Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Magnesium og blodtrykk

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-06, 23:23   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Magnesium og blodtrykk

Noen som vet om magnesium har noen innvirkning på blodtrykk?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-01-06, 23:41   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Det har jeg ikke hørt om, men jeg vet at magnesium hjelper med å transportere oksygen til muskelvevet, noe som fremmer både styrke og utholdenhet. (Og hjelper mot leggkramper etc). I tillegg aktiverer magnesium enzymer som er nødvendig i forbrenningen av karbohydrater og aminosyrer. Også hjelper magnesiumen krom og insulin med å lagre blodsukkeret effektivt inn i cellene (eller no sånt !)

Men om alt dette funker så blir kanskje blodtrykket lavere også ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 14:03   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Magnesium og blodtrykk

Lavt magnesium fører til høyt blodtrykk, ja. Har testet i praksis. Har tydeligvis dårlig magnesiumopptak så dersom jeg unngår å ta magnesium i en periode stiger blodtrykket mitt til rundt 180/60. Etter et par uker på magnesium igjen stabiliserer blodtrykket seg på 120/80.

Det er også en teori at grunnen til at maratonløpere dør av hjertesvikt under et løp (det skjer visst ikke helt sjelden), er på grunn av magnesiummangel.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 14:18   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Hm... Jeg har hatt høyt blodtrykk, men har lagt normalt i noen år etter dette nå, men nå plutselig har jeg fått lavt blodtrykk (med svimling og sånn), og tenkte at kansje dette kunne komme av store magnesiumdoser over lang tid? Sikkert ikke... Men jeg leter etter årsaksforklaringer.
Kansje årsaken bare er at jeg ikke er så stresset som jeg har vært, og slapper mer av? Men hvorfor skal jeg da få lavt blodtrykk av det, for det er jo normaltilstand på en måte.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 15:59   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Magnesium og blodtrykk

Jeg har ikke hørt om noen som får lavt blodtrykk av for mye magnesium. Eneste problemet med store doser magnesium over lang tid er at kalsiumet kommer i ubalanse, sånn at det lønner seg å supplere med kalsium innimellom.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 16:41   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Ja, jeg bruker kalsium sammen med magnesiumen i 2:1.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 18:56   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Magnesium og blodtrykk

Opprinnelig lagt inn av Lise

Ja, jeg bruker kalsium sammen med magnesiumen i 2:1.

Da er det ingen fare...

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 20:46   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Hei
Magnesium har modsatt effekt av kalsium. Kalsium gir stramme muskler / krampe, magnesium det motsatte ( ikke slik at man blir slapp) Blodkarrene er omgitt av muakler som styrer blodtrykket. Kalsiumblokkere er gode blodtrykkssenkende medisiner, så jeg tror umiddelbart at det kan være noe om at magnesium kan senke blodtrykket. Lite forskning på området tenker jeg, da ingen kan ta patent på magnesium,- altså ikke grunnlag for å ofre hundrede millioner på en undersøkelse.Jeg er i Oslo og har ikke mine bøker, så jeg kan ikke slå det opp. Som forsker i hypertensjon synes jeg det var et artig spørsmål, så jeg kommer til å sjekke det opp.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-01-06, 20:54   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

SÅ kjekt å høre at noen følger tanken min, og at jeg kan være inne på noe.

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Jeg er i Oslo og har ikke mine bøker, så jeg kan ikke slå det opp. Som forsker i hypertensjon synes jeg det var et artig spørsmål, så jeg kommer til å sjekke det opp.

Vi må få høre hva du kommer frem til.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 12:48   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Magnesium og blodtrykk

Torkil har visst glemt det

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 16:47   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

...har minnet ham på det jeg....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 16:48   #12
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Hei
Ups, ehh, jo dette har jeg glemt. Magnesium og kalsium finnes bundet i skjelettet og kan frigis derfra ved behov.
Magnesium og kalsium har motsatte effekter på musklene, magneisum slapper av muskler, kalsium øker muskelspenning. Magnesium får glatte muskelfibre rundt blodkarrene til å slappe av og kan slik sett senke blodtrykket. På hjertet vil det "berolige" hjertemuskelfibrene og redusere hjertebank og ekstraslag.
Evnen til å oppta forskjellige magnesiumsalter varierer, derfor bør tilskudd inneholde to til tre forskjellige magnesiumssalte slik at godt opptak sikres.
Ved hjertesvikt og nedsatt nyrefunksjon må man ikke benytte magnesium og for den del heller ikke andre mineraltilskudd uten å snakke med sin lege om det.
Vennlig Hilsen
Torkil Andersen

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 16:54   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Hei Magnesium får glatte muskelfibre rundt blodkarrene til å slappe av og kan slik sett senke blodtrykket. På hjertet vil det "berolige" hjertemuskelfibrene og redusere hjertebank og ekstraslag.

Evnen til å oppta forskjellige magnesiumsalter varierer, derfor bør tilskudd inneholde to til tre forskjellige magnesiumssalte slik at godt opptak sikres.
Ved hjertesvikt og nedsatt nyresvikt må man ikke benytte magnesium og for den del heller ikke andre mineraltilskudd uten å snakke med sin lege om det.

Flott. Takk Torkil.

Jeg bruker Solaray sin, og der sto det tre forskjellige, så da er vel den bra tenker jeg.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 22:02   #14
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Magnesium og blodtrykk

Fikk påvist høyt blodtrykk hos legen i november. Fikk "skreket" meg til å vente med medisinering noen mnd, meninga var å komme meg ut på tur. Sist fredag var jeg i blodbanken fredag, da var blodtrykket høyere enn noen gang, det verste målinga var på 195/100! Ble så skuffa og deprimert! Her har jeg gått ned ca 20 kg, lever sunt, røyker ikke, lite alkohol. Har t.o.m. blitt flinkere å mosjonere, men det har visst ikke vært nok...

Er så lite flink med medisin, har en tendens til å glemme det.. Har tatt magnesium noen uker, men også det glemmer jeg..

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 23:37   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Magnesium og blodtrykk

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Fikk påvist høyt blodtrykk hos legen i november. Fikk "skreket" meg til å vente med medisinering noen mnd, meninga var å komme meg ut på tur. Sist fredag var jeg i blodbanken fredag, da var blodtrykket høyere enn noen gang, det verste målinga var på 195/100! Ble så skuffa og deprimert! Her har jeg gått ned ca 20 kg, lever sunt, røyker ikke, lite alkohol. Har t.o.m. blitt flinkere å mosjonere, men det har visst ikke vært nok...

Er så lite flink med medisin, har en tendens til å glemme det.. Har tatt magnesium noen uker, men også det glemmer jeg..

Har du mye vann i kroppen? Det kan gi høyt blodtrykk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blodtrykk Helene Fysisk og mental helse 3 14-08-05 15:16
Magnesium og Krom når? Labella Kosttilskudd 10 05-01-05 19:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no