Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Blomkål og?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-03-14, 14:39   #1
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Blomkål og?

Hei, jeg liker ikke den tradisjonelle blomkålmosen selvom jeg elsker blomkål..

Blandet blomkål med fetaost igår og det ble godt men vassent...

Noen tips til hva jeg kan blande blomkålen med? bønner?. linser? evt en annen grønnsak?

Er ute etter erstatning for potetmos.. som er lettvint, billig og smakfult..

Noen tips?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 14:51   #2
Elvira
Medlem
 
Elvira sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 62
Elvira er på en erverdig vei

Sv: blomkål og?

Kok blomkålen i fløte i stedet for vann? Jeg liker den heller ikke når den blir vassen så da gjør jeg det sånn. Minst mulig væske!

__________________
Dagboken
Elvira er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 15:42   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og?

Mye revet ost, muskattnøtt, litt smør og litt fløte.

Men egentlig spiser jeg kun blomkålmos til cottage pie...

Jeg bruker blomkålris til alt ellers, river blomkål og varmer den i mikro med salt og papper og smør på eller steker den på høy varme. Ca 2min, raskeste tilbehøret.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 15:46   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og?

Damp av vannet på blomkålen etter du har rent dem av, da blir mosen mindre vassen (sett varmen på det laveste på plata, og hell blomkålen tilbake i kjelen, og la dem stå mens du rører litt rundt til mest mulig fukt er ute).
Ellers synes jeg sellerirotmos er veldig godt, men det kan være veldig smaksdominant, så om du blander selleri og blomkål i en mos, får du en veldig god og litt mildere mos også!
Ellers blander jeg gjerne mos litt sånn hipp som happ med blomkål/brokkoli/rosenkål/sellerirot/knutekål, eller gjerne også kålrabi (spørs litt på hvor mye karber du tillater deg). Har så og si alltid smør og muskat i. Muskat er litt sånn mos-must!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 23:10   #5
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Blomkål og?

Stemmer også for ei blanding av sellerirot og blomkål. Gjerne med salt, pepar, muskat og smør.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-14, 23:43   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Blomkål og?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30099

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 09:48   #7
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Blomkål og?

Salt!

Seriøst. Jeg koker blomkålen i saltet vann til den er passe mør, heller av alt vannet og grovhakker den med min hackit, tilsetter en ts smør og salt etter smak. Mamma syntes det var skikkelig snacks og tror fortsatt ikke helt på meg at det var alt jeg hadde i av ingredienser.

Er jeg i et ekstra spenstig humør tilsetter jeg gurkemeie og hvitløk. Og jeg kan bare se for meg hvor fantastisk det må være med ost, når det fortsatt er varmt slik at det smelter inn.

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 16:11   #8
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og?

ja, men selleriroten er så dyr og vanskelig å skjære i.. trenger noe mer praktisk..

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 16:27   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Blomkål og?

Dyr ja, men du trenge rikke så mye da. Men vanskelig å skjære i? Det er ikke min erfaring, og jeg bruker mye sellerirot. Både stekt i skiver/strimler og fløtegratingert. Et glimrende alternativ til poteter, og god på smak også.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 17:02   #10
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og?

Ok, hvor mye bruker du av sellerirot på pr blomkålhode?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 23:47   #11
Butterfly83
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1.069
Butterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvelButterfly83 er en juvel

Sv: Blomkål og?

Ikke kjøp sellerirot i dagligvaren, men i innvandrerbutikk. Myyye billigere for grønnsaker generelt. Jeg betaler ca 19 kr/kg for sellerirot. Hel da. I dagligvare er den gjerne delt opp, og dårlig, innpakket i plast Og rundt 40 kr/kg.

Har kjøpt hele i Sverige flere ganger også til 10 kr/kg

Butterfly83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 01:52   #12
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Blomkål og?

Kan man lage store posjoner og fryse ned? tenker det er ganske pratisk..

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 08:56   #13
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Blomkål og?

Det kan man. Men den er jo lett å lage underveis også da. Må innrømme at jeg ikke har prøvd med sellerirot i mosen enda, så langt har jeg holdt meg til blomkål og brokolli. Det smaker i alle fall helt kurant, moset med litt smør og fløte og smakssatt med salt og pepper...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blomkål- og brokkoligrateng lille_trille Middag 7 03-09-11 12:43
Blomkål? Badeand Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 31-12-10 15:00
Blomkål jeef-micro Lavkarbo generelt 42 11-05-10 23:18
Blomkål Konni1887 Oppskrifter 1 28-10-08 13:30
Blomkål Elena Lavkarbo generelt 5 07-11-05 21:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no