Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Økt dose langtidsvirkende insulin

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-11-12, 22:51   #1
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent
Question

Økt dose langtidsvirkende insulin

Jeg har siden jeg fikk diabetes type 1 for ca 2 år siden måttet gå opp to enheter insulatard fra den dosen jeg ble satt på ved første behandling. Dette skjedde en stund etter at egenproduksjonen av insulin opphørte og jeg har spist lavkarbo fra de første symptomene begynte og jeg luktet lunta.

Uansett hva jeg gjorde var blodsukkeret på 10,0 og holdt seg stabilt der. Ved øking fra 6 til 8 enheter om morgenen og fra 12 til 14 enheter på kvelden er blodsukkeret normalt og fint.

Mamma som også er type 1 diabetiker og i tillegg diabetessykepleier, selv om hun ikke jobber som akkurat det, reagerte på at jeg trengte økt dose langtidsvirkende insulin. Men det er ikke sikker hun er helt oppdattert på det nyeste.

Er det noen andre som har opplevd dette? Det er jo et kjent fenomen at diabetikere på lavkarbo ikke "oppfører" seg etter boka og at legestanden ikke nødvendigvis skjønner seg på oss. Har ikke vært til årlig kontroll på sykehuset ennå, men er spent på å høre sykepleierens forklaring der.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 04-11-12, 23:10   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Økt dose langtidsvirkende insulin

Jeg opplevde å ha forhøyet bls om morgenen på lavkarbo, og det ble forklart med at ved såpass lavt inntak av glukose, prøver leveren å "overstyre" kroppen ved å produsere mer selv, og da helst på natten.
Men jeg har (hadde!) type2 og det kan jo da være at din lever gjør dette hele døgnet når du ikke har noen egenproduksjon noen tider på døgnet?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-11-12, 00:55   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Økt dose langtidsvirkende insulin

Da har vi hatt type 1 nokså like lenge!
Jeg har enda noe produksjon selv og bruker totalt 12 enheter Lantus i døgnet.
Min kropp er visst ikke normal en plass og bryter ned proteinet insulinet er bundet til akkurat som det passer den, så for og unngå de ekle ufyselige lave følingene, sist lavere enn 1,1 som er det laveste mine målere registrerer, deler jeg det opp i fire doser med tre enheter hver gang.
Blodsukkeret mitt er rimelig greitt sett utifra at kroppen bryter ned insulinet i hytt og gevær, skyldes Porfyri tror legene, og jeg våkner med et blodsukker mellom 3,5 og 5 og har HBA1c på 5,4.
Mitt blodsukker stiger og krever en økning av dosen i forbindelse med stress eller infeksjoner eller også smerter, men når det er over må jeg justere ned igjen.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar

Emneord
diabetes 1, insulin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høy dose D3 kamp Spørsmål og svar 38 27-03-12 08:59
Skal begynne på Levaxin, men legen skrev ut så LAV dose! Pc-snuppa Stoffskifte / hormonproblemer 10 13-07-09 08:44
Min daglig dose mat KineC Ketolysekuren 4 21-11-07 20:27
Hvilken dose Metformin? Nutte PCOS og karbohydratkontroll 6 07-08-05 21:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no