Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dr Mercola om aspartam, MSG

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-07-12, 11:39   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Dr Mercola om aspartam, MSG

Sitat:

Many people equate eating sugar with the development of type 2 diabetes, and in an attempt to be healthier choose sugar-free diet products instead.
Imagine the irony if those diet products actually contained substances that cause an increase in fasting blood glucose levels and contribute to the onset of diabetes.
Now stop imagining, because this isn't just a fantasy … it's the disturbing result of a newly published study.

Artikkelen peker på aspartam og MSG som to mulige kilder til fedme gjennom at de øker blodsukkeret (uten å tilføre karbohydrater). Dessverre kan jeg ikke se noen link til originalstudien i materialet. Uansett - selv om Mercola sin informasjon er bloatet med reklame for hans kosttilskudd så finnes det info å hente her. Noe er unøyaktig, men jeg har ikke funnet direkte feil så langt.

Artikkelen inneholder linker til msg-forskningen, men jeg finner ikke aspartamforskningen linket opp. Mulig det er bakt inn i den studien som tok for seg MSG og andre smakstilsetninger... så langt orket jeg ikke å lese.

Rådet om å spise Ekte Mat står.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 18:01   #2
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei
Question

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Jeg slenger dette ut uten noen form for kunnskap, men skal du drikke brus må det da være bedre med eks. Cola Zero enn vanlig Cola? Eller?

Det er vel bedre med økt blodsukker uten kh, enn økt blodsukker med kh?

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 19:46   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Jeg slenger dette ut uten noen form for kunnskap, men skal du drikke brus må det da være bedre med eks. Cola Zero enn vanlig Cola? Eller?

Det er vel bedre med økt blodsukker uten kh, enn økt blodsukker med kh?

Denne studien antyder vel at dett blir "ett fett"... Man legger på seg av begge.

DVS at om man er "flink" og drikker sukkerfritt så blir man sulten - på grunn av insulinvirkningen - og "tar det igjen" uansett ....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 20:44   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Jeg snakker kun av egen erfaring, men merker at når jeg drikker sukkerfri brus får jeg en helt vannvittig ulvehunger og kan trykke nedpå enorme mengder med mat, selv om jeg egentlig er stappfull. Har hørt om andre som også har det på denne måten.

Denne virkningen er vel antydet flere ganger i ulike studier men såvidt meg bekjent har de vel ikke funnet noe endelig bevis for at kunstig søtning gir svingende blodsukker, ekstra insulinutskillelse, sultfølelse, osv. Jeg prøver sågodt jeg kan å holde meg til ren mat og bruker litt stevia i isteen min. Hender av og til at jeg tar meg et glass cola zero på cafe o.l. men prøver så godt jeg kan å styre unna, det er jo 100% unaturlig

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 21:42   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Tror dette må være individuelt. At noen får blodsukkerstigning og andre ikke og så er det grader midt imellom? Jeg blir ikke sulten av det, mer mett heller.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 21:44   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Tror dette må være individuelt. At noen får blodsukkerstigning og andre ikke og så er det grader midt imellom? Jeg blir ikke sulten av det, mer mett heller.

Helt sikkert. Det er jo derfor man bruker mer enn ett individ i studier - nettopp fordi man ikke kan påstå noe om "deg" eller "meg", bare om "folk flest".

Paradokset er at det som stemmer for "folk flest" som oftest også vil stemme for "deg" eller "meg".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 21:54   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Regner med at man merker dette selv? Eller går man inn i en transe og vet ikke at man trykker innpå masse mat etter å ha drukket lettbrus?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 22:21   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Dr Mercola om aspartam, MSG

Del av grunnen til at man legger på seg av MSG er jo at det får maten til å smake unaturlig godt, slik at produsenter kan pakke masse næringsløs dritt og masse karbo i maten, og den smaker fortsatt fantastisk.. Altså lurer MSG oss til å spise mer drittmat.. ALT smaker bedre med MSG. Ang. lettbrus.. Gjelder ikke dette all nullkalori-søtning? Eller er det bare aspartam de mener har denne effekten?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 22:34   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Dr Mercola om aspartam, MSG

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Del av grunnen til at man legger på seg av MSG er jo at det får maten til å smake unaturlig godt, slik at produsenter kan pakke masse næringsløs dritt og masse karbo i maten, og den smaker fortsatt fantastisk.. Altså lurer MSG oss til å spise mer drittmat.. ALT smaker bedre med MSG. Ang. lettbrus.. Gjelder ikke dette all nullkalori-søtning? Eller er det bare aspartam de mener har denne effekten?

Det var aspartam som var trukket fram i den refererende artikkelen, jeg må innrømme at jeg ikke gadd lete opp studien denne gangen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 10:02   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Dr Mercola om aspartam, MSG

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Regner med at man merker dette selv? Eller går man inn i en transe og vet ikke at man trykker innpå masse mat etter å ha drukket lettbrus?

Selvfølgelig går man inn i transe og husker ingenting..... aspartam er jo dop

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Aspartam Newstart Spørsmål og svar 99 26-04-12 13:19
Se hva jeg kom over! (Aspartam) sma Artikler 5 03-05-07 21:14
Aspartam Televimsen Induksjonen 3 13-03-07 21:42
Aspartam Dorothy Generell ernæringsdebatt 1 10-05-06 15:26
aspartam *iselilja* Atkins kosthold 7 20-02-05 23:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no