Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-07-12, 22:50   #1
MagicaTryll
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 5
MagicaTryll er på en erverdig vei

Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil?

Kjære alle veteraner her inne, setter mitt lit til at noen med erfaring kan gi meg noen tips

Jeg fikk påvist insulinresistens for 4år siden og starter så på ketose kur, fortrinnsvis med spis-deg-slank men etterhvert meg egne retter også, gikk over til Lindberg diett etter at målet var nådt, tok av totalt 18kg og var happy.

Så kom jeg i lykkelige omstendigheter i en alder av 41 år, og har nå ei nydelig tulle på 16mnd, men med hennes gravidiet så kom det maange kilo, veier nå 95kg og er 175cm høy, har mål om ca 70kg og bruke 5-6mnd på det

Jeg er nå ferdig med dag 10 av ketose kur, men får ikke utslag på stick og vekten er vel bare -2kg (og det er vel bare væske siden jeg omtrent ikke spiser karbo) og jeg går og er ganske sulten hele tiden, dag 4 og 5 var fæle med hodepine, svimmelhet etc, men det har gitt seg, føler meg pigg i hodet men litt trett nå.

Jeg ligger vel på 15-20g karbo om dagen og min typiske dag ser slik ut:
Frokost: Enten shake (2g karbo) eller ferdig skål med frokostblanding fra spis-deg-slank
Lunch: 2 skiver fra spis deg slank med enten egg eller ost/skinke
Mellom: shake, ferdigrett fra spis deg slank eller atkins bar
Middag: Ferdigrett fra spis-deg-slank
Kvelds: ferdigrett, eller reker m rømme e.l evt med en atkins sjokochrips

I tillegg har jeg drukket 1-2 kopper kaffe med litt fløte, 1 lightbrus, bris og vann. Grunnen til at jeg ikke spiser alle retter fra spis deg slank er at jeg ønsker å redusere bruken av kunstig søtning siden jeg fortsatt ammer lillemor på kvelden. Bruker omega3 og mulittilskudd mineral/vitamin.

Jeg har vært inne og lest på forumet her og ser at både Atkins, lightbrus og kaffe kan påvirke slik at det ikke skjer noe, noen med erfaring?

For lite fett i maten? De rettene fra spis-deg-slank føles ganske magre

Ikke fått til å trene enda, føler meg for trøtt og sliten, men som mamma til 16mnd barn så blir det ikke mye sofasitting ihvertfall

Noen med tips og erfarin?

MagicaTryll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose med fåfølgende lavkarbo a la Lindberg m.fl Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 23:08   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Såvidt jeg vet etter å ha regnet en del tidligere, skal spis-deg-slank rettene ha nok fett i seg, rundt 70%.

Min første tanke er for lite mat...

Det er ikke spesielt mye proteiner i ferdigrettene, og det KAN være årsak til at du er så sulten hele tiden. Vanligvis skal jo sulten forsvinne etter 3-5 dager.

Hvis jeg kan få foreslå noe som du kan prøve i en uke?

Spis minst 3 måltider hver dag. La de bestå av en god proteinkilde - feks en stekt kyllingfilet, et grillet kyllinglår, et stykke stekt/kokt laks eller torsk, en stor håndfull reker, en kotelett/biff/svinestekbit eller lignende. Kok opp en blanding med grønnsaker til, en stor håndfull ferdigkokt. Blomkål, broccoli, asparges, sopp osv. Velg så en fettkilde til hvert måltid: Til kyllingfilet, feks en liten fløteskvett i stekesjyen, til grillet kyllinglår en liten porsjon majonesdressing, til laksen en stor skje rømme og et par ss smeltet smør, til torsken et par ss småhakket stekt bacon og en ss smør, til rekene majones, til biffen kan du også ha i litt fløte eller CF i stekesjyen.

Dette kan kanskje høres litt "kjedelig" ut, men jeg anbefaler at du forsøker i en uke for å se om 1) sulten forsvinner 2) at du føler deg mer opplagt og 3) om noe vann og vekt forsvinner og 4) om du får utslag på ketostix.

Dette er uansett "min" metode for å gå ned i vekt på lavkarbo, da jeg har en tendens til å spise for mye fett/matmengde siden jeg eeeelsker god mat

Er ketostixen din ny eller gammel? Gamle kan være ødelagte. Uansett ville jeg ikke hengt meg så mye opp i stixen, spiser du lite nok karbohydrater vil du uansett være i ketose. Det kan jo også være at kroppen ikke skiller ut nok til at det måles fordi den bruker opp såpass mange ketoner i energiomsetningen sin - dette spesielt siden du spiser ganske lite kalorier totalt sett.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 23:26   #3
MagicaTryll
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 5
MagicaTryll er på en erverdig vei

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Tusen takk for svar!

Sticken er helt ny, så kan nok ikke skylde på den, men noe gjør jeg galt i forhold til kroppen min ihvertfall. Kjennes ikke ut som jeg har gått ned noe heller, på kroppen altså. Er supermotivert så åpen for å prøve det meste, er skitlei av å være stor, tung og trøtt, he he.

Kan godt spise "kjedelig" mat jeg, ikke noe problem, synes jo det du skisserte høres godt ut og slettes ikke kjedelig. Jeg får litt fort lavt blodsukker så derfor har jeg tidligere slitt med å kun spise 3 ganger, noen forslag til 1-2 mellommåltider? Føler at kroppen fungerer best om mat hver 3t. Når det gjelder fettmengde, hvor mye snakker vi om per måltid? I f.eks seterrømme, fløte eller olivenolje? 1skje? 2skjeer?

__________________


MagicaTryll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose med fåfølgende lavkarbo a la Lindberg m.fl Svar med sitat
Gammel 25-07-12, 23:37   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Mellommåltid - noen biter baconsvor eller en liten neve nøtter er fint og kan finnes i veska. Dette er kaloririkt, så lag gjerne "porsjoner" på forhånd...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 00:02   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Opprinnelig lagt inn av MagicaTryll, her.

Tusen takk for svar!

Sticken er helt ny, så kan nok ikke skylde på den, men noe gjør jeg galt i forhold til kroppen min ihvertfall. Kjennes ikke ut som jeg har gått ned noe heller, på kroppen altså. Er supermotivert så åpen for å prøve det meste, er skitlei av å være stor, tung og trøtt, he he.

Kan godt spise "kjedelig" mat jeg, ikke noe problem, synes jo det du skisserte høres godt ut og slettes ikke kjedelig. Jeg får litt fort lavt blodsukker så derfor har jeg tidligere slitt med å kun spise 3 ganger, noen forslag til 1-2 mellommåltider? Føler at kroppen fungerer best om mat hver 3t. Når det gjelder fettmengde, hvor mye snakker vi om per måltid? I f.eks seterrømme, fløte eller olivenolje? 1skje? 2skjeer?

Det kan hende at slik du har spist nå har gjort at du måttet spise oftere, så du kan godt prøve deg fram. Evt kan du dele måltidene dine i to, og heller spise flere ganger. Jeg ville nok ikke brukt baconsvor eller nøtter som mellommåltid den første uka, men spist "ordentlig" mat slik at kroppen ikke blir forstyrret av feks saltet i baconsvor eller de ganske store energimengdene som nøtter kan gi, men DET finner du utav selv!

Selv har jeg spekeskinke som favoritt til mellommål, gjerne rullet inn i en osteskive. To, tre slike ruller og jeg holder en god stund til

Jeg ville nok vært rimelig beskjeden på fettet, mitt forslag kan feks være: til et stykke laks (100-150g feks), 2 store ss rømme og 2 ss smeltet smør på grønnsakene. Spis gjerne agurksalat ved siden av. Til grillet kyllinglår, 2 ss ekte majones, 1 ss CF, og feks en ts ketchup uten sukker så har du nær thousand island I stekesjyen til kylling og biff, 2-4 ss fløte.

Noter gjerne ned ganske nøye den første uken. Sjekk om du føler deg normalt mett når måltidet er over. Sjekk også hvor lang tid det tar før du blir sulten igjen. Da kan du lettere justere senere. Vær fremdeles obs på at du kan oppleve sult de første 3-4 dagene altså, men godt proteininntak vil vanligvis gi bedre metthetsfølelse er min erfaring

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 09:26   #6
MagicaTryll
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 5
MagicaTryll er på en erverdig vei

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Tusen takk Nerthus Du er en knupp som deler din erfaring. I dag, dag 11 på streng diett, så fikk jeg faktisk moderat utslag på sticken, så kanskje kroppen begynner å "gi seg"? Men uansett så høres dine forslag veldig smarte ut, så jeg skal prøve dem, mistenker litt av min kropp ikke er så glad i annet en ren mat og at både atkinsbarer, lightbrus o.l. tror jeg påvirker min vektnedgang negativt, og så tror jeg også at jeg er som deg at jeg også må tenke kaloriredusert i tillegg til svært lite karbo. Kan jo føles urettferdig når man er så "flink" og konsekvent, men man har den kroppen og biokjemien man har, så hjelper ikke å sutre over det, he he he

__________________


MagicaTryll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose med fåfølgende lavkarbo a la Lindberg m.fl Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 11:23   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Opprinnelig lagt inn av MagicaTryll, her.

Tusen takk Nerthus Du er en knupp som deler din erfaring. I dag, dag 11 på streng diett, så fikk jeg faktisk moderat utslag på sticken, så kanskje kroppen begynner å "gi seg"? Men uansett så høres dine forslag veldig smarte ut, så jeg skal prøve dem, mistenker litt av min kropp ikke er så glad i annet en ren mat og at både atkinsbarer, lightbrus o.l. tror jeg påvirker min vektnedgang negativt, og så tror jeg også at jeg er som deg at jeg også må tenke kaloriredusert i tillegg til svært lite karbo. Kan jo føles urettferdig når man er så "flink" og konsekvent, men man har den kroppen og biokjemien man har, så hjelper ikke å sutre over det, he he he

Sutring hjelper nok ikke, tro meg jeg har forsøkt

For min del hjelper det å ikke tenke kalorirestriksjon, men heller "kjenne" på metthetsfølelsen. Istedet for å "bestemme" at dette er det du skal spise i mengde, konsentrerer jeg meg om riktig sammensetning. Deretter begynner jeg med en liten porsjon, og kjenner så på metthetsfølelsen, må jeg ha mer NÅ, eller kan det vente litt? Deretter spiser jeg enten litt til, eller venter til neste måltid. Istedet da for å ende opp med følelsen av at man sulter seg, får man følelsen av at man "spiser etter hva kroppen forteller deg". Det krever dog at man vet forskjellen på sult, metthet, kjedsomhet, sug osv Poenget er nok at er du i TVIL om du har behov for mer, har du sannsynligvis ikke det - da kan man heller vente til neste måltid.

Bare hyggelig forresten, det har tatt meg et par år å kvitte meg med "unnskyldninger" og prøve ut ren mat i mindre porsjoner selv. Jeg går ned med en slik løsning, og har samtidig funnet ut hvordan jeg kan spise for å HOLDE vekten stabil. Så da er det opp til meg selv faktisk... og ja jeg er fremdeles rundt 20 kg pluss så jeg har litt å gå på men det er 99% MENTALT i mitt tilfelle!

Hold oss oppdatert på hvordan det går da

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-07-12, 16:35   #8
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Her var det utrolig mange gode råd fra Nerthus.Jeg har ikke lang erfaring men har tenkt mye likt. Ren mat og alle måltider ( to eller tre pr dag)nokså like. Men jeg spiser nok mer en en neve grønnsaker til ,synes grønnsaker er veldig godt . Spiser ikke barer,knekke brød osv.Og ja jeg går ned men ikke så raskt .

Hjelper å løpe en tur også, strammer opp , brenner noen kalorier , men viktigst er at det hjelper for humøret, tanker faller på plass og jeg føler meg bra .
Lykke til Magica Tryll :-)


Sist redigert av Lich : 26-07-12 kl 22:35. Årsak: Autokorektur på IPhone lager mye rart
Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 00:00   #9
MagicaTryll
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 5
MagicaTryll er på en erverdig vei

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

Takk for svar :-) Det er sååååå bra at dere deler deres erfaring Det står ganske så stille her etter 12dgr super-flink, stille på både på vekt og sticks.

Jeg lurer faktisk på om jeg får i meg for lite kalorier, har nå lest litt om BMR kalkulator, og den sier at for å gå ned skal jeg gå på 1650kcal, mens jeg nok ligger på 1200-1400 og 15-20g karbs. Så jeg skal prøve å øke på fettmengden litt for å komme opp i kcal og se om det gjør. Kanskje kroppen er i det såkalte sparebluss? Noen med erfaring eller kunnskap om dette?

__________________


MagicaTryll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose med fåfølgende lavkarbo a la Lindberg m.fl Svar med sitat
Gammel 28-07-12, 00:02   #10
MagicaTryll
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 5
MagicaTryll er på en erverdig vei

Sv: Kommer hverken i ketose eller går ned, hva gjør jeg feil

En ting til Lich, hvor mye går du ned per uke med ditt opplegg?

__________________


MagicaTryll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose med fåfølgende lavkarbo a la Lindberg m.fl Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjør jeg noe feil? Nurse Ketolysekuren 10 13-02-11 16:59
Gjør jeg noe feil? Snuppeline74 Mer enn 30 kg overvekt 8 06-02-11 20:35
Hva gjør jeg feil? t.molko Spørsmål og svar 33 08-11-10 18:22
Hva gjør jeg feil? msb Mer enn 30 kg overvekt 10 15-03-09 12:43
Hva gjør jeg feil! Sliter Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 13-05-06 19:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no