Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-07, 16:58   #1
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Hei,

jeg har ved flere anledninger opplevd at jeg føler meg ukonsentrert når inntaket av karbo blir redusert. Per nå ligger jeg ca. på 50 gram karbo per dag, noe som i manges øyne er høyt. Men til tross for dette er jeg ukonsentrert. Så til spørsmålene: Er dette noe som går over? Er det vanlig? Kan det skyldes andre ting? Bør jeg øke inntaket av karbo? Eller er alt et resultat av min skjøre psyke?

Håper noen kan hjelpe meg å oppklare dette!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 17:31   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Det pleier å gå over ganske raskt. Det kommer an på hvor lang tid din kropp trenger for å omstille seg. Hos noen tar det et par dager. Hos andre tar det en uke eller to.

Jeg spiser adskillig mindre karber og hadde ikke funket i jobben min om jeg hadde vært ukonsentrert.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 17:43   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Hei.
Hadde det et par dager jeg også.Men hadde nok fått i meg for lite væske. Vet ikke hvilket kosthold du har, men husk at man mister mye væske i begynnelsen av en lavkarbokur. Pass pa at du drikker masse (2,5-3l pr dag) Kan bli ukonsentrert av for lite vann også.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:07   #4
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det pleier å gå over ganske raskt. Det kommer an på hvor lang tid din kropp trenger for å omstille seg. Hos noen tar det et par dager. Hos andre tar det en uke eller to.

Ok, det var jo betryggende. Føler meg distre, ukonsentrert og glemsk. Et skikkelig "virrehue" mao.

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Hei.
Hadde det et par dager jeg også.Men hadde nok fått i meg for lite væske. Vet ikke hvilket kosthold du har, men husk at man mister mye væske i begynnelsen av en lavkarbokur. Pass pa at du drikker masse (2,5-3l pr dag) Kan bli ukonsentrert av for lite vann også.

Jeg har fått i meg masse vann. Så jeg tror ikke det er der det ligger. Tror mer på at det er andre årsaker.

Videre strategi er å avvente i håp om at dette skal gi seg.

Når det gjelder hvilken kostholdsfilosofi jeg følger så er det vel mest inspirert av optimal ernæring. Men alt er jo til vurdering pt.

Ha en usedvanlig karbofri aften folkens!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 21:25   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Hvor ofte spiser du?
For min del har jeg blitt mer følsom på hvor lenge det går mellom måltidene etter at jeg la om kostholdet. Kroppen regulerer seg selv mer, og når jeg forøsker å overstyre det så reagerer den, og jeg blir ukonsentrert, skjelven o.l.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 22:34   #6
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvor ofte spiser du?

Hei Carisma,
jeg spiser hver tredje time. 5 måltider totalt.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 22:50   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

jeg spiser hver tredje time. 5 måltider totalt.

Det burde holde det... da er det nok som de andre sier, noe forbigende.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 23:00   #8
Havregryn
Medlem
 
Havregryn sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Ett sted i Norge
Innlegg: 138
Havregryn er ny på veien

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Hei,

jeg har ved flere anledninger opplevd at jeg føler meg ukonsentrert når inntaket av karbo blir redusert. Per nå ligger jeg ca. på 50 gram karbo per dag, noe som i manges øyne er høyt. Men til tross for dette er jeg ukonsentrert. Så til spørsmålene: Er dette noe som går over? Er det vanlig? Kan det skyldes andre ting? Bør jeg øke inntaket av karbo? Eller er alt et resultat av min skjøre psyke?

Håper noen kan hjelpe meg å oppklare dette!


Jeg ble litt "opphengt" i HVA du evt spiser jeg da
Det er jo uhyre viktig at du spiser nok av det "lovlige" spesiellt grønt.
Jeg hadde noen slike dager,følte meg faktisk elendig,trett,slapp, rett og slett ikke helt "med" men regulerte det så med å passe på inntaket av nok grønnsaker og vann.
(jeg må også si at jeg var veldig elendig i magen en liten periode,hyppige toalettbesøk og tydelig at magen måtte "få det ut",men det har regulert seg)
Men det gir seg garantert,bare hold ut og pass på at du får nok lovlig mat og væske!

__________________
H a v r e g r y n
160 cm
Treningsidiot uten å være fanatisk
Hovedfokus: Velvære








Havregryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins/lavkarbo filosofi'n Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 23:10   #9
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Havregryn, her.

Jeg ble litt "opphengt" i HVA du evt spiser jeg da
Det er jo uhyre viktig at du spiser nok av det "lovlige" spesiellt grønt.
Jeg hadde noen slike dager,følte meg faktisk elendig,trett,slapp, rett og slett ikke helt "med" men regulerte det så med å passe på inntaket av nok grønnsaker og vann.
(jeg må også si at jeg var veldig elendig i magen en liten periode,hyppige toalettbesøk og tydelig at magen måtte "få det ut",men det har regulert seg)
Men det gir seg garantert,bare hold ut og pass på at du får nok lovlig mat og væske!

Jeg satt mer på ramma enn noe annet sted de første dagene. Føltes nesten som en renselsesprosess, så jeg er enig der!

Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:00   #10
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Havregryn, her.

Jeg ble litt "opphengt" i HVA du evt spiser jeg da
Det er jo uhyre viktig at du spiser nok av det "lovlige" spesiellt grønt.

På karbofronten ble det i går fortært 200 gram grønnsaksblanding (brokkoli, blomkål og gullerøtter), 100 gram grønne erter og 40 gram bringebær. Gårsdagen var litt lavere på grønnsaksinntaket enn vanlig fordi 2 av de 5 måltidene besto av rugsprø knekkebrød på karbofronten. Forøvrig med masse smør og ost. Men det skulle uansett ikke være for lavt på grøntsiden?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:49   #11
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Hei, jeg var også sånn i begynnelsen, men det gikk fort over, og så fikk jeg motsatt effekt.
Et spørsmål: Spiser du nok fett og proteiner? Ja, nok i det hele tatt?
For meg så virket dette slik at jeg i motsetning til tidligere kunne spise sjeldnere enn før, da jeg bestandig har hatt et plagsomt reaktivt blodsukker.
Og spiser du nok til hvert måltid av fett og protein, så skulle det holde til tre (fire) måltider om dagen.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:13   #12
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Et spørsmål: Spiser du nok fett og proteiner? Ja, nok i det hele tatt?

I løpet av en dag spiser jeg følgende:

78 gram protein * 4 kcal/gram = 312
156 gram fett * 9 kcal/gram = 1404
39 gram karbohydrat * 4 kcal/gram = 156

Dette blir 1872 kcal totalt, som fordeles på 5 måltider per dag. Jeg er muligens vant til et høyere kaloriinntak fra tidligere. Jeg er forøvrig 178 cm. høy, med tung benbygning og over gjennomsnittet mht. muskelmasse (og fett... hehe).

Så dersom jeg gjør noe feil, vil jeg gjerne vite det. Hvis ikke så satser jeg på at dette går over i løpet av de nærmeste dager.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:15   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

En "feil" er vel å telle kalorier...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 19:48   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Syns du spiser lite proteiner til å være en stor voksen mann jeg.
1 gram protein pr kilo kroppsvekt er greitt for en sofapotet, men om du trener eller er litt i aktivitet bør du iallefall få i deg litt mer, - kankje 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt. Du veier vel mer enn 78 kilo ? Det kommer jo litt an på sammensetnigen av matvarer og filosofi du velger selvfølgelig.....

Dessuten - OM du MÅ telle kalorier ligger du vel litt vel lavt der også !
10 - 12 X din kroppsvekt i pund (lb) pr dag er det mest optimale ved et lavkarbo kosthold iallefall. Dvs. ikke under 10 x og ikke over 12 x om du skal ta av. Skal du ikke ta av kan du spise mer.

Jeg har fått med meg at du er 1,78 høy, - men jeg har ikke oppfattet hvor mye du veier.......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 08-02-07 kl 19:59.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 22:17   #15
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Jeg har fått med meg at du er 1,78 høy, - men jeg har ikke oppfattet hvor mye du veier.......

Jeg veier 119 kg. Og har som mål å komme ned i 80 kg. Så det er mye mulig at jeg med fordel kan øke kaloriinntaket.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 00:27   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Jeg veier 119 kg. Og har som mål å komme ned i 80 kg. Så det er mye mulig at jeg med fordel kan øke kaloriinntaket.

Optimalt karboinntak for deg på 119 kg/262.4 lb vil være et sted rundt 2624 kalorier og 3148 kalorier. Mengden kalorier går nedover etterhvert som vekta går ned. OE, Atkins, Skaldeman og en del andre høyfett/høyprotein filosofier anbefaler en fordeling som grovt regnet går på 75 energiprosent fett - 25 energiprosent protein og 5 energiprosent karbohydrater. Her er det individuelle forskjeller mellom filosofiene og hva some riktig for hver enkelt. Det er uansett viktig å fokusere på riktig/godt fett og huske på at alle måltidet bør inneholde proteiner, fett og antioksidanter/grønnsaker.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 10:37   #17
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel
Thumbs up

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Optimalt karboinntak for deg på 119 kg/262.4 lb vil være et sted rundt 2624 kalorier og 3148 kalorier.

Dette er muligens riktig i generelle vendinger. Men jeg har fulgt instruksjoner for OE, hvor jeg ble sendt ut på glattisen av Ziggy`s posting fra 17-10-05, 13:10 - http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6757
I denne postingen eksemplifiserer han sitt kosthold og påstår at det er nærmere 2500 kcal (ca 85 gram protein - ca. 170 gr fett - ca 42,5 gram karbohydrater). Men dersom man regner etter, blir ikke dette mer enn 2040 kcal. Feilen jeg gjorde var at jeg kalibrerte disse tallene etter min egen høyde, og trodde dermed at jeg lå på ca. 2250 kcal per dag. Men det gjorde jeg jo ikke.

Har nå funnet en annen fordelingsnøkkel i fra samme tråd. Der blir tallene slik:

80 gram protein per dag 320 kcal/dag
200 gram fett per dag 1800 kcal/dag
60 gram karbo per dag 240 kcal/dag

Totalt 2360 kcal/dag.

Disse utregningene er basert på idealvekt (80 kg) X føgende:
Optimal Ernæring (OE) for overvektige: 1,00 (P) : 2,50 (F) : 0,80 (K)

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Mengden kalorier går nedover etterhvert som vekta går ned. OE, Atkins, Skaldeman og en del andre høyfett/høyprotein filosofier anbefaler en fordeling som grovt regnet går på 75 energiprosent fett - 25 energiprosent protein og 5 energiprosent karbohydrater. Her er det individuelle forskjeller mellom filosofiene og hva some riktig for hver enkelt.

Jepp. Jeg forsøker OE`s trylleformel som gir følgende fordeling:
OE for overvektige: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%

Så får vi se om denne er riktig for meg.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er uansett viktig å fokusere på riktig/godt fett og huske på at alle måltidet bør inneholde proteiner, fett og antioksidanter/grønnsaker.

Helt enig. Når det gjelder å skille mellom gode og dårlige fettkilder, så er vel ikke jeg helt eksperten på det (selv om jeg har fått med meg basic`en gjennom dette forum og mat & helse). Dersom noen har tips om lesestoff i så måte så mottas det med takk. Og det bør skje fort, for jeg har legetime i slutten av denne mnd. hvor måling av kolesterol etc. skal finne sted...

Forøvrig er jeg fremdeles ukonsentrert. Men registrerte til stor glede at jeg har gått ned 1 kilo til, og kan nå notere 118 glade kilo.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 10:52   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert

Ja, så lenge du følger OE´s prinsipper er det riktig det du sier !
Var ikke klar over at du fulte den veien, siden det står "under vurdering" i filosofi boksen din ! Sorry !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjer ved for lite fett? Carbokiller Lavkarbo generelt 19 09-02-07 13:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no