Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kløe og uro

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-12, 23:17   #1
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Kløe og uro

hoff...

Jeg har spist paleo siden august 2011.. altså kjøtt, fugl, fisk, egg, nøtter, bær ,frukt og grønnsaker.
Og i dag tok jeg meg 1 og 1/2 gjende sjokoladetrukket kjeks.
Etter 15minutters tid fikk jeg en volsom uro og energi..kunne IKKE sitte i ro og holde fokus og klødde over hele kroppen. følte meg hypersenitiv for ALT..merkelappen bak skjorta klødde, klødde i hodebunn..ja, over alt.

Noen som har hatt lignende reaksjon på slik snacks?

Er det pga at jeg har spist så "reint" et års tid, og så gir kroppen sjokk med kjeks..eller er det tegn på intoleranse mot f.eks mel?

Ble helt satt ut jeg...

Jeg ble forresten ADHD diagnostisert som jentunge, og har siden januar 2012 vert fri for medisiner mot dette. og brukt mat som medisin, kan man si.
Vert HELT symptomfri!
Men i dag, slik jeg reagerte på den kjeksen(mest sannsynlig) så følte det som om ALLE ADHD symptomene dukket opp igjen samtidig, og med dobbel så mye kraft som tidligere.

hmm..

noen tanker rundt dette?

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:33   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: kløe og uro

Dersom du leser rundt på mer internasjonale paleo/primalforum så er ikke det der så veldig uvanlig.
Og ja, det kan være en melintoleranse som har fått lov til å roe seg og nå kommer tilbake for full spiker. Skal jeg være ærlig tror jeg ikke at det ER så mange som tåler mel så godt. Det er bare at siden man får mel fra rundt 4-6 mnd så gir kroppen opp å reagere...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 23:43   #3
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: kløe og uro

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dersom du leser rundt på mer internasjonale paleo/primalforum så er ikke det der så veldig uvanlig.
Og ja, det kan være en melintoleranse som har fått lov til å roe seg og nå kommer tilbake for full spiker. Skal jeg være ærlig tror jeg ikke at det ER så mange som tåler mel så godt. Det er bare at siden man får mel fra rundt 4-6 mnd så gir kroppen opp å reagere...

kanskje en evnt melintoleranse t.o.m har gitt meg ADHD?? jeg har jo INGEN symptomer når jeg eter paleo

Er det da snakk om gluten?

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 08:30   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: kløe og uro

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

kanskje en evnt melintoleranse t.o.m har gitt meg ADHD?? jeg har jo INGEN symptomer når jeg eter paleo

Er det da snakk om gluten?

Se Chris Kresser sin utredning om hvetens mange potensielt skadelige stoffer her http://chriskresser.com/9-steps-to-p...ont-eat-toxins (Bruk gjerne mer tid på serien hans om mage-tarm-helse.) Han konsentrerer seg mest om autoimmun-sammenhengen. Dr. Mercola har mye på andre sykdomssammenhenger, men hans site er bloatet med egenreklame og vanskelig søkbar....

Når det gjelder årsaker til ADHD er det mye spekulasjoner om årsak, men det er nok ingen tvil om at maten påvirker mange med denne diagnosen VELDIG... Det speskuleres en del i at en del ADHDere har proteinintoleranser. En proteinintoleranse mot hveteproteinet vil jo i så fall "passe" med det du erfarer.

Men - det kan like gjerne være andre ting i den kjeksa... Nå lever du ettersom jeg forstår mye nærmere 100/0 enn 80/20 og kroppen din vil da sannsynligvis reagere mye kraftigere på "tull" som vi egentlig ikke skal ha... Bra for langsiktig helse, mindre bra for sosial mattoleranse.

Edit: jeg fant en til som nevner litt om iallfall en mulig årsak til adhd, uten at jeg tror den er så aktuell i dette tilfellet?
http://chriskresser.com/9-steps-to-p...-eat-real-food

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 18:13   #5
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: kløe og uro

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Se Chris Kresser sin utredning om hvetens mange potensielt skadelige stoffer her http://chriskresser.com/9-steps-to-p...ont-eat-toxins (Bruk gjerne mer tid på serien hans om mage-tarm-helse.) Han konsentrerer seg mest om autoimmun-sammenhengen. Dr. Mercola har mye på andre sykdomssammenhenger, men hans site er bloatet med egenreklame og vanskelig søkbar....

Når det gjelder årsaker til ADHD er det mye spekulasjoner om årsak, men det er nok ingen tvil om at maten påvirker mange med denne diagnosen VELDIG... Det speskuleres en del i at en del ADHDere har proteinintoleranser. En proteinintoleranse mot hveteproteinet vil jo i så fall "passe" med det du erfarer.

Men - det kan like gjerne være andre ting i den kjeksa... Nå lever du ettersom jeg forstår mye nærmere 100/0 enn 80/20 og kroppen din vil da sannsynligvis reagere mye kraftigere på "tull" som vi egentlig ikke skal ha... Bra for langsiktig helse, mindre bra for sosial mattoleranse.

Edit: jeg fant en til som nevner litt om iallfall en mulig årsak til adhd, uten at jeg tror den er så aktuell i dette tilfellet?
http://chriskresser.com/9-steps-to-p...-eat-real-food


Tuuusen takk for at du tar deg tid til å skrive så mye god info !!
Grønn prikk på deg

Skal sette meg mere inn i dette..

Ja jeg spiser 100%paleo i hverdagen, men tar meg f.eks et kakestykke i bryllup etc..men takler det dårlig. Den gjende kjeksa tok imidlertid kaka! ( bokstavlig talt!)

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 22:19   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kløe og uro

Takk for skryt. Lege og psykolog Emily Deans skriver også om bindeleddet psykiske diagnoser og grenselandsdiagnoser som asperger/adhd og kostholdets påvirkning. Hun refererer mest studier, men det er mye å finne der som du er interessert i hva forskere tenker om disse diagnosene.

Hun skriver to steder:
http://www.psychologytoday.com/blog/...sychiatry/feed
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/

... og jeg bruker altfor mye tid på å skumme helseblogger i "paleosfæren"...
(Men jeg lærer mye da! Både for min egen del og generelt.)

For deg er det jo utrolig viktig å vite hva det er som utløser for å være hverdagsfrisk. Det påvirker jo alt... Merker jo selv hvor mye bedre jeg er etter at jeg innså at jeg ikke skal ha melk som en kalv (men litt går bra, heldigvis) og ikke skal ha mel i det hele tatt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 00:31   #7
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Kløe og uro

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Takk for skryt. Lege og psykolog Emily Deans skriver også om bindeleddet psykiske diagnoser og grenselandsdiagnoser som asperger/adhd og kostholdets påvirkning. Hun refererer mest studier, men det er mye å finne der som du er interessert i hva forskere tenker om disse diagnosene.

Hun skriver to steder:
http://www.psychologytoday.com/blog/...sychiatry/feed
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.no/

... og jeg bruker altfor mye tid på å skumme helseblogger i "paleosfæren"...
(Men jeg lærer mye da! Både for min egen del og generelt.)

For deg er det jo utrolig viktig å vite hva det er som utløser for å være hverdagsfrisk. Det påvirker jo alt... Merker jo selv hvor mye bedre jeg er etter at jeg innså at jeg ikke skal ha melk som en kalv (men litt går bra, heldigvis) og ikke skal ha mel i det hele tatt.


for min del er jeg ganske sikker på at melk gir meg kviser og tørr hud. at mel og/eller gjær gir meg utslett, diarre og uro/kløe.

Men her er det jo eliminasjonsmetoden som gjelder...men jeg skal uansett ikke tilbakeføre korn og søtmelk av den grunn det er IKKE verdt det selv om det er kun for å teste hvordan jeg reagerer(enda en gang)

Jeg kan derimot spise fermentert/syrnede melkeprodukter. selv om det er en stopp i vektnedgang , så reagerer ikke kroppen på annet vis. Jeg kan ta litt tyrkisk yogurt f.eks uten at det gjør noe fra eller til.

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 07:30   #8
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Kløe og uro

Protein fra melk og korn (gluten) har jo en klar kobling til asperger, jeg har også hørt det koblet til andre psykiske lidelser, så synes det høres svært sannsynlig. Var faktisk noe av denne koblingen som førte meg til lavkarbo. Pasient erfaring selvfølgelig, ikke lege-anbefaling. Lever ikke helt fritt selv, men kunne nok gjerne kuttet mer på melk...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 08:00   #9
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Kløe og uro

Jeg vil gjerne skrive ned ingredienser fra gjende kjeks(sjokoladetrukket) så jeg har kontroll på hva jeg evnt ikke tåler.
Prøver å finne næringsinnhold på nett, men finner ikke

noen som er kjapp med google, og kan gi link?

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 09:51   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Kløe og uro

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

Jeg vil gjerne skrive ned ingredienser fra gjende kjeks(sjokoladetrukket) så jeg har kontroll på hva jeg evnt ikke tåler.
Prøver å finne næringsinnhold på nett, men finner ikke

noen som er kjapp med google, og kan gi link?

Mail til http://www.saetre.no/ (Ser ikke ut som at de har sortimentet på nett.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 18:27   #11
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Re: Kløe og uro

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mail til http://www.saetre.no/ (Ser ikke ut som at de har sortimentet på nett.)

jeg har sett der, jeg fant det heller ikke.

tar bætteremed og sende dem en mail jeg

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Svar

Emneord
adhd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kløe ... Lunaluna Generell diskusjon 19 24-08-14 13:58
Kløe ... Annhild Ketolysekuren 14 10-02-11 23:43
Utlsett og kløe rundt ledd Evelyn Ketolysekuren 1 08-04-08 20:48
Forferdelig kløe i går donjuanwannabe Vedvarende vekttap 5 02-06-04 15:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no