Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Pcos

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-05, 11:35   #1
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Pcos

Leste om denne siden i et shape-up blad, og måtte bare inn å se, da artiklen handlet om PCOS, og jeg har det. det stod i det bladet at en god lege ville gi en pasient med PCOS metformin-tabeletter, som er diabetesmedisin. dette har ikke jeg fått tilbud om, og synes det er litt ekkelt å spørre legen om det også... (mulig jeg er ei pyse da) er det noen av dere der ute som har erfaring med denne type medisin mot PCOS??? hadde vært fint å fått hørt hvordan den virker.
Glad for å få svar.

jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 11:41   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg har brukt metformin lenge (det var meg som var intervjuet i Shape-Up) og du kan jo selv lese hvordan det gikk. Ta med bladet til legen, eller ta et kjapt søk på nettet etter metformin og PCOS og skriv ut hvor bra det virker for de fleste. Forlang at legen din tar prøver av deg (kan komme nærmere innpå hvilke etterhvert, sitter på jobb og har dårlig tid) og hvis det viser seg at du er insulinresistent krever du å få metformin.

Lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 12:03   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

takk

hei det er kjempefint å høre om flere som "sliter" med det samme. har du noe tips om internettsider hvor det er forskning eller noe om dette med metformin? hadde vært greit å ta med til legen som sdu skriver. kanskje jeg kan få legen til å høre på meg da??? fikk nemlig beskjed om at legen ville henvise meg til psykolog sist jeg spurte om pCOS... blir litt "redd" for å spørre legen på nytt da, siden hun mener det ikke er noe i veien med meg... selv om jeg har vært på sykehuset på ultralyd, og fått beskjed der om at det er PCOS jeg har...
vurderer å bytte lege da...

jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 15:22   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nå vet ikke jeg om du har noe barneønske ennå, men her er en god del linker samlet. I tillegg finner du flere som har PCOS der.

http://www.snartgravid.com/plassen/f...splay.php?f=43

  Svar med sitat
Gammel 16-03-05, 20:09   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

tusen takk... det stod masse der. fant også en link til foreningen for ufrivillig barnløshet hvor det sto en del

jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-05, 22:19   #6
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Jeg er god til å gjette!!!

Leste artikkelen på senga i går, og tenkte at det kanskje var deg, Albertine!

Flott artikkel.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-05, 17:48   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

blodprøver

Albertine du skriver at jeg må få legen til å ta en del blodprøver for å sjekke om jeg har insulinressistens... hvilke blodprøver er det snalkk om (må ha full kontroll på hva jeg skal spørre legen om før jeg drar, hviss ikke glemmer jeg bare alt...)

jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 18:51   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Oi, litt sen med å svare, kanskje?
En blodprøve som kan vise tydelig om du har insulinresistens er C-peptid. Skal se om jeg kan lime inn noe fra en annen side.. Legg merke til det nederste avsnittet:

"Når det gjelder normalverdier, så må vi først si litt om hva som ligger i dette begrepet. Det såkalte "referanseområdet" ("normalområdet") ligger offisielt i Norge på 0,22 - 1,4 nmol/l. Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor.
Det er altså fra 2002 blitt definert som normalt å ha forhøyde insulinnivåer, og det er det jo også, når vi vet at omtrent en tredjedel av befolkningen har det som kalles insulinresistens, i større eller mindre grad. Med insulinresistens menes det at insulinet "virker dårligere", kroppens celler har blitt "motstandsdyktige" mot insulinvirkningen, og dette resulterer i at kroppen må produsere mer og mer insulin, jo mer insulinresistent man blir. Altså en ond sirkel. "Normalområdet" som går opp til 1,4 nmol/l er altså definert ut fra målinger på middelaldrende personer med en gjennomsnittsalder på 55 år, hvor minst en tredjedel altså er insulinresistente.
Det vi kan slutte av det, er at verdiene som oppgies som "normale", ikke er det samme som ønskelige / optimale verdier. Det er nå altså blitt definert som "normalt" å ha en c-peptid på f.eks. 1,3, i den betydning at det er vanlig i befolkningen. Men det er langt fra ensbetydende med at dette er helsemessig ønskelig eller gunstig !
C-peptid stiger også med økende mengde kroppsfett, og synker med synkende mengde kroppsfett.

For å finne ut om man er insulinresistent (hvilket 80-90%; av overvektige er)(Mao. er det stor sjanse for at du er det) så må man også ha en rekke andre tallverdier og blodprøvesvar enn bare c-peptid.
Men ut fra praktiske hensyn, så kan man sette opp følgende tall for ønskelige c-peptid verdier:

Ideelt: 0,3-0,4 (hos friske, ikke insulinresistente, slanke personer)

Sannsynlig insulinresistens: verdier >; 0,7

Betydelig insulinresistens:>; 1,0

Når man har c-peptid over 1,0 så er man sannsynligvis så insulinresistent at det kan være fornuftig å forsøke medikamentell behandling med et preparat som heter metformin / Glucophage, i en periode. Dette senker insulinresistensen, og kroppen svarer således med å kunne produsere mindre insulin. Hvilket er ønskelig, i forhold til vektnedgang, da det å forsøke å slanke seg med så høye insulinverdier som f.eks. du har, er som å forsøke å kjøre bil med håndbrekket på."

  Svar med sitat
Gammel 06-05-05, 23:54   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

takk-takk... har i tillegg fått tips om ei dame som er gynekolog og ekspert på PCOS her i trheim, så jeg skal oppsøke henne en dag... hun vet sikkert hva hun skal gjøre med meg

og det gjorde ingenting om du var litt sen med å svare, for jeg har ikke fått rotet meg til å bestille legetime enda uansett...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 09:04   #10
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

La meg gjette hva damen heter.... Initialene E.V. ikke sant? Hvem fikk du tips av?

  Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 17:48   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

det stemmer med de initialene ja håper hun er flink da, og at det ikke er for lang ventetid for å få time

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 17:49   #12
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hun er veldig flink. Jeg har vært hos henne mange ganger, og hun tar oss på alvor. Får håpe du kommer inn kjapt!

  Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 17:58   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

ja det hadde vært en fordel, for jeg lurer på å flytte nå til høsten, for å ta videreutdanning... blir sikkert noe praksis i trondheim også, men mere begrenset mulighet til å takke ja til en time når som helst... skal ringe på mandag

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-05-05, 09:55   #14
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

ja det hadde vært en fordel, for jeg lurer på å flytte nå til høsten, for å ta videreutdanning... blir sikkert noe praksis i trondheim også, men mere begrenset mulighet til å takke ja til en time når som helst... skal ringe på mandag

Ja, hun er bare super. Hun er som en "gudmor" for oss PCOS`ere i dette distriktet. Hun tar oss seriøst, er vennlig og flink til å forklare!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En kort innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 96 14-02-15 20:30
En meget god og informativ artikkel om PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 17 13-08-09 23:01
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Vegetarianer og PCOS KlaraR PCOS og karbohydratkontroll 2 14-03-05 11:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no