Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Julekaker, 2013-versjonen!

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-11-13, 13:14   #1
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Julekaker, 2013-versjonen!

Eg har vel knapt baka lågkarbokaker før, men har kikka litt rundt her nå for å sjå om det er noko eg kan prøve meg på å bake til jul. Men eg mistenker at mange av oppskriftene er litt utdaterte når det gjeld søtstoff. Mange oppskrifttrådar er jo både frå 2010 og 2009, og såvidt eg har forstått er det eit stadig større utval av søtstoff der ute.

Så eg hadde blitt veldig glad for oppdaterte julekakeoppskrifter frå erfarne kakebakerar! Og snacks og godteri!

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:19   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Utdatert? Jøss jeg har da brukt oppskrifter fra 2005 på marsipan, kransekaker osv jeg.

Jeg bruker det søtstoffet jeg foretrekker, stort sett uavhengig av oppskrifta og har enda ikke mislykkes.

Karamellkakene til Bik MÅ du prøve, etter min mening de beste lavkarbosmåkakene ever!
Marsipan er godt med en blanding av sukrin og stevia, sukrin alene blir kaldt og ungene liker det ikke(og de elsker marsipan).

Valnøttmarsipan ligger det oppskrift på et sted her, og den er virkelig god! Og veldig lettvint siden du ikke trenger å skolde de, kun male nøttene rå.

Delfiakaker er det i flere varianter her, jeg lager med biter av marsipan og sukkerfrie bringebærtopper(DeBron) i, bruker gjerne den som står på delfiafettpakken, men bytter ut til 86%sjokolade og evt sukrin/stevia etter smak.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:23   #3
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Noterer karamellkakene til Bik.

Og den informasjonen om sukrin og stevia i marsipanen er akkurat det eg er ute etter, takk!

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:29   #4
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Godt initiativ, synes jeg! Det er mange oppskrifter fra tidligere som vi ble helt henrykte av da, men som man i dag ikke blir like begeistret for ettersom det har dukket opp så mye mer digg en kan lage. Når det er sagt, er det mange "gamle" som er helt uslåelige den dag i dag.

Her er en liste over snop jeg mener fortsatt er gjeldende:
Karamellstengene, selvfølgelig!
Marianns pepperkaker
Fristendelavkarbo-lussekatter (men tenker jeg skal prøve Mat for Sjelen sine i år)
Kokosmakroner
Ymse julesnop, deriblant kransekake
Peppernøtter (skal prøve noe annet enn sukrin i år. Synes det gjorde de litt "såpete")

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg

Sist redigert av Ziltoidia : 27-11-13 kl 13:36.
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:34   #5
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Sjå der ja! takk!

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 03:46   #6
Vipp!!
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Hvor: Sunnmøre
Alder: 44
Innlegg: 8
Vipp!! er på en erverdig vei

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Om noken he julemann oppskrift, anna enn fotballfrue si, so vil eg gjerne ha... Kvite kakemenn altso, det er ikkje pepperkaker!

Vipp!! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 11:37   #7
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Utdatert? Jøss jeg har da brukt oppskrifter fra 2005 på marsipan, kransekaker osv jeg.

Jeg bruker det søtstoffet jeg foretrekker, stort sett uavhengig av oppskrifta og har enda ikke mislykkes.

Karamellkakene til Bik MÅ du prøve, etter min mening de beste lavkarbosmåkakene ever!
Marsipan er godt med en blanding av sukrin og stevia, sukrin alene blir kaldt og ungene liker det ikke(og de elsker marsipan).

Valnøttmarsipan ligger det oppskrift på et sted her, og den er virkelig god! Og veldig lettvint siden du ikke trenger å skolde de, kun male nøttene rå.

Delfiakaker er det i flere varianter her, jeg lager med biter av marsipan og sukkerfrie bringebærtopper(DeBron) i, bruker gjerne den som står på delfiafettpakken, men bytter ut til 86%sjokolade og evt sukrin/stevia etter smak.

Hei Imse
Hvor kjøper du bringebærtopper ? Er det stoffene i dem som man får vondt i magen Tusen takk for svar

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 14:34   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Hei Imse
Hvor kjøper du bringebærtopper ? Er det stoffene i dem som man får vondt i magen Tusen takk for svar

Jeg kjøper de i den lokale grensebutikken her, de er fra DeBron og inneholder maltitol( og maltitol får skikkelig fart på magen). Det er maltitol i det meste slik kjøpte sukkerfire godteri desseverre.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 14:40   #9
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Opprinnelig lagt inn av Vipp!!, her.

Om noken he julemann oppskrift, anna enn fotballfrue si, so vil eg gjerne ha... Kvite kakemenn altso, det er ikkje pepperkaker!

Signerer denne!

Vokste opp med en helt nydelig (høykarbo)oppskrift på hvite kakemenn som mamma tilfeldigvis klippet ut av Adressavisens nissepost en gang på 90-tallet. De var myke, heller enn sprø, så det burde jo la seg gjøre med noe lavkarbomel... men skal innrømme jeg ikke er den beste på å lavkarbofisereoppskrifter som krever store omveltninger.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 14:42   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Siden jeg er blitt multiallergiker, konstruerte jeg noen godsaker uten de forbudte tingene trodde jeg.Fant ut etterpå at sjokoladen også inneholder soya og melk, så neste gang vil jeg laga dem med kakaonibs.

3 ss cocosa extra virgin smeltes.
50 gram sjokolade 70 % smeltes i oljen.
100 gram kokosmasse
100 gram sesamfrø
50 gram solsikkekjerner
1/2 dl tagatesse
12-15 dråper romessens

Bland alt, og sett på brett med ts (50 stk).
Stek ved 150 grader varmluft i ca 15 minutt. Avkjøl og sett brettene kaldt (jeg satte dem ute siden vi har minusgrader, men fryseren funker nok også eller i kjøleskapet natten over).
Legg kakene i tett boks og oppbevar i kjøleskap.
Nydelige, og hver kake har bare 1 karbohydrat!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 21:16   #11
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Jeg har altså bare 'bakt' Bounty, marsipan og Sarah Bernard, jeg. I de tre-fire årene jeg har vært på lavkarbo. Og det er mer enn nok. Det er de beste. De aller, aller beste. Jeg elsker dem. Og så lettvinte. I åpr har jeg forresten laget marsipan av mandelmel og Tagatesse. Fantastisk gode. Og så trillet jeg kuler og trykket et par valnøtter på hver kule og dyppet dem i smeltet sjokolade. (Jeg er nemlig så glad i valnøtter) Og da er de jo enda mer lettvinte enn når man skålder mandler. You try. Fem minutter, liksom.

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 05:01   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Opprinnelig lagt inn av senka, her.

Hei Imse
Hvor kjøper du bringebærtopper ? Er det stoffene i dem som man får vondt i magen Tusen takk for svar

Jeg lager gele av bær og bruker litt mye gelatin; lar dem stivne i sjokoladeformene og bruker disse i delfiakaken. Smaker mye bedre enn kjøpte, og så slipper man alt det rare de stapper oppi kjøpt godteri.
Fjorårets to delfiakaker med slik hjemmelaget gele var så populære at de begynte og mase i begynnelsen av sist måned om jeg kunne lage delfiakake snart.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-12-13, 09:55   #13
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Bakinga mi har blitt utsett, sidan eg ikkje fann mandelmjøl på butikken. Kan eg male mandlar og bruke i staden?

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 23:47   #14
Vipp!!
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Hvor: Sunnmøre
Alder: 44
Innlegg: 8
Vipp!! er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Bakinga mi har blitt utsett, sidan eg ikkje fann mandelmjøl på butikken. Kan eg male mandlar og bruke i staden?

Jepp, du kan lage sjølv, eg gidd ikkje skolde mandlane først, maler dei i foodprosessoren, men pass på at du ikkje brukar for hard kraft, det gjer noko med oljen i massa, men huskar ikkje kva...

Mandelmjøl er fettredusert og tek opp meir veske trur eg i forhold til sjølvkverna mandelmjøl.

Vipp!! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 10:14   #15
Filifjonka
Medlem
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 320
Filifjonka er en juvelFilifjonka er en juvelFilifjonka er en juvel

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!

Då skal eg prøve det. Ein kveld eg orkar.

__________________
Filifjonkejournalen
Filifjonka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
julebakst, julekaker


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Julekaker Wonder woman Kake/dessert og snacks 5 12-12-12 14:05
Julekaker CHESS Ketolysekuren 2 26-10-08 19:59
Julekaker ... janine75 Ketolysekuren 30 26-11-07 09:07
Julekaker! Hyper Spørsmål og svar 6 23-10-06 18:11
Julekaker Steffine Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 05-12-05 07:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no