Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Når snakke med lege om bukplastikk?

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-10-12, 23:22   #1
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Når snakke med lege om bukplastikk?

Altså, jeg vet det kanskje er tidlig, og at jeg har mange kilo igjen, men jeg kjenner jo allerede nå at denne pølsa på magen plager meg. Den henger skikkelig og jeg går med sår under magen, mer nå en da jeg var 12 - 15 kilo tyngre faktisk. Så lurer litt på å snakke med legen om å fjerne den, men siden jeg fremdeles er på feil side av 100 (104) så lurer jeg på om det er for tidlig og hun bare vil le av meg?

Noen med erfaring fra dette? Hva tror dere? Tenker jo at det sikkert ikke bare er å få time med en gang for slikt heller? Hvis jeg i det hele tatt får det dekket?

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 07:32   #2
Blåbærpiken
Medlem
 
Blåbærpiken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2012
Hvor: Akershus
Innlegg: 90
Blåbærpiken er på en erverdig vei

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Man sier vel at skinnet trekker seg tilbake saktere enn man går ned i vekt, og man bør vente men bukplastikk til et år etter man er ferdig med vektnedgangen. (Vet ikke om dette er riktig)

Uansett, du veier litt over 100, og har noe igjen å gå ned.
Bukplastikk er en risikabel operasjon, og er det da ikke bedre å vent til du er ferdig?
Tror heller ikke legen vil henvise deg til det riktig enda.

Renger med du får det dekt når du kommer så langt.

Syns du har vært kjempe flink, 12-15 kg er mye.
Stå på

__________________
Blåbærpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:02   #3
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Jeg vet ikke, jeg bare tror, la meg få presisere det først. Men jeg tenker sånn som dette:

Ta kontakt med legen din nå. Vis henne såret, få dokumentert at du har det, hvor lenge du har hatt det og hvilke plager dette gir deg. Sånne sår må ofte behandles. Prøv behandlingene som blir foreslått. Samtidig vil dette nok være et tilbakevendende problem. Da fortsetter du med å gå til lege for å få dokumentert at dette gir helseplager og er et tilbakevendende problem uansett hvilken behandling du følger.

Samtidig fortsetter du med å være flink og gå ned i vekt. På den måten tenker og håper jeg at veien til bukplastikk dekket på statens regning vil bli kort når du og din lege sammen vil avgjøre at det er nødvendig å søke.

Makes sense? Håper du får hjelp. Masse lykke til Hilsen Synsegulla som håper hun skal slippe operasjoner

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:09   #4
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Selvfølgelig vil ikke legen din le av deg!Du er sår under magen og det er en helt legitim grunn til å ta opp spørsmålet,så kan du og din lege sammen snakke om saken,det er det man har leger til.Jeg synes Synsegullas svar var veldig godt .

Har aldri hørt om en lege som ler av spørsmål som bekymrer pasienten,skulle man komme ut for noe slikt så bytt fastlege fort som f.

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 12:36   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Dersom du satser på å få dekket bukplastikk, må du ha en BMI på 27/28 eller lavere. Vekten må ha vært stabil i minst 6 måneder, helst lenger. Du må ha betydlige fysiske plager og et heng som faktisk er akkurat det, et godt heng/forkle!
Avhengig av hvor du vil ha det gjort, hvor du bor etc, er det fra noen måneder til flere års ventetid.
Men som sagt, det er viktig at du har lav nok BMI, ellers vil ingen ta deg inn til vurdering en gang!

Har du råd til å gjøre det privat koster en full bukplastikk ca 50 000,- og de er litt greiere med BMIer, men ikke mye!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-10-12, 17:48   #6
niisin
Medlem
 
niisin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 181
niisin er ny på veien

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dersom du satser på å få dekket bukplastikk, må du ha en BMI på 27/28 eller lavere. Vekten må ha vært stabil i minst 6 måneder, helst lenger. Du må ha betydlige fysiske plager og et heng som faktisk er akkurat det, et godt heng/forkle!
Avhengig av hvor du vil ha det gjort, hvor du bor etc, er det fra noen måneder til flere års ventetid.
Men som sagt, det er viktig at du har lav nok BMI, ellers vil ingen ta deg inn til vurdering en gang!

Har du råd til å gjøre det privat koster en full bukplastikk ca 50 000,- og de er litt greiere med BMIer, men ikke mye!

Æsj, så deprimerende! Jeg har en bmi på 34,89 (første gang jeg har regnet ut det nå faktisk............)
og det er en goood del kg før jeg får det.
En annen ting er vel at man må være ganske sikker på at man ikke skal bli gravid igjen også??
Derfor jeg venter med å idet heletatt kontakte legen ang, det. skal jo ha ihvertfall 1 bebis til

Jeg har et seriøst mageheng som man gjerne ikke har sett makan til, men den har faktisk trekt seg godt tilbake nå etter de 18 kg! kjempe glad for det, og drømme om "flat" mage en gang i fremtiden

Jeg stemmer for forslaget til synsegulla og kontakte lege nå slik at prosessen blir satt i gang!

__________________
MÅL: 80 kg
Startvekt: 120
Delmål 1 - 100 ♥ april 14 ♥
Delmål 2 - 90
Totalt - 28 kg
niisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Naturlig mat, minst mulig Kh! Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 07:58   #7
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Opprinnelig lagt inn av stinei, her.

Altså, jeg vet det kanskje er tidlig, og at jeg har mange kilo igjen, men jeg kjenner jo allerede nå at denne pølsa på magen plager meg. Den henger skikkelig og jeg går med sår under magen, mer nå en da jeg var 12 - 15 kilo tyngre faktisk. Så lurer litt på å snakke med legen om å fjerne den, men siden jeg fremdeles er på feil side av 100 (104) så lurer jeg på om det er for tidlig og hun bare vil le av meg?

Noen med erfaring fra dette? Hva tror dere? Tenker jo at det sikkert ikke bare er å få time med en gang for slikt heller? Hvis jeg i det hele tatt får det dekket?

Jeg tror nok ikke legen din vil le av deg, men mulig hun ikke vil henvise deg enda da du sannsynligvis blir avvist pga for høy bmi.
De fleste kirurger vil at man har en bmi under 28 og noen under 26.
Som regel får man ikke en gang komme til vurdering om man har for høy bmi, så like greit å vente

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 08:49   #8
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Tusen takk for svar, alle sammen!

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 12:20   #9
Kroll
Medlem
 
Kroll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Oslo
Alder: 34
Innlegg: 278
Kroll er ny på veien

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Opprinnelig lagt inn av niisin, her.

Æsj, så deprimerende! Jeg har en bmi på 34,89 (første gang jeg har regnet ut det nå faktisk............)
og det er en goood del kg før jeg får det.
En annen ting er vel at man må være ganske sikker på at man ikke skal bli gravid igjen også??
Derfor jeg venter med å idet heletatt kontakte legen ang, det. skal jo ha ihvertfall 1 bebis til

Kan man ikke ta bukplastikk om man en gang i fremtiden skal ha barn??
Jeg skal ha barn, en gang, men ikke nå, og ikke de nærmeste årene heller; der røk min flate-mage-plan.

__________________
Min Journal!
Kroll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 12:23   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Opprinnelig lagt inn av Kroll, her.

Kan man ikke ta bukplastikk om man en gang i fremtiden skal ha barn??
Jeg skal ha barn, en gang, men ikke nå, og ikke de nærmeste årene heller; der røk min flate-mage-plan.

Joda, min søster tok bukplastikk og fikk da sannelig et barn etterpå. Såvidt jeg vet var det ikke store problemer i den anledning, men om magen ble flat igjen etterpå vet jeg mindre om.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 13:50   #11
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Jeg har tre barn og gubben har sterilisert seg, så det er ikke noe problem for min del :-)

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 13:53   #12
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Jeg har heller aldri regnet på bmi før nå, og ser at jeg nå er på ca 32. Har legetime uansett i starten på november, så da tar jeg det nok opp da så får jeg høre hva hun sier. :-)

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 14:11   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Huden som er ødelagt vil aldri kunne trekke seg sammen av seg selv, men et svangerskap betyr ikke at den "nye" huden nødvensigvis blir ødelagt slik at man er tilbake til start! Overvekt over mange år, er nok mer ødeleggende for huden enn et forholdvis kort svangerskap. Det er jo kun de siste månedene man er skikkelig stor!
Jeg tok bukplastikk for 6 år siden og må innrømme at da jeg la på meg mye i etterkant, kjente jeg at det strammet litt i arret av og til. Det vil vel evnt kunne bli plagsomt gjennom et svangerskap!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:17   #14
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Jeg har ikke gjor det, men har nok vurdert det av samme grunner som du beskriver, stinei! Det blir jo sår under og det er definitivt en helseplage! Har ei vennine som står på venteliste til en slik operasjon. Når hun tok kontakt med legen for første gang så fikk hun beskjed om å gå ned i vekt først fordi at BMI måtte ikke være for høy. Så gjorde hun det og gikk tilbake til legen. Hun blei sendt til vurdering (flere måneder ventetid der også) og fikk godkjent operasjonen som nødvendig helsemessig. Nå er det vell bra mange måneder sia og hun venter fortsatt. Mulig at det er pga det Kitt nevner: at man måtte ha hatt stabil vekt i 6 mndr. Så ja! jeg ville definitvt tatt kontakt med legen nå. For det første så er det veldig greit å få dokumenter det i journalen din om at du har faktisk plager og når du tok kontakt med legen for første gang i forhold til disse plagene. Så må du nå den magiske BMI grensen og ev. ta kontakt med legen igjen. Og se selvsagt an hvordan magen er.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:55   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Noen steder er det lange ventelister, andre bare noen uker. Dersom man har fått beskjed om at man får det dekket, kan man snakke med Helfo og høre om man kan ta det et annet sted i landet. Da får man dekket reise og nødvendig hotell- opphold i tillegg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-10-12, 08:47   #16
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Takk for tips om Helfo, Kitt! Det skal jeg huske på hvis det skulle bli nødvendig!

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 09:29   #17
Hette
Medlem
 
Hette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Førde
Innlegg: 150
Hette er en juvelHette er en juvelHette er en juvel

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Opprinnelig lagt inn av stinei, her.

Altså, jeg vet det kanskje er tidlig, og at jeg har mange kilo igjen, men jeg kjenner jo allerede nå at denne pølsa på magen plager meg. Den henger skikkelig og jeg går med sår under magen, mer nå en da jeg var 12 - 15 kilo tyngre faktisk. Så lurer litt på å snakke med legen om å fjerne den, men siden jeg fremdeles er på feil side av 100 (104) så lurer jeg på om det er for tidlig og hun bare vil le av meg?

Noen med erfaring fra dette? Hva tror dere? Tenker jo at det sikkert ikke bare er å få time med en gang for slikt heller? Hvis jeg i det hele tatt får det dekket?


Hei!!

Eg var til legen tidlig i fjor då eg vegde 100kg og fekk sendt rekvisasjon til bukplastikk då.. Tok ein del ventetid før eg kom inn til lege i slutten av året i fjor.. då var eg komt ned i 95..

Skulle ha operasjon i mai, men den blei flytta til november. No har eg komt ned i 87kg, og målet mitt er ein plass mellom 80-85...

Eg sa når eg var til legen på klinikken at eg satsa på å vere nede i 85 til operasjonen, og det ser det heldigvis ut som eg skal klare..

Det er ein god del ventetid i systemet, så eg trur ikkje det er dumt om du går til legen allereie no, men so må du og jobbe hardt framover slik at du kjem deg ned der du vil vere til oerasjonen...

Eg skal operere ved Aleris i Bergen... Og er kun 5veker igjen!!!!

Gledar meg masse, og lykke til til deg!!

__________________


Hette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 18:30   #18
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Masse lykke til, Hette! Så kjekt å høre historien din. Jeg har legetime i starten på november, og med mine 103 nå så håper jeg kanskje å ha kommet meg såvidt under den magiske 100-streken til legetimen. Så da får vi se om hun vil starte prosessen, eller om hun vil vente. Håper du oppdaterer oss etter operasjonen!

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 08:51   #19
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Hei..

Jeg tok bukplastikk for noen år siden.. Hadde BMI på 29 i februar da jeg gikk til legen og fikk henvisning. Fikk konsultasjon i april og fikk ikke operasjon før i oktober.. Jeg var da nede i en BMI på 25 ved operasjon
Blir veldig motivert når en har en deadline

Du må hvertfall gå til legen å fortelle om problemet, sånn at det blir lettere når du evt. er klar for operasjon

Lykke til

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-10-12, 13:07   #20
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Når snakke med lege om bukplastikk?

Opprinnelig lagt inn av Kroll, her.

Kan man ikke ta bukplastikk om man en gang i fremtiden skal ha barn??
Jeg skal ha barn, en gang, men ikke nå, og ikke de nærmeste årene heller; der røk min flate-mage-plan.

Det kan nok la seg gjøre, men plastikkirurgen jeg var hos mente det ikke var tilrådelig og ta operasjonen, dersom man planla å få barn. Han ville ikke operere dersom det var planen, men det finnes sikkert de som gjør det og bare en konsultasjon hos lege/kirurg kan gi deg svar.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forkastelig å snakke om lavkarbo mens barna hører på Kanutten Nyheter / media 24 16-01-12 20:55
Bekjent slanket seg, men kan jeg snakke med henne om det? Anos Generell diskusjon 29 22-05-11 21:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no