Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Vondt i lårene når jeg sykler

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-14, 21:59   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Vondt i lårene når jeg sykler

I endel år har jeg vært "sesongsykler", dvs vår-sommer-høst. Jeg trener ikke, sykler til og fra jobb og til byen og sånt. For noen uker siden var jeg på tur m min datter. Hun veier ca 20 kg og satt bakpå, og det var ganske tungt opp bakkene. Jeg tok godt i, og var rimelig fornøyd med egen innsats. De neste gangene jeg syklet, kunne jeg kjenne en smerte på framtiden av lår som ligner på melkesyre uten å være det. Men jeg hadde samtidig god styrke og kunne sykle på opp bakkene. Kjente at jeg hadde blitt sterke.
Men nå de site dagene har jeg kjent at det er tyngre å sykle opp de samme bakkene, og smerten vedvarer når jeg sykler. Nå skal nevnes at jeg ikke sykler veldig langt, kanskje 5-6 km hver dag, men halvparten er oppover relativt bratte bakker og med småen bakpå.
I tillegg trenger jeg yoga en gang i uka. Sist uke kjente jeg det virkelig godt i lårene, go det gjorde skikkelig vondt. Jeg går også på tur ca 45 minutter med hun hver dag, men da er rolig tempo langs vei. Ca en gang i uka går jeg på fjellet, med de siste ukene har jeg ikke hatt tid, så lår-problematikken har jeg ikke hatt der.

Hva kommer dette av? Feiltrening? Bør jeg ta pause i sykling, eller er det bare å fortsette? Bør jeg kontakte lege/fysioterapeut?
Jeg tror neppe dette har noe med kostholdet å gjøre, men siden påske har jeg gått ned 5kg.


Sist redigert av Vibeke-67 : 06-06-14 kl 22:25.
Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 22:10   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i lårene når jeg sykler

Jeg syns det høres ut som muskulær problematikk og/eller mangel på restitusjon. Jeg ville tatt en liten sykkelpause (i hvert fall droppet de tunge oppoverbakkene) og heller trent alternativt, f.eks gange og svømming. Brukt litt tid på å massere og tøye lårene (etter litt lett oppvarming) hver dag. Hvis det ikke blir bedre i løpet av et par uker eventuelt kontakte lege/fysioterapaut.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 23:10   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Vondt i lårene når jeg sykler

Takk Cyan, tenkte meg noe sånt selv. Får ta det litt rolig, og det blir det jo naturlig nå i noen dager. Alternative treningsformer er nok lurt.
Merkelig opplevelse i grunnen, når jeg ikke trener spesielt hardt engang, men jeg har jo merket en økning i muskler, tror jeg bygger muskler relativt raskt. Håper bare det ikke er noe som vedvarer og blir et problem...

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som sykler her inne? Trenger råd debutanten Trening 33 24-09-11 23:53
Hva skjedde: Tung i lårene JoAnna Trening 6 11-06-09 19:39
Verking i lårene ... Kiera Lavkarbo generelt 6 08-05-08 12:27
Smerter i eggstokkområdet som stråler ut mot ryggen og nedover lårene.. Iset Fysisk og mental helse 15 31-07-05 23:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no