Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-03-11, 11:18   #1
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Men jeg vil gjerne så smått begynne å konvertere fra Ketolyse til Fedon Lindberg allerede nå Derfor lurer jeg på om noen har noen gode råd å komme med?

Tror dere det blir lettere for meg å komme i gang siden jeg ikke trenger å avruses? Jeg prøver å holde meg til rundt 20-25 karber om dagen.

Nå blir det vel kanskje litt verre med fett. Det bør jeg vel passe på så vidt jeg har forstått av de klistrede topptrådene.

Ellers, noen kjappe og helt sikkert enkle spørsmål.

Er tyggis o.l lov her?

Er all slags frukt ok? Bananer er inneholder kanskje en god del karber? (mener ikke at jeg skal fråtse i frukt altså. Skjønner det er mer for "kosens skyld")

Tusen takk til dere som har tid og ork til å svare

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 12:00   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Sjekk journalen til Nellie og til swimzy. De er begge på fedon, og skriver flott opp hva de spiser

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 12:28   #3
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Sjekk journalen til Nellie og til swimzy. De er begge på fedon, og skriver flott opp hva de spiser

Takk!

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 13:40   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Du kan spise en halv banan i nye og ne, men vil nok anbefale å holde deg unna de med mest sukker. Banan, mango, druer, noen melontyper. Hvis du skal spise noen så pass på å balansere dem godt f.eks med nøtter. Jeg spiser KUN banan før trening, innimellom.

Tyggis har jeg ikke sett noe om, så det går sikkert bra

Det vanskeligste blir sikkert å slutte å tenke så mye på karbohydrater og heller tenke på GI og GB. Karbohydrater har jo mye å si der, men Lindberg handler mer om å balansere måltidet med proteiner, fett og karbohydrater i skjønn harmoni

Jeg syntes det var veldig kjekt å begynne med å spise akkurat så mye grønnsaker jeg ville, når jeg gikk fra ketolyse til Fedon. Følte at jeg måtte begrense grønnsakene så ille på ketolyse, så det var liksom et ille fint sted å starte, for meg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 13:47   #5
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du kan spise en halv banan i nye og ne, men vil nok anbefale å holde deg unna de med mest sukker. Banan, mango, druer, noen melontyper. Hvis du skal spise noen så pass på å balansere dem godt f.eks med nøtter. Jeg spiser KUN banan før trening, innimellom.

Tyggis har jeg ikke sett noe om, så det går sikkert bra

Det vanskeligste blir sikkert å slutte å tenke så mye på karbohydrater og heller tenke på GI og GB. Karbohydrater har jo mye å si der, men Lindberg handler mer om å balansere måltidet med proteiner, fett og karbohydrater i skjønn harmoni

Jeg syntes det var veldig kjekt å begynne med å spise akkurat så mye grønnsaker jeg ville, når jeg gikk fra ketolyse til Fedon. Følte at jeg måtte begrense grønnsakene så ille på ketolyse, så det var liksom et ille fint sted å starte, for meg.

Takker og bukker for svar, Nellie
Har tittet innom journalen din og der var det mange flotte matplaner å se

Ja, den grønnsaksbegrensningen, da særlig belgfrukter (det er det som er linser, bønner, erter og sånt?) som erstattning for poteten og risen har vært vanskelig.

Men.. Eh. GI skjønner jeg hva er. Men GB, hva står det for?

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 13:49   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Er redd for at jeg er et dårlig eksempel, for jeg er ikke akkurat noe Lindbergsk vidunderbarn

GB (glykemisk belastning) er egentlig det viktigste. Det er den totale belastninga på et helt måltid. Men dette lærer du mer om når du leser boka

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 13:59   #7
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er redd for at jeg er et dårlig eksempel, for jeg er ikke akkurat noe Lindbergsk vidunderbarn

GB (glykemisk belastning) er egentlig det viktigste. Det er den totale belastninga på et helt måltid. Men dette lærer du mer om når du leser boka

Ah, ja gleder meg til boka kommer så jeg lærer litt mer

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 14:05   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

I arkivet til den godeste Fedon finner du masse gode oppskrifter, du kan jo kikke litt her mens du venter på boka

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 16:00   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Noen frukt er bedre enn andre (Fedon fraråder banan i den aller første utgaven av Naturlig slank, men jeg kan ikke huske å ha sett det i den nyeste versjonen). Frukt han har oppgitt som mellommåltider i boken (Pære, eple, fersken, plommer, kiwi, honningmelon og cantaloupe) er de jeg regner med er de "beste" å velge. Men om frukt spises, gjør som Nellie sier, balanser med f.eks. CC og/eller nøtter. Evt. innlem det som en dessert rett etter middag. Bønner og linser kan du spise ganske mye av.

GB sier noe om hvor stor belastning en matvare eller et måltid har på blodsukkeret ditt, akkurat som GI, men tar også med i betraktning hvor mye karbohydrater en matvare inneholder (noe GI ikke gjør).

Jeg aner ikke hvor Fedon står i forhold til tyggis, men jeg antar at det er helt uproblematisk.

Dersom du har brukt triks for å få opp fettandelen som f.eks. cocosa i kaffen og en dæsj ekstra smør her og der kan du jo begynne å kutte litt på det. Du kan jo fortsatt spise godt med fett (i forhold til hva som tillates på lavkaloridietter a'la Grete Roede), men å tilsette ekstra fett som ofte må til på ketogene dietter skal ikke gjøres.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 12:57   #10
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

I arkivet til den godeste Fedon finner du masse gode oppskrifter, du kan jo kikke litt her mens du venter på boka

Tusen takk! Flott arkiv

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 12:58   #11
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg har bestilt en av bøkene til Lindberg

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Noen frukt er bedre enn andre (Fedon fraråder banan i den aller første utgaven av Naturlig slank, men jeg kan ikke huske å ha sett det i den nyeste versjonen). Frukt han har oppgitt som mellommåltider i boken (Pære, eple, fersken, plommer, kiwi, honningmelon og cantaloupe) er de jeg regner med er de "beste" å velge. Men om frukt spises, gjør som Nellie sier, balanser med f.eks. CC og/eller nøtter. Evt. innlem det som en dessert rett etter middag. Bønner og linser kan du spise ganske mye av.

GB sier noe om hvor stor belastning en matvare eller et måltid har på blodsukkeret ditt, akkurat som GI, men tar også med i betraktning hvor mye karbohydrater en matvare inneholder (noe GI ikke gjør).

Jeg aner ikke hvor Fedon står i forhold til tyggis, men jeg antar at det er helt uproblematisk.

Dersom du har brukt triks for å få opp fettandelen som f.eks. cocosa i kaffen og en dæsj ekstra smør her og der kan du jo begynne å kutte litt på det. Du kan jo fortsatt spise godt med fett (i forhold til hva som tillates på lavkaloridietter a'la Grete Roede), men å tilsette ekstra fett som ofte må til på ketogene dietter skal ikke gjøres.

Takk for godt og informativt svar, Cyan! Her var det mange gode tips å ta med seg. Og ikke minst gode forklaringer.

Takk!

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkel Strandlektyre: Bag of Fun-bøkene Carbokiller Andre bøker 4 05-02-10 10:51
Legevitenskap- bøkene SunnhetMedSirrup Bøker om ernæring og helse 1 23-09-09 13:25
Hva er de tristeste bøkene dere har lest? Cho Andre bøker 26 10-06-09 12:49
NOEN som har disse bøkene? Hyper Spørsmål og svar 5 13-09-06 18:37
Nå har jeg bestilt Skaldemans bok!!! Iset Spis deg ned i vekt med Skaldeman 11 20-01-06 15:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no