Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Lav oksalat kosthold

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-11-11, 23:10   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Lav oksalat kosthold

Jeg føler en lav oksalat kombinert SCD (link i signaturen min)

Oksalater er ikke særlig kjent i Norge men de kan skape mye problemer.

Jeg har hatt veldig hjelp av en lav oksalat kosthold. Jeg har både lite sulfat, lite glutation, mage problemer ++

I forbindelse med autisme behandling så er litt forskning rundt høydosert B6 (opp mot 500mg..) og magnesium. ( http://www.autism.com/pro_b6_studies.asp )
En del foreldre opplever at barna blir mye bedre enn å få B6. Kanskje er det pga B6 gjør at kroppen produsere mindre oksalater??..

Det ble akkurat publisert en studie som viste at barn med autisme har høyere verdier av oksalater i blodet enn "normale" barn!

Selv tar jeg høydosert B6 og fungere utrolig mye bedre med det enn uten.


---


Oksalater


Oksalater er en form av oksal syre som kan binde seg til mineraler som eks kalsium og da dannes en oksalat krystal.

En frisk tarm vil ikke ta opp oksalater som finnes i maten vi spiser fordi de ”gode bakteriene” metabolisere oksalatene eller det bindes til kalsium eller andre mineraler og kommer ut i avføringen. Men, når tarmen er lekk så kan disse oksalat krystallene bli tatt opp og oksalatene ender opp i blod, urin og vev. Særlig skadet vev. Når oksalatene er i vevet kan de lage betennelse og smerte. Dette fører til videre betennelse i tarmen og mer lekk tarm. I celler kan oksalater forårsaker oksidativt stress, mindre produksjon av glutation (viktig antioksidant som hjelper til med avgiftning av kroppen), smerter når man går på tisser på do og inflammasjon i forbindelse med immun systemet.

Oksalater gjør ikke bare at tarmen blir mer lekk men i følge Susan Owens som er forskeren bak mye av oksalat vitenskapen er:
Forverrer oksidativt stress
Lite glutation og mer oksidert glutation
Dårlig sulfatisering
Drar sulfat ut av cellene
Utløser histamin
Påvirker vekst og sukker regulering
Binder seg til kalsium og jern
En form for migrene (forbundet med kvalme og oppkast, oftest hos barn)
Dårlig vekst

Kroppen kan ta opp oksalater fra kosten men også lage oksalater selv.

Lite tiamin (B1), pantoten syre (B5) og høy glycine og vitamin C gjør at kroppen produsere oksalater. Det finnes også noen bakterier/sopp som aspergillus og pencillium som også lager oksalater.

Vist det er B6 mangel så vil ikke sulfatiseringen virke i kroppen og dette vil øke oksidativt stress. B6 mangel påvirker blant annet et enzym som heter AGT, dette enzymet gjør at kroppen ikke lager oksalater (kort forklart). Derfor blir høydosert B6 brukt i oksalat behandling.

Oksalater og sulfat deler samme ”transport” vei inn i cellene i kroppen. Når sulfatiseringen ikke virker sikkelig og det er lite sulfat tilgjengelig så vil mer oksalat komme inn i cellene. Der påvirker de blant annet mitokondriene som står på energi produksjonen. Ikke bare den fysiske energi med bevegelse men også energien som kroppen bruker på å gå ting til å skje inni oss.

LActobacillus acidophilus er en oksalat spisende bakterie. Når det er lite av den og mye oksalater i tarmen kan den bli ”drept” av oksalatene. Det er derfor mulig at det er en av grunnene til at noen barn ikke klarer å få en god tarm flora fordi det er for mye oksalater i tarmen.

I behandling av oksalat problematikk reduseres inntak av all mat som inneholder oksalater.
Det gies tilskudd av
Probiotika: Bakterier som bryter ned oksalater
Kalsium sitrat: Binder seg til kalsium i tarmen
Magnesium sitrat: Oksalater kan gi magnesium mangel
Vitamin A, E, selen, biotin og aminosyren arginin demper skadene oksalatene gjør
B6 er en viktig kofaktor for enzymet som gjør at kroppen ikke lager oksalater
Vitamin C i doser over 250mg kan bli omgjort til oksalat derfor begrenses det til maks 200mg.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:47   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Lav oksalat kosthold

Oi, oksalater har jeg ikke hørt om før! Takk for info, nå ble jeg sulten på mer

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 10:24   #3
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Lav oksalat kosthold

stadig dukker det opp ting jeg ikke vet noe om, gitt.

hvordan tester man for oksalat i blodet? kan ikke huske å ha sett den rubrikken hos Fürst.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:01   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Lav oksalat kosthold

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

stadig dukker det opp ting jeg ikke vet noe om, gitt.

hvordan tester man for oksalat i blodet? kan ikke huske å ha sett den rubrikken hos Fürst.

Vanligst med urin prøve som heter organic acid.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kosthold / kosttilskudd olsoraune Spørsmål og svar 0 19-02-11 18:25
Dia 2 og kosthold på tv2! Momse Nyheter / media 11 15-03-10 22:44
Kosthold maria87 PCOS og karbohydratkontroll 10 27-07-09 21:35
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 16:04
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 20:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no