sunn matvare, men jeg kommer som sagt til å vente en god stund til og da kanskje helst introdusere bare plommen i første omgang.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:29   #21
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Skeptisk skal du selvsagt få lov til å være, men synet mitt kommer ikke bare på bakgrunn av en bok skrevet av en lege altså. Jeg har vært aktiv i "lavkarbomiljøet" i snart 5 år og har lest det meste av lavkarbolitteratur, ja også annen ernæringslitteratur. Jeg er helt fullstendig overbevist om at dette er bra også for barn, det er bare dette med spedbarn jeg er usikker på, og da i forhold til når de kan begynne med feks. smør og egg.

Fett og barn høres helt naturlig og bra ut i mine ører, det er karbohydratene som skurrer her. Men ikke alle karbohydrater, bare de raske. Og da mener jeg hvit ris, hvit pasta, poteter, sukker og lyst brød.



Jeg tenker bare på at det er en så vanvittig sunn matvare, men jeg kommer som sagt til å vente en god stund til og da kanskje helst introdusere bare plommen i første omgang.

Ok. Ja, jeg vet jo at de anbefaler helmelk framfor lettmelk osv pga fettet, men jeg er bare redd det blir for mye fett, og at vi egentlig gjør ungene en bjørnetjeneste ved å dytte i de for mye, slik at blodårene tetner. Men det er mulig jeg er preget av at jeg er ny i lavkarbomiljøet enda.

Eggeallergi og ekstrem hud pga dette har jeg også sett på nært hold. Det er ikke mye gøy for verken mor eller barn.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:29   #22
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Min erfaring med et allergibarn er at jeg merket veeeeeeldig raskt på barnet om maten var bra for det eller ikke. Enkelte matvarer gav eksem og mageplager. Helsesøster hadde en fin kommentar: Disse barna er vår tids røkvarslere. De reagerer øyeblikkelig på stoffer som i de lange løp er skadelig for oss alle sammen. F.eks. reagerte hun på kjøpt brød med at hun hovnet opp og ble sår rundt munnen. Da de sluttet med transfett i brød, begynte hun å tåle det.

Jeg synes det er fint at du er såpass bevisst på hva du gir barnet ditt. Det går faktisk an å prøve seg litt frem. Jeg vet at du sitter inne med mye kunnskaper om ernæring. Ikke vær redd for å stole på dem. Jeg er overbevist om at dette blir et barn som får mye sunn mat og lite sukker og fint mel.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:31   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Det tar helt klart tid å omvende seg med tanke på synet på fett. Ta det fra en tidligere skeptiker; jeg var en av de aller største kritikerne mot lavkarbo for 5,5 - 6 år siden. Jeg mente man omtrent døde bare av å TA i en helmelk-kartong. :knegg:
Men etterhvert som jeg har brukt de siste 5 årene på å virkelig gå inn for å vite mer, og lest bok etter bok etter bok, har jeg endret synet mitt fullstendig. Men det var ikke lett, hele meg strittet imot i begynnelsen, for det hørtes så feil og unaturlig ut.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:32   #24
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Fedon kommer med ny bok i disse dager om barnemat.
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/08/23/544511.html

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 21:33   #25
Magga Dutti
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 110
Magga Dutti har en fantastisk aura rundt segMagga Dutti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvilken mat begynner man med til babyer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det tar helt klart tid å omvende seg med tanke på synet på fett. Ta det fra en tidligere skeptiker; jeg var en av de aller største kritikerne mot lavkarbo for 5,5 - 6 år siden. Jeg mente man omtrent døde bare av å TA i en helmelk-kartong. :knegg:
Men etterhvert som jeg har brukt de siste 5 årene på å virkelig gå inn for å vite mer, og lest bok etter bok etter bok, har jeg endret synet mitt fullstendig. Men det var ikke lett, hele meg strittet imot i begynnelsen, for det hørtes så feil og unaturlig ut.

Kom gjerne med boktips i forhold til mat og barn, fortrinnsvis barn i skolealder. Gjerne andre forfattere enn Lindberg.

Magga Dutti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Begynner på'n ... Joika Ketolysekuren 19 15-05-08 19:28
Før jeg begynner Bayone Ketolysekuren 6 16-01-08 15:15
Nå begynner jeg å bli lei... *Tussi* Ketolysekuren 10 06-05-05 16:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no