Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-11, 08:46   #1
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Har ei venninne som er medlem i vektklubben, de hadde regnet ut basalforbreningen hennes som var 1400-1500 kcal. Dermed hadde hun fått beskjed om å ligge på maks 1300 kcal pr. dag.

Er det ikke både usunt og LITE EFFEKTIVT å ligge under sin basalforbrenning?? Trodde det tæret på organer og skrur ned forbrenningen osv. Prøver å få henne over på lavkarbo, men uff nei, der spiser vi jo så mye!

Trodde vektklubben var mer seriøse enn som så..

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 10:41   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Oj, det var bra lite! Hadde ikke villet ligget UNDER basalforbrenning når det er snakk om så få kcal. Hun må være veldig liten og ikke særlig overvektig eller særlig gammel med så lav basalforbrenning?

*småskremt* - selv om jeg selv vet at jeg må ned på det samme for å gå ned... (men min kropp er jo HELT på bærtur da )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:34   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Det er ei datamaskin som gjer alt der. Same datamaskina som seier til meg "Du har ikke vært overvektig spesielt lenge. Dette er positivt." i forhold til sjansen for å gå ned i vekt. Eg veit ikkje kva som vert rekna som lenge, men eg har i alle fall vore over normalen sidan før eg begynte på skolen, og no er eg 37. Eg har fått 1450 kcal i min daglege Vektklubb-rasjon, og mi BMR er målt til ca 1650 av ernæringsfysiolog m kroppsanalysemaskin. Veit da søren kor mykje eg skal ete da, eg, men Vektklubben kan berre gå og legge seg, eg gikk ganske visst ned i vekt den første månaden eg var aktiv der, men eg hadde det ganske fælt, så no går eg heller saktare ned i vekt og har det bra.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:52   #4
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Prøver å få henne over på lavkarbo, men uff nei, der spiser vi jo så mye!

Ekstra motivasjon for deg

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:55   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Hehe, jeg var også inne på vektklubb en gang i tiden, da foreskrev den 1300 kcal dagsinntak for meg også. Men jeg er jo både lav og forholdsvis inaktiv, så jeg reagerte ikke på det som hakkende galt, sånn sett. Men så er det det derre med hva man spiser da, jeg kunne fint ligge på sånn 1000 kcal om dagen, det var bare det at samtlige av dem kom fra melkesjokolade. "En kalori er en kalori", jaaa.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:49   #6
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Hun er 164 høy, 34 år gammel og 74 kilo...og ammer!!

Pøsh: Er ikke på slanker`n jeg, har oppnådd matchvekt for lenge siden, og nå er jeg høygravid. Men motivasjon etterpå, skjønt har ikke lagt på meg så mye...enda da..

Synes det er svært betenkelig at de anbefaler å ligge UNDER basalforbrenning..blir ihvertfall DIETT og ikke livsstilsendring for mange da. Det skjønner jeg virkelig ikke. Men tynn blir man sikkert for en periode.
Som du sier Zillah, bedre og ha det godt og heller varig vekttap.


Sist redigert av Fredrikke07 : 10-02-11 kl 13:59. Årsak: tillegg
Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:56   #7
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Ah, så koselig. Når er temin?

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 14:01   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Hun er 164 høy, 34 år gammel og 74 kilo...og ammer!!

Bare ammingen burde jo føre til høyere basalforbrenning, men den kalkulatoren tar kanskje ikke amming med i beregningen?
Tror man skal være forsiktig med å ligge på 1300kcal daglig mens man (full)ammer

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 14:05   #9
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Nei det gjør den vel kanskje ikke, for med fullamming skal du ha i deg ganske mye mer, ca 400-500 kcal ekstra. Men hun hadde da kommunisert med en eller annen bak konseptet vektklubben og opplyst at hun ammet slik jeg forsto det..men mulig jeg ikke forsto det helt rett da..

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 14:33   #10
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Kaloriintaket beregnes også ut fra hvor lang tid du vil bruke på å nå målet ditt. Hvis hun har planlagt å mange kilo på relativt kort tid vil hun få tildelt færre kalorier enn om hun hadde satt seg et mer langsiktig mål. Så vidt jeg kan huske har vektklubb en "policy" om at ingen bør ligge under 1200 kalorier per dag fordi dette vil kunne trigge kroppen til å gå på såkalt sparebluss.

Vektklubb.no funker nok for noen, selv har jeg et par venner som har gått ned mange kilo med denne tjenesten, og greid å holde den nye vekten. Selv ble jeg imidlertid drittlei av å føre hver eneste lille matvare inn i dagboken, dessuten fikk jeg etter hvert heftige cravings av det fettfattige kostholdet. Ingen tvil om at jeg har det bedre på lavkarbo

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 14:38   #11
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Men den vil jo kunne gå i sparebluss for mange lenge før man kommer ned til 1200 kcal.
Ja, ja sånn er det, funker nok for noen.


Pøsh: Termin i slutten av mars jeg.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 15:45   #12
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Det er ei datamaskin som gjer alt der. Same datamaskina som seier til meg "Du har ikke vært overvektig spesielt lenge. Dette er positivt." i forhold til sjansen for å gå ned i vekt. Eg veit ikkje kva som vert rekna som lenge, men eg har i alle fall vore over normalen sidan før eg begynte på skolen, og no er eg 37. Eg har fått 1450 kcal i min daglege Vektklubb-rasjon, og mi BMR er målt til ca 1650 av ernæringsfysiolog m kroppsanalysemaskin. Veit da søren kor mykje eg skal ete da, eg, men Vektklubben kan berre gå og legge seg, eg gikk ganske visst ned i vekt den første månaden eg var aktiv der, men eg hadde det ganske fælt, så no går eg heller saktare ned i vekt og har det bra.

enig med deg. viktigste er og ha det bra. og heller bruke litt lengre tid

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 16:47   #13
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Trodde vektklubben var mer seriøse enn som så..

Virkelig..? Har du noengang hørt professor Christian Drevon uttale seg? Så en korrespondanse han hadde med et kvinnelig medlem av vektklubben, der det var åpenbart at hun var nært å nå sin grense etter å ha ligget både på 1200, 1000 og 800-900kcal om dagen uten å gå ned et gram. Faktisk hadde hun gått opp totalt sett selv, og måten hun henvendte seg til selveste sjefs-"fettfoben" gav meg inntrykk av at hun virkelig hadde forsøkt og var seriøs.

Svaret..? Ufattelig ufint skrevet, og essensen var "Det er ikke rart du er feit når du sitter i sofaen med én hånd i potetgullposen og en doughnut i den andre! Du kan kanskje lyve for deg selv, men ikke for meg! Slutt å sitte på ræva og frotse i godteri og brus så går du ned i vekt, løgner!"

Jeg er en svært rolig og avbalansert person, men når jeg så et hjerteskrik fra en desperat person få den responsen fra en høyt aktet person i en svært influensiell posisjon... Jeg ble så forbannet at det kokte innvendig! Gudene vet hvor mange sårbare mennesker denne Drevon indirekte har kostet livet med "rådene" sine og denne kvalme holdningen.

Klart, kalorirestriksjon funker for noen for å gå ned i vekt. Avhengig av grad og fordeling av insulinresistens vil de fleste gå ned i vekt ved å kutte energiinntaket. Problemet er å få i seg livsviktige næringsstoffer, samt at kroppen helt fint kan lagre fett mens den tærer på muskler, organer og skjelett. Høykarbo og kalorirestriksjon er en usunn måte å leve på, det er rett og slett ikke til å komme unna!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 19:22   #14
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

For et svar

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 19:56   #15
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Det er da vel ikke sunt eller effektivt?

Sitat:

Hun er 164 høy, 34 år gammel og 74 kilo...og ammer!!

Ingen som ammer og vil amme bør ligge under 1500kcal, da kan de få redusert melkeproduksjon. Hun må huske å legge til 500kcal til hva det nå er slike utregninginger sier for å ta høyde for ammingen!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Koffein sunt eller ikke? sunnereliv Generell ernæringsdebatt 16 25-04-10 13:34
Omega 3 - ikke så sunt allikevel? BitTorres Spørsmål og svar 25 01-04-10 11:40
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25
Hva er egentlig mest effektivt MCT oljen eller Cocosaen ? Kokosbolla :o) Ketolysekuren 1 19-08-07 21:54
Lav-fett er ikke sunt HP Generell diskusjon 0 08-02-06 11:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no