Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

MÅ jeg spise alt?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-14, 00:19   #1
LorelaiLeigh
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Utti huttuheita
Alder: 37
Innlegg: 68
LorelaiLeigh er ny på veien

MÅ jeg spise alt?

Jeg har gått tilbake på induksjon nå for å se om jeg kommer igang igjen,men jeg syns dette med 12 gr karbo fra grønnsaker hver dag er fryktelig slitsomt å få til. Jeg vet ikke hva andre i induksjon gjør,men hos meg blir det da så fryktelig mye å spise for å komme opp i 12 gr! Jeg hater å veie,måle og regne. Det blir til at jeg får alt litt opp i halsen og har lyst til å gi blaffen noen som har noen tips? Hva skal jeg spise for å få i meg 12 gr karbo? Menyforslag? Jeg er litt desperat etter inspirasjon.

LorelaiLeigh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 03:17   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: MÅ jeg spise alt?

Antar at du allerede kjenner til denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=270
og denne http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=74
Såvidt jeg har skjønt er induksjonsfasen til Atkins veldig lik ketolyse og der finnes det en egen tråd med oppskrifter
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15627
20 karbohydrater er ikke mye (vet ikke helt hvor du tar 12 karbohydrater fra?)
3 egg er for eksempel 1 karbohydrat og 1 dl fløte er 2,9 karbohydrater.
Karbohydrater finnes ikke bare i grønnsakene, selv om mesteparten skal komme fra der.
Jeg spiser selv max fem karbohydrater pr måltid og max 25 karbohydrater pr døgn. Selv om jeg ikke spiser noen meieriprodukter eller eggehvite, så får jeg i meg mine karbohydrater veldig lett.
Grønnsaker til middagen er for eksempel 100 gram broccoli og 100 gram blomkål....det er ikke mye mat men gir meg kjapt over fem karbohydrater.
Jeg elsker vårløk og bruker ofte og hakke det opp og blande i majones og spise det sammen med røykt laks på et hjemmelaget knekkebrød (sesamfrø, linfrø, salt, oreagano, vann og solsikkekjerner).
Chiagrøt om morgenen er absolutt et must for meg og da lager jeg chiagrøt av 2 ss chiafrø, 1 boks kokosmelk og 1 ss sukrin, lar det stå over natten i kjøleskap og spiser 1/3 av dette til frokost med bringebær fra fryseren.
Liker du omelett eller eggerøre så er det genialt enkelt og hakke oppi f.eks. paprika, purreløk og bittelitt gulrot (ikke mye fordi gulrot har 6,7 karbohydrater pr 100 gram) i tynne strimler. En god dæsj med ost oppå og også fløte + biter av bacon/skinke/rester av kjøtt i omeletten/eggerøren så er det et fullverdig måltid.
Et måltid sånn veldig kjapt er rett og slett en box tomatfisk, et egg og kanskje majones.

Når det gjelder å veie og måle, så er det ingen annen måte enn å gjøre det i starten. Etter en stund så vet du at 100 gram blomkål er ca så stort og at det er ca 1 dl fløte du har helt i, men frem til da så må det måles.
Jeg måler sånn av og til for å korrigere meg selv fra å skli ut.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-11-14, 13:45   #3
LorelaiLeigh
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Utti huttuheita
Alder: 37
Innlegg: 68
LorelaiLeigh er ny på veien

Sv: MÅ jeg spise alt?

Takk for svar. Ja,jeg har vel lest de fleste trådene her inne om emnet det jeg mener med 12 karbo er at atkins sier at minst 12 gr karbo pr.dag skal komme fra grønnsaker. Jeg har litt problemer med å komme opp i så mye,jeg syns det blir så mye å spise. Pluss at jeg er veldig dårlig på å komme opp med noe å spise. Men hva er chiafrø? Hvor finner jeg det? Erd et lov på induksjon mon tro?

LorelaiLeigh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 13-11-14, 02:21   #4
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: MÅ jeg spise alt?

Det absolutt mest optimale er jo at nesten alt kommer fra grønnsaker, men det er nesten helt umulig å få til. Det Atkins prøver å unngå er en slags kosemerkestrategi der man kan sluke i seg noe som har 20g karbo og late som om det ikke er karbohydrater i all den andre maten (noe det er).

Ofte spiser jeg 1/2 blomkål som jeg varmer 6 min i micro. Jeg tar den ut og legger den i aluminiumsfolie sammen med grillkrydder og smør i noen minutter. En hel veier ca. 400+g så der har du 6g karbo i løpet av ett måltid.Det er mye du kan gjøre med 1/2 blomkål. Alt fra mos til jukseris. Brokkoli funker på samme måte.
Andre koke/stekegrønnsaker jeg liker er stangselleri, sellerirot, aubergine, squash, hermetisk-tomat og aspargesbønner.

Når jeg spiser lunch tar jeg en salatbolle og tar ca 150-200g med grønn salat + 4ss olivenolje. Jeg liker litt farge og så jeg har ørlite paprika, tomat og muligens noen minimais i. Jeg topper med 100g kjøtt og muligens litt ost. De gangene jeg har sjekket er jeg oppe i 8g karbo, derav 2-3 bare fra den grønne salat, muligens 3-4g fra andre grønnsaker og 1-2g fra ost.

Jeg spiser ikke flere måltider, men det kan hende jeg noen ganger spiser mer grønnsaker enn dette (men jeg er jo ikke på induksjon heller da). 5 om dagen (= 500g grønt/day) er liksom veldig lett å komme opp i

__________________
Normalvektig siden 22.06.21

Sist redigert av sylwester : 13-11-14 kl 02:29.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å spise nok! lille_flode Ketolysekuren 35 03-12-10 22:45
Hva kan jeg spise? Dolores Ketolysekuren 5 07-01-10 22:18
Kan man spise så mye man vil? AltforStor Ketolysekuren 12 18-08-07 01:11
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 10:13
Spise ute? LilleVille Lavkarbo generelt 17 25-08-06 14:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no