Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Formel for proteininntak?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-07-07, 01:47   #1
Majty
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Majty er på en erverdig vei

Formel for proteininntak?

Heisann.

Leser litt om ketolysekuren og ser at for å forhindre muskelsvinn og lavt stoffskifte som igjen fører til kraftig oppgang i vekt ved endt kur(?) skal man få i seg rikelig med proteiner.

Er det en formel eller lignende på dette? F.eks 3gram x kroppsvekt.



-Majty

Majty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God gammeldags trening og spise sundt. Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 01:52   #2
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Formel for protein inntak?

Jeg siterer Nille:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Du trenger alt fra 1 gram til 2 gram protein pr kilo kroppsvekt, alt etter hva slags aktivitet du er i. Er du omtrent stillesittende er det sikkert nok med 1 gram x 63 = 63 gram pr dag. Trener du moderate 2-3 ganger pr uke er behovet f.eks. 1,5 x 63 = 94,5 gram per dag. Trener du hardt og intensivt med vekter etc. kan du trenge både 2 og 3 gram pr kilo kroppsvekt pr dag. Kanskje mer.

Det lønner seg ikke å innta all proteinen på en gang heller. Kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg mer enn 30-40 gram protein pr time. Alle måltider bør være balanserte, dvs. med protein, fett og karber/antioksidanter.
Proteinkilden kan være kylling, skinke, ost, egg eller en eller annen form for kjøtt.

Om du vil spise bare kjøtt/karbonadedeig (!?) så vil det si ca. 1/2 kg (500 gram) /karbonadedeigsom blir ca. 96 gram protein (19,3 pr 100 gram). Det er en noe ensidig kost, og det er som sagt ingen vits i å spise alt på en gang.

F.eks. har:

100 gram kylling ca. 23 gram protein
100 gram kalkun ca. 25 gram protein
100 gram oksekjøtt ca. 22 gram protein
100 gram svinekjøtt ca. 18-20 gram protein
100 gram kjøttdeig ca. 18 gram protein (150 gram ca. 27 gram)
100 gram hvitost ca. 25-30 gram protein
100 gram kokt skinke ca. 18 gram protein
100 gram fisk/skalldyr ca. 15-25 gram protein
1 egg har ca. 5 gram protein.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 12:14   #3
Majty
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Majty er på en erverdig vei

Sv: Formel for protein inntak?

takk takk

Majty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God gammeldags trening og spise sundt. Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 13:25   #4
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Sv: Formel for proteininntak?

Ser at jeg inntar mye mye mer protein enn det som er skissert ovenfor.
Har jeg forstått det korrekt at det protein, som kroppen ikke har behov for, går "gjennom systemet" uten å bli avleiret som fett. Altså at det ikke innebærer noen form for risiko (helse eller vektmessig) å innta mer protein en det kroppen egentlig trenger?

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 14:12   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Formel for proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Ser at jeg inntar mye mye mer protein enn det som er skissert ovenfor.
Har jeg forstått det korrekt at det protein, som kroppen ikke har behov for, går "gjennom systemet" uten å bli avleiret som fett. Altså at det ikke innebærer noen form for risiko (helse eller vektmessig) å innta mer protein en det kroppen egentlig trenger?

Mener å huske at overflødig protein kan omdannes til glukose i leveren. Under hvilke forhold og i hvilken grad husker jeg ikke... Men jeg tror det skal store mengder til.

  Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 16:45   #6
Liiiz
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Oslo
Alder: 36
Innlegg: 66
Liiiz er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Majty, hvor leste du dette? Høres intressant ut!

Liiiz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 18:54   #7
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Formel for proteininntak?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6752
Det står noe om det her.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 08-07-07, 19:27   #8
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Formel for proteininntak?

fettfri kroppsmasse x aktivitetsfaktor = gram daglig proteinbehov

fordelt på x antall måltider per da => x gra proteiner per måltid ( minimum)

Aktivitet Aktivitetsfaktor

stillesitting 1,1
lett ( litt gange) 1,3
moderat (1/2 t 3 g per uke) 1,6
aktiv (1 time 5 g per uke) 1,8
svært aktiv ( 2 t 5 g per uke) 2,0
intensiv trening 6- 10 g per uke 2,2

tallene er ove er alts antall g per kg kroppsvekt fettfir masse.

eks.

45 kg FFM
x 1,6 aktivitetsfaktor
= 72g daglig proteinbehov ( minimum) : 4 måltider per da
=> 18g minimum per måltid.

håper dette var til hjelp.

Viss du ikke har kontroll på den fettfire massen din tar du bare per kg kroppsvekt altså veier du 70 kg f.eks. ganger du aktivitetsfaktoren med det.

lykke til!

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:38   #9
Trine20
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 36
Innlegg: 9
Trine20 er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

du kan fint spise får mye proteiner, dette blir ikke omgjort til fett =)

Trine20 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 20:07   #10
Linnmk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østfold
Alder: 47
Innlegg: 32
Linnmk er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Jeg sitter og leser i Ketolyse boka jeg har fått i posten (fra bokklubben.no) og der står det at protein ikke kan omdannes til fett. For mye Protein går rett gjennom bare. Det står at det er noen teorier om at alat for mye Protein kan være farlig for nyrene. Noe med mengden avfallsstoffer ved nedbrytingen av protein som kan skade nyrene, men det er ikke dokumentert. Dessuten anbefales det uansett 2-3 liter vann daglig...blandt annet for å hjelpe nyrene med jobben og lettere skille ut avfallsstoffene.

__________________

Linnmk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse...nybegynner!! Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 18:59   #11
xeena82
Medlem
 
xeena82 sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Alta
Alder: 41
Innlegg: 220
xeena82 har en fantastisk aura rundt segxeena82 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Formel for proteininntak?

Oi... Da spiser jeg altfor lite over hodet. Er jo ikke sulten, så det er vanskelig å spise nok synes jeg....:/ Huff.... Her må det inntas mer proteiner....:/

xeena82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 18:52   #12
KetoKay
Juniormedlem
 
KetoKay sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Moss
Alder: 48
Innlegg: 25
KetoKay er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Linnmk, her.

Jeg sitter og leser i Ketolyse boka jeg har fått i posten (fra bokklubben.no) og der står det at protein ikke kan omdannes til fett. For mye Protein går rett gjennom bare. Det står at det er noen teorier om at alat for mye Protein kan være farlig for nyrene. Noe med mengden avfallsstoffer ved nedbrytingen av protein som kan skade nyrene, men det er ikke dokumentert. Dessuten anbefales det uansett 2-3 liter vann daglig...blandt annet for å hjelpe nyrene med jobben og lettere skille ut avfallsstoffene.

Ja, dette merker jeg godt. Hvis jeg ikke drikker nok så gjør det faktisk litt vondt baki nyrene der...så da er det bare å drekke på. Rema1000 har 5 liter fjellvann for 20 kroner. Bare Vann heter det. Et billig og godt alternativ for de som har dårlig springvann.

__________________

KetoKay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nøktern ketolyse-optimist! Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 22:13   #13
Marij
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 16
Marij er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Dette er kort hva jeg husker å ha lært fra helsefaglig utdanning:
Proteiner kan bli til fett. Dette da kompliserte reaksjonsveier gjør at proteinener først blir til glukose da overskudd av aminosyrer ikke lagres med brytes ned (samme om vi er i en sult fase) via noe som heter ureasyklus, og deretter noe som heter glukoneogenese.
Videre kan overskuddet lagres som fett via en ny reaksjon kalt glykolysen og videre fettsyntese.
Men: dette er en en lang omvei og det vil tapes mye energi på veien.

Den gode nyheten er at kroppen foretrekker ketonlegemer som energikilde istedet for glukosen som kroppens egne proteiner kan bli til (når vi jo ikke tilfører karbohydrater/sulter).
Karbohydrater er synonymt med glukose for kroppen, og det MÅ vi alle ha.
Tilfører vi det ikke, har kroppen opp til flere alternative veier (fett kan f.eks også bli til glukose, og glukose til fett).
Så når det gjelder nedbrytning av kroppens muskelmasse er vi bedre stilt.

Det er dessuten kun overskuddet at det vi tar inn som kan lagres slik. Uansett om vi spiser fett, KH eller proteiner vil et overskudd kunne lagres!

Marij er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat
Gammel 14-10-08, 22:22   #14
Marij
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 16
Marij er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Glemte å legge til at for mye proteiner antakeligvis belaster nyrene, da nitrogen fra nedbrytning av aminosyrene dannes til bl.a urea (vha ureasyklus som finnes sted i leveren).
Urea må i sin tur skilles ut via nyrene.
Høyt vanninntak vil antakeligvis også belaste nyrene.
Vi kan lage konsentrert urin, så mye urea krever ikke unormalt stort vanninntak.
Men dette er kun den fysiologiske bakgrunnen. Øvre grenser for kapasitet til å skille ut urea eller vann kjenner jeg ikke til, -men at nyrene må jobbe ekstra er nok sikkert!

Marij er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 11:13   #15
Elizabeth
Medlem
 
Elizabeth sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Moss <3
Alder: 39
Innlegg: 262
Elizabeth er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Eg lurer på om det går ann å ta protein shaker for eg ser at eg ALDRI kommer til å greie å spise nok protein iløpet av en dag...

Elizabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My style Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:50   #16
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Formel for proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Elizabeth, her.

Eg lurer på om det går ann å ta protein shaker for eg ser at eg ALDRI kommer til å greie å spise nok protein iløpet av en dag...

Jeg gjør det Blander 2 dl soyamelk 2 dl vann og 80 gram prottpulver med sjokolade... vips så får man i seg masse proteiner. Kjøpte en på Rema med lite karber i. Bakdelen var at det var aspartam i den da... men jeg drikker den opp!

Hun på lindbergklinikken sa at man skulle ha 1 gram protein per kg kroppsvekt.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:57   #17
Elizabeth
Medlem
 
Elizabeth sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Moss <3
Alder: 39
Innlegg: 262
Elizabeth er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Eg bor i Sverige, så kommer ikke til noen Rema 1000, men hva med denne? Er den brukende? TRYKK

__________________
Jeg SKAL klare dette!
Elizabeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: My style Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 19:16   #18
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Formel for proteininntak?

Ser bra ut den... men HVA har de søtet med?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 23:23   #19
futuba
Nytt Medlem
 
futuba sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4
futuba er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

En ca peilepinn er 2g protein pr fettfri kg kroppsvekt, dette er slett ikke vanskelig å få i seg med et noenlunde "normalt" kosthold.
Protein tilskudd kan vurderes for enkelhets skyld, dvs det sparer endel tid, men da går vi glipp av andre næringstoffer, vitaminer og mineraler.
Dessuten vil kroppen bruke mer energi på å bryte ned "ekte" mat.

futuba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogene dietter Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 12:13   #20
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Formel for proteininntak?

jeg spiser akkurat passe i forhold til aktivitetsnivå og kroppsvekt ser jeg. Er glad for å se at kroppen vet hva den trenger og at jeg trygt kan lytte til den. Om jeg hadde spist egg hadde jeg nok ikke fått i meg nok, men jeg spiser proteinrik ost (10 %fett) og kjøtt to-tre ganger om dagen. Og da er jeg oppe i over 100 gram om dagen. (55 kg * 2=110g) Tror ikke man orker å spise for mye protein ihvertfall. Det er ikke fråtsemat som karbohydratrik mat.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 22:49   #21
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 25
ketolysebloggen.blogg.no er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Er det OK med proteinshake på ketolysekuren?

Har noe whey isolate stående.

Tenker det er snaut etter trening, og/eller om jeg ikke har nådd mitt "proteinmål" for dagen

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 00:46   #22
Lindaplinda
Medlem
 
Lindaplinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Mysen
Alder: 43
Innlegg: 270
Lindaplinda er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Jøss.. dette visste ikke jeg før nå.

Med andre ord; Jeg som tar utgangspunkt i at jeg veier 76 kg (totalt) og som er aktiv (trener 1t 5-7 ganger i uka) skal ha i meg 121,6 g proteiner HVER dag??

Leste også at man kan bruke proteinshaker.. hva anbefaler dere isåfall? Jeg bor i nærheten av svenskegrensa, så kommer mg lett dit også

__________________


Lindaplinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 10:09   #23
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Formel for proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Lindaplinda, her.

Jøss.. dette visste ikke jeg før nå.

Med andre ord; Jeg som tar utgangspunkt i at jeg veier 76 kg (totalt) og som er aktiv (trener 1t 5-7 ganger i uka) skal ha i meg 121,6 g proteiner HVER dag??

Leste også at man kan bruke proteinshaker.. hva anbefaler dere isåfall? Jeg bor i nærheten av svenskegrensa, så kommer mg lett dit også

Når det gjelder proteinshake, så er det litt prøv og feil tror jeg. Se etter de med lavt karboinnhold (så klart).

Gymgrossisten.com har en type, og jeg har kjøpt en fra nordicnutrition.no (http://nordicnutrition.no/index.cfm?...t&b_kid=558012).

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 11:05   #24
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Formel for proteininntak?

Opprinnelig lagt inn av Lindaplinda, her.

Jøss.. dette visste ikke jeg før nå.

Med andre ord; Jeg som tar utgangspunkt i at jeg veier 76 kg (totalt) og som er aktiv (trener 1t 5-7 ganger i uka) skal ha i meg 121,6 g proteiner HVER dag??

Leste også at man kan bruke proteinshaker.. hva anbefaler dere isåfall? Jeg bor i nærheten av svenskegrensa, så kommer mg lett dit også

Ikke stress med å få i deg nok protein. Tilskudd i form av pulver er unødvendig. Om du spiser deg passe mett på kjøtt, ost, egg og fisken du spiser får du i deg nok. Kroppen vet. Ikke bry deg for mye om tall. Vi er så individuelle slik. Man skal ingenting. Det er vanskelig å komme i underskudd og overskudd,og mye lettere å spise passe mengde. Får man i seg fett og proteiner til hvert måltid og helst grønnsaker også er det superdupert!Da blir man mett. Kroppen vet hva den trenger.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 23:40   #25
Fra100til70
Juniormedlem
 
Fra100til70 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Moss
Innlegg: 19
Fra100til70 er på en erverdig vei

Sv: Formel for proteininntak?

Hvordan finner man ut om man er i ketose eller hva det nå heter , ) Amatør

Fra100til70 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/egenkomp Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no