Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-06, 14:41   #26
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Hei
Denne tråd er veldig spennende men veldig omfattende. Jeg klarer ikke å gå i dybden med dette når jeg svarer, men det er alltid foruftig å se på mennesker i naturlige settinger, å stille spørsmål som - de hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen. ? slikt kan man bli klok av.
I steinalderen spiste man veldig mye østers, skjell og annen sjømat!

Da jeg lanserte "slank med ketolysekuren" tilbød jeg kosttilskudd på min hjemmeside, slik man skulle kunne få allt man trengte for å gjennomføre kuren på et sted.
Når man er i ketose er mineraler ( spesiellt Kalium, kalsium og magnesium) allerviktigst de første ukene, mens kroppen venner seg til ketose. Senere tilpasser kroppen seg ketose og behovet for tilskudd minsker.
Jeg mener man med en godt variert kost i følge ketolysekuren vil kunne dekke de fleste behov med kosten. De første ketolysetabletter inneholdt ikke kalium, jeg anbefalte i stedet seltin og mineralvann, men det viser seg at slike råd ikke alltid følges. Derfor er det nå kalium i ketolysetablettene slik man er sikker på å få det man trenger.
Kalsium hadde jeg i tablettene fra starten, da ketose medfører surgjøring av kroppen og urinen utskiller negative ketoner som må ha følge av positiv ladet kalsium. En av årsakene til at jeg anbefaler grønnsaker hver dag (man kan være i ketose uten) er at de også virker syreneutraliserende.
Kobber er tilsatt for å balansere jernopptaket etc. Ketolysetablettene er således balanserte og sammensatt for de som følger slankekurer baserte på ketose. Man får det man trenger og trenger ikke være ernæringsspesialist for å følge ketolysekuren.
Hadde man vært veldig flink med kostsammensetningen når man er i ketose hadde man ikke trengt så mye kosttilskudd. Ketolysetablettene er for de mange som ikke er så godt inne i temaet som de fleste her på lavkarbo.
Atkinesere som handler på www.ketolyse.no tar dobbelt dose av ketolysetablettene på grunn av amerikanske anbefalinger. Jeg vet ikke så mye om atkins at jeg kan stå inne for det, men kanskje Nille har en kommentar.?
Vennlig Påskehilsen fra Skagen Danmark
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 14:48   #27
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Takk for gode svar, Torkil,
og god påske til deg også

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 17:12   #28
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Steinaldermannen var nok flink til å finne de karbokildene som var tilgjengelig, alt etter hvilke årstid han befant seg i. På sensommer og høst vil jeg anta de gassa seg i bær, nøtter,frukt, honning, røtter av mange slag. På den måten fikk de bevart og økt sitt kroppsfett, slik at de hadde noe å tære på om vintern. Men de kunne visst også enkle konserveringsmetoder, feks. tørking. Tviler egentlilg på at de var i ketose mer enn høyst nødvendig, utpå vårknipa kanskje. Da alle lagre begynte å bli tømt. Bær og frukter var, ikke minst, eneste kilde til vitaminer.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 18:05   #29
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av raptor

Bær og frukter var, ikke minst, eneste kilde til vitaminer.

Dette er feil. kjøtt og fisk inneholder masse vitaminer, Det eneste vitaminet som ikke er i kjøtt og fisk er C-vitamin. det kunne de få ifra binyrene fra slakt.
De spiste nok karbohydratholdige matvarer når de hadde tilgang til det, men karbohydratrike matvarer var det nok lite av. Men selv om de spiste veldig lite karbohydrater var de nok sjelden i ketose fordi kroppen venner seg til lite karbohydrater.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 18:25   #30
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Opprinnelig lagt inn av Torkil

Atkinesere som handler på www.ketolyse.no tar dobbelt dose av ketolysetablettene på grunn av amerikanske anbefalinger. Jeg vet ikke så mye om atkins at jeg kan stå inne for det, men kanskje Nille har en kommentar.?

Jeg syns Atkins sine anbefalinger er hyperamerikanske og som normalt for USA ligger de i overkant av hva som er nødvendig. Jeg ville ikke anbefale dobbel dose av Ketolysetabelettene. Kroppen vår skal "prosessere" disse kosttilskuddene og jeg kan iallefall ikke se noen fordeler med å ta for mye "for sikkerhets skyld".

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 23:10   #31
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Vel, ikke eneste kilde. Men en viktig kilde.Og ikke bare c-vitamin, som jo er livsnødvendig, men også vit. A,E, K og B finner man mest av i planteverdenen. Tror urmennesket visste instiktivt hva som måtte spises.
Men når man nå snakker om naturmennesker og ketose, må jo eskimoene være en intressant folkegruppe å kikke på. De levde jo på fisk og kjøtt fra havet. Det kunne ikke være mye fra planteverdenen de fikk i seg.Det måtte da være et meget karbofattig kosthold de levde på.Og de led da ikke av livsstilsykdommer før de ble influert av det vestlige kostholdet.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 11-04-06, 23:53   #32
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen?

Skal vi tro Skaldeman så er kjøtt og fisk mye rikere på vitaminer enn grønnsaker. Du vet kanskje at for eksempel tran er rikt på A og D-vitamin mens kjøtt er rik på B og K-vitamin.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Til dere som er kristne.. mofe Generell diskusjon 34 12-09-05 09:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no