Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-04, 12:54   #1
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade?

Hva er best? 70 % (og over) mørk sjokolade eller sjokolade uten sukker, kunstig søtet? 70 % sjokolade inneholder jo litt sukker, mens kunstig søtet inneholder ingenting. Hva er forskjellen? Har søtstoffet noe å si? Hva er "sunnest"?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 20:20   #2
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Er det INGEN som kan svare på dette da? Lurer fælt på det samme... Nille??????

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 20:38   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sorry, dette innlegget har gått meg hus forbi.......var bortreist ei uke og har vel ikke fått med meg alt

Altså: For meg er det ikke aktuelt å spise kunstig søtet sjokolade fordi jeg ikke tåler søtstoffet - blir sjuk av maltitol og det der. MEN den er nok klart å foretrekke fremfor 70 % kakao sjokoladen MED sukker. HVIS DU MÅ SPISE HELE PLATA PÅ EN GANG ! Til og med en plate 100 gram med Lindt 70% blir 550 kalorier og 28 netto karber. Og hva det gjør med blodsukkeret tør jeg ikke tenke på engang ! Sier seg sjøl at det ikke er lurt.

For meg som spiser mest Lindt Excellence 85% og som regel max 1 rute på 10 gram pr gang er det idioti å kjøpe kunstig søtet - den er for det første for søt og smaker for meg kunstig. 85% er EKTE i smaken.... men det er jo en tilvenningsprosess - ei hel plate med den 525 kalorier og 20 netto karber. Tror aldri jeg hadde klart å spise en hel en om jeg hadde prøvd.

NB - Jeg er egentlig ikke den rette til å uttale meg siden jeg er så heldig at jeg klarer med med 10 gram !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 20:42   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Jeg har endt opp på 70% kakao sjokoladen siden jeg har hørt at aspartam omdannes til tresprit i tarmen....
Etter det har jeg ikke tatt en slurk til av cola lemon engang....

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 20:58   #5
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

Jeg har endt opp på 70% kakao sjokoladen siden jeg har hørt at aspartam omdannes til tresprit i tarmen....
Etter det har jeg ikke tatt en slurk til av cola lemon engang....

Finnes det kunstig søtet sjokolade med aspartam da? Det er vel mest vanlig i lettbrus? Er det ikke mest vanlig med malitol eller isomalt i sukkerfri sjokolade?

Jeg vil også tro at mørk sjokolade (70 % og over) er en tanke sunnere enn sukkerfri sjokolade da denne jo inneholder mye mer kakaobønner.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 21:06   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Finnes det kunstig søtet sjokolade med aspartam da? Det er vel mest vanlig i lettbrus? Er det ikke mest vanlig med malitol eller isomalt i sjokolade?

det har du nok rett i.... Sitter her med 39 i feber og dikter opp ting jeg visst...
Jupp, men jeg blir i grunnen ikke noe god i magen av maltitolen heller jeg ... Så jeg har fortsatt endt opp med 70%....

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 21:24   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tror bnok du har rett DJ - at 70% og over uten kunstig søtstoff er sunnere. MEN det spørs jo hvor mye du spiser !! Spiser du hele plata 100 gram er det jo ikke bra på en lavkarbo diett....... MYE karber vettu !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 21:55   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg tror mest på 86% som de har på helsekosten for etter å ha spist en sånn så blir en mettet for sjokolade for en stund.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 21:56   #9
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Med tanke på hvor sunt kakaobønner er, vil jeg helt klart klassifisere mørk sjokolade som sunnere enn kunstig søtet, lys sjokolade. Sistnevnte er jo egentlig ikke sunt i det hele tatt - bare fravær av skikkelig usunt... Mens mørk sjokolade er som helsekost å regne. Og det er ikke noe helsekost som anbefales å bøtte ned på - ei heller sjokolade. Et par ruter om dagen er SUNT. Klarer man ikke stoppe der, så får man fryse resten i porsjoner, eller rett og slett vente til man ikke lenger blir trigget. Når dette er sagt, så er ikke søtstoffene i den lyse sjokoladen farlig, men de fleste reagerer negativt. Igjen; doseavhengig.

Lise: Ikke alltid så lett å huske hvorfor man mener det man mener....

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-08-04, 22:50   #10
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 52
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Må bare si meg veldig enig med MHM!

Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 21:10   #11
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: 70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade?

Hvorfor finnes det ikke 70% sjokolade som er kunstig søtet? Ville jo vært ypperlig.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 02:11   #12
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: 70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade?

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Hvorfor finnes det ikke 70% sjokolade som er kunstig søtet? Ville jo vært ypperlig.

Hvorfor det? Nei takk! Fordi mørk sjokolade inneholder så lite sukker, så å bytte det ut med kunstig søtning hadde hatt lite effekt uansett. Dessuten skal ikke mørk sjokolade smake for søtt. Jeg hadde ihvertfall aldri kunnet spist en 70 % sjokolade med kunstig søtning. Mye bedre med litt sukker enn kunstig søtstoff fremstilt på ett laboratorium, mener jeg da. Ikke bra for kroppen. Med sukker så vet du ihvertfall hva du får.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no