Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Smoothies / drikke

Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Smoothies / drikke Her kan du dele dine opprkrifter på drikker som er gode å drikke på et lavkarbokosthold. Har du funnet den optimale smoothie?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-04-12, 10:10   #1
marie74
Nytt Medlem
 
marie74 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
marie74 er på en erverdig vei

Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Hei
Skulle gjerne ha hjelp til deilige sunne oppfetende smoothier , da hun har tatt av så mye og trenger nok energi til opperasjonsdagen 10.april.
Har desverre ikke tid til å lete her, men det er mange som har gode oppskrifter med både egg, fløte osv....

At hun hadde en innsnevring på venstre side av tarmen visste vi , men at det var massiv kreftsvulst på høyre side , kom som et sjokk da hun endelig fikk komme til og ble akutt innlagt. Nå er hun utskrevet og fått noen energi juicer på apoteket som hun overhode ikke lliker. Så nå tar vi en dag om gangen og venter på dagen hun skal inn igjen

__________________


marie74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 10:14   #2
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: min mor har kreft - trenger oppskrifter

Uff, det var leit. Jeg vet fint lite om kreft, men vet at denne smoothien er helt fantastisk. Drikker den hver morgen, og er faktisk på vei til å lage en nå. Er på 400-500 kalorier, som for det meste er fett.

1 avokado (liten eller stor, halv eller hel... kommer an på hvor kremete du vil ha drikken)
2 egg
1/5 dl fløte/kokosmelk (kan godt ta en hel dl om den skal være mer flytende)
100g frosne bringebær

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 10:18   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: min mor har kreft - trenger oppskrifter

Så leit at moren din har fått kreft!

Jeg pleier å lage denne:

2 egg
2dl kokosmelk( velg den feteste)
50-100g frosne bringbær eller andre bær
1ts søtning
Og etter som hvor fet kokosmelken er har jeg i kaldpresset rapsolje, 1ss gir ca 90 kalorier mener jeg å huske, om du veier så er ca 10 g 90kalorier.

Mos med stavmikser. Med den kokosmelken jeg hadde sist, endte denne på ca 500kalorier.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 10:24   #4
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: min mor har kreft - trenger oppskrifter

trist å høyre at mammaen din har fått kreft

Her oppskrift på min smoothie.

2 egg

1 lita ts tagatesse (eeler den søtinga du brukar)

75 gram frosne bringebær
25 gram valnøtter - hakkes litt før blender
1 god ss cocosa pure coconutoil


Pisk dosis av egg og tagatesse. Ha dosisen i blender
ilag med resten av ingrediensane. Køyr alt til
smoothie.


Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 13:09   #5
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Så trist med din mor. Min favoritt smoothie er og har vært i lange tider nå er denne:

1 avocado
2 ss espresso pulverkaffe
1 scup proteinpulver med sjokoladesmak
1 ss malte linfrø
soyamelk med vaniljesmak til passe konsistens

Soyamelk kan byttes med fløte/eller annen flytende væske, men husk da vaniljepulver. Denne smaker bedre enn sjokolade ifølge husbonden

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 13:26   #6
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Så trist å høre om moren din

Her er den store smoothie-tråden.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 15:58   #7
Ingro
Juniormedlem
 
Ingro sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Alder: 39
Innlegg: 13
Ingro er på en erverdig vei

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Hei!

Så trist å høre at din mor har fått kreft..

Det finnes mange gode næringsdrikker, man kan få smaksprøver sendt hjem hvis man har blå resept for å finne ut hvilken man liker.. jeg husker desverre ikke hva de heter, men vi har vanligvis brosjyrer på avdelingen min og dette skal de fleste avdelinger kjenne til.. Det finnes også smaksnøytrale tilsetningspulver som kan tilsettes i diverse varme og kalde mat og drikkevarer...

Men, smoothie smaker ofte bedre.. man kan jo bruke næringsdrikker som basis i disse og (jeg vet at en del smaker guffent, for vi har testet på jobb).. bare spør hvis du lurer på noe..

__________________


Ingro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 16:07   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

De næringsdrikkene smaker ikke godt.. Vi har prøvd å gi stort sett det meste på markedet til både voksen og barn til jenta vår som sondemates, og som de fleste andre ville hun ikke ha de. Så jeg skjønner godt om hun ikke vil ha de.

Jeg vet det er noen som mener at en fra nutricia smaker bedre enn andre. Det er en "smoothie" og finnes i to smaker, jordbær og en med blandede frukter.Tror den egentlig er til barn, men vedkommende som likte de er voksen og bruker de.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:37   #9
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Føler med deg, mistet selv nettopp min mor med kreft.

Hun fikk resept på sykehuset på næringsdrikker, hun søkte Helfo å fikk alt dekket. Som nevt oven her så kan du nok få smaksprøver fra apoteket.

Vet av erfaring med mor at mat og næring var noe som var vanskelig å få ned, men ikke stress med det.

Ta være på dokke oppi dette, å lykke til.

Å en liten

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:23   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Kaffepulver og litt kokende vann for å løse opp, sjokoladedrikkpulver, feks Belgisk choc a lait, ha i cottage cheese, fløte og helmelk eller soyamelk. Noen sprut med flytende natreen. Masse isbiter, kjør i blender Mye fløte gir tykk drikke, mindre fløte og mer melk/soyamelk gir tynnere (og kanskje lettere å få ned?)

Du kan i tillegg lure i en eggeplomme, cocosa, udos' choice osv uten at det vil gi smak i selve drikken. Smaker som en slags frappuchino. For mer protein - bytt ut choc a lait pulveret med proteinfabrikkens "scitec nutrition med sjokolade". (finnes i mindre bokser også).

Protein+fettdrikke som samtidig smaker godt.

Håper mamman din blir bra igjen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:54   #11
Holtappen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 82
Holtappen er på en erverdig vei
Red face

Re: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av marie74, her.

Hei
Skulle gjerne ha hjelp til deilige sunne oppfetende smoothier , da hun har tatt av så mye og trenger nok energi til opperasjonsdagen 10.april.
Har desverre ikke tid til å lete her, men det er mange som har gode oppskrifter med både egg, fløte osv....

At hun hadde en innsnevring på venstre side av tarmen visste vi , men at det var massiv kreftsvulst på høyre side , kom som et sjokk da hun endelig fikk komme til og ble akutt innlagt. Nå er hun utskrevet og fått noen energi juicer på apoteket som hun overhode ikke lliker. Så nå tar vi en dag om gangen og venter på dagen hun skal inn igjen

Kjære Marie74

Jeg føler med deg. Jeg var i samme situasjon for mange år siden med min far. Ofte var matlysten ikke så stor. Du etterlyser Smoothie, og en ting vet jeg i allefall og det er :

Jordbær og banan er alltid godt i smoothie (mild smak og søtes og mildnes av banan)

Hovedtingen med smoothie, er at noe av det du tilsetter bør være frosset, f.eks. du kan skrelle pærer og fryse i biter, og tilsette det i den. Mango er også godt. Helst litt mild frukt (noe moren din liker godt)

Ellers kan du f.eks. prøve om du vil tilsette yoghurt og evt. litt juice.

Lykke til med smoothie lagingen, håper den smaker for mor di! Så snill du er som vil lage noe godt til henne, som smaker.

Varm god klem til dere begge fra meg

Holtappen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:58   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Husk at kokosmelk er en god energikilde som godt kan brukes i smoothies.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 23:00   #13
Holtappen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 82
Holtappen er på en erverdig vei

Re: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

En liten ting til: jeg husker vi kjøpe noe næringspulver på apoteket. Du kan evt. prøve å tilsette noe av det i smootien (tror ikke det vil kjennes på smaken, men kanskje ennå mer næringsrik). Lykke til igjen

Holtappen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 09:46   #14
marie74
Nytt Medlem
 
marie74 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
marie74 er på en erverdig vei
Smile

Sv: Min mor har kreft - trenger oppskrifter

Vil takke så mye for alle gode sjeler der ute ,som har tatt seg tid til å skrive trøstende ord og mange gode tips og oppskrifter.Skal komme med en oppdatering , etterhvert. Dager kommer jo også etter opperasjonen og disse oppskriftene skal bli forsøkt.
Ønsker alle en riktig god påske.
Takk for støtte og omtanke.

Mange klemmer fra Marie

__________________


marie74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
kreft, lett, sunn


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger oppskrifter LittEngel Lavkarbo generelt 8 31-03-11 18:21
Gir snart opp her(trenger tips om oppskrifter) misslinda Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 07-11-10 00:15
Trenger oppskrifter (low carb+low fat) tiwas Oppskrifter 2 31-05-10 09:42
I går fikk jeg vite at min bror har fått kreft, nå trenger jeg hjelp av dere! Thalen Lavkarbo generelt 21 31-07-09 11:22
Trenger desperat oppskrifter :( tinkerbell00 Ketolysekuren 11 15-10-07 13:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no