Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Dårlig vektoppgang hos ettåring

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-11-10, 20:28   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Dårlig vektoppgang hos ettåring

Var på to måneder for sein ettårskontroll, med snuppa i dag og legen og helsesøstra var ikke veldig fornøyd med vekta til hennes. Hun hadde gått opp 500 gram siden 8. August. Veide 10,3 kg i dag. Det er vel ikke så ille lite, men kurven hadde da flata ut.
Klart. Aktivitetsnivået har økt veldig siden August, men kan det ha noe med at hun spiser lite karbohydrater tro?
Synes hun spiser som en hest jeg..
Men det er kanskje ikke så mye?

Eks:
Står opp: en liten skål med litt tyrkisk yoghurt, hakkede nøtter, solsikkefrø
Frokost: 1 egg, grønnsaker
Lunch: havregrøt kokt på store gryn, med cottage cheese, MASSE smør og litt stevia.
Mellom: En bit ost, grønnsakere, en halv frukt, fiskeolje eller tran
Middag: grønnsaker og kjøtt med masse smør eller olje.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 21:24   #2
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 44
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring.

Jeg synes hun spiser for lite til frokost og lunsj... Mine barn på 1.5 og snart 3 spiser brød, og da går det ned opptil 2 brødskiver BÅDE til frokost og lunsj. Prøver å bake lavkarbobrød så ofte som mulig.

Enkelte dager spiser de egg til frokost, men da sørger jeg for at de får i seg masse smør og kaviar på egget. Evt bacon/lettsaltet sideflesk...

I matpakka i bhg så får de ofte med seg brød, opphakkede grønnsaker, tomat, ost, pølsebiter, rester av kjøtt fra gårsdagens middag.

Men jeg synes ikke 10-11 kg var så lite, mine to var skikkelige klumper og flatet ut etter 1årsdagen sin. Ei venninne hadde en litt 'undervektig' gutt (9kg) på 1årskontroll, han fikk beskjed om å spise mye mer fett, drikke H-melk, masse gode oljer osv...

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 21:28   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring.

Okei Havregrøten som hun enten spiser til lunch eller middag er skikkelig voksenporsjon, kokt på H-melk og med masse smør osv i, så må det utgjøre minst 300-400 kalorier. Er det for lite i ett måltid til en ettåring?

Det hun spiser er liksom det hun vil spise Lager som oftest mer, men tvinger ikke i henne mer når hun ikke vil ha akkurat.

Er vel bare litt småspist da

Synes heller ikke 10 kilo er lite, men de ser vel gjerne på hvordan hun har vokst opp til da også ser det kanskje ikke så bra ut når kurven flater helt ut, når hun tross alt skal og bør vokse på denne tiden.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 21:45   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Litt generell tanke bare

Jeg tror du ser på henne (at hun viser) om hun trives, om hun har god allmenntilstand og er aktiv og undersønkende som en ettåring skal være. Det har jeg oppfattet som hun gjør utifra hva du har skrevet og de bildene jeg har sett av snuppa di.

Jeg tror ikke vi skal vokse etter en kurve. Ting går litt i rykk og napp, og for så små kan en forkjølelse eller litt feber gjøre mye for veskebalansen og dermed vekta en liten stund. Det veksler fort for så små.

Tror at hun og kroppen hennes styrer dette selv. Du skriver jo at hun har tilgang til god mat og får spise til hun er mett.

Om hun var slapp og uintressert hadde jeg vært mer bekymret.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 21:50   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Sant det. Hun er så frisk og rask og utvikler seg i et forrykende tempo (tror fettet har mye av æren for intelligensen hennes)

Men tenker sånn at siden hun spiser sånn ganske lavkarbo, så kaaan det jo hende at det har litt innvirkning.
Vi vet jo at hvis man spiser lavkarbo og er normalvektig, så går man jo ned om man spiser for lite, mens hvis man spiser karber så legger man kanskje mer på seg.

Får se på neste kontroll.. Har ikke kurven skjerpet seg litt da så blir det mer karbohydrater på henne. Men fortsatt mye fett da.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 22:12   #6
Karikatur
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 101
Karikatur er ny på veien

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Er det anbefalt med så lite karbohydrater når de er så små?

Syns det hørtes veldig lite ut, jeg, hvor mange karber blir det i døgnet på jenta?


Men jeg aner veldig lite om det meste her inne, så burde ikke uttale meg, bare lurer.

Men jeg VET at småttiser skal legge på seg, så går jo an å slenge på ei brødskive eller to til kvelds?

__________________
Oppstart 25. august 2011!

Første mål er å komme seg under 80 kg.
Trivselsvekta ligger nok rundt 70 kg.
Karikatur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å begrense karbohydratene Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 22:18   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Opprinnelig lagt inn av Karikatur, her.

Er det anbefalt med så lite karbohydrater når de er så små?

Syns det hørtes veldig lite ut, jeg, hvor mange karber blir det i døgnet på jenta?


Men jeg aner veldig lite om det meste her inne, så burde ikke uttale meg, bare lurer.


Men jeg VET at småttiser skal legge på seg, så går jo an å slenge på ei brødskive eller to til kvelds?

Det var liksom det jeg lurte på også

Hvis hun ville ha mat etter middagen, så skulle jeg gjerne ha slengt på et par brødskiver, men som sagt så lar jeg henne regulere det selv. Ikke noe mattvang her. Men kan jo f.eks slenge på ei Fedonskive til egget til lunch. Gjør det innimellom også.. Det over var bare et eksempel på en dag. Innimellom blir det mer karber Aldri mindre..

__________________

Sist redigert av nellie : 23-11-10 kl 22:25.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 00:29   #8
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Men er det ikke bedre å finne noe med mer næring enn "noen skiver ekstra" på kvelden? Men altså, hvis hun spiser nok, har nok energi til dagen osv så ville ikke jeg ha bekymra meg såå mye og stappa i henne mat fordi hun er for lita. Men nå har jeg ikke barn så..jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 09:26   #9
sæterjenta
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 170
sæterjenta er på en erverdig vei

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Synes kanskje det virker litt lite. Bortsett fra havregrøten så synes jeg kanskje at det blir litt magert og karbohydratfattig....men nå er jo ikke jeg noen kostholdekspert akkurat. Spiser dere middag veldig sendt? Hvis ikke ville jeg kjørt på med litt kveldsmat i tillegg.

Når det gjelder antall kg ville jeg ikke bekymret meg så mye. Husker når eldstemann var liten, da var det full fart døgnet rundt fra han var 10 mnd (lærte ikke å gå, men å løpe). Han var aldri noen tungvekter. Søstera levde på samme kosthold, men var roliger og rundere. Barn er så forskjellige.

__________________



Desembertrening 295/1000
sæterjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 09:51   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Var på to måneder for sein ettårskontroll, med snuppa i dag og legen og helsesøstra var ikke veldig fornøyd med vekta til hennes. Hun hadde gått opp 500 gram siden 8. August. Veide 10,3 kg i dag. Det er vel ikke så ille lite, men kurven hadde da flata ut.
Klart. Aktivitetsnivået har økt veldig siden August, men kan det ha noe med at hun spiser lite karbohydrater tro?

Slapp helt av - det er en ting helsesøstre er knakende gode på og det er å gi mødre dårlig samvittighet for alt mulig tenkelig og utenkelig! Synd å si, men jeg har ikke den helt store tiltroen til helsesøstre generelt, det er myyyye rart i den yrkesgruppa der.

Ungen spiser godt, hun er i full fart og blid og fornøyd. Hun har det med andre ord helt topp! Vekta varierer også for disse små, hun har sannsynligvis begynt å røre seg mer i det siste og dermed stopper vektoppgangen, helt normalt det. Mange smelltjukke babyer blir tynne så og si over natten når de begynner å krabbe og/eller gå, det gjorde guttungen her også. Jentungen min var 14-15 mnd før hun rundet 10 kg, men var slettes ikke tynn, men akkurat passe. Og det er hun i dag også, 10 år etter.

Så så lenge ungen er blid og fornøyd og aktiv og spiser godt og vekta ikke stuper nedover er det ingen grunn til engstelse. Mener jeg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 10:15   #11
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 44
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Du... Når jeg tenker meg om så var jo klumpen min (jenta mi som nå er 1.5) 'bare' 11 kg på 1årskontrollen Det er jo bare 1 kg mer enn jenta di det!

Barn spiser som regel så mye de trenger, enkelte må ha litt ekstra motivasjon for å gidde å sitte i ro lenge nok til å få i seg nok mat. Enkelte dager/kvelder så må jenta mi ha en leke foran seg når hun spiser kveldsmaten sin (som oftest grøt), ellers gidder hun ikke sitte i ro... Gutten min må ha påminnelser for hver eneste bit, ellers går det ikke noe i munnen. Men de trives og har energi gjennom dagen

Ikke stress! Hvis du synes hun spiser litt lite en dag så fyll på med noe du vet hun liker Og gi blaffen i helsesøstera, følg din egen magefølelse!

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 11:08   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Min sønn som veide 3220g ved fødsel, veide 9130g på ett- årskontrollen! Da hadde han gått ned over 200g siden 6- månederskontrollen!
Skal love det var en helsesøster som brått tok meg alvorlig da, gitt! Jeg hadde nemlig prøvde å si at barnet ikke gulpet, men kastet opp, og at han nok hadde astma! Etter 2 uker på astma- medisiner hadde han lagt på seg 1,1kg!
I dag er han 17 år, er normalvektig (litt tynn) og er 193cm høy!

Snuppa som veide 4180g da hun ble født, veide 9470g på ett- årskontrollen og la bare på seg 400g de neste 3 månedene. Lille tutt er 11,5 år og stor for alderen i dag!

Det viktigste er jo at ungene følger sin egen kurve, men "alle" vet jo at de utvikler seg i trappetrinn! Som det er sagt her, så lenge hun er frisk og rask og utvikler seg som hun skal, er nok alt i orden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 11:22   #13
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Hei Nellie.

Det høres veldig kjent ut, bortsett fra at vi ikke fører noen strikt lavkarbokost for barna i huset. De spiser samme middag som meg og pappa, men med fullkornsris eller -pasta til (har så godt som aldri poteter, ikke liker de det heller..). Sukker og søtsaker er forbeholdt lørdag, og brus/saft drikkes ikke. Det går i vann, litt melk, eller eplejuice, og jentene spiser helt vanlige brødskiver til frokost og kvelds.

...men, til poenget: Min minstefrøken var 4 kg (..og 5 gram) ved fødselen og på 1-årskontrollen var hun 9 kg. Kurven var begynt å flate ut, og helsesøster var bekymret.. Jeg var overhode IKKE bekymret, da hun var (og er) en fornøyd, matglad, aktiv og helt normal jente. Men vi måtte komme tilbake og veie ganske snart. På 2-årskontrollen var hun 10,3 kg. Altså det samme som din 1-åring. Kurven har flata skikkelig ut, men hun vokser bare saktere enn normalen. Hun er ei lita tutte, men helt normal og velfungerende.

Du kjenner ditt barn best. Det er selvfølgelig "hyggelig" at helsesøster bekymrer seg for barnets helse, det er et sunnhetstegn at de er på vakt, men du skal ikke føle dårlig samvittighet for at hun skulle ha vært større. Hvor lang er hun blitt? Min minstefrøken er både litt lav og ikke så tung, men det står i forhold til hverandre. Så lenge det gjør det - er ting i skjønneste orden Hva har hun å slekte på? Hos oss er det slik at jeg er 1,72 og faren 1,61 og ingen av oss er noen "dundrer", så det ville jo vært pussig om jentene plutselig skulle se ut til å bli 1.klassinger på 1,50 og 45 kilo.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 11:55   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Jeg har liksom ikke sett på det som at jeg kjører noe strikt karbohydratkosthold for henne.. Men ser jo at det kanskje egentlig er det Det er hvertfall ikke meninga, så skal nok få inn litt mer karber. F.eks fullkornspasta og ris eller hveteris til middagen.

At hun spiser lite er jeg ikke helt med på da. Hvis hun f.eks får en spiseskje med smør i grøten, så veier tross alt det opp for minst èn brødskive med pålegg på. Også minst like mye smør eller olivenolje i middagen. Yoghurt med nøtter har jo mye mer næring i seg enn en brødskive med noe pålegg. Det er mye mer næringstetthet i maten hun får nå enn om hun skulle fått brødskive med pålegg.

Hun er mye hos besteforeldrene sine da.. Flere ganger i uka. Og der er det kneipp, potet og banan i lange baner

Og ja, vi spiser middag seint. Hun spiser middag i 17-tiden og legger seg alltid klokka 19.

Får begynne med Lindbergbrød til egget og noen flere karbohydrater til middag

__________________

Sist redigert av nellie : 24-11-10 kl 12:01.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 12:44   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Sitat:

At hun spiser lite er jeg ikke helt med på da. Hvis hun f.eks får en spiseskje med smør i grøten, så veier tross alt det opp for minst èn brødskive med pålegg på. Også minst like mye smør eller olivenolje i middagen. Yoghurt med nøtter har jo mye mer næring i seg enn en brødskive med noe pålegg. Det er mye mer næringstetthet i maten hun får nå enn om hun skulle fått brødskive med pålegg.

Det var det jeg også tenkte, at i mengde ser det kanskje litt lite ut på papiret, men næringstettheten er jo mye større enn om hun hadde spist brød. Ellers vet jeg fint lite om barn og kosthold selv enda siden min fortsatt bare lever på morsmelk og litt avokado. Men så lenge hun er god og mett, blid og aktiv og slik som en ettåring skal være ville ikke jeg vært så fryktelig bekymret riktig enda. Men å slenge på en fedonbrødskive til frokostegget er sikkert ikke så dumt, for sikkerhets skyld

Helsesøstre er jo fryktelig opptatt av disse kurvene (og det er vel jobben deres), men unger vokser vel stort sett i rykk og napp, vel? Jeg var på en liten sjekk en liten måned etter 3 månederskontrollen fordi gutten min gulper mye og har mange sprutbrekninger om dagen, og da fikk jeg beskjed om at det var litt lite å bare ha vokst 1 cm på den måneden, og så overså hun glatt at han vokste hele 14 cm de 3 første månedene og er både lengre og tyngre enn de fleste babyer på hans alder Vekta var helt fin, dog

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 12:50   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det var det jeg også tenkte, at i mengde ser det kanskje litt lite ut på papiret, men næringstettheten er jo mye større enn om hun hadde spist brød. Ellers vet jeg fint lite om barn og kosthold selv enda siden min fortsatt bare lever på morsmelk og litt avokado. Men så lenge hun er god og mett, blid og aktiv og slik som en ettåring skal være ville ikke jeg vært så fryktelig bekymret riktig enda. Men å slenge på en fedonbrødskive til frokostegget er sikkert ikke så dumt, for sikkerhets skyld

Helsesøstre er jo fryktelig opptatt av disse kurvene (og det er vel jobben deres), men unger vokser vel stort sett i rykk og napp, vel? Jeg var på en liten sjekk en liten måned etter 3 månederskontrollen fordi gutten min gulper mye og har mange sprutbrekninger om dagen, og da fikk jeg beskjed om at det var litt lite å bare ha vokst 1 cm på den måneden, og så overså hun glatt at han vokste hele 14 cm de 3 første månedene og er både lengre og tyngre enn de fleste babyer på hans alder Vekta var helt fin, dog


Har ikke akkurat som vane å ta til meg alt helsesøstra måtte si Lukker som oftest ørene når hun snakker om melk og frukt og brød og ditt og datt. Men tenker jo som så at en jente på ett år skal vokse.. Så synes det er litt skummelt med nesten stillstand i over tre måneder. Men aktivitetsnivået har jo økt betraktelig, så føler jo at det mye kan være derfor. Men har ikke så ille lyst til å gamble med utviklinga hennes da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 14:20   #17
Kirsebæret
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 16
Kirsebæret er på en erverdig vei

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

For meg høres det ut som om poden din har det helt fin!

Men det jeg lurer, på, er hvor mye hun har strekt seg i høyde side forrige kontroll? Det skal jo godt gjøres å vokse både i høyden og bredden samtidig?

Klem :-)

__________________


Kirsebæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/egen versjon Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 15:17   #18
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

500 gram vektoppgang på så kort tid syns ikke jeg er for lite for en ettåring. Min erfaring er at helsesøstre er generelt opphengt i den der vektkurven, og er lite forståelsesfulle for at barn vokser i rykk og napp. Har ditt barn det bra på alle andre måter, ville jeg ikke bekymret meg...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 17:52   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Opprinnelig lagt inn av Kirsebæret, her.

For meg høres det ut som om poden din har det helt fin!

Men det jeg lurer, på, er hvor mye hun har strekt seg i høyde side forrige kontroll? Det skal jo godt gjøres å vokse både i høyden og bredden samtidig?

Klem :-)

Hun hadde vokst rundt 3 cm
Er forholdsvis lang og slank

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 18:25   #20
Kirsebæret
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 16
Kirsebæret er på en erverdig vei

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Da trenger du vel ikke å bekymre deg? Ungen vokser joh!

__________________


Kirsebæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/egen versjon Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:15   #21
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Jeg ville nok ikke vært bekymra. Når min var ett år så spiste han ca 1/4 del av det snuppa di spiser, og der var bekymringen motsatt. Han var aaaltfor tjukk i forhold til høyden og hadde lagt på seg nesten 5 kg på noen måneder. Men han begynte ikke å gå før han var 17 mnd, og på 2 måneder etter at han begynte å gå, ble han tynn.. Så da 18 måneders kontrollen kom var alle bekymringer borte, for allerede da var han blitt ganske tynn.
Kosten hans gikk i skyr, frukt og grønt og 1-2 skiver grovt brød for dagen, middag rørte han ikke uansett hvor iherdig en prøvde, så han spiste nesten ingenting, men allikevel kjempetjukk og liten!! Hehe..

Nå har jeg en gutt som er så tynn at alle ribbein vises, og ingen bukser henger på han, så han må ha belte på alt!! Sånn snudde det!!

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:33   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Hehe, nei, det er bare ikke så lett å ikke bekymre seg.. Har tross alt ansvaret for det lille livet

I dag har hun spist en porsjon havregrøt med smør, ei brødskive med fiskepudding, smør og majones, en porsjon til med havregrøt med masse smør og bringebærsyltetøy, 1 klementin, 1/2 banan og en god porsjon kyllingfilet, kålrotstappe og dressing, med en god klikk smør i kålrotstappa.

Ikke akkurat eksemplarisk, men hun var hos mamma frem til middagen og der får hun spise som dem.
Synes fortsatt hun spiser som en hest, jeg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:43   #23
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Syns det høres ut som myyye mat for ei lita jente. Syns hun spiser ganske bra om jeg får lov å si det!! Ikke noen grunn til å bekymre seg nei!!

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 19:47   #24
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Hun har nok rett og slett arvet forbrenninga til faren sin..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 20:21   #25
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dårlig vektoppgang hos ettåring

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

500 gram vektoppgang på så kort tid syns ikke jeg er for lite for en ettåring. Min erfaring er at helsesøstre er generelt opphengt i den der vektkurven, og er lite forståelsesfulle for at barn vokser i rykk og napp. Har ditt barn det bra på alle andre måter, ville jeg ikke bekymret meg...

Helsesøstra jeg gikk hos med jentungen holdt på å klikke i vinkel da den ene mora på barselgruppa fortalte at ungen (9-10 mnd?) ikke ville ha poteter, men heller fikk pasta. Man skulle tro ungen ville styrke med i morra om hun ikke straks fikk i seg en kg poteter!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vektoppgang Trulte42 Spørsmål og svar 15 12-09-10 00:33
Dårlig ånde og dårlig kroppslukt ved ketolyse, stemmer dette? isbjørndama Generell diskusjon 8 26-03-10 19:16
Vektoppgang? SuperMamma Ketolysekuren 7 08-01-10 13:25
Vektoppgang Frua Ketolysekuren 11 20-04-09 12:43
Vektoppgang Donna Spørsmål og svar 2 26-10-08 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no