Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Toleranse for karbo ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-07, 09:33   #1
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Toleranse for karbo ...

Jeg angrer så utrolig mye for at jeg kutta ut karbo helt!! Det har bare ført til at jeg tåler enda mindre mat, og ikke har jeg blitt noe bedre av candida symptomene mine (på begynnelsen ja.. men det gikk fort over gitt..)

Idag spiste jeg brun ris, fordi jeg prøver å kunne begynne å spise litt mennesklig mat igjen, men føler meg kjempe dårlig- nerver hopper, og jeg er kjempesliten!

Hvordan kan jeg begynne å tåle karbo som jeg gjorde før (altså tåle mins LITT av det!)? Må jeg trappe opp veldig langsomt? Jeg klarer jo ikke beherske meg når jeg først får den søte smaken i munnen.. så utrolig lenge siden sist- man glemmer det helt til man smaker det igjen, hvor godt det er..!
Eller er det sånn at det bare er å kjøre på et par dager til kroppen blir vandt med det? (regner med jeg kommer til å bli dårligere da..!) En rotasjons diett er kanskje bra? ris den ene dagen, havregrøt den andre f.eks? så jeg ikke begynner å reagere på ting?

Eller hvis jeg spiser en posjon karbo (ris/havre/rug) hver fjerde dag, vil jeg kunne opprette en tåleranse da? -(uten forhåpentlig å bli altfor dårlig..)

setter masse pris på kloke svar.


Sist redigert av Lotusia : 30-07-07 kl 09:59.
Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 10:08   #2
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Tåleranse for karbo..

Opprinnelig lagt inn av Lotusia, her.

Jeg angrer så utrolig mye for at jeg kutta ut karbo helt!! Det har bare ført til at jeg tåler enda mindre mat, og ikke har jeg blitt noe bedre av candida symptomene mine (på begynnelsen ja.. men det gikk fort over gitt..)

Idag spiste jeg brun ris, fordi jeg prøver å kunne begynne å spise litt mennesklig mat igjen, men føler meg kjempe dårlig- nerver hopper, og jeg er kjempesliten!

Dette hørtes for meg veldig merkelig ut...
For hva er vel mer "mennesklig mat" enn nettopp lavkarbo-kosthold??
Det er slik mennesket har levd og overlevd i flere årtusener før vi begynte å bearbeide alt til den "giften" vi dytter i oss idag.

Nå vet jeg ikke hva du spiser, og når du sier at du kutta ut karbo helt, betyr det at du ligger på 0 per dag? Visst ikke, HVILKE karber får du i deg da (hvor kommer de fra)?

Det kan selvfølgelig godt hende at lavkarbo ikke passer din kropp, men det har jeg egentlig vanskelig for å tro.
For en eller annen form for lavkarbo vil nok passe til akkurat DEG, det er bare om å gjøre å finne din vei!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 10:52   #3
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tåleranse for karbo..

Mitt kosthold er fortiden fisk og grønnsaker. Og da mener jeg virkelig BARE disse to tingene. De eneste karbene jeg får i meg kommer fra grønnsaker. spiser litt stekt løk, hvitløk, +div andre ting som sikkert inneholder litt karbo, men holder meg unna gulrøtter, mais, sukkererter, gresskar osv..

Tingen er at jeg pleide å spise ris/poteter uten noe særlig roblem før jeg kom på den glupe ideen at jeg skulle spise lavkarbo for å prøve å bli bedre nå merker jeg det om jeg spiser 2 riskorn liksom...

Jeg har ikke lyst å leve som det her.. altfor masse begrensninger, må jo mure meg inne for å klare å spise mat jeg tåler

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 10:52   #4
Fru R
Medlem
 
Fru R sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 49
Innlegg: 492
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tåleranse for karbo..

Spiser du ingen grønnsaker ??
Det er det jo karber i... Og om du mener at dette ikke passer for deg hadde jeg hoppet i det og spist karber men iform av grovt mel og linser osv. Grønnsker er noe vi må ha og jag tror du tåler det. Frukt er ikke en dum ting heller om du vil øke karbene.

Er det mye du skal ned ? Lavkarbo psser best for de som skal ned over 10 kg.
Candida trodde jeg det var melkeprodukter en først og fremst skulle holde seg unna, og ev hvitt mel og sukker. Men jeg kjenner ikke Candidadietten...



Lykke til !

__________________
Fru R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for gravide.... Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:47   #5
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tåleranse for karbo..

jeg spiser som sagt grønnsaker, og jeg skal ikke ned i vekt.. og frukt er hvertfall ikke noe jeg burde spise for å si det sånn..

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:49   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tåleranse for karbo..

Opprinnelig lagt inn av Lotusia, her.

Jeg angrer så utrolig mye for at jeg kutta ut karbo helt!! Det har bare ført til at jeg tåler enda mindre mat, og ikke har jeg blitt noe bedre av candida symptomene mine (på begynnelsen ja.. men det gikk fort over gitt..)

Idag spiste jeg brun ris, fordi jeg prøver å kunne begynne å spise litt mennesklig mat igjen, men føler meg kjempe dårlig- nerver hopper, og jeg er kjempesliten!

Hvordan kan jeg begynne å tåle karbo som jeg gjorde før (altså tåle mins LITT av det!)? Må jeg trappe opp veldig langsomt? Jeg klarer jo ikke beherske meg når jeg først får den søte smaken i munnen.. så utrolig lenge siden sist- man glemmer det helt til man smaker det igjen, hvor godt det er..!
Eller er det sånn at det bare er å kjøre på et par dager til kroppen blir vandt med det? (regner med jeg kommer til å bli dårligere da..!) En rotasjons diett er kanskje bra? ris den ene dagen, havregrøt den andre f.eks? så jeg ikke begynner å reagere på ting?

Eller hvis jeg spiser en posjon karbo (ris/havre/rug) hver fjerde dag, vil jeg kunne opprette en tåleranse da? -(uten forhåpentlig å bli altfor dårlig..)

setter masse pris på kloke svar.

For det første er det lite lurt å kutte ut karbo helt. Det har vi aldri anbefalt noen her inne. Og for det andre er det veldig lurt å holde seg til en filosofi, hvor det finnes en plan/et altnernativ for hva man skal gjøre videre når slankeperioden er ferdig. Bl.a med tilbakeføring av karber.

Det høres litt rart ut at du ikke har blitt kvitt candida symptomene dine om du bare spiser fisk og grønnsaker. Du burde gjerne få sjekket hos lege om det er andre ting som feiler deg ?

Men uansett, når du har spist lite karbo en periode og så stopper opp, vil kroppen reagere. Den får karbosjokk, og du VIL føle deg verre en periode. For noen tar det det par dager, for andre en uke eller to. Som med alt annet man har vennet seg av med, så må kroppen få tid til å venne seg TIL det nye regimet igjen. Dvs. at du må legge til karbohydrater sakte og etter en plan for at kroppen skal ha det best mulig. Slik ser du også hva matvarer du tåler og hva du IKKE tåler. Det kan vøre at du reagerer på bestemte matvarer, men ikke på andre. Å spise karb en gang pr uke eller hver fjerde dag er ingen god løsning. Da blir kroppen helt forvirra.

Skjønner godt at du angrer og er frustrert om det ikke ble helt slik du hadde tenkt, men det er jo ikke lavkarbo kosthold sin skyld. Lavkarbo kosthold ER mennesklig mat. Fordi det er REN mat, uten tilsetningsstoffer. I tillegg er det uten stivelse som i ris og poteter, for det er noe de fleste kropperegentlig reagerer negativt på. Det var i utgangspunktet "fyllmat" og tilbehør for å drøye maten for de med dprlig råd. Etterhvert ble det innarbeidet i skalt "normalt" kosthold.

Nå er det jo en del matgleder du sikkert har holdt deg unna pga candida, men det har da ingenting med lavkarbo å gjøre.

Den beste måten å legge til matvarer for å unngå blodsukker svingninger og karbo sjokk er følgende "stige". Du må sikkert hoppe over noen trinn på grunn av candidaen, men den gir deg litt hjelp på veien. Du legger til 5 karbohydrater pr uke etter denne planen:

Uke
1. Mer salat og grønnsaker
2. Friske oster (som cottage cheese etc)
3. Frø og nøtter
4. Bær og visse meloner
5. Vin & andre lavkarbo spiritus
6. Belgfrukter, bønner
7. Frukt (utenom bær og meloner)
8. Stivelsesholdige grønnsaker
9. Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Rekkefølgen er sm sagt ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Håper du finner hjelp i dette !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 12:02   #7
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tåleranse for karbo..

takk for svar. problemet er at jeg ikke KAN spise som dere andre lavkarbo folk.. karbo er i utgangspunktet ikke hovedtingene jeg er "alergisk mot" hele den lista du skreiv der bortsett fra grønnsaker er skikkelig FY mat.

Jeg blir jo bare verre om jeg prøver ut ting, det har jeg jo opplevd gang på gang. At det er mennesklig å leve som jeg gjør kan jeg ikke skjønne. jeg må jo mure meg inne, kan ikke være ute av huset mer enn 3 timer av gangen fordi jeg må spise MIN mat, og jeg MÅ spise så ofte som det for ikke å bryte sammen helt..

jeg tar tester nå for å finne ut om det kan være noe annet enn candida. alle symptomene stemmer jo, men ingenting hjelper på meg, og leger begynner å gi meg opp

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 12:26   #8
Mamita
Juniormedlem
 
Mamita sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 46
Innlegg: 13
Mamita er på en erverdig vei

Sv: Tåleranse for karbo..

Opprinnelig lagt inn av Lotusia, her.

takk for svar. problemet er at jeg ikke KAN spise som dere andre lavkarbo folk.. karbo er i utgangspunktet ikke hovedtingene jeg er "alergisk mot" hele den lista du skreiv der bortsett fra grønnsaker er skikkelig FY mat.

Jeg blir jo bare verre om jeg prøver ut ting, det har jeg jo opplevd gang på gang. At det er mennesklig å leve som jeg gjør kan jeg ikke skjønne. jeg må jo mure meg inne, kan ikke være ute av huset mer enn 3 timer av gangen fordi jeg må spise MIN mat, og jeg MÅ spise så ofte som det for ikke å bryte sammen helt..

jeg tar tester nå for å finne ut om det kan være noe annet enn candida. alle symptomene stemmer jo, men ingenting hjelper på meg, og leger begynner å gi meg opp

Uff da, det kan høres ut som det er noe annet ja, men hva mon tro...? Jeg kjenner en som lenge trodde hun hadde candida-infeksjon, og fikk etter flere års undersøkelser og mye frustrasjon vite at det var noe galt med thyroidbalansen hennes (jeg husker ikke om det var hypotyreose eller noe annet), og da fikk hun endelig hjelp. Nå tar hun medisiner og føler seg bra igjen Lykke til og håper du finner løsningen!!!

Mamita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 16:35   #9
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Toleranse for karbo ...

Takk.. ja lurer på om det kan være noe annet. Endelig skal jeg ta en prøve der de kan finne ut mer.. tror nok ikke det er en lett sak å bli frisk likevel, men jeg kan kanskje ta noen snarveier ved å få noen mer riktig medisiner hvertfall... sikkert dumt å spørre her inne, dere kan jo ikke vite sånne rare ting om meg, men er er mildt sagt litt dersperat etter hjelp

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb. Ullabulla Generell ernæringsdebatt 4 18-05-07 12:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no